Wszystko o rozmiarach opon
Z artykułu dowiesz się czym jest rozmiar opony, jak go odczytać, a także jak właściwie wybrać rozmiar ogumienia do swojego auta.
Normy stosowania opon
Każda opona wprowadzona na rynek europejski musi spełniać określone normy:
- Normy, o których mowa w regulaminie nr 30 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) "Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów silnikowych i ich przyczep".
- Homologację wydaną przez organizację zajmującą się certyfikacją (taką jak np. UTAC, TUV).
Za standaryzację opon i felg odpowiada w Europie E.T.R.T.O – European Tires and Rims Technical Organization (Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Felg). Jej zadaniem jest określenie standardów istniejących rozmiarów opon, wymiarów oraz związanych z nimi oznaczeń.
Dlaczego rozmiary wszystkich opon i felg zostały znormalizowane?
Zastosowanie takiego rozwiązania ma za zadanie zapewnić zmienność opon, a więc możliwość ich użycia w konkretnym pojeździe, nawet jeśli producent ogumienia jest inny.
Normalizacja ma ponadto na celu:
- Zmniejszenie liczby dostępnych typów i rozmiarów opon,
- Zapewnienie całkowitego pokrycia rynku samochodowego,
- Zapobiegnięcie sytuacji tworzenia przez firmy motoryzacyjne i oponiarskie specyficznych wielkości na własne potrzeby.
Jak odczytać rozmiary opon?
Poniżej przedstawiono opis poszczególnych elementów w obowiązującej obecnie nomenklaturze. Informacja w tej formie jest umieszczona na niemal wszystkich dostępnych obecnie na rynku europejskim oponach osobowych.
Poza zalecanymi wielkościami, do samochodu można także założyć zamienniki, zgodnie z obowiązującymi normami. W doborze odpowiednich może pomóc kalkulator zamienników opon.
Dlaczego wysokość boku opony (profilu) wyrażamy za pomocą procentów?
Czy nie łatwiej byłoby wykorzystać wartości bezwzględne? Głównym powodem są zaszłości historyczne i względy praktyczne. Dawniej wysokość boku opony była zbliżona do jej szerokości. Podawanie wysokości nie było wobec tego konieczne. Postęp w branży oponiarskiej doprowadził jednak do zmian w budowie opon.
W związku ze zwiększeniem strefy kontaktu doszło do obniżenia profilu opony. Za sprawą tego rozwiązania pojawiło się wiele nowych rozmiarów o bardziej zróżnicowanych przekrojach i średnicach osadzenia. Opisywanie dodatkowej wysokości przekroju stało się konieczne.
Procentowy zapis profilu opony jest najbardziej praktyczny. Stosowany obecnie skok pięcioprocentowy pozwala na opisanie każdego z rozmiarów opon poprzez podzielenie całej populacji na kilkanaście grup rozmiarowych.
Gdybyśmy podzielili populację opon przypisując im wysokości ze skokiem 5 mm, takich grup byłoby znacznie więcej.
Czy szerokość opony zawsze kończy się cyfrą "5"?
Szerokość opony to liczba całkowita wzrastająca od wartości 95 mm skokowo co 10 mm. Wynika z tego, że szerokości opon zawsze kończą się cyfrą 5. Takie rozwiązanie jest pozostałością po istniejących wcześniej systemach wyrażanych w calach.
W przeszłości, przeliczając cale na milimetr oraz przechodząc na odpowiednią wysokość profilu otrzymywano taki właśnie wynik. Stąd decyzja E.T.R.T.O. o przyjęciu takiej konwencji tworzenia rozmiarów.
Dlaczego średnia osadzenia wyrażona jest w calach, skoro szerokość liczymy w milimetrach?
Odpowiedź jest prosta. W calach wyrażamy średnicę felg. By zachować spójność między systemami konieczne było takie rozwiązanie.
Zdarzają się jednak przypadki, gdy średnicę felg również liczymy w milimetrach.
Na przełomie lat 70 i 80 ubiegłego wieku, koncern Michelin opracował TRX - opony instalowane seryjnie w BMW serii 7, Peugeot 604 , Renault R30 w których średnica felgi była wyrażona w milimetrach przyjmując wartość 315mm, 340mm, 365 mm, 390 mm lub 415 mm.
