04.03.2010 11:41
0

Dobór opon - najlepsze opony na mokrą nawierzchnię

Autor: Michelin Polska

Bardzo ważnym parametrem opony jest jej zachowanie na mokrej nawierzchni. Wszak na suchej drodze moglibyśmy równie dobrze jeździć bez bieżnika.

Charakterystyka opon deszczowych

Przyjmuje się, że najprostszy podział opon różnicuje je na zimowe i letnie. Zasadnicze odmienności pomiędzy tymi dwoma typami opon związane są głównie z rzeźbą ich bieżników oraz użytą w procesie produkcji mieszanką gumową. Wśród opon letnich można wydzielić dodatkowo opony deszczowe, które znakomicie radzą sobie z jazdą po mokrym podłożu.

Opony deszczowe, dzięki odpowiednio skomponowanemu składowi mieszanki gumowej oraz rzeźbie bieżnika, zapewniają bezpieczeństwo i wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni. Taka opona doskonale utrzymuje kontakt z podłożem, zwiększając efektywnie powierzchnię styku między nim a sobą.

Kilka faktów

Statystyki pokazują, że na terenie Europy na przestrzeni jednego roku występuje aż 140 deszczowych dni. Wiadomo też, że ponad 30% wypadków ma miejsce właśnie w trakcie opadów deszczu. W takich warunkach pojawia się ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu, gdy klin wody uniemożliwia kontakt opony z nawierzchnią. Deszcze stwarzają więc realne niebezpieczeństwo dla uczestników ruchu drogowego, dlatego około 70% europejskich kierowców oczekuje, że używane przez nich opony zagwarantują bezpieczną jazdę na mokrej nawierzchni.

Opony deszczowe

Opony deszczowe to produkt, który powstał z myślą o jeździe podczas i po deszczu, gdy podłoże jest mokre. W procesie produkcyjnym tego typu opon wykorzystano aktywną krzemionkę, która sprawia, że opony deszczowe lepiej radzą sobie w takich warunkach. Krzemionkowy skład mieszanki jest charakterystyczny np. dla opon Uniroyal. Istotna jest także kierunkowa rzeźba bieżnika opon deszczowych - w kształcie litery V (np. opony Uniroyal RainSport2). Budowa taka pomaga w efektywniejszym odprowadzaniu wody z powierzchni opony, co w rezultacie zapobiega poślizgom. V-kształtny bieżnik jest jednak stosowany głównie w oponach o węższych bieżnikach - do 215 mm - ponieważ w szerszych modelach opon z nadmiarem wody równie skutecznie radzą sobie bieżniki asymetryczne. Przyjmuje się jednak, że typowa opona deszczowa posiada kierunkowy bieżnik.

Warto pamiętać, że opony o budowie kierunkowej mają nieco słabszą trakcję, niż opony asymetryczne. Cecha ta ma przełożenie na zdolność bieżnika do odprowadzania wody (zewnętrzne barki opon asymetrycznych z reguły są zamknięte, co utrudnia odprowadzanie).

Głębokość bieżnika

Powszechnie wiadomo, że im bieżnik jest głębszy, tym efektywniej opona radzi sobie z odprowadzaniem wody - dzięki temu spada ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu.

Wykres ilustruje zależność, jaka występuje podczas hamowania na mokrym gładkim betonie, między oponami o różnej głębokości bieżnika a nawierzchnią. Droga hamowania z 80 km/h do 0 km/h wynosi niecałe 29 metrów z bieżnikiem o głębokości 6,7 mm. Jeśli bieżnik jest płytszy i ma zaledwie 1,6 mm, to droga hamowania wydłuża się aż o 44,6% i wynosi 42 m. Każdy kierowca wie, że taka różnica w długości drogi hamowania ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa - dlatego należy pamiętać o tym, by zawsze korzystać z jak najlepszych rozwiązań. Użytkowanie opon deszczowych o głębszym bieżniku nie zwalnia jednak z obowiązku kontrolowania ich stanu - gdy bieżnik będzie zbyt płytki, w okolicach 3mm, należy bezzwłocznie zaopatrzyć się w nowy komplet.



Komentarze