02.03.2010 17:09
10

Dobór opon letnich

Autor: Opony.com.pl

Zastanawiasz się jakie opony letnie wybrać? Znajdziemy dla Ciebie najlepsze rozwiązanie.

Aby dokonać właściwego wyboru letnich opon, należy znać ich rozmiar. W jego ustaleniu pomogą opony użytkowane do tej pory - powinna widnieć na nich informacja odnośnie rozmiaru typu: 185/60R14.

Zalecenia producenta – czy warto ich przestrzegać?

Każdy producent samochodów homologuje, czyli zaleca, rozmiary opon, które są idealnym uzupełnieniem danego modelu. Najczęściej wśród zalecanych opon znajduje się ich kilka rozmiarów, aby kierowca mógł dokonać najlepszego wyboru. Wraz z rozmiarem podawane są także stosowne indeksy: prędkości i nośności. Warto przestrzegać zaleceń producenta, ponieważ tylko dedykowane danemu autu opony pozwalają w pełni cieszyć się jego osiągami. Jeśli opony są źle dobrane, wiąże się to z konsekwencjami np. niewłaściwym działaniem systemów typu ABS, ESP, czy ASR, które posiada samochód lub obniżeniem możliwości pojazdu w zakresie przyczepności oraz przyspieszania.

Zamienniki opon zalecanych

Rozmiary homologowane są najlepszym wyborem dla danego pojazdu, jednak dopuszcza się także możliwość montowania zamienników. Zamienniki dla opon zalecanych to produkty, które różnią się od nich wysokością o najwyżej 2 %. Łatwo zauważyć to na przykładzie: jeśli homologowanym rozmiarem dla danego auta są opony 185/65R15, to można założyć do pojazdu zamiennik typu 195/60R15, ponieważ różnica w wysokości obu kół wynosi 1,07 %, czyli mieści się ona w dopuszczalnej normie 2 %. Takie odchylenia nie powodują odczuwalnych zmian podczas jazdy, ale mogą być powodem nieprecyzyjnych odczytów licznika lub zwiększonego poboru paliwa (gdy zamienniki są szersze, niż opony zalecane). Jeśli nie wiesz, jaki zamiennik można zastosować, zadzwoń do Call Center Opony.com.pl (801 11 43 43).

Indeksy nośności i prędkości

Homologowane do pojazdu indeksy nośności i prędkości są wartościami, których kierowca powinien bezwzględnie przestrzegać, dobierając letnie opony. Nie można stosować opon z indeksami niższymi, niż zalecane, ponieważ jest to niezgodne z polskim prawem oraz może być tragiczne w skutkach. Opony z niezalecanymi indeksami sprawiają, że drastycznie spada bezpieczeństwo jazdy - pojazd może zachowywać się w sposób nieprzewidziany i niekontrolowany. Dodatkowo źle dobrane opony szybko tracą swoje właściwości trakcyjne. Warto wiedzieć, że w razie wypadku ubezpieczyciel ma prawo odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli opony pojazdu miały nieodpowiednie dla niego indeksy nośności oraz prędkości.

Można stosować opony z wyższym indeksem prędkości, niż homologowany, ale przynosi to więcej strat, aniżeli korzyści. Jedynym plusem używania takich opon jest zwiększenie stabilności jazdy na wprost, minusami zaś są m.in. zwiększone opory toczenia i większy pobór paliwa oraz wysoka głośność, wynikająca z twardości opony.

Można także używać opon z indeksem nośności wyższym, niż zalecany przez producenta. Warto jednak wiedzieć, że ma to sens tylko wtedy, gdy dane auto ma dużą moc i pojemność silnika - jeśli zaś jest inaczej, to również w tym przypadku kierowca nie zyska wiele.

Ilość wymienianych opon

Wielu kierowców w obliczu potrzeby wymiany opon zastanawia się, czy zakupić tylko dwie opony, czy cały komplet. Najlepszym rozwiązaniem jest zamontowanie czterech zupełnie nowych, aby mieć pewność, że ich stan jest idealny. W Polsce nie ma obowiązku posiadania czterech identycznych opon - na obu osiach mogą być różne (ale na tej samej osi - tylko takie same). Warto jednak pamiętać, że mieszanie opon obniża osiągi samochodu - dwie pary różnych opon to dwie inne drogi hamowania, dwa rodzaje przyczepności, czy dwa typy komunikacji na linii kierownica - opona. Często auto wyposażone w różne opony może zachowywać się nieadekwatnie do sytuacji, ale jeśli kierowca chce mimo wszystko zakupić tylko dwie opony, to powinien zamontować je z tyłu - pomaga to w czasie awaryjnego hamowania oraz zapobiega poślizgom na mokrym podłożu.