W takim wypadku oznaczenie rozmiaru przyjmowało postać np.: 220/55 R 390.
Co to jest średnica zewnętrzna opony?
Średnicą zewnętrzną opony nazywamy wysokość liczoną od ziemi do górnej krawędzi opony, wyrażoną w milimetrach. Średnica nigdy nie jest podana w sposób bezpośredni. Możemy ją jednak bardzo szybko obliczyć w oparciu o dostępne nam informacje.
Wzór wygląda następująco:
d=dr+2*h=dr+2*Sn*ar gdzie:
- d - średnica zewnętrzna opony,
- dr - nominalna średnica felgi,
- h - wysokość przekroju opony,
- Sn - nominalna szerokość przekroju opony,
- ar - wysokość profilu.
Dla przykładu, spróbujmy obliczyć średnicę zewnętrzną dla rozmiaru 195/65 R15
dr=15 * 2,54
Sn=195
ar=0,65
d= 381+2*195*0,65 = 634,55 mm.
Średnica zewnętrzna opony dla wymiaru 195/65R15 to 634,5 mm.
Dlaczego średnica zewnętrzna opony jest ważna?
Średnica zewnętrzna to ważny parametr. Szczególnie przy dobrze zamienników.
Jeśli kiedykolwiek będziemy zmieniać rozmiar felg czy samych opon, konieczne jest zachowanie tej samej średnicy zewnętrznej opony, co w oryginalnej. Tolerowane odstępstwo nie może przekraczać 2 procent wartości średnicy. W przeciwnym wypadku koło będzie za małe (auto będzie zachowywać się niepewnie, tracić właściwości trakcyjne) lub za duże (opona może zahaczać o elementy nadwozia).
W jaki sposób dobrać rozmiar opony i obręczy do pojazdu?
Do największych zalet systemu metrycznego należy przypisany z góry indeks nośności.
Producent, dobierając rozmiar opon na etapie konstruowania nowego samochodu, zakłada dopuszczalne obciążenie pojazdu i na jego podstawie wybiera indeks nośności. Określony indeks może pojawiać się w oponach o różnej średnicy osadzenia, różnej szerokości i wysokości profilu. Oczywiście należy wziąć pod uwagę ograniczenia wynikające z konstrukcji pojazdu i jego charakterystyki. Producent jest więc zobowiązany do wyboru gabarytów najbardziej odpowiadających danej konstrukcji.
Przy wyborze rozmiaru kół do pojazdu najważniejsze są:
- Szerokość przekroju opony,
- Szerokość i średnica felgi,
- Średnica zewnętrzna opony.
W czasie jazdy opona i felga nie mogą wchodzić w kolizję z częściami nadwozia, zawieszenia, czy układu hamulcowego. Wymagana jest wystarczająca ilość miejsca w nadkolu. Felga nie może mieć kontaktu z tarczami hamulcowymi, ani elementami zawieszenia.
Przy doborze rozmiaru kół do pojazdu powinieneś kierować się następującymi zasadami:
- indeks nośności i średnicy zewnętrznej opony muszą być zgodne,
- opona nie może być za wąska, miałoby to negatywny wpływ na poziom przyczepności,
- opona nie może być zbyt szeroka, miałoby to negatywny wpływ na dynamikę pojazdu,
- źle dobrana średnica zewnętrzną wiąże się z zafałszowaniami we wskazaniach drogomierza i prędkościomierza. W najgorszym wypadku, może to prowadzić do szybszego zużycia elementów zawieszenia i układu przeniesienia napędu,
- musisz pamiętać, aby sprawdzić czy szerokość, średnica i typ obręczy jest przystosowana do danego rozmiaru opony.
Pamiętaj, żeby podczas doboru rozmiaru opon kierować się zaleceniami producenta. Należy bezwzględnie przestrzegać indeksu prędkości, nośności oraz średnicy zewnętrznej. Uważaj również na szerokość – nie może być zbyt duża, ani zbyt mała. Nieprawidłowo dobrany rozmiar może bowiem prowadzić do pogorszenia właściwości jezdnych oraz komfortu. Może również wpłynąć negatywnie na zużycie elementów samochodu.
Dlaczego produkowane są coraz większe rozmiary opon i felg?
