Testy opon zimowych ADAC 2012/2013 w rozmiarze 165/70 R14 T
Poznaj wyniki testu opon zimowych ADAC w rozmiarze 165/70 R14 T. Sprawdź, które modele opon w tym roku znalazły się na podium, a przed którymi ostrzega nas organizacja ADAC.
Rozmiar 165/70 R14 T przeznaczony jest do małych samochodów, które stanowią jedną z najliczniejszych grup aut w Polsce. Dlatego test opon ADAC w tym rozmiarze może przydać się wielu kierowcom, którzy zastanawiają jaki model opony zimowej zamontować w tym roku na osiach swojego pojazdu.
Organizacja ADAC zdecydowała się przetestować 15 modeli opon zimowych o indeksie prędkości T (do 190 km/h). Opony były testowane na Volkswagenie Polo IV generacji.
Oceny obecne w teście
Żaden produkt badany w teście nie uzyskał oceny bardzo dobrej. Trzy modele opon oceniono jako dobre (szczególnie polecane) - Michelin Alpin A4, Continental WinterContact TS800 i Pirelli Winter Snowcontrol III. Michelin zdobył uznanie testerów dzięki swoim osiągom na suchej nawierzchni i małemu zapotrzebowaniu na paliwo, co przekłada się na duże przebiegi. Opona marki Continental już tradycyjnie pokonała wszystkie modele jeśli chodzi o jej osiągi na ośnieżonej nawierzchni. Natomiast opona Pirelli została uznana za oponę o wszechstronnych parametrach, której jedynym minusem jest hałaśliwość. 9 modeli z testu otrzymało oceny dostateczne (polecane): Barum Polaris 3, Sava Eskimo S3+, Marshall I-ZEN MW 15, Goodyear Ultragrip 8, Semperit Master-Grip, Vredestein Snowtrac 3, Firestone Winterhawk 2 Evo, Dunlop SP Winterresponse i Hankook Winter i*sept RS W442. Aż 3 modele opon nie uzyskały aprobaty organizacji ADAC. Są to: GT Radial ChampiroWinterPro (ocena mierna, tj. warunkowo polecana), chińska opona Effiplus Epluto I i ukraińska Premiorri ViaMaggiore (ocena niedostateczna, tj. opona niepolecana). Powodem takich surowych ocen były bardzo słabe umiejętności tych opon na mokrej nawierzchni.
Oceny w poszczególnych kategoriach
Sucha nawierzchnia:
- najlepsze: Michelin Alpin A4 i Hankook Winter i*cept RS W442, Continental WinterContact TS800,
- najgorsze: Premiorri ViaMaggiore, który odstaje od reszty stawki o co najmniej jedną klasę.
Mokra nawierzchnia:
- najlepsze: Goodyear UltrGrip 8, Michelin Alpin A4, Continental WinterContact TS800,
- najgorsze: Premiorri ViaMaggiore i Effiplus Epluto I.
Jazda po śniegu:
- najlepsze: Continental WinterContact TS800, Vredestein Snowtrac 3, Premiorri ViaMaggiore,
- najgorsze: GT Radial ChampiroWinterPro.
Jazda na lodzie:
- najlepsze: Michelin Alpin A4, Sava Eskimo S3+, Marshall I'ZEN MH 15, Goodyear Ultragrip 8 i Vredestein Snowtrac 3.
Reszta stawki miała tylko umiarkowanie słabsze wyniki od nich.
Hałas:
- najlepsza: Firestone Winterhawk 2 EVO,
- najgorsze: Premiorri ViaMaggiore i Pirelli Winter Snowcontrol III.
Zużycie bieżnika:
- najlepsza: Michelin Alpin A4,
- najgorsze: Dunlop SP Sport WinterResponse.
Uwaga! Przy okazji testu ADAC zwrócił uwagę, że niekiedy najsłabsze modele prezentowane w teście potrafią kosztować więcej niż jedne z najlepszych. Dwa modele, które znalazły się na końcu stawki wcale nie należą do najtańszych. Jedna sztuka Premiorri ViaMaggiore w Niemczech kosztuje od 40 do 58 Euro, podczas gdy najlepszy Continental można nabyć po cenie 50 Euro za sztukę. Warto więc porównywać ceny, aby nie przepłacić.
Wyniki testu a wybór wyposażenia
Opony, które uzyskały w teście najlepsze wyniki zawsze są dobrym wyborem, ale nie zawsze jest to optymalne rozwiązanie. Wybierając opony zawsze musimy wziąć pod uwagę to, w jakim miejscu będziemy użytkować dany komplet opon. Inne opony wybierzemy wtedy, gdy główne tereny, w których poruszamy się autem to ośnieżone drogi górskie, a inne wtedy, gdy poruszamy się głównie w mieście, gdzie drogi są przeważnie odśnieżone. Jedne opony mogą być dobre dla prywatnej osoby, u której prędzej się zestarzeją niż zużyją, a dla właściciela firmy właśnie ważny jest parametr apetytu opony na paliwo czy parametr ścieralności bieżnika.
