Oznaczenia opon
Oznaczenia przedstawione na poniższej oponie, nigdy nie wystąpią jednocześnie na tym samym modelu. Jest to schemat poglądowy, by pokazać umiejscowienie najważniejszych oznaczeń występujących na oponie.
Oznaczenia na oponie
Przedstawiamy listę najczęściej spotykanych oznaczeń na oponach. Umiejscowione one są na ścianach bocznych opon.
Jak czytać oznaczenia opon
symbol | objaśnienie |
---|---|
BasePen | Opona wyposażona jest w uziemienie elektrostatyczne, poprzez umieszczenie w rowku środkowym opony mieszanki krzemionkowej, odprowadzającej ładunki elektrostatyczne. |
BLT | Opona posiada czarne i wypukłe litery na boku opony, jest to skrót od ang. Raised Black Letters. |
BSW | Opona posiada czarne napisy na boku, jest to skrót od ang. Black Sidewall. |
COLD | Przypomnienie, że ciśnienie w oponach należy mierzyć przy zimnych kołach. |
DOT | Skrót od ang. Department Of Transport. Oznacza, że opona może być sprzedawana na terenie USA, ponieważ spełnia wymogi bezpieczeństwa Departamentu Transportu Stanów Zjaednoczonych. Za symbolem DOT pojawia się ciąg kilkunastu znaków, który jest zakodowaną informacją o fabryce, które wyprodukowała dany model, jak również zawiera datę produkcji opony – 4 ostatnie cyfry, np. 4808, oznacza 48 tydzień 2008 roku. |
DSST | Oznaczenie opon typu Run Flat, stosowane na oponach Dunlop. |
ECE, e, E | Skrót informujący, że opona posiada homologację do użytkowania na ternie Unii Europejskiej. |
EMT | Skrót stosowany na oponach Goodyear, oznacza opony z technologią typu Run Flat. |
FP | Fringe Protector - albo też RFP (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę. Dunlop używa symbolu MFS. |
FR | Oznacza oponę z rantem ochronnym na felgę. Spotyka się także oznaczenia: FR, RFP lub MFS. Opona z rantem ochronnym najczęściej występują w modelach niskoprofilowych, o profilu 55 lub niższym, w których ryzyko uszkodzenia felgi jest większe. |
G1 | Symbolizuje czujnik kontroli ciśnienia w oponie. |
INSIDE | Występuje na oponach asymetrycznych. Mówi o sposobie montażu danej opony. INSIDE oznacza, że ta strona opona powinna być zamontowana w stronę auta, nie powinna być widoczna z boku pojazdu. |
JLB | Jest to skrót od Jointless Band, opisuje bezkońcowe nylonowe opasanie. |
LI | Jest skrótem od Load Index i wskazuje maksymalną nośność opony, wyrażoną w LI, który ma swoje odpowiedniki w kilogramach. |
LT | Stosowane jest głównie w Stanach Zjednoczonych. Określa przeznaczenie opon: do pojazdów typu lekka ciężarówka – Light Truck. Umiejscowione jest przed rozmiarem opony. |
MAX | Maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia, którą można znaleźć również w tabeli ciśnienia w oponach. |
M+S | Pochodzi od angielskiego Mud and Snow (błoto i śnieg). Umieszczane jest na oponach zimowych i całorocznych. Oznaczenie M+S zapewnia o przystosowaniu do poruszania się w trudnych warunkach na śniegu i błocie. |
OWL | Informuje, że na oponie występują litery w białym kolorze – Outlined White Leterring. |
OUTSIDE | Oznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu, jest widoczna z zewnątrz umieszczane jest na oponach asymetrycznych. Bok opony z tym symbolem, montowany powinien być na zewnątrz auta, tak, by dany bok był widoczny. |
P | Symbol stosowany na oponach w Stanach Zjednoczonych. Informuje, że dana opona jest przeznaczona do samochodów osobowych. |
PAX | Informuje, że opona wyposażona jest w system zero ciśnieniowy. Stosowane na oponach Michelin. |
PSP-Beta | Informuje, że opona posiada system redukcji hałasu. |
R | Określa typ opony: radialna |
RBL | Informuje, że opona ma czarne, wklęsłe litery na boku – Recessed Black Lettering. |
RETREAD | Określa, że opona była bieżnikowana. |
RF | Informuje, że ogumienie ma wzmocnioną konstrukcję i zwiększoną ładowność. Nazywana bywa oponą wzmacnianą – Reinforced, XL. |
RFT | Jest skrótem od Run Flat Tires, określa oponę typu Run Flat, która umożliwia jazdę po przebiciu. Stosowane w oponach Bridgestone, Firestone, Pirelli. |
RIM PROTECTOR | Informuje, że opona posiada rant chroniący felgę przed uszkodzeniem. |
ROF | Jest skrótem od Run On Flat, oznacza oponę, która umożliwia dalszą jazdę nawet po utracie ciśnienia wskutek przebicia. Używane przez Goodyeara oraz Dunlopa. |
ROTATION | Wyznacza kierunek toczenia się opony, jest to informacja montażowa. |
RSC | Występuje na oponach typu Run Flat produkowanych przez Bridgestone. Jest skrótem od Run Flat System Component. |
RWL | Raised White Lettering - wypukłe litery w kolorze białym.informuje, że na oponie występuą białe, wypukłe litery – Raised White Lettering. |
SST | Występuje na oponach Bridgestone. Informuje, że opona posiada system Self Supporting Technology, umożliwiający jazdę po przebiciu opony, z ciśnieniem zerowym. |
SI | Jest to informacja przedstawiająca indeks prędkości opony, czyli prędkość z jaką dana opona może być użytkowana – Speed Index. |
TL | Informuje o bezdętkowej konstrukcji opony – Tubeless Tyre. |
TT | Informuje o dętkowej konstrukcji opony – Tubed Type Tyre. |
ULW | Występuje na oponach Dunlop. Informuje o zastosowaniu budowy, która powoduje zmniejszenie wagi opony. |
XL | Informuje, że opona posiada podniesioną ładowność, poprzez zastosowanie wzmocnionej budowy wewnętrznej opony. XL- Xtra Load. |
ZP | Występuje na oponach Michelin, określa oponę typu Run Flat, która umożliwia kontynuowanie jazdy po utracie ciśnienia. |