Wraz z rozwojem motoryzacji zmieniały się rozmiary opon.
Pierwszym ważnym krokiem było opatentowanie opon radialnych. Zagwarantowało to możliwość produkowania szerszych opon o niższym profilu.
Wzrost maksymalnych prędkości rozwijanych przez auta zmusza producenta do podniesienia wydajności układów hamulcowych. Powiększenie tarczy hamulcowych wymaga zastosowania felg o większej średnicy.
Systemy rozmiarów opon – eurometryczny i p - metryczny
W chwili obecnej na świecie istnieją dwa kompatybilne systemy określania rozmiarów opon: amerykański system p – metryczny i europejski system metryczny.
Zasadniczą cechą systemów jest obliczenia indeksu nośności w oparciu o formuły matematyczne. Zasada opiera się na przeliczaniu gabarytów (ilość miejsca w oponie na powietrze) i zalecanej do danej osoby wielkości ciśnienia. Indeksy mogą się nieznacznie różnić.
Czym charakteryzuje się system eurometryczny – Eurometric?
System eurometryczny obowiązuje na całym niemal świecie. Zapis przedstawia się w sposób następujący: 195/65 R15 91T
Można jeszcze spotkać opony w systemie metrycznym o wysokości profilu 80 i 82, w których zapisie człon dotyczący wysokości profilu nie był stosowany (tzw. opony z pełnym profilem): 155 R13
Odpowiadają one oponom 155/80 R13.
Jeżeli eurometryczna opona oznaczona jest na końcu literą "C", oznacza to, że jest to opona do samochodu dostawczego (od angielskiego commercial), jej rozmiar ma następujący zapis: 195/70R15C 104/102R
Czym charakteryzuje się system p-metryczny – P-metric?
Jest to jednolity system definiowania rozmiaru opon, wprowadzony w 1977 roku w Ameryce Północnej. Zapis w systemie p-metrycznym wygląda następująco: P205/70 R14 93S.
Jeśli rozmiar opony zaczyna się na literę „P” to mamy do czynienia z oponą osobową („p” od angielskiego Passenger Car). Nazwa może być myląca, ponieważ w skład „Passenger Car” wchodzą również minivany, auta klasy SUV i małe pickupy.
Jeśli na początku oznaczenia zobaczymy litery „LT” oznacza to, że jest to opona przeznaczona dla lekkich ciężarówek („LT” od angielskiego Light Truck).
Oznaczenie to jest podobne do europejskiego oznaczenia C. Zapis jest następujący: LT245/75R16 108/104S.
Imperialne rozmiary opon
W przeszłości istniały rozmiary imperialne. Wielkość opon była wyrażana w calach lub alfanumerycznie (połączenie liter i cyfr).
Rozmiary imperialne możemy dziś jeszcze spotkać w samochodach historycznych.
Rozmiary zapisywane w calach wyglądały tak: 6x13. Pierwsza cyfra oznaczała szerokość opony, druga średnicę felgi. Nie używano informacji o wysokości profilu. Zapis stosowano dla opon diagonalnych.
Czy istnieją jakieś inne systemy oznaczania rozmiarów opony?
W przypadku kół dojazdowych, w rozmiarze spotykamy literę „T” (od angielskiego Temponary Spare). Przykładowy zapis wyglądałby tak: T125/90D16 98M.
Opony rajdowe mogą mieć zróżnicowane oznaczenia. Wszystko zależy od producenta.
Stosowane w „wyczynówkach” systemy różnią się od tych stosowanych w standardowych oponach.
Niekiedy informacja o szerokości felgi podawana jest po informacji o szerokości opony. Jest to bardzo ważna informacja dla pracowników parku serwisowego.
Michelin mają następujące oznaczenia: 20/65-18 X TL, gdzie:
- 20 - szerokość opony w centymetrach (210 mm),
- 65 - średnica zewnętrzna opony w centymetrach,
- 18- średnica felgi w calach,
- X - konstrukcja radialna,
- TL - opona bezdętkowa.
Opony BFGoodrich mają wzór: 200/50 - 17 gdzie:
- 200 to szerokość opony w milimetrach,
- 50 stosunek procentowy wysokości profilu do szerokości opony,
- 17 średnica felgi w calach.
