Rozmiary opon BMW

BMW

BMW

Historia koncernu BWM (Bayerische Motoren Werke) sięga 1916 roku. Założono wtedy przedsiębiorstwo Bayerische Flugzeugwerke (od 1917 BWM). Stworzona przez Karla Friedricha Rappa fabryka zajmowała się na początku produkcją silników do samolotów. W ciągu kilku lat firma popadła w poważne kłopoty finansowe i techniczne. Rapp zrezygnował z funkcji szefa firmy. Jego miejsce zajęli dwaj Austriacy - Franz-Josef Popp oraz Max Fritz wspomagani przez finansistę Camillo Castiglioniego. Biznesmeni postanowili połączyć fabrykę stworzoną przez Rappa z fabryką innego przedsiębiorcy – Gustava Otto. W ten sposób powstała firma BFW, przemianowana następnie na BMW.

Po zakończeniu pierwszej wojny światowej – w myśl postanowień traktatu wersalskiego – firma zaprzestała produkcji silników dla lotnictwa. Z linii fabrycznej schodziły głównie hamulce pneumatyczne do pociągów oraz pierwsze motocykle. Logo firmy powstało w 1920 roku. Nawiązywało swoim wyglądem do kręcącego się śmigła.

W 1928 roku rozpoczęła się historia marki BMW. Z linii produkcyjnych fabryki w Eisenach zszedł pierwszy samochód. Mowa o modelu Dixi 3/15 na licencji brytyjskiego Austina Seven. Pierwsze egzemplarze miały otwierany dach oraz napędzał je czterocylindrowy silnik o pojemności 743 cm3, dostarczający mocy 15 koni mechanicznych. Auto mogło rozpędzić się do 80 km/h. Na początku lat 30-tych modele Dixi odniosły pierwsze sukcesy w sportach samochodowych.

1936 rok to debiut słynnego roadstera 328 – nominowanego do tytułu samochodu stulecia. Auto zadebiutowało w wyścigach na legendarnym torze Nurnurgring. Udowadniając, że nie ma sobie równych w swojej klasie. Samochód był zasilany dwucylindrowym silnikiem, który generował moc 80 koni mechanicznych.

Po wybuchu drugiej wojny światowej BMW przejęło trzy kolejne fabryki - Brandenburgische Motorenwerke w Berlinie-Spandau oraz Basdorf i Zuhlsdorf. W wyniku działań wojennych zniszczono zakład w Monachium. Fabryka Eisenach, gdzie konstruowano większość podzespołów została przejęta przez wojska ZSRR. Bez kontroli z centralni w Monachium kilka miesięcy po wojnie wznowiono produkcję samochodów. Dopiero w 1951 roku prawnie zakazano fabryce w Eisenach produkcji samochodów pod marką BMW. Zmieniono ich nazwę na EMW, a w 1955 roku fabryka zajęła się produkcją Wartburgów. W obliczu kryzysu pod koniec lat 50. BMW miało być sprzedane spółce Daimler-Benz AG. Nie doszło do tego jednak w wyniku protestów akcjonariuszy i pracowników.

Początek lat 60. przyniósł masową produkcję aut klasy średniej. W 1962 roku zaprezentowano samochód BMW 1500, który cieszył się sporym powodzeniem. Tak dużym, że BMW zbliżało się do granicy własnych możliwości produkcyjnych. Z tego powodu, powiększono firmę o kolejne dwie fabryki.

Lata 70 okazały się dla BMW wyjątkowo szczęśliwe. W zarządzie zasiadł bowiem Eberhard von Kuenheim. Pod jego egidą obroty niemieckiej marki potrafiły wzrastać nawet osiemnastokrotnie. W 1972 roku pojawiły się pierwsze modele wchodzące w skład popularnej do dziś Serii 5. W tym czasie powstała też BMW Motorsport, która zajmowała się produkcją wydajnych aut o sportowym charakterze. Na początek lat siedemdziesiątych przypada także otwarcie fabryki BMW w RPA. W tym samym okresie zaprezentowano także pierwszą wersję popularnej Serii 3 oraz luksusowej Serii 7. Zaprezentowano również BMW Serii 6, będące połączeniem luksusu ze sportem.

Przełom lat 80 i 90 to wielka ekspansja BMW. W 1994 roku przejęto brytyjskiego Rover Group (Rover, MG, MINI, Land Rover). Koszt inwestycji to ponad 9 miliardów marek. Niestety przedsięwzięcie okazało się nie do końca trafione. Biorąc pod uwagę słabą jakościowo ofertę marek Rover – przestarzałe konstrukcje i silna konkurencja sprawiły, że sprzedaż zawiodła inicjatorów. Współpracę zakończono w 2000 roku. MG-Rover został sprzedany za symboliczną równowartość 10 funtów. Land Rover znalazł się w rękach Forda, natomiast MINI pozostało w grupie BMW. Kolejnym krokiem było przejęcie praw do marki Rolls-Royce.

Przełom millenniów to dla BMW okres wejścia w segment aut sportowo-użytkowych. Z taśm fabryki w Spartanburgu zjechały pierwsze modele X5. W kolejnych latach dołączyły do niego inne SUVy – X3 oraz X1.




Warto wiedzieć

W celu poprawienia jakości naszych usług korzystamy z plików cookies. Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu. Jeśli nie wyrażasz zgody na przechowywanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies konieczne jest dokonanie zmian w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat plików cookies i ochrony danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.