Testy opon zimowych ADAC 2013/2014 w rozmiarze 185/60 R15 T
Zobacz, które modele opon zimowych brały udział w tegorocznych testach opon zimowych ADAC. Dzięki wynikom testu wybierzesz odpowiednie opony.
Opony w rozmiarze 185/60 R15 z indeksem prędkości T (do 190 km/h) spotykane są w małych samochodach osobowych segmentu B. Przykładowe modele samochodów z oponami z tym rozmiarze to: Citroen C3, Fiat Punto, Renault Clio czy Volkswagen Polo.
Przebieg sprawdzianu
W teście przebadano 17 modeli opon, 7 z nich otrzymało ocenę „szczególnie polecany”, kolejne 7 modeli „polecany”, jeden model skończył test z notą „warunkowo polecany”, 2 opony otrzymały ocenę „niepolecany”. Pierwsze 7 najlepszych modeli opon to: Continental ContiWinterContact TS850 – opona z największą liczbą wygranych w testach opon zimowych w 2012 i 2013 roku, Dunlop SP Winter Response 2 – najlepszy model na mokrej nawierzchni, na śniegu oraz w kategorii zużycia paliwa, Semperit Speed-Grip 2 – kolejny bardzo dobry model w kategorii zużycia paliwa, Goodyear Ultragrip 8 – opona odnosząca ogromne sukcesy w testach opon już od 2011 roku, Michelin Alpin A4 – opona o najlepszej nocie w kategorii zużycia paliwa, Nokian WR D3 – model najlepiej radzący sobie na suchej nawierzchni i ostatni model - Firestone Winterhawk 3 – tegoroczna nowość amerykańskiej marki Firestone należącej do japońskiego koncernu Bridgestone. Opony polecane przez ADAC to: Vredestein Snowtrac 3, Barum Polaris 3, Pirelli Snowcontrol 3, GT Radial ChampiroWinterPro, Hankook Winter I*cept RS W442, Falken Eurowinter HS 449 i Kleber Krisalp HP 2. Opona warunkowo polecana to Nexen Eurowin 600. Ocenę niedostateczną zdobyły Marangoni 4 Winter E+ i Kormoran Snowpro b2.
Kup najlepszą oponę testu - Continental ContiWinterContact TS850.
Szczegółowe wyniki testu opon zimowych w rozmiarze 185/60 R15 T
UWAGA! Niższa nota oznacza lepszy wynik. | Ocena ADAC | Sucha droga | Mokra droga | Śnieg | Lód | Hałas | Zużycie paliwa | Trwałość | Opinie internautów |
Continental ContiWinterContact TS850 | szczególnie polecany | 2,4 | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 2,8 | 1,8 | 1,5 | Opinia |
Dunlop SP WinterResponse 2 | szczególnie polecany | 2,4 | 1,9 | 1,9 | 2,2 | 3,1 | 1,5 | 2,5 | Opinia |
Firestone Winterhawk 3 | szczególnie polecany | 2,0 | 2,0 | 2,4 | 2,2 | 2,8 | 2,2 | 1,5 | Brak opinii |
Michelin Alpin A4 | szczególnie polecany | 2,2 | 2,4 | 2,1 | 2,2 | 3,4 | 1,8 | 0,5 | Opinia |
Nokian WR D3 | szczególnie polecany | 1,7 | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 3,5 | 2,1 | 2,3 | Opinia |
Goodyear UltraGrip 8 | szczególnie polecany | 2,4 | 2,3 | 2,1 | 2,5 | 3,3 | 2,0 |
2,5
|
Opinia |
Semperit Speed-Grip 2 | szczególnie polecany | 2,1 | 2,4 | 2,5 | 2,5 | 3,3 | 1,5 | 2,5 | Opinia |
Vredestein Snowtrac 3 | polecany | 2,2 | 2,6 | 1,9 | 2,3 | 3,6 | 2,1 |
2,3
|
Opinia |
Barum Polaris 3 | polecany | 2,6 | 2,9 | 2,2 | 2,3 | 3,1 | 2,4 | 2,5 | Opinia |
Pirelli Snowcontrol III | polecany | 2,1 | 3,0 | 2,0 | 2,5 | 3,8 | 2,0 |
2,5
|
Opinia |
GT Radial ChampiroWinterPro | polecany | 2,8 | 3,2 | 3,1 | 2,5 | 3,4 | 2,4 | 2,3 | Opinia |
Hankook Winter i*cept RS W442 | polecany | 2,1 | 3,2 | 2,6 | 2,3 | 3,1 | 2,1 |
2,3
|
Opinia |
Falken HS 449 | polecany | 2,1 | 2,6 | 2,2 | 2,2 | 3,5 | 2,4 | 3,5 | Opinia |
Kleber Krisalp HP 2 | polecany | 2,2 | 3,5 | 2,4 | 2,6 | 3,6 | 1,9 |
1,5
|
Opinia |
Nexen Eurowin 600 | wystarczająca | 1,9 | 2,7 | 3,6 | 3,0 | 3,1 | 2,2 | 2,5 | Brak opinii |
Kormoran Snowpro b2 | niepolecana | 3,3 | 5,2 | 2,1 | 2,5 | 3,4 | 1,9 |
2,0
|
Opinia |
Marangoni 4 Winter E+ | niepolecana | 2,2 | 5,5 | 3,9 | 2,8 | 3,8 | 2,8 | 1,5 | Brak opinii |
Najlepsi i najgorsi w poszczególnych kategoriach