Inni producenci wykorzystują w swoich systemach zapisu zarówno oznaczenia szerokości jak i średnicy w milimetrach. Opis ma wtedy postać: 185/510 R13 gdzie:
- 185 to szerokość w milimetrach,
- 510 to średnica zewnętrzna w milimetrach,
- 13 to średnica felgi.
Opony niektórych producentów (np. angielski AVON) mają opis skonstruowany według tego samego schematu, jednak wyrażony w calach np. 6.0/21.0-13.
Pytanie do ekspertów OPONY.COM.PL
Jaka różnica w zużyciu oraz zachowaniu się opony nastąpi, gdy założymy ją na felgi o różnej szerokości np. opona 205/55R16 może być zastosowana od felgi 6x16 aż po felgę 7,5x16. Czy jest odczuwalna różnica w prowadzeniu auta? Czy ma to wpływ na bezpieczeństwo, właściwości jezdne? Dlaczego jest aż taka rozbieżność i gdzie jest optimum?
Elementów wpływających na jakość prowadzenia samochodu, a więc bezpieczeństwo jazdy jest sporo. O ile "podróżujemy" z prędkościami znacznie poniżej marginesu bezpieczeństwa, wpływ szeregu parametrów nie jest tak istotny. Jeśli jednak nagle trafimy na warunki zdecydowanie obniżające tę granicę, każdy "drobiazg" nabiera znaczenia. Z takimi sytuacjami mamy do czynienia przy dynamicznej, sportowej jeździe. Szersze opony stosuje się do jazdy na nawierzchniach suchych. Brak bieżnika (opony sportowe) zapewnia najlepsze "trzymanie drogi". Wystarczy jednak zmiana warunków przyczepności (deszcz czy śnieg), by samochód przy niższych prędkościach miał tendencję do wpadania w poślizg. Stąd na deszcz oraz śnieg wypadałoby mieć węższe koła. Przyglądając się pracy serwisów zespołów wyścigowych czy rajdowych widzimy, jak istotnym jest prawidłowe dobranie każdego parametru ogumienia i zawieszenia do danych warunków toru czy rajdowego odcinka specjalnego. Znalezienie optimum doboru felga+opona dla wszelkich możliwych warunków jazdy jest dość trudne - każdy wybór jest pewnym kompromisem. Kierowca samochodu musi pamiętać, by zależnie od parametrów sprzętu, którym dysponuje (między innymi parametry koła kompletnego) oraz napotkanych warunków drogowych, zawsze dysponował marginesem bezpieczeństwa podczas jazdy.
Przemysław Włudaraczak (Training V-ce Dyrektor, Prince Sp. J.)
Dla danego rozmiaru opony nie należy stosować zbyt szerokich opon przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo jazdy. Na pewno odczuje się różnicę w pracy opony i prowadzeniu auta. W autach sportowych, aby wykorzystać odpowiednio opony, stosuje się felgi jak najszersze, co prawda do samochodów osobowych nie stosuje się opon wyczynowych, chociaż są dostępne różne modele opon - komfortowe, pośrednie czy sportowe. Tak więc jeżeli ktoś posiada opony o sportowej charakterystyce i szybciej jeździ, szczególnie na zakrętach, to powinien zaopatrywać się w szersze rozmiary felg. Przy takim zestawie poprawia się bezpieczeństwo jazdy, ponieważ opona lepiej pracuje na zakręcie, przez to auto jest bardziej stabilne.
Rozbieżność rozmiarów felgi do tego rozmiaru opony wynika z kilku czynników, przede wszystkim z konstrukcji samochodu. Często nie można zastosować felgi o szerokości 7,5'', ponieważ będzie ona zbyt szeroka i po jej zastosowaniu opona może "wystawać" poza obrys auta. Z drugiej strony w niemal wszystkich samochodach można stosować szersze felgi. Bardzo często jest to też przymus ze względu na rozbudowane zaciski hamulcowe, które uniemożliwiają stosowanie wąskich felg. Jest też aspekt uniwersalności felgi - czasami zdarza się, że do jakiegoś modelu samochodu z małym silnikiem producent przewiduje oponę 205, a z większym 225 - i w ramach oszczędności ma do dyspozycji tylko jeden rodzaj felg – wtedy raczej nie może zastosować felgi o 6x16, tylko na przykład 7-7,5 pasujące do obu aut. Co do oszczędności, to pewnie wielu producentów samochodów mogłoby stosować szersze felgi, ale węższa felga przy ilości kilkuset tysięcy wyprodukowanych aut pewnie daje wymiernie oszczędności.
