Dobór opon letnich
Zastanawiasz się jakie opony letnie wybrać? Znajdziemy dla Ciebie najlepsze rozwiązanie.
Aby dokonać właściwego wyboru letnich opon, należy znać ich rozmiar. W jego ustaleniu pomogą opony użytkowane do tej pory - powinna widnieć na nich informacja odnośnie rozmiaru typu: 185/60R14.
Zalecenia producenta – czy warto ich przestrzegać?
Każdy producent samochodów homologuje, czyli zaleca, rozmiary opon, które są idealnym uzupełnieniem danego modelu. Najczęściej wśród zalecanych opon znajduje się ich kilka rozmiarów, aby kierowca mógł dokonać najlepszego wyboru. Wraz z rozmiarem podawane są także stosowne indeksy: prędkości i nośności. Warto przestrzegać zaleceń producenta, ponieważ tylko dedykowane danemu autu opony pozwalają w pełni cieszyć się jego osiągami. Jeśli opony są źle dobrane, wiąże się to z konsekwencjami np. niewłaściwym działaniem systemów typu ABS, ESP, czy ASR, które posiada samochód lub obniżeniem możliwości pojazdu w zakresie przyczepności oraz przyspieszania.
Zamienniki opon zalecanych
Rozmiary homologowane są najlepszym wyborem dla danego pojazdu, jednak dopuszcza się także możliwość montowania zamienników. Zamienniki dla opon zalecanych to produkty, które różnią się od nich wysokością o najwyżej 2 %. Łatwo zauważyć to na przykładzie: jeśli homologowanym rozmiarem dla danego auta są opony 185/65R15, to można założyć do pojazdu zamiennik typu 195/60R15, ponieważ różnica w wysokości obu kół wynosi 1,07 %, czyli mieści się ona w dopuszczalnej normie 2 %. Takie odchylenia nie powodują odczuwalnych zmian podczas jazdy, ale mogą być powodem nieprecyzyjnych odczytów licznika lub zwiększonego poboru paliwa (gdy zamienniki są szersze, niż opony zalecane). Jeśli nie wiesz, jaki zamiennik można zastosować, zadzwoń do Call Center Opony.com.pl (801 11 43 43).
Indeksy nośności i prędkości
Homologowane do pojazdu indeksy nośności i prędkości są wartościami, których kierowca powinien bezwzględnie przestrzegać, dobierając letnie opony. Nie można stosować opon z indeksami niższymi, niż zalecane, ponieważ jest to niezgodne z polskim prawem oraz może być tragiczne w skutkach. Opony z niezalecanymi indeksami sprawiają, że drastycznie spada bezpieczeństwo jazdy - pojazd może zachowywać się w sposób nieprzewidziany i niekontrolowany. Dodatkowo źle dobrane opony szybko tracą swoje właściwości trakcyjne. Warto wiedzieć, że w razie wypadku ubezpieczyciel ma prawo odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli opony pojazdu miały nieodpowiednie dla niego indeksy nośności oraz prędkości.
Można stosować opony z wyższym indeksem prędkości, niż homologowany, ale przynosi to więcej strat, aniżeli korzyści. Jedynym plusem używania takich opon jest zwiększenie stabilności jazdy na wprost, minusami zaś są m.in. zwiększone opory toczenia i większy pobór paliwa oraz wysoka głośność, wynikająca z twardości opony.
Można także używać opon z indeksem nośności wyższym, niż zalecany przez producenta. Warto jednak wiedzieć, że ma to sens tylko wtedy, gdy dane auto ma dużą moc i pojemność silnika - jeśli zaś jest inaczej, to również w tym przypadku kierowca nie zyska wiele.
Ilość wymienianych opon
Wielu kierowców w obliczu potrzeby wymiany opon zastanawia się, czy zakupić tylko dwie opony, czy cały komplet. Najlepszym rozwiązaniem jest zamontowanie czterech zupełnie nowych, aby mieć pewność, że ich stan jest idealny. W Polsce nie ma obowiązku posiadania czterech identycznych opon - na obu osiach mogą być różne (ale na tej samej osi - tylko takie same). Warto jednak pamiętać, że mieszanie opon obniża osiągi samochodu - dwie pary różnych opon to dwie inne drogi hamowania, dwa rodzaje przyczepności, czy dwa typy komunikacji na linii kierownica - opona. Często auto wyposażone w różne opony może zachowywać się nieadekwatnie do sytuacji, ale jeśli kierowca chce mimo wszystko zakupić tylko dwie opony, to powinien zamontować je z tyłu - pomaga to w czasie awaryjnego hamowania oraz zapobiega poślizgom na mokrym podłożu.