Na suchej nawierzchni najlepsze parametry jezdne wykazywała opona Nokian WR D3, dobre noty w tej samej kategorii otrzymały Nexen Eurowin 600 i Firestone Winterhawk 3. Z najgorszej strony w tej dziedzinie pokazał się Kormoran Snowpro b2. Na mokrej nawierzchni najlepiej wypadły opony Continental ContiWinterContact TS850 i Dunlop Winterresponse 2, zaraz za nimi uplasowała się opona Firestone Winterhawk 3. Najgorzej w tej kategorii wypadły opony Marangoni 4 Winter E+ i Kormoran Snowpro b2. Brak przyzwoitych osiągów w tej kategorii spowodował, że tym dwóm modelom opon obniżono ocenę końcową. Najlepsze osiągi na śniegu pokazały opony najlepsze również na mokrej nawierzchni, czyli Continental WinterContact TS850 i Dunlop Winterresponse 2. Bardzo dobry w tych warunkach był też model Vredestein Snowtrac 3, ale dobre noty uzyskała też przedostatnia opona w końcowej stawce - Kormoran Snowpro b2. Najsłabiej na śniegu wypadły dwa modele opon - Marangoni 4 Winter E+ oraz Nexen Eurowin 600. Na lodzie kolejny raz najlepiej wypadł zwycięzca testu - Continental ContiWinterContact TS850. Reszta produktów (oprócz modeli Nexen Eurowin 600 i Marangoni 4 Winter E+, które znowu okazały się najgorsze), wykazał podobne parametry jezdne co zwycięzca w tej kategorii. W konkurencji badającej poziom hałasu opon przyznano tylko oceny dostateczne i mierne. Po raz kolejny najlepsze były opony Continental WinterContact TS850 i Firestone Winterhawk 3. Największy hałas generowały opony Marangoni 4 Winter E+ i Pirelli Snowcontrol 3. W kategorii zużycia paliwa wygrały z kolei modele Dunlop Winterresponse 2 i Semperit Speed-Grip 2. W tej kategorii nikt nie otrzymał złych ocen, najniższą notą był dostateczny. Najlepszą ocenę cząstkową w kategorii zużycia bieżnika uzyskała opona Michelin Alpin A4. Bardzo dobre oceny w tej kategorii uzyskały też modele Continental WinterContact TS850, Firestone Winterhawk 3, Kleber Krisalp HP 2 i Marangoni 4 Winter E+.
Sposób oceniania
Największy wpływ na ocenę końcową (30%) mają wyniki opony w kategorii osiągów na mokrej nawierzchni. Tutaj mierzy się hamowanie na betonie i asfalcie, aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, kierowalność (łatwość prowadzenia pojazdu), jazdę po okręgu i prowadzenie boczne. Parametry jezdne opon na mokrej nawierzchni mają tym większe znaczenie, ponieważ jednocześnie pokazują jak będzie zachowywała się opona na drogach pokrytych błotem pośniegowym. Kolejną kategorią, która jest poważnie brana pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej (waga 20%) są osiągi opon na śniegu. Tutaj bada się hamowanie i ruszanie z miejsca. Oprócz tego ocena końcowa w teście w 15% zależy od osiągów opony na suchej nawierzchni. W tej kategorii badano stabilność jazdy, kierowalność i hamowanie na drodze asfaltowej. W 10% ocena końcowa składała się z ocen uzyskanych przy badaniu osiągów na lodzie (hamowanie, prowadzenie boczne) oraz w kategoriach zużycia paliwa i bieżnika. Poziom hałasu opony to 5% udział w ostatecznej ocenie. Hałaśliwość opon badano wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Organizatorzy testu obniżali ocenę końcową jeśli nota którejś z opon na 4 typach nawierzchni była niższa od wartości progowej wyznaczonej dla tej kategorii. W ten sposób ADAC promuje wszechstronne opony, które dobrze sprawdzają się w każdych warunkach, oddzielając je od tzw. „specjalistów”, czyli opon, które owszem są dobre w określonej dziedzinie, ale wykazują kiepskie właściwości w innej.
Jak wybrać opony dla siebie?
Przy wyborze opon zimowych warto przewidzieć warunki ich eksploatacji. Kierowca podróżujący na wyżynach, w górach porusza się niemal cały czas po śniegu, mokrej czy oblodzonej nawierzchni, dlatego będzie miał inne oczekiwania niż pozostali kierowcy, którzy poruszają się na nizinach, w mieście, gdzie najistotniejsze są osiągi opon na mokrej i oblodzonej nawierzchni. Z kolei kupując opony do samochodów firmowych dużą uwagę zwraca się też na zużycie paliwa i bieżnika, ponieważ pojazdy te pokonują rocznie kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. U prywatnego nabywcy kategorie zużycia paliwa czy trwałości bieżnika nie są aż tak istotne, ponieważ opona szybciej się zestarzeje niż głębokość bieżnika zmniejszy się do 4 mm. ADAC promuje opony dobre w każdych warunkach, jednak, jak widać, dokonując wyboru trzeba wziąć pod uwagę indywidualne warunki eksploatacji.
Inne rozmiary
Wyniki tego i innych testów opon można przenosić na sąsiednie rozmiary, jednak trzeba pamiętać o tym, że im większe różnice w rozmiarach, tym mniejsza tożsamość wyników opony. Przykładowo jeden z najlepszych modeli w jednym rozmiarze może być już średni w innym. Różnice w osiągach danego modelu opony w różnych rozmiarach wynikają też z różnych indeksów prędkości.
Zobacz także