Klasy opon letnich

Przyjmuje się, że największe koncerny typu Michelin, Goodyear, czy Continental posiadają bogate oferty opon, dostępnych w rozmaitych klasach jakości i przedziałach cenowych. Głównym podziałem klas jest ten, według którego rozróżniane są opony ekonomiczne oraz opony średniej i wyżej klasy.
Trzeba pamiętać, że istnieje ścisły związek między ceną opony i jej jakością - tańsze modele ekonomiczne nie będą miały takich osiągów, jak opony klasy średniej. Opony wyższej klasy są najbardziej zaawansowane technologicznie, ale jeśli kierowca preferuje zachowawczy styl jazdy, to nie odkryje pełni ich właściwości.

Opony klasy ekonomicznej

Na rynku udostępniane są opony ekonomiczne najtańszych marek: Sava, Dębica, czy Barum. Produkowane są zgodnie ze sprawdzonymi technologiami, według których dawniej opracowywano opony wyższej klasy. Choć postęp nauki pozwala już na korzystanie z bardziej zaawansowanych technologii, to tanie marki wciąż korzystają z tradycyjnych metod, kładąc nacisk na funkcjonalność opon. Jest to atut dla wielu kierowców, ponieważ otrzymują oni dobre, ale niedrogie opony. Przyjmuje się, że opony ekonomiczne najlepiej sprawdzają się w umiarkowanej jeździe miejskiej i przy niskich przebiegach. Można je z powodzeniem montować w autach niższej i średniej klasy.

Reasumując - opony klasy ekonomicznej są bardzo dobrym rozwiązaniem dla kierowcy, który porusza się głównie w mieście, preferuje zachowawczy styl jazdy oraz miesięcznie przejeżdża najwyżej klika tysięcy kilometrów.

Opony klasy średniej

Opony zaliczane do klasy średniej są produktami, które mają za zadanie spełniać oczekiwania bardziej wymagających kierowców. Ocenia się, że rozwiązania średniej klasy są optymalnym kompromisem między ceną i jakością. Markami, które dostarczają takie właśnie produkty są np. Fulda, Kleber, Firestone, czy BFGoodrich. Opony średniej klasy nadają się do użytku we wszystkich typach samochodów - od małolitrażowych do pojazdów luksusowych. Doskonale radzą sobie zarówno w warunkach miejskich jak i na trasach. Przez wzgląd na swoją charakterystykę należą do najczęściej wybieranych przez kierowców opon. Dzięki swojej popularności są nieustannie udoskonalane, aby kupujący miał pewność, że nabywa dobre opony w atrakcyjnej cenie. Kierowca, który szuka opon do codziennej eksploatacji i w dobrej cenie, powinien zdecydować się na produkt ze średniej półki.

Opony wyższej klasy

Opony wysokiej klasy zaprojektowano, aby zadowalały najbardziej wymagających kierowców. Posiadają one bogaty wachlarz właściwości, dzięki któremu sprawdzają się w każdych warunkach, gwarantując bezpieczeństwo i komfort. To najwyższy segment opon - koncerny wiele inwestują, aby należące do niego produkty były innowacyjne, nowoczesne i zaawansowane. Wysokiej klasy opony często wyposażane są w pionierskie bieżniki, wykonywane z najnowszych mieszanek gumowych, czy konstruowane zgodnie ze śmiałymi projektami. Tak cenne opony są wizytówką udostępniającej je marki - budują renomę danego koncernu i kształtują jego wizerunek. Wysokiej klasy opony montować można i w autach ze średniej półki, i w limuzynach, i samochodach sportowych lub takich o dużej mocy silnika. Takie opony udostępniane są przez np. Pirelli, Dunlop, Goodyear, Michelin i in.
Wysokiej klasy opony to idealne rozwiązanie dla kierowcy, który preferuje dynamiczną, agresywną jazdę, ale oczekuje także bezpieczeństwa w każdych warunkach.

Typ bieżnika

Na polskim rynku dostępne są setki modeli opon letnich - Opony.com.pl udostępniają ich ponad 500 Jak spośród tak wielu produktów wybrać najlepszy? Można ułatwić sobie pracę, dzięki określeniu typu poszukiwanego bieżnika. Istnieją trzy główne rodzaje bieżników - symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe. Warto zapoznać się z ich charakterystykami, aby dowiedzieć się, jakie mają atuty i wady.

