Oznaczenia na felgach
Felgi potrafią sprawić, że wygląd samochodu nabiera charakteru, dlatego też przykłada się do nich dużą wagę. Na rynku dostępny jest szeroki wybór różnego rodzaju felg, a ich kupno nie powinno przysparzać problemów. Warunkiem jest jednak znajomość ich oznaczeń.
W którym miejscu znajdują się oznaczenia?
Pytanie „gdzie są oznaczenia” pada bardzo często. Kwestia ta nie jest ujęta w żadnych przepisach, stąd znaleźć można je w różnych miejscach. Jest to zależne od producenta, a czasem nawet od modelu konkretnego produktu. Na ogół ich twórcy starają się zamieszczać dane na wewnętrznej stronie felgi, czyli od strony samochodu. Najczęściej są to ramiona jednak zdarzają się również oznaczenia, które umiejscowione są tuż przy otworze centralnym. Znaczenia nie ma również fakt typu felgi – zarówno na stalowych jak i aluminiowych odmianach mogą pojawiać się na całej powierzchni obręczy.
Profil kołnierza i rozmiar felg
Decydując się na zakup felg, należy znać wartości, takie jak rozmiar, ilość i rozstaw otworów mocujących oraz odsadzenie ET. Rozmiary felg, które są homologowane do konkretnego modelu pojazdu można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu. Jeżeli jej nie posiadamy, wówczas takiej informacji należy szukać na naklejce, która znajduje się na wewnętrznej stronie słupka bocznego, który jest od strony kierowcy. Pomocne mogą okazać się również narzędzia dostępne w Internecie, które wyświetlą wszystkie felgi odpowiadające danemu modelowi samochodu.
Rozmiar felgi wyrażany jest jako szerokość razy średnica, a zatem zapis ten może wyglądać następująco „6Kx14H2”. Z podanego przykładu wynika, że szerokość wynosi 6 cali, natomiast średnica felgi to 14 cali. Wartości te zawsze wyrażane są w calach. Dwa ostatnie znaki czyli „H2” informują o profilu przekroju poprzecznego felgi, czyli innymi słowy ukształtowaniu powierzchni, która zakrywana jest przez oponę. Profil przekroju felgi informuje o ukształtowaniu garbów:
- H - garb po wewnętrznej stronie felgi,
- H2 - garb po obu stronach felgi,
- FH - garb płaski po wewnętrznej stronie felgi,
- FH2 - garb płaski po obu stronach felgi,
- CH - dwa różne typy garbów,
- EH2 - rozszerzony garb dla niektórych opon typu run flat,
- EH2+ - rozszerzony garb dla niektórych opon run flat.
Z przykładowego oznaczenia „6Kx14H2” nierozszyfrowany zostało oznaczenie K. Odnosi się ono do profilu kołnierza, który zawsze zapisywany jest zaraz po szerokości felgi. Rozróżniamy 15 typów kołnierzy, lecz najczęściej spotkać można się z czterema typami, takimi jak:
- J - samochody osobowe,
- JJ - samochody 4x4,
- P oraz K - starsze samochody osobowe.
O czym informuje profil kołnierza? Otóż dostarcza on wiedzy odnośnie kształtu, w którym stopka opony przylega bezpośrednio do felgi. Powyższe informacje pokazują jak sprawdzić szerokość felgi, gdzie znaleźć dane dotyczące profilu ich przekroju i profilu kołnierza. Oznaczenia felg są jednak bardziej rozbudowane i przekazują też inne dane.
Rozstaw śrub montażowych i ich ilość
Informacje o tym ile potrzebujemy śrub do montażu felg oraz jaki powinien być ich rozstaw zazwyczaj znajduje się w innym miejscu niż rozmiar felg. Jeżeli mamy problem ze znalezieniem tych informacji, wtedy możemy szukać pomocy u producentów felg, którzy powinni posłużyć fachową radą. Jednak warto wiedzieć, że dane te wyrażane są w sposób „6x120”. Z takiego zapisu dowiadujemy się, że felgę należy zamontować na sześciu śrubach, a otwory montażowe rozmieszczone są na okręgu o średnicy 120 mm.
Odsadzenie felgi i średnica otworu centralnego
ET czyli współczynnik odsadzenia felgi, który często nazywany jest offsetem stanowi jeden z podstawowych parametrów montażowych felg. Możemy się zatem spotkać z zapisem ET 40, co będzie określało odległość, jaką można odmierzyć między płaszczyzną montażu felgi do piasty, a poziomą osią symetrii felgi. I choć w fachowej terminologii brzmi to bardzo skomplikowanie, to oznacza nic innego, jak głębokość, na którą felga wchodzi w nadkole pojazdu. Czasami można się spotkać z tym, że ET ma wartość ujemną. Wówczas felga nie wchodzi w nadkole, lecz wręcz przeciwnie, wychodzi nieco na zewnątrz auta. Wartość ta zawsze podawana jest w milimetrach.
Wartość średnicy otworu centralnego znajduje się na feldze przy symbolu CH, na przykład CH 55. Liczba ta jest ważna, ponieważ średnica tak zwanego czopa piasty może być mniejsza od średnicy otworu centralnego, ale nigdy nie może być większa, a zatem w tym przypadku nie może przekraczać 55 mm. Warto o tym pamiętać, ponieważ montaż elementów o nieodpowiednim rozmiarze może wpłynąć na powstanie luzów, które z kolei mogą utrudnić prowadzenie auta.
Zobacz także