Jest też kwestia wizualna, opona 205/55 na feldze 6 cali będzie wyglądała mniej komercyjnie, ponieważ będzie "ściśnięta" i jej boki mocno się zaokrąglą, wygląda to jeszcze gorzej, kiedy opona posiada rant do ochrony felgi. Na tak wąską felgę przy szerokości 205 bardziej wskazane są rozmiary o wyższym profilu – 205/60,65,70. Teoretycznie tak wąska felga jest lepiej chroniona przed obtarciem o dziurę czy krawężnik, ale jeśli najedzie się na nie mocno, to i tak nie uchroni jej przed uszkodzeniem. Jest to jednak jakiś problem. Przy rozmiarze 7,5'' i braku "rantu ochrony felgi" na oponie zachodzi większe prawdopodobieństwo uszkodzenia felgi. Sądzę, że na polskie drogi najbardziej optymalna szerokość felgi na oponę 205/55R16 to 7,0x16. Oczywiście felgi należy dobierać do danego modelu samochodu, zgodnie z aktualnym katalogiem zastosowań (katalogiem technicznym) producenta felg.Oskar Gorzeński (Kierownik Sprzedaży, P.O.H. "Auto Tip-Top" Sp. z o.o.)
Ma to kolosalny wręcz wpływ, ale szerokość to nie wszystko. Należy pamiętać, iż bardzo ważnym parametrem jest odsadzenie (offset, ET) felgi, które tak naprawdę decyduje o zachowaniu się pojazdu na drodze (zamiana rozstawu kół). Szerokość felgi ma znaczenie przy zakresie stosowanych opon. Ta sama opona na różnej szerokości feldze będzie inaczej pracować tj. szerokości styku bieżni opony z drogą będą inne i oczywiście bark opony będzie się inaczej układał. Ważna uwaga dotycząca eksploatacji w zimie! Na szerokie felgi najczęściej nie można założyć łańcuchów przeciwśniegowych!!! Różnica w prowadzeniu auta jest oczywista, ale w zależności od stylu jazdy konkretnego kierowcy odczucia mogą być różne!!
mgr inż. Maciej Dejewski (Kierownik Działu Sprzedaży, Ronal Polska Sp. z o.o.)
Witam ktos pomoze chce zalozyc opony do mercedesa c klasa 2011r felgi 18 8j jaki przod jaki tyl
Witam czy ktoś mi powie czy na oponach 175/70r14 spali więcej niż na 175/80r14 czy nie ma w tym żadnej różnicy ?
Witam Przeliczy mi ktos wielkosc calego kola 225/45/19 albo tylko wielkosc opony. Dzieki Wielkie :)
Hey ludziska orientuje sie ktos czy moge założyć do scenica grand 2 2004 r oponu 205/65/16 czy to przejdzie i nie bedzie z niczym kolidowac
Witam serdecznie. Posiadam Toyote Yaris 2013 z fabrycznymi kołami 175/65/R15. Zakupiłem do mojego pojazdu originale felgi Toyoty R16, 6J, ET 51 i zakupiłem opony marki Barum Bravurius 195/50/R16. Okazuje się że przy maksymalnym skręcie opony obcierają mi o podłuznicę nadkola. Nie wiem co mam zrobić. Czy wymiana opon może co tutaj pomóc. Proszę o fachową pomoc.
Bardzo proszę o fachową pomoc. Czy mogę zamienić aktualne opony 155x70 R13 na opony 155x80 R13 i jakie będą tego wszelkie konsekwencje dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy ?
Mam pytanko czym się różnią opony 205/55/16 od 205/50/16 ... 55 profil jest oryginałem A chcę założyć o profilu 50 ... Jaka jest różnica i czy licznik nie będzie oszukiwał proszę o
Posiadam grand Vitare II czy mogę używać na jednej osi opony o rozmiarze 235/70r16 zaś druga opona 225/70r16 czy nie będzie to stwarzać problemu ? Czy nie uszkodzi się w ten sposób most ? Auto 4x4 . Pozdrawiam
W swoim multivanie T5 mam oponkę 215/65 R16 (około 68cm wysokości) chciałbym ją zmienić na 215/65R17 ( około 71cm wysokości ) 3 cm różnicy Czy nie sprawi to problemu .