Klasy opon letnich
Przyjmuje się, że największe koncerny typu Michelin, Goodyear, czy Continental posiadają bogate oferty opon, dostępnych w rozmaitych klasach jakości i przedziałach cenowych. Głównym podziałem klas jest ten, według którego rozróżniane są opony ekonomiczne oraz opony średniej i wyżej klasy.
Trzeba pamiętać, że istnieje ścisły związek między ceną opony i jej jakością - tańsze modele ekonomiczne nie będą miały takich osiągów, jak opony klasy średniej. Opony wyższej klasy są najbardziej zaawansowane technologicznie, ale jeśli kierowca preferuje zachowawczy styl jazdy, to nie odkryje pełni ich właściwości.
Opony klasy ekonomicznej
Na rynku udostępniane są opony ekonomiczne najtańszych marek: Sava, Dębica, czy Barum. Produkowane są zgodnie ze sprawdzonymi technologiami, według których dawniej opracowywano opony wyższej klasy. Choć postęp nauki pozwala już na korzystanie z bardziej zaawansowanych technologii, to tanie marki wciąż korzystają z tradycyjnych metod, kładąc nacisk na funkcjonalność opon. Jest to atut dla wielu kierowców, ponieważ otrzymują oni dobre, ale niedrogie opony. Przyjmuje się, że opony ekonomiczne najlepiej sprawdzają się w umiarkowanej jeździe miejskiej i przy niskich przebiegach. Można je z powodzeniem montować w autach niższej i średniej klasy.
Reasumując - opony klasy ekonomicznej są bardzo dobrym rozwiązaniem dla kierowcy, który porusza się głównie w mieście, preferuje zachowawczy styl jazdy oraz miesięcznie przejeżdża najwyżej klika tysięcy kilometrów.
Opony klasy średniej
Opony zaliczane do klasy średniej są produktami, które mają za zadanie spełniać oczekiwania bardziej wymagających kierowców. Ocenia się, że rozwiązania średniej klasy są optymalnym kompromisem między ceną i jakością. Markami, które dostarczają takie właśnie produkty są np. Fulda, Kleber, Firestone, czy BFGoodrich. Opony średniej klasy nadają się do użytku we wszystkich typach samochodów - od małolitrażowych do pojazdów luksusowych. Doskonale radzą sobie zarówno w warunkach miejskich jak i na trasach. Przez wzgląd na swoją charakterystykę należą do najczęściej wybieranych przez kierowców opon. Dzięki swojej popularności są nieustannie udoskonalane, aby kupujący miał pewność, że nabywa dobre opony w atrakcyjnej cenie. Kierowca, który szuka opon do codziennej eksploatacji i w dobrej cenie, powinien zdecydować się na produkt ze średniej półki.
Opony wyższej klasy
Opony wysokiej klasy zaprojektowano, aby zadowalały najbardziej wymagających kierowców. Posiadają one bogaty wachlarz właściwości, dzięki któremu sprawdzają się w każdych warunkach, gwarantując bezpieczeństwo i komfort. To najwyższy segment opon - koncerny wiele inwestują, aby należące do niego produkty były innowacyjne, nowoczesne i zaawansowane. Wysokiej klasy opony często wyposażane są w pionierskie bieżniki, wykonywane z najnowszych mieszanek gumowych, czy konstruowane zgodnie ze śmiałymi projektami. Tak cenne opony są wizytówką udostępniającej je marki - budują renomę danego koncernu i kształtują jego wizerunek. Wysokiej klasy opony montować można i w autach ze średniej półki, i w limuzynach, i samochodach sportowych lub takich o dużej mocy silnika. Takie opony udostępniane są przez np. Pirelli, Dunlop, Goodyear, Michelin i in.
Wysokiej klasy opony to idealne rozwiązanie dla kierowcy, który preferuje dynamiczną, agresywną jazdę, ale oczekuje także bezpieczeństwa w każdych warunkach.
Typ bieżnika
Na polskim rynku dostępne są setki modeli opon letnich - Opony.com.pl udostępniają ich ponad 500 Jak spośród tak wielu produktów wybrać najlepszy? Można ułatwić sobie pracę, dzięki określeniu typu poszukiwanego bieżnika. Istnieją trzy główne rodzaje bieżników - symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe. Warto zapoznać się z ich charakterystykami, aby dowiedzieć się, jakie mają atuty i wady.
Bieżnik symetryczny
Letnie opony częściej, niż zimowe, wyposażone są w bieżnik symetryczny. Powodem tego stanu rzeczy jest fakt, że ten rodzaj bieżnika nie sprawdza się w warunkach zimowych.
Symetryczny bieżnik można rozpoznać po tym, że obie jego połowy są identyczne - dlatego też symetryczne opony można montować w dowolny sposób. Główną zaletą tego typu opon jest wysoki komfort akustyczny, jaki zapewniają. Dodatkowo zmniejszają opory toczenia, co w rezultacie obniża również zapotrzebowanie samochodu na paliwo i wydłuża okres efektywnego użytkowania opon.
