Aquaplaning w motocyklu – duża prędkość, koleiny i deszcz
Kapryśna polska pogoda, nienajlepszy stan dróg oraz duża prędkość, to czynniki bezpośrednio potęgujące niebezpieczeństwo wystąpienia aquaplaningu.
Działanie aquaplaningu?
Co może wydarzyć się, gdy bieżnik nie będzie w stanie skutecznie odprowadzać nadmiaru wody spod opony? Ciecz znajdująca się pod ogumieniem zacznie działać z bardzo dużą siłą na zasadzie poduszki hydraulicznej. Powstały w ten sposób klin wodny będzie odrywać koło od nawierzchni. Za sprawą dużej prędkości lub słabego stanu ogumienia powierzchnia styku bieżnika z podłożem drastycznie się zmniejszy. W konsekwencji, kilkumilimetrowa warstwa wody uniesie oponę. W celu minimalizacji zagrożenia opony wyposażone są w bieżnik, jednak zminimalizować ryzyko tego zjawiska może tylko warstwa gumy w odpowiednim stanie.
Dla zobrazowania sytuacji warto przedstawić prosty przykład. Jadąc motocyklem na ogumieniu wyposażonym w bieżnik 5 mm, przy prędkości 150 km/h opona musi odpompować od siebie 17 litrów wody na sekundę. W praktyce jest to niemalże nieosiągalne.Poderwanie opony przez zalegającą wodę wystarczy, by kierowca stracił panowanie nad motocyklem, w konsekwencji czego może dojść do wypadku.
Kiedy jesteśmy szczególnie narażeni na zjawisko aquaplaningu?
Szybka jazda i woda na drodze – to podstawowe warunki sprzyjające aquaplaningowi.Niebezpieczeństwo dodatkowo potęgują liczne na naszych drogach koleiny oraz kałuże, których głębokości nie sposób ocenić. Nie tylko w okresach deszczowych trzeba mieć się na baczności. Również wiosną należy mieć oczy szeroko otwarte: strugi wody na pochylonych zakrętach są w czasie roztopów bywają wyjątkowo zdradliwe. Warto pamiętać, że ryzyko akwaplanacji wzrasta wraz z ilością wody na jezdni.
Jak zmniejszyć ryzyko aquaplaningu?
Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia aquaplaningu powinniśmy pamiętać o kilku zasadach:
- unikaj kałuż, których głębokości nie jesteś w stanie ocenić,
- omijaj koleiny,
- dbaj o dobry stan opon,
- uważaj na prędkość: z badań wynika, że przy prędkości powyżej 100km/h wystąpienie aquaplaningu jest niemal pewne,
- ogranicz prędkość podczas jazdy na mokrej nawierzchni.
Oczywiście, jazda z małą prędkością nie likwiduje ryzyka w pełni. Granica występowania aquaplaningu jest bowiem bardzo płynna. Na jej istnienie składa się wiele czynników np. głębokość i rodzaj bieżnika, szerokość i ciśnienie opony, ilość wody znajdującej się na drodze itp. Musimy wobec tego szukać toru jazdy umożliwiającego nam pokonanie trasy w możliwie najsuchszych miejscach. Gdy opady są bardzo intensywne, a widoczność prawie zerowa lepiej zrobić sobie przerwę od męczącej jazdy. Szalenie istotnym czynnikiem jest ponadto stan oraz wiek ogumienia. Nawet nieznacznie „wytarta” opona potrafi w sposób odczuwalny spotęgować szansę na wystąpienie aquaplaningu.
Jak reagować podczas efektu akwaplanacji?
W chwili wystąpienia aquaplaningu, prawdopodobieństwo upadku drastycznie się zwiększa.Należy bezzwłocznie podjąć działania, mające na celu utrzymanie się na drodze.Czynności przez nas podjęte muszą być odruchowe. Ich kolejność powinna wejść nam w krew.
Zasada postępowania jest taka sama w przypadku obydwu kół (tylnego i przedniego). Najczęściej, w trakcie jazdy po mokrej nawierzchni, motocyklista mocno chwyta się kierownicy. Jest to szczególnie ważne w przypadku, gdyby przednie koło straciło kontakt z podłożem. Gdy poczujemy, że tracimy przyczepność należy wcisnąć sprzęgło lub ująć gazu. Unikniemy w ten sposób uślizgu tylnego koła. Nogi zostają na stopkach. W żadnym wypadku nie należy próbować się podpierać. Motocykl powinien w krytycznym momencie znajdować się w pozycji pionowej. Źle skończy się również hamowanie. Zahamowanie pozbawionego przyczepności koła oznacza upadek. Należy też pamiętać, aby trzymać mocno kierownicę w wyprostowanej pozycji. Starajmy się w ten sposób opuścić krytyczne miejsce przez pozwolenie motocyklowi na samoistne toczenie. Zabronione jest również skręcanie.
Zimna krew, refleks i błyskawiczne reakcje pozwolą nam, przy odrobinie szczęścia, wyjść bez szwanku ze spotkania z aquaplaningiem, z kolei bezpieczna prędkość, rozsądek i dobre opony mogą raz na zawsze odsunąć od nas widmo niespodziewanego upadku na mokrej nawierzchni.
Zobacz także