Test opon letnich ADAC 2023
Cieplejsze dni i nadchodząca wiosna to moment, w którym często decydujemy się na wymianę ogumienia. Jeśli stoisz przed dylematem związanym z wyborem nowego produktu, wówczas przydatny okaże się test opon letnich ADAC 2023. Sprawdźmy więc, na jakie pozycje warto zwrócić uwagę.
Testy opon letnich ADAC 2023 - kryteria oceny
Niemieckie stowarzyszenie wyróżnia się tym, że testom poddawane są nie tylko opony klasy premium. W związku z tym, w opracowaniach znajdziemy również inne alternatywy, na których można zawiesić oko. Niezwykle istotną rolę odgrywa cały system oceny poszczególnych produktów. Zauważmy, że rekomendacja dla konkretnego modelu zostaje wydana tylko po spełnieniu określonych warunków we wszystkich testowanych aspektach.
Odnosząc się do metodologii przeprowadzania testów, od 2023 roku możemy spotkać się z pewną nowością, ponieważ znajdziemy dwie główne grupy: bezpieczeństwo jazdy oraz bilans środowiskowy, którym nadano konkretne wartości. Pierwszy czynnik odpowiada za 70% wyniku. Bilans środowiskowy stanowi z kolei pozostałe 30%.
Dodatkowo, wśród wspomnianych kategorii wyróżnia się podkategorie. W przypadku bezpieczeństwa jazdy dzielą się one na:
- suchą nawierzchnię, której nadano wagę 40%;
- mokrą nawierzchnię, której nadano wagę 60%.
Nieco obszerniejszą listę znajdziemy w odniesieniu do bilansu środowiskowego. Znajdziemy tu czynniki, takie jak:
- przebieg odpowiadający za 40% wyniku;
- zużycie opon i wydajność, którym nadano wartość 20%;
- generowany hałas oraz zrównoważony rozwój - każdy z nich odpowiada za 10% końcowego rezultatu.
Końcowy rezultat jest z kolei składową dwóch niezależnych not, które opierają się na głównych kategoriach. Co więcej, każdemu ogumieniu przyznawane są oceny cząstkowe, wyrażane słownie i w punktach. W drugim przypadku mniejsza wartość punktów oznacza lepszy wynik.
Test opon letnich ADAC 205/55 r16 - najlepsze modele
Znając kryteria, jakie są brane pod uwagę, przejdźmy do zagadnienia, jakim jest test opon letnich ADAC 2023 dla modeli w rozmiarach 205/55 r16. W tym roku specjaliści wzięli pod lupę aż 50 produktów. Okazuje się, że tylko 10 spośród nich uznano za "dobre", a aż 21 opon uznano za "dostateczne. W poniższym zestawieniu wyników ujęte zostało tylko 31 opon, które osiągnęły najlepsze wyniki według ADAC.
Miejsce | Model | Ogólna ocena ADAC |
1. | Goodyear EfficientGrip Performance 2 | Dobra |
2. | Continental PremiumContact 6 | Dobra |
3. | Michelin Primacy 4+ | Dobra |
4. | Bridgestone Turanza T005 | Dobra |
5. | Nokian Tyres Wetproof | Dobra |
6. | Falken ZIEX ZE310 ECORUN | Dobra |
7. | Continental UltraContact | Dobra |
8. | Kumho Ecsta HS52 | Dobra |
9. | Hankook Ventus Prime4 | Dobra |
10. | Nexen N´Fera Primus | Dobra |
11. | Kenda Kenetica Pro KR210 | Zadowalająca |
12. | Kleber Dynaxer HP4 | Zadowalająca |
13. | Fulda EcoControl HP2 | Zadowalająca |
14. | Toyo Tires Proxes Comfort | Zadowalająca |
15. | Dębica Presto HP2 | Zadowalająca |
16. | Dunlop Sport BluResponse | Zadowalająca |
17. | Pirelli Cinturato P7 C2 | Zadowalająca |
18. | Sava Intensa HP2 | Zadowalająca |
19. | Semperit SPEED-LIFE 3 | Zadowalająca |
20. | Firestone Roadhawk | Zadowalająca |
21. | BF Goodrich Advantage | Zadowalająca |
22. | GT Radial FE2 | Zadowalająca |
23. | Esa+Tecar Spirit Pro | Zadowalająca |
24. | Barum Bravuris 5HM | Zadowalająca |
25. | Viking ProTech NewGen | Zadowalająca |
26. | Norauto Prevensys 4 | Zadowalająca |
27. | Apollo Alnac 4G | Zadowalająca |
28. | General Tire Altimax One S | Zadowalająca |
29. | Giti GitiSynergy H2 | Zadowalająca |
30. | Petlas Imperium PT515 | Zadowalająca |
31. | Uniroyal RainSport 5 | Zadowalająca |
Analizując tabelę z łatwością możemy zauważyć, że tak naprawdę mamy dwóch zwycięzców. Wspomniani szczęśliwcy to Goodyear EfficientGrip Performance 2 oraz Continental PremiumContact 6. Obydwa modele uzyskały notę 2,0, co w rezultacie dało im ocenę dobrą. Podium uzupełnia Michelin Primacy 4+, który ma niewielką stratę do rywali w postaci 0,1 punktu.
Pamiętajmy jednak, że wspomniane dotychczas opony to niejedyny, słuszny wybór. Jak już wspomnieliśmy, pierwsza dziesiątka rankingu może poszczycić się oceną "dobrą". Ich strata do liderów wynika jednak z nieco niższej noty, która mimo wszystko nadal plasuje poszczególne produkty w gronie ciekawych alternatyw. Znajdziemy tu m.in. modele, takie jak Bridgestone Turanza T005, Nokian Tyres Wetproof, Continental UltraContact czy nieco mniej znane Kumho Ecsta HS52.