Ten typ opon dostępny jest najczęściej w rozmiarach od 13 do 15 cali dla aut osobowych i odpowiednio innych dla pojazdów transportowych.
Symetryczne opony to najczęściej produkty niższej i średniej klasy, przeznaczone dla mniejszych pojazdów o niedużej mocy silnika - nie nadają się do użytku w mocniejszych autach. Do opon symetrycznych zaliczyć można np. Dayton D110, czy Barum Brillantis.
Opony symetryczne to rozwiązanie dla posiadaczy małolitrażowych samochodów, którzy cenią cichą oraz bezpieczną jazdę w każdych warunkach.
Bieżnik asymetryczny
Asymetryczne opony są bardzo rozpowszechnione na rynku i łatwo dostępne w ofercie dostawców. Pierwsze asymetryczne bieżniki pojawiły się około 15 lat temu, a stały się popularne mniej więcej 5 lat później. Segment tych opon rozwija się najdynamiczniej, ponieważ dzięki swoim zaletom cieszą się powodzeniem oraz uznaniem - często opony o asymetrycznym bieżniku są elementem fabrycznego wyposażenia aut wielu marek.
Bieżnik asymetryczny rozpoznaje się po tym, że jego połowy nie są identyczne. Wewnętrzna połowa jest silniej ponacinana i odpowiada za usuwanie wody z opony, zewnętrzna zaś gwarantować ma stabilna jazdę na wprost oraz pewne pokonywanie zakrętów. Taka zróżnicowana budowa umożliwia bezpieczniejszą jazdę oraz przyczynia się do większej odporności bieżnika na przedwczesne stracie. Dodatkowym atutem opon asymetrycznych jest komfort akustyczny, jaki zapewniają.
Opony asymetryczne trzeba bezwzględnie zakładać zgodnie z zaleceniami producenta - oznaczeniem inside (zakładanie w kierunku pojazdu) oraz outside (zakładanie na zewnątrz pojazdu).
Opony asymetryczne dedykowane są autom średniej i wyższej klasy np. samochodom typu kompakt. Sprawdzą się także w autach miejskich, limuzynach itp. Do opon o asymetrycznym bieżniku zaliczyć można np. Bridgestone ER300, czy Michelin Primacy.
Opony o bieżniku asymetrycznym są wszechstronne i oszczędne w eksploatacji, gwarantują znakomitą przyczepność oraz redukują ryzyko wystąpienia aquaplaningu, są więc idealnym produktem dla kierowców, którzy poszukują w oponie właśnie takich zalet.
Bieżnik kierunkowy
Opony kierunkowe posiadają określony przez producenta kierunek ich toczenia. To bardzo popularny rodzaj opon, który jest ogólnodostępny w ofercie większości dostawców.
Bieżnik kierunkowy ma kształt litery V. Opony z takim bieżnikiem bardzo dobrze radzą sobie z odprowadzaniem wody, z hamowaniem i przyspieszaniem. Ich właściwości sprawiają, że sa chętnie kupowane przez właścicieli dynamicznych, mocnych, sportowych samochodów.
Każda z trzech klas opon posiada modele wyposażone w kierunkowe bieżniki. Takie opony można zakładać nie tylko do aut sportowych ale także do pojazdów średniej i wyższej klasy. Do opon kierunkowych zaliczyć można np. Toyo Proxes T1R, czy Fulda Carat Progresso.
Opony o bieżniku kierunkowym są odpowiednie dla kierowców, którzy szukają produktu radzącego sobie z nadmiarem wody, zapewniającego dobrą przyczepność i komfort akustyczny.