Bieżnik symetryczny

Letnie opony częściej, niż zimowe, wyposażone są w bieżnik symetryczny. Powodem tego stanu rzeczy jest fakt, że ten rodzaj bieżnika nie sprawdza się w warunkach zimowych.
Symetryczny bieżnik można rozpoznać po tym, że obie jego połowy są identyczne - dlatego też symetryczne opony można montować w dowolny sposób. Główną zaletą tego typu opon jest wysoki komfort akustyczny, jaki zapewniają. Dodatkowo zmniejszają opory toczenia, co w rezultacie obniża również zapotrzebowanie samochodu na paliwo i wydłuża okres efektywnego użytkowania opon.

Ten typ opon dostępny jest najczęściej w rozmiarach od 13 do 15 cali dla aut osobowych i odpowiednio innych dla pojazdów transportowych.
Symetryczne opony to najczęściej produkty niższej i średniej klasy, przeznaczone dla mniejszych pojazdów o niedużej mocy silnika - nie nadają się do użytku w mocniejszych autach. Do opon symetrycznych zaliczyć można np. Dayton D110, czy Barum Brillantis.
Opony symetryczne to rozwiązanie dla posiadaczy małolitrażowych samochodów, którzy cenią cichą oraz bezpieczną jazdę w każdych warunkach.

Bieżnik asymetryczny

Asymetryczne opony są bardzo rozpowszechnione na rynku i łatwo dostępne w ofercie dostawców. Pierwsze asymetryczne bieżniki pojawiły się około 15 lat temu, a stały się popularne mniej więcej 5 lat później. Segment tych opon rozwija się najdynamiczniej, ponieważ dzięki swoim zaletom cieszą się powodzeniem oraz uznaniem - często opony o asymetrycznym bieżniku są elementem fabrycznego wyposażenia aut wielu marek.

Bieżnik asymetryczny rozpoznaje się po tym, że jego połowy nie są identyczne. Wewnętrzna połowa jest silniej ponacinana i odpowiada za usuwanie wody z opony, zewnętrzna zaś gwarantować ma stabilna jazdę na wprost oraz pewne pokonywanie zakrętów. Taka zróżnicowana budowa umożliwia bezpieczniejszą jazdę oraz przyczynia się do większej odporności bieżnika na przedwczesne stracie. Dodatkowym atutem opon asymetrycznych jest komfort akustyczny, jaki zapewniają.

Opony asymetryczne trzeba bezwzględnie zakładać zgodnie z zaleceniami producenta - oznaczeniem inside (zakładanie w kierunku pojazdu) oraz outside (zakładanie na zewnątrz pojazdu).
Opony asymetryczne dedykowane są autom średniej i wyższej klasy np. samochodom typu kompakt. Sprawdzą się także w autach miejskich, limuzynach itp. Do opon o asymetrycznym bieżniku zaliczyć można np. Bridgestone ER300, czy Michelin Primacy.
Opony o bieżniku asymetrycznym są wszechstronne i oszczędne w eksploatacji, gwarantują znakomitą przyczepność oraz redukują ryzyko wystąpienia aquaplaningu, są więc idealnym produktem dla kierowców, którzy poszukują w oponie właśnie takich zalet.

Bieżnik kierunkowy

Opony kierunkowe posiadają określony przez producenta kierunek ich toczenia. To bardzo popularny rodzaj opon, który jest ogólnodostępny w ofercie większości dostawców.
Bieżnik kierunkowy ma kształt litery V. Opony z takim bieżnikiem bardzo dobrze radzą sobie z odprowadzaniem wody, z hamowaniem i przyspieszaniem. Ich właściwości sprawiają, że sa chętnie kupowane przez właścicieli dynamicznych, mocnych, sportowych samochodów.
Każda z trzech klas opon posiada modele wyposażone w kierunkowe bieżniki. Takie opony można zakładać nie tylko do aut sportowych ale także do pojazdów średniej i wyższej klasy. Do opon kierunkowych zaliczyć można np. Toyo Proxes T1R, czy Fulda Carat Progresso.
Opony o bieżniku kierunkowym są odpowiednie dla kierowców, którzy szukają produktu radzącego sobie z nadmiarem wody, zapewniającego dobrą przyczepność i komfort akustyczny.



Komentarze