Test opon letnich ADAC 205/55 r16 - kto wypadł najgorzej?
Analizując konkretne zestawienia z reguły patrzymy na zwycięzców czy tych, którzy zdołali być na podium. Dalsze miejsca są w wielu przypadkach mniej ciekawe. Nieco inaczej jest w przypadku rankingów produktów, które odpowiadają za nasze bezpieczeństwo. W związku z tym przyjrzyjmy się, dla których produktów testy opon letnich ADAC 2023 nie były łaskawe. Szczególnie ciekawa może być ostatnia siódemka, która otrzymała ocenę niedostateczną.
Na ostatnich miejscach znajdują się opony Premiorri Solazo oraz DoubleCoin DC99 których nota wynosi 5,5 punktu (przypominamy, że im wyższy wynik, tym gorzej). Nieco lepiej poradziły sobie Riken Road Performance, Evergreen EH 226 czy Lassa Driveways. Niestety, w żadnym z wymienionych przypadków końcowa nota nie pozwoliła im uzyskać chociażby oceny dostatecznej. Wspomniane grono uzupełniają jeszcze Berlin Tires Summer UHP 1 G2 oraz Rotalla RH 01.
Wyniki w poszczególnych kategoriach testu ADAC 2023
Poza ogólnym zestawieniem przyjrzyjmy się również wynikom, jakie dane modele osiągały w poszczególnych kategoriach. Jak zauważymy, znajdą się tu również opony, którym w ogólnym rankingu daleko było nawet do pierwszej dziesiątki.
Jazda po suchej nawierzchni
Jazda po suchej nawierzchni stanowiła 40% ogólnej oceny wśród kategorii związanej z bezpieczeństwem jazdy. Odnosząc się do konkretnych przykładów, najlepiej w teście opon letnich ADAC 2023 wypadły tu:
- Falken Ziex ZE310 Ecorun;
- Nokian Wetproof;
- Continental PremiumContact 6.
Wszystkie ze wspomnianych pozycji znalazły swoje miejsce w pierwszej 10. ogólnego rankingu, dlatego ciężko mówić o jakimkolwiek zaskoczeniu.
Jazda po mokrej nawierzchni
Specjaliści zajmujący się testami ocenili, że nieco ważniejsze jest zachowanie opon w przypadku jazdy po mokrej nawierzchni. To właśnie dlatego ich ocena stanowi większą część noty w porównaniu z jazdą po suchej nawierzchni. Zresztą, nic dziwnego. Jazda po opadach deszczu często skutkuje wydłużoną drogą hamowania i wymaga zwiększonej uwagi kierowcy. Odnosząc się jednak do zwycięzców w tej podkategorii, musimy wymienić następujące opony:
- Continental PremiumContact 6;
- Goodyear EfficientGrip Performance 2;
- Uniroyal RainSport 5.
Jak widzimy, po raz kolejny na podium znajdują się Continental ze swoją propozycją PremiumContact6. Poza nim mamy jednak dwóch debiutantów, którzy nie pojawili się w pierwszej trójce jazdy po suchej nawierzchni. Niemniej Goodyear EfficientGrip Performance 2 to zwycięzca ogólnego zestawienia. Dość dużym zaskoczeniem może tu być jednak obecność modelu RainSport 5, który całościowo zajął dopiero 31. miejsce.
Przebieg
Przejdźmy teraz do drugiej składowej rankingu, czyli szeroko pojętego bilansu środowiskowego. Za 40% noty odpowiada przebieg i to właśnie dlatego otwiera on zestawienie. Pierwsza trójka, która znalazła się przed rywalami to Goodyear EfficientGrip Performance 2, Michelin Primacy 4+ oraz Michelin e.Primacy.
Zużycie opon i wydajność
Kolejnymi czynnikami są zużycie opon i wydajność, które wpływają na 40% oceny środowiskowej (każdy czynnik odpowiednio po 20%). W przypadku pierwszej opcji przewodzi Michelin e.Primacy. Dość dużym zaskoczeniem może być obecność na drugim miejscu opon DoubleCoin DC99, które w ogólnym rozrachunku otrzymały notę niedostateczną. W odniesieniu do wydajności zwycięzcą jest Bridgestone Turanza T005, a zaraz za nim znajdują się Michelin e.Primacy oaz Tomket Sport.
Generowany hałas oraz zrównoważony rozwój
Na koniec zwróćmy jeszcze uwagę na zestawienia generowanego hałasu oraz tzw. zrównoważonego rozwoju. Podium przedstawia się niezwykle ciekawie w przypadku pierwszej opcji, czyli generowanego hałasu. Zwycięzcą tej podkategorii zostały opony Delinte DH2. Zaraz za nimi znajdują się Zeetex ZT1000 oraz Norauto Prevensys 4. Przypomnijmy, że w ogólnym zestawieniu zajmują one odpowiednio 40., 41. oraz 26. pozycję.
Zrównoważony rozwój został z kolei zdominowany przez Michelin e.Primacy, który swoją drogą dość dobrze wypadł w testach bilansu środowiskowego. Zaraz za nim znajdują się Michelin Primacy 4+ oraz Kleber Dynaxer HP4.
Zapoznając się z testem opon ADAC możemy wyciągnąć wiele wniosków. Niezależnie jednak od podjętych decyzji pamiętajmy, że zakup opon to z reguły kilkuletnia inwestycja, która ma duży wpływ na nasze bezpieczeństwo. W związku z tym warto poświęcić nieco czasu na analizę konkretnych parametrów tak, aby dokonać właściwego zakupu.
Zobacz także