czytalem do momentu gdy przeczytalem ze "barum" to opona ekonomiczna dla spokojnych kierowcow ktorzy bardzo malo jezdza i glownie po miescie, a pirelli to klasa wyzsza.... hahahahahaha xD to go*no ktore po 5 latach jest tak spekane ze strach na autostrade na tym wjechac... xDD eh kolejny ustawiony korporacyjny smiecio artykul... szkoda oczy :)
Slawek zacznij jak sugeruje adrian od sprawdzenia dokrecenia kol. sprawdz tez czy masz wlasciwe sruby do felg ( jesli korzystasz z drugiego kompletu felg ). Sruby sa zakonczone stozkiem albo na polokraglo no i oczywiscie najwazniejsze srednica osadzenia felgi na piascie. bardzo wazna jest tez dlugosc sruby mocujacej kolo jesli uzyles drugiego kompletu felg. nowa sruba powinna wchodzic na ta sama glebokosc do piasty ewentualnie trzy milimetry krocej zle dobranie srub do felg moze miec tragiczne skutki dla mechaniki - zbyt dluga sruba albo dla twojego bezpieczenstwa - zbyt krotka sruba ale mysle ze w twoim przypadku moze byc to sruba zbyt dluga jesli uzywasz drugiego kompletu felg. Pozdrawiam
Slawek masz zle dokrecone kola
Oczywiście, że logika tutaj przeczy. Przedstawiona zasada opony kierunkowej lewa˄˄ prawa˄˄ OK wystarczy zachować zgodność kierunku, ale hamowanie i ruszanie też rodzi problem jednak ewentualne naprężenia są w obrębie opony. Siły się po prostu znoszą. I logiczne jest kiedy znosiłyby się na jednej osi przy oponach asymetrycznych, tak jak to przedstawił dodo, wymagałoby parowania opon. Kupowano by na jedną oś oponę prawą i lewą jako parę, jednak nie stosuje się tego obecnie. Mój "gumiarz" z którego usług korzystam od 30 lat, a on sam ma większy staż twierdzi, że w przypadku opon diagonalnych (opasanych) miało by to znaczenie, ale opony współczesne radialne eliminują ten problem. Dodatkowo w tym celu stosuje proste wzdłużne rowki które stabilizują tor jazdy i odprowadzają większość ilość wody. Wiele korzyści wynika z asymetryczności przede wszystkim jest cicha. Problem zaczyna się dopiero po zużyciu ok 60-70% bieżnika praktycznie opona do wymiany dlatego, że bieżnik ma różnej głębokości rowki i niektóre z nich zanikają. Dodając do tego, że nowa opona dzisiaj ma i tak płytki bieżnik efekt jest taki, że max 40 tysi wymiana i oto tu chodzi. Kiedyś bieżnik a właściwie jego głębokość oczywiście do pewnego poziomu dawał jednakowe właściwości spadała odporność na aquaplanig. Dobrym dla konsumentów są etykiety. Skorzystałem i zimówki kupiłem z indeksem na mokrą nawierzchnię B i rewelacja, prowadzenie na wprost idealne, ale ruszanie klapa. Teraz muszę kupić lenie i też skorzystam tych informacji. Mam upatrzone już BB2. szkoda, że nie ma wyszukiwarek, które oprócz rozmiaru wyszukiwałyby po tych nowych indeksach.
dodo, idiotyzmy to ty sam piszesz, a poza tym czytaj ze zrozumieniem
:cenuzra: zakładając asymetryki tak jak producent zaleca JEDNA WYRZUCA WODĘ NA BOK DRUGA WTŁACZA POD POPONĘ I NIE TRZEBA TU MIEC INŻYNIERA ŻEBY TO ZROZUMIEC WYSTARCZY NAMIASTKA WIEDZY TECHNICZNEJ. Układ jaki musi zaistnieć to III// (lewa) //III (prawa). I teraz jak widać Prawa działa poprawnie wytłacza wodę na zewnętrz a Lewa wtłacza pod siebie. MARKETINGOWY BEŁKOT DLA IDIOTÓW żeby to działało a działa SUPER musiałby być układ III\\ //III do jazdy na wprost!!!!!!!!!!!!!! nikt tego nie stosuje bo koszty dystrybucji i parowania byłby duże a że DA SIE WAM WCISNĄC WIELKIE GÓWNO to je kupujecie i sie podniecacie!!!!!!!!! pozdrawiam logicznie myślących
Witam. Mam pytanie odnośnie opon. W aucie oryginalny rozmiar jaki powinien być to 215/50/17 jednak przed kupnem zostałem wprowadzony w błąd myśląc ze rozmiarem tym jest 215/55/17 no i takie właśnie kopiłem... Po sprawdzeniu dokładnym - wiem ze mam zly rozmiar jaki Opel zalecil do Vectry C GTS bo mam 215/55/17 a powinienem miec 215/50/17 Problem jest taki ze zaraz po zalozeniu działo się coś takiego że gdy jadę i zrobię LUZ to wtedy słychać takie PUK PUK PUK, ale jak dodaje GAZU albo jak Hamuje to jest OK tylko na LUZIE takie coś się dzieje jakby z prawej strony... Gdybym jechał w korku powoli to co jakiś czas słychać takie jakby stuknięcie, dźwięk gumy. Jednak po paru dniach odglos ten sie ustabilizowal i teraz tylko raz poraz slychac takie pukniecie... 1. Czy to ma związek z tym ze jest zły rozmiar opon czy jednak ze cos z zawieszeniem albo wachaczem moze? 2. Czy jesli mam Autocasco i w razie wypadku stiwredza ze mam zly rozmiar to moze miec to wplyw na wyplate odszkodowania? Dziękuje z góry za pomoc.
na temat kierunkowości/symetryczności marketingowy bełkot niemający nic wspólnego z rzeczywistością
Konkret i już wiem co chcę na lato.
Krotko i esencjonalnie, bez zbednych "opisow przyrody". Polecam.
Zobacz także