Jak fabrycznie mam 205x45x17 to moge zalozyć 205x50x17 ? Troche za twardo jest na 45 Chętnie bym założył nawet 195 ale nie ma orofilu 50" dla rozmiaru 17"
Pomyliłem się z rozmiarem opony 245/40
Witam, orientuje się ktoś czy na felge 19 9,5cala mogę założyć oponę 245/45 bo w wulkanizacji nastraszyl mnie ze mogą mi posiadać na zakrętach.
np 165 na 185
czy cos zmieni wymiany szerszej opony w aucie
Pani Kasia kapitalnie rozwiała wszelakie problemy wynikające z wyszukiwania odpowiedniego rozmiaru opon do auta. Minimalny profil to 50. Polskie drogi...
Czyli wynika z tego, iż czym większy balon (profil) to bieżnik opony węższy.Bo ja pomierzyłem używane 185/50R13 z nowymi 205/65R15 i o dziwo szerokość bieżnika była ta sama. Może podzieli się ktoś swoimi badaniami tylko nie teoryzować.
Witam. Mam problem z kupnem opon. Posiadam opla berton na sportowym zawieszeniu. Są tam alusy 17,40,215.. czy wejdą tam opony 225,50,17?
mam passata kombi z 94r oryginalne opony 205/55r15 kupione 205/60r15 ma ktoś może doświadczenie czy się zmieści to jakieś 3% różnicy w wielosezonowych nie mogłem znaleźć takiego samego rozmiaru dobrej jakości
Super artykuł , teraz mogę kupić używki do sprzętu rolniczego.dzięki
felga szerokosc 7 cal r15 opona 195/65 bedzie dobrze ,czy felga nie jest zbyt szeroka
Ololol
dobre , wreszcie wiem wszystko o oponach .
Pytanie: czy jak sugerowany rozmiar opony mam 195/50 R16 to czy wejdzie mi opona 195/55 R16? Pytam dlatego ze upatrzylem konkretny model opony A niestety ta firma nie produkuje takiego rozmiaru jaki jest u mnie zalecany
"Średnica nigdy nie jest podana w sposób bezpośredni." B Z D U R A, spójrzcie na jakąkolwiek terenówkę, SUV a, ciężarówkę albo ciężki sprzęt z oponami np BFG albo innymi które występują na rynku USA. Opis będzie prosty np 33x12,5 R15 -> 33 cale śr zewnętrzna, 12,5 cala szerokość 15 cali felga. Prosto łatwo i wygodnie, tylko europejczycy musieli sobie życie skomplikować i stworzyć nic niemówiący opis...
Proszę o pomoc. Czy oponę o rozmiarze 23 x 10.5 - 12 mogę zastąpić oponą 23 x 8,5 - 12 ? Na czym polega różnica pomiędzy 10,5 i 8,5 ? Adam
Proszę mi odpowiedzieć co znaczą podane napisy na oponie samochodowej? R-56 6,5x16 ET 40 5x114,3
Żeby to zrozumieć trzeba trochę popracować w wulkanizacji, inaczej się za to nie zabierajcie, a przy zmianie ogumienia zaufajcie fachowcowi, który owej wymiany dokona.
A czy ktoś może mi podpowiedzieć co zastąpi oponę 9,5-16 ? Nie mogę dostać opony do ciągnika, więc może poszukam jakiegoś zmiennika napędowego w terenowych? Wulkanizatorzy jak na razie nie pomogli - twierdzili, że dziwny i nietypowy rozmiar. Dziękuję za pomoc
Bartek, z opisu rozmiaru opony (szerokość bieżnika w mm) / (procent z szerokości -profil) R (rozmiar felgi w calach). 235 to nie to samo co 245. 245 będzie o 10 mm szersza, jednocześnie o 8 mm wyższa.
Po tym artykule rozumiem, że przy oponie 235/40/18 i 245/40/18 szerokość będzie taka sama?
