Rozmiary opon Cadillac
Wybierz model Cadillac
Cadillac
Cadillac to amerykańska marka aut luksusowych. Firma ma swoją siedzibę w Detroit. Od 1909 roku należy do koncernu General Motors.
W 1890 roku Henry Leland założył w Detroit niewielki warsztat. Zajmował się budowaniem silników parowych i benzynowych do łodzi. Następnie produkował również koła zębate dla fabryki samochodów Oldsmobile. Części zamawiał od niego także Henry Ford.
W 1902 roku Leland przejął jeden z zakładów Forda. Nazwał swoją fabrykę Cadillac (od nazwiska kawalera francuskiego, który założył ponad 1000 miejscowości) i zaczął produkować samochody. W planie Lelanda była produkcja samochodów w zgodzie z zasadą "staranności i dokładności". W ten sposób powstał pierwszy model Cadillaca A z 1-cylindrowym silnikiem o mocy 10 KM.
W ciągu następnych lat Cadillac wprowadził kilka nowości. W 1910 roku rozpoczęto produkcję auta z zamkniętą karoserią, zwanego limuzyną. W 1912 roku na rynek wprowadzono model z oświetleniem i rozrusznikiem elektrycznym. W 1915 natomiast na rynku pojawił się szczególnie poszukiwany Cadillac 55 z ramą drabinową ze sztywno umocowaną osią przednią, trójstopniową skrzynią biegów, hamulcami bębnowymi tylko na tylnych kołach, nadwoziem w 7 wykonaniach. Auto osiągało prędkość maksymalną ok. 115 km/h.
W ciągu kolejnej dekady Cadillac wprowadził liczne innowacje. 1924 – hamulce na 4 koła. 1929 – synchronizowana skrzynia biegów. 1930 – silnik V16 z hydrauliczną regulacją luzu zaworowego i rozdzielonymi układami zasysania i wydechowym z górnym wałem rozrządu.
Po wojnie na rynku pojawił się Cadillac 60 Special i 62 z 3-biegową automatyczną skrzynią biegów "hydramatic" (Cadillac 62 Cabrio, rok prod. 1951, z 8-cylindrowym silnikiem o poj. 5.424 cm³ i mocy 160 KM, pręd. 160 km/h). Dwa lata później (1953) wprowadzono pierwszą klimatyzację jako wyposażenie specjalne. Kolejną innowacją był system ABS sterowany komputerowo na osi tylnej (1971).
W 1980 roku pojawił się unowocześniony Cadillac Seville z napędem na przednie koła, niezależnym zawieszeniem kół przednich i tylnych z hamulcami tarczowymi. Siedem lat później rozpoczęto produkcję Cadillaca Catera – luksusowej wersji Omegi B na rynek USA.
Nowe millenium rozpoczęło się od produkcji modelu Imaj z silnikiem V8 o poj. 4,2 l. i mocy 425 KM przy 6.400 obr/min., z napędem na 4 koła. Najnowszym produktem marki jest Cadillac STS-V - największa limuzyna ze sportowej serii V z silnikiem o mocy 473 KM przy 6.400 RPM i momencie obrotowym 595 Nm przy 3.900 będąca najmocniejszym Cadillac-iem produkowanym seryjnie.