Testy opon całorocznych ADAC 2011/2012 w rozmiarze 175/65 R14
W celu ograniczenia wydatków część kierowców decyduje się na zakup ogumienia całorocznego. Oczywiście, w lecie spisuje się ono gorzej od letniego, a zimą od zimowego, ale ważniejsze wydaje się czy jest ono wystarczająco dobre. Właściwości jezdne w zimowych warunkach przetestował niemiecki automobilklub ADAC razem z fundacją Warentest. Wyniki są porównywalne z przeprowadzonym równolegle testem ogumienia zimowego w tym samym rozmiarze. Ogumienie całoroczne zapewnia zimą mniejszy poziom bezpieczeństwa niż zimówki, ale trzeba pamiętać że na śniegu lub w niskich temperaturach deklasuje opony letnie. Dlatego w przypadku drugiego samochodu albo pojazdu eksploatowanego okazyjnie w płaskim terenie zakup opon całorocznych miewa sens, nawet jeśli nie jest najlepszym wyborem.
Największe problemy na śniegu
Więcej informacji
Na pokrytej śniegiem jezdni ogumienie całoroczne spisuje się wyraźnie gorzej niż porównywalne opony zimowe. Zaledwie jeden model – Goodyear Vector 4Seasons – otrzymał ocenę zadowalający. Opona ta okazała się najlepsza w teście zarówno na śniegu, jak i na mokrej jezdni, obejmującej tzw. błoto pośniegowe. Stosunkowo dobre spisywała się także na lodzie. Pozostałe produkty otrzymały ocenę mierny, w czterech przypadkach obniżoną z powodu słabych albo bardzo słabych właściwości jezdnych na drodze pokrytej śniegiem.
Zastanawiające różnice cenowe
Różnice w kosztach zakupu są zaskakujące – za ten sam produkt (Sava Adapto) żądano nawet 233% ceny najtańszego oferenta. Widełki cenowe większości wyrobów wynosiły w Niemczech ok. 100% najlepszej ceny. W Polsce różnice w kosztach zakupu są mniejsze, ale kilkadziesiąt procent więcej za taki sam wyrób to także bardzo dużo, nawet jeśli wyprodukowany kilka miesięcy później. Najlepszym modelem całorocznym w zimowych warunkach okazała się Goodyear Vector 4 Seasons. W tym przypadku wyniki uzasadniają najwyższą cenę zakupu.
Kryteria wagowe i zasady oceniania
Największe znaczenie w teście miały osiągi na mokrej nawierzchni (30%), obejmujące hamowanie na betonie i asfalcie, aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, kierowalność (inaczej łatwość prowadzenia pojazdu), jazda po okręgu oraz prowadzenie boczne. Zdaniem ADAC, dobre oceny na mokrej jezdni przekładają się na właściwości na drogach pokrytych pośniegowym błotem. Duże znaczenie (20%) miały także właściwości na śniegu, takie jak hamowanie, czy ruszanie z miejsca. Osiągi na suchej jezdni (stabilność jazdy, kierowalność, hamowanie na nawierzchni asfaltowej) otrzymały wagę 15%. Na 10% określono znaczenie właściwości na lodzie (hamowanie, prowadzenie boczne), zużycie paliwa i zużycie bieżnika. Wagę 5% przyznano hałaśliwości (w kabinie i na zewnątrz pojazdu). Z kolei test przyśpieszonego zużycia można jedynie zdać albo go nie zaliczyć.
Kolejność na podstawie wyliczonej oceny łącznej może odbiegać od miejsca w tabeli ponieważ ADAC obniża ocenę, jeśli nota w którejś z kategorii związanych z bezpieczeństwem (właściwości na 4 rodzajach nawierzchni) jest niższa od wartości progowej dla tej kategorii. Dzięki temu testy ADAC premiują wszechstronne opony, dobre w różnych warunkach drogowych, kosztem „specjalistów”, dobrych w jednej dziedzinie, ale kiepskich w innych.
Uwaga: Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Rezultaty w testowanym rozmiarze można przenosić na „sąsiednie” wymiary, czyli w tym przypadku 185/65 R14 i 165/65 R14.