Przy okazji uwaga. W moim aucie zwiększyłem średnicę kół o ok 8% w stosunku do zalecanych przez producenta. Zalety: nie krzywię felg na "polskich drogach", prędkościomierz pokazuje prędkość bliską rzeczywistej, podróżuję generując mniejszy przebieg. Wady: spalanie pozornie wzrasta (pozornie - bo z punktu A do B pali tyle samo, tyle że pokazuje krótszy przelot) Generalnie polecam, a powyższy tekst może być pomocny przy doborze takich opon.
Kawał solidnej analizy. Wreszcie widać dlaczego 14ki mogą być większe od 16tek pzdr,
kolego 195*45% to napewno mniej niz 100mm. a jesli chodzi o wybor rozmiaru opon to najlepiej wybrac te zalecane przez producenta
mam pytanie jak dobrać prawidłowe wymiary opon do renault megan scenik na felgi 15-stki? dzięki z góry za odpowoiedż.
A ja mam pytanie podawane wymiary wartości i inne są podawane dla opony w stanie spoczynku na feldze czy po napompowaniu do nominalnego wymiaru opony. Wiadomo że opona bez obciążenia n.p. samochodem ma inne wymniary niż opona leżąca bez powietrza i z nim ?!?!? - jakoś nic o tym nie ma i nikt nie pisze - sorrki nie czepiam się - ale akurat strasznie mi to jest potrzebne, ale na dziś... czyli jutro zostanie mi miarka kalkulator i wzór 2Pi Dodam że trzeba brać wartość Pi z dokładnością = 3,14159 zaokrąglenia zle się kończą
ja bym się nie męczył i metrówka zmierzył wysokość opony albo w danych producenta sprawdził i do wzoru 2 PI r podstawił, prościej moim zdaniem i łatwiej zapamiętać.
az glowa boli
Artykuł ok. Jednynie cytuje: "Dla przykładu, spróbujmy obliczyć średnicę zewnętrzną dla rozmiaru 195/65 R15 - dr = 15 * 2,54 " (musimy przesunąć przecinek o jedno miejsce, żeby liczyć w mm - bo liczymy w cm i dostajemy 38,1 cm) powinno być - dr = 15 x 25,4 (mm) = 381 mm. Pozdowienia dla autora.
Wojtek - czy możesz wymienić, czy nie, to Ci nie powiem, ale zauważ, że 140/60 będzie niższa od 130/70. Obie są na felgę 12", lecz 130/70 ma 91mm wysokości profilu, a 140/60 ma 84mm wysokości profilu - czyli profil jest 7mm niższy, co daje w całości oponę niższą o 14mm, a to stanowi 3% odstępstwa.
Może ktoś wiarygodny powie czy mogę wymienić oponę 130/70 12 na oponę 140/60 12 bez zmiany felgi , jeśli nie to dlaczego ?
Dla mnie jasno i czytelnie. A jak przeliczyć średnice diagonalych w systemie imperialnym. Jak rozumiem zalezność daty-% jest jedynie przyblizeniem, na którym nie można bazować
Dzięki... fakt żle to przeliczałem, ale co najlepsze dzwoniłem do 2 firm zajmującą sie sprzedażą opon to powiedziano mi że 185/45R15 jest niższa od 165/50R15 :D
Wysokość profilu opony w rozmiarze 195/45 R15 to 87,75 mm, nie 107,25 mm. Wysokość do kolejnych rozmiarów to: 185/45 R15 to 83,25 mm (bo 185 x 0,45 = 83,25 mm), a dla rozmiaru 165/50 R15 wynosi 82,5 mm (bo 165 x 0,50 = 82,5 mm) :)
Ja np tego nie pojmuje 195/45R15 - z tego przykladu wnioskuje wysokość opony - profil = 107,25mm 195/50R15 - tutaj z wyliczen to wysokośc = 97,5mm a przeciez ta wyzej opona powinna być niższa dla przykładu jaką wysokość będzie mięć opona 185/45R15 i 165/50R15 prosze o wyliczenie profilu - wysokości obu opon
Aby to zrozumieć co napisaliście, to ,należy długo,długo i jeszcze raz długo nad tym posiedziec. jest to bardzo pokrętlkikoooooooowane . Należało by bardziej prosto i normalny odbiorca by to pojoł odrazu.
Zobacz także