Zachęcamy do kupna opon właśnie pod kątem warunków eksploatacji. To ułatwi codzienne użytkowanie opon i uchroni nas przed naprawami spowodowanymi niewłaściwymi oponami.
Sposób oceniania
Największy wpływ na ocenę końcową w teście mają osiągi opon na mokrej nawierzchni (30% końcowego wyniku). Zdaniem organizacji ADAC dobre osiągi opon na mokrej nawierzchni odzwierciedlają też osiągi opon na błocie pośniegowym. Duże znaczenie dla końcowego wyniku mają też wyniki opony uzyskane w kategorii jazdy po śniegu (20% oceny końcowej). Osiągi na suchej nawierzchni to trzeci najważniejszy parametr opon (15% wyniku końcowego). Dopiero potem pod uwagę brane są kategorie jazdy na lodzie, zużycia paliwa i bieżnika (po 10% do wyniku końcowego). Na samym końcu bierze się pod uwagę hałaśliwość opony, która obserwowana jest wewnątrz i na zewnątrz pojazdu (waga dla oceny końcowej równa jest 5%). Test zużycia bieżnika opona może zdać lub po prostu nie zaliczyć.
ADAC obniża ocenę końcową jeśli wynik danej opony, w którejś z kategorii związanych z bezpieczeństwem (sucha, mokra, ośnieżona i oblodzona nawierzchnia), jest niższa niż wartość progowa dla tej kategorii. Takie zabiegi mają na celu promocję modeli, które wykazują raczej bardziej wszechstronne umiejętności niż wysokie osiągi w tylko jednej dziedzinie przy kiepskich wynikach w pozostałych.
Uwaga! Niższa ocena końcowa oznacza lepszy wynik. Rezultaty z testu opon w tym rozmiarze można przenosić tylko na „sąsiednie” rozmiary.
Pamiętaj, że ta sama opona może uzyskać różne oceny w testach. Dlaczego? Rezultat danego modelu opony zależy od wielu czynników m.in. od rozmiaru testowanej opony, wagi ocen dla końcowej klasyfikacji, od samochodu na którym są testowane czy warunków panujących podczas testu.
Szczegółowe wyniki testu opon zimowych w rozmiarze 165/70 R 14 T
UWAGA! Niższa nota oznacza lepszy wynik; kolorem czerwonym wyróżniono oceny, które zaniżyły notę końcową ADAC, a zielonym najlepsze wyniki testu. | Ocena ADAC | Sucha droga | Mokra droga | Śnieg | Lód | Hałas | Zużycie paliwa | Trwałość | Opinie internautów |
Michelin Alpin A4 | dobry | 2,1 | 2,0 | 2,4 | 2,3 | 3,4 | 1,8 | 0,8 | Opinia |
Continental ContiWinterContact TS800 | dobry | 2,2 | 2,0 | 2,1 | 2,4 | 3,5 | 1,6 | 2,3 | Opinia |
Pirelli Snowcontrol III | dobry | 2,4 | 2,1 | 2,5 | 2,5 | 3,9 | 2,1 | 1,8 | Opinia |
Barum Polaris 3 | polecany | 2,6 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 3,1 | 2,0 | 2,3 | Opinia |
Sava Eskimo S3+ | polecany | 2,6 | 2,4 | 2,4 | 2,3 | 3,2 | 1,8 | 2,3 | Opinia |
Marshal I'ZEN MW 15 | polecany | 2,7 | 2,3 | 2,5 | 2,3 | 3,5 | 1,8 |
2,0
|
Brak opinii |
Goodyear UltraGrip 8 | polecany | 2,3 | 1,8 | 2,8 | 2,3 | 3,4 | 1,6 | 2,3 | Opinia |
Semperit Master-Grip | polecany | 2,4 | 2,1 | 2,3 | 2,5 | 3,0 | 2,2 |
2,8
|
Opinia |
Vredestein Snowtrac 3 | polecany | 2,8 | 2,3 | 2,2 | 2,3 | 3,5 | 1,7 | 1,8 | Opinia |
Firestone Winterhawk 2 EVO | polecany | 2,5 | 2,7 | 2,9 | 2,8 | 2,9 | 1,9 |
1,8
|
Opinia |
Dunlop SP WinterResponse | polecany | 2,8 | 2,1 | 2,7 | 2,4 | 3,3 | 1,9 | 3,0 | Opinia |
Hankook Winter i*cept RS W442 | polecany | 2,1 | 2,6 | 3,1 | 2,5 | 3,2 | 1,9 |
2,3
|
Opinia |
GT Radial ChampiroWinterPro | warunkowo polec. | 2,5 | 3,2 | 3,6 | 2,6 | 3,4 | 1,5 | 2,3 | Opinia |
Effiplus Epluto I | wadliwy | 2,5 | 4,9 | 3,3 | 2,8 | 3,4 | 1,9 |
2,3
|
Brak opinii |
Premiorri ViaMaggiore | wadliwy | 3,9 | 5,5 | 2,2 | 2,6 | 4,3 | 1,9 | 2,3 | Brak opinii |
no, dobra a jak w testach wypada zimowa dębica ,na tle innych opon?
Zobacz także