Wyniki testu opon całorocznych ADAC 2011/2012 w rozmiarze 175/65 R14
UWAGA! Niższa ocena oznacza lepszy wynik, kolorem czerwonym wyróżniono noty, które spowodowały obniżenie oceny ADAC. | Ocena ADAC | Na suchej nawierzchni | Na mokrej nawierzchni | Na śniegu | Na lodzie | Hałas | Zużycie paliwa | Zużycie bieżnika |
Goodyear Vector 4 Seasons | zadowalający | 3,2 | 2,7 | 3,1 | 2,9 | 3,5 | 1,9 | 1,3 |
Sava Adapto | wystarczający | 2,9 | 3,1 | 3,6 | 2,7 | 3,7 | 1,5 | 2,0 |
Vredestein Quatrac 3 | wystarczający | 2,4 | 3,0 | 4,5 | 2,8 | 3,8 | 2,0 | 1,5 |
Kleber Quadraxer | wystarczający | 3,0 | 3,8 | 3,2 | 3,4 | 4,1 | 1,7 | 2,0 |
Hankook H730 4S | wystarczający | 3,2 | 3,1 | 4,1 | 2,8 | 3,4 | 1,9 | 2,5 |
Rigdon All Season 120 | wystarczający | 3,2 | 3,4 | 3,6 | 2,8 | 4,3 | 2,2 |
2,5
|
Progi punktowe dla poszczególnych ocen:
b. dobry | dobry | dostat. | mierny | niedostat. | |
Na suchej nawierzchni | 0,5-1,5 | 1,6-2,5 | 2,6-3,5 | 3,6-4,5 | 4,6-5,5 |
Na mokrej nawierzchni | 0,5-1,5 | 1,6-2,5 | 2,6-3,5 | 3,6-4,5 | 4,6-5,5 |
Na śniegu | 0,5-1,5 | 1,6-2,5 | 2,6-3,5 | 3,6-4,5 | 4,6-5,5 |
Na lodzie | 0,5-1,5 | 1,6-2,5 | 2,6-3,5 | 3,6-4,5 | 4,6-5,5 |
Zużycie paliwa | 0,5-1,5 | 1,6-2,5 | 2,6-3,5 | 3,6-4,5 | 4,6-5,5 |
Zużycie bieżnika | 0,5-1,5 | 1,6-2,5 | 2,6-3,5 | 3,6-4,5 | 4,6-5,5 |
źródło: ADAC, RIB.
Model opony | Zalety | Wady |
Goodyear Vector 4 Seasons | bardzo małe zużycie bieżnika | słabsza (od "dostatecznych" opon zimowych) na wszystkich czterech rodzajach nawierzchni |
Sava Adapto | małe zużycie paliwa | słaba na śniegu, słabsza (od "dostatecznych" opon zimowych) na pozostałych rodzajach nawierzchni |
Vredestein Quatrac 3 | dobra na suchej jezdni | najsłabsza na śniegu, dość słaba na mokrej nawierzchni i na lodzie |
Kleber Quadraxer | bardzo małe zużycie bieżnika | najsłabsza na mokrej jezdni, dość słaba na pozostałych rodzajach nawierzchni |
Hankook H730 4S | brak wyraźnych zalet | bardzo słaba na śniegu, dość słaba na pozostałych rodzajach nawierzchni |
Rigdon All Season 120 | brak wyraźnych zalet | najbardziej hałaśliwa w teście, słaba na śniegu, dość słaba na pozostałych rodzajach nawierzchni |
Hankook oczywiście,wyposażenie fabryczne forda,VW ,jeszcze kilku europejskich aut.
Jeszcze rok temu Hankkok optimo 4s były ex equo z Good yearami widać skład opony uległ zmianie ? NIE !! po prostu ADAC otrzymało 80% rabat na zimówki , nie pamiętam od której firmy prawdopodobnie od Continentala bo to ADAC im udowodnił że te magiczne 7*c wzięli z sufitu i że nawet w zimie ale!! bez śniegu letnie się lepiej spisują, a wielosezonowe to nie wspomnę to walka z wielosezonowymi o być albo nie być dla ,,zimówek'' zaledwie 4 lata temu 55% Niemców jeżdziło na wielosezonowych z tond łapówki dla ADAC ,kurcze przykro że ostatnia niezależna instytucja wycofuje się i kłamie ze swoich dotychczasowych ustaleń.
Z czystym sumieniem polecam Goodyear Vector. Przejechałem na tej oponie 40.000 km (Ford Focus). Ładnie wychodzi z zasp, może na śniegu ma minimalnie słabsze "trzymanie", ale generalnie spisuje się przez cały rok bardzo dobrze. Wada to oczywiście głośność. Warto przed podjęciem decyzji (opona letnia, zimowa czy całoroczna) zastanowić się nad różnicami w spalaniu. Na zimowych oponach samochód spalał mi o litr więcej paliwa niż na letnich.
Witam! Absolutnie nie zgadzam się z oceną jaką otrzymała opona Vredestein Quatrac 3 ponieważ jeżdżę na takich oponach od ponad roku (22000km) w każdych warunkach według mnie spisuje się na ocenę dobrą. Jedyna wada to świszczenie na mokrej nawierzchni. Auto które posiada te opony to Subaru Forester s turbo 170km a ja jako kierowca w pelni korzystam z tej mocy jesli to mozliwe oczywiscie i nie mam jakis wiekszych zastrzezen do tych opon tym bardziej ze opona caloroczna nigdy nie bedzie tak dobra jak letnia latem czy zimowa zima. Polecam dla tych ktorzy chca raz a dobrze kupic opony na kazda pogode.
Zobacz także