Zasady doboru opon do aut z napędem 4x4
Czeka Cię pierwsza wymiana opon w samochodzie z napędem na 4 koła? Przeczytaj artykuł i dowiedz się o czym musisz pamiętać.
Jakie opony wybrać do samochodu 4x4?
Najlepszym rozwiązaniem jest zakup kompletu identycznych opon (ten sam producent, typ i rozmiar). W miarę możliwości należy bowiem unikać stosowania opon różnych marek. To, że obie pary mają rozmiar np. 205/60 R 16 V nie oznacza, że posiadają identyczną średnicę.
Gdy zamierzamy kupić używany samochód z napędem 4WD lub AWD, który posiada opony różnych producentów w tym samym rozmiarze, powinniśmy zmierzyć średnicę kół przednich i tylnych. Opony – mimo identycznej średnicy – mogą charakteryzować się różnymi osiągami (np. różną głębokością ugięcia pod tym samym obciążeniem czy innym punktem zerwania przyczepności).
Jeśli będziesz chciał kupić opony z bieżnikiem kierunkowym, pamiętaj, że będziesz musiał je demontować i montować na felgach przy każdej przekładce.
Reguła identycznych opon na obu osiach nie dotyczy samochodów z wyższej półki, które często na tylnej osi używają szerszych opon. Dla przykładu - Audi specyfikuje dla modelu R8 V10 ogumienie przednie 235/35 R 19 Z i tylne 295/30 R 19 Z.
Czym grozi używanie w autach 4x4 opon o różnej średnicy?
Najważniejszym objawem błędnego doboru opon w pojazdach z dołączanym napędem drugiej osi (np. Haldex) jest włączanie i rozłączanie napędu bez wyraźnej potrzeby. Naraża to elementy układu napędowego na przyspieszone zużycie. Po włączeniu układ pracuje głośniej niż zwykle. Niektóre auta zostały wyposażone w specjalne zabezpieczenia: jeżeli system "rozpozna" nadmierną stałą różnicę w liczbie obrotów kół poszczególnych osi, to uniemożliwi włączenie napędu 4x4 lub ograniczy jego funkcje. Na desce rozdzielczej pojawi się informacja o błędzie.
W samochodach z permanentnym napędem 4x4 (np. Subaru, Audi Quattro, BMW X-Drive) sytuacja wygląda nieco gorzej. Zły dobór opon oznacza stałe obciążenie elementów przeniesienia napędu. Nie tylko podczas skrętów. W ten sposób międzosiowy mechanizm różnicowy przegrzewa się. Szczególnie podczas szybkiej jazdy autostradą. Prowadzi to do zniszczenia jego sprzęgieł i uszczelnień. Wrażliwa na ciągłe przeciążenie układu napędowego 4x4 jest nawet automatyczna skrzynia biegów, zwłaszcza w samochodach, w których zastępuje w funkcji sprzęgło międzyosiowe (np. w niektórych modelach Subaru). Typowym objawem niezgodności średnicy kół jest "głupiejąca" elektronika sterująca rozdziałem momentu obrotowego na osie.
O czym jeszcze musisz pamiętać?
O przekładaniu kół. Powinieneś przekładać je krzyżowo (np. prawe tylne na lewe przednie) wedug zaleceń producenta lub nie rzadziej niż co 15 tys. km. Dzięki temu opony będą zużywały się równomiernie. Opony przekładaj częściej jeśli jeździsz dynamicznie.
O regularnej kontroli powietrza w oponach. W samochodach z napędem 4x4 posiadanie w oponach niewłaściwego ciśnienia skutkuje niepotrzebnym obciążeniem układu napędowego, pogorszeniem właściwości jezdnych, niestabilną pracą urządzeń wspomagających (np. ABS) i przyspieszonym zużyciem opon.Zanim zaczniesz szaleć na zamkniętym lotnisku lub pędzić po dziurawej drodze samochodem 4x4, zastanów się dwa razy. Zniszczenie jednej opony mającej kilkanaście lub więcej tysięcy przebiegu spowoduje konieczność przedwczesnej wymiany kompletu.
Kupiłem nowe opony letnie tył255, 45, 18 przód 235, 50, 18 tak jak opisane na tabliczce przy drzwiach, na starym komplecie jeździło się ok a na nowym szarpie co jest,,,,,,
Witam a jak ma sie sytuacja napedy 4x4 kiedy osie nie sa polaczone ze soba jak w outlanderze phev naped odbywa sie osobno na kazda os a komputer steruje caloscia przednie i tylne zawieszenie nie jest fizycznie polaczony malo tego nie ma skrzyni biegow czy w zaistnialej sytuacji tylko abs rozpoznaje roznice w wielkosci kol ? Czy jest jakas wartosc graniczna ktora umozliwia korzystanie z kompletu opon po uszkodzeniu jednej z opon np komplet nowych na jedna os a stare na druga os
super informacje .
Zobacz także