Indeksy prędkości i nośności w oponach zimowych
Dowiedz się jakie indeksy nośności i prędkości powinny mieć opony zimowe. Czy dopuszczalny jest montaż opon z innymi indeksami niż zalecane przez producentów?
Wielu kierowców zastanawia się jaki rozmiar opon zamontować na czas zimy? Często zadają sobie też pytanie, czy opony zimowe muszą mieć takie same indeksy prędkości i nośności jak ten z jakim samochód wyjechał fabryki? W poniższym tekście wyjaśnimy jakie jest znaczenie tych indeksów.
Indeks nośności
Indeks nośności to liczba (dwu- lub trzycyfrowa) odpowiadająca maksymalnemu obciążeniu w kilogramach, jakie może być przeniesione przez oponę. Indeksy nośności umieszczone są na bokach opony bezpośrednio po sekwencji znaków określającej rozmiar opony. Producenci samochodów dobierają indeks nośności pod kątem maksymalnego obciążenia bardziej obciążonej osi. Informację o przewidzianych do danego modelu oponach wraz z przypisanymi im indeksami nośności i prędkości znajdziemy w instrukcji samochodu.
Jeśli będziemy dokonywać zmian opon w ramach rozmiarów przewidzianych w homologacji dla naszego samochodu nie ma najmniejszego problemu. Pod żadnym pozorem nie można stosować opon o niższym indeksie niż przewidziany przez producenta, niezależnie czy chodzi o opony zimowe, czy letnie. Nie ma też specyficznych powodów, aby stosować w odniesieniu do opon zimowych, opon o większym indeksie nośności niż zalecany.
Dla przykładu opony w rozmiarze 205/55 R16 posiadające standardowo indeks nośności 91 (615 kg), może być zastąpiony na zimę rozmiarem 195/65 R15, który również posiada indeks nośności 91 (oczywiście pod warunkiem, że w danym samochodzie możliwy jest montaż felg o średnicy 15 cali). Niewskazany byłby jednak montaż standardowych opon 195/60 R16, które posiadają indeks 89 (580 kg).
Indeks prędkości
Indeks prędkości opony wyrażony jest za pomocą litery wskazującej maksymalną prędkość, przy której opona może przenosić dopuszczalne obciążenie wynikające z indeksu nośności. Na boku opony znajdziemy go po liczbie określającej indeks nośności. Co do zasady należy stosować opony o indeksie co najmniej równym wskazanemu przez producenta pojazdu.
Również zimą zdecydowanie najlepiej zadbać, aby opony posiadały indeks prędkości taki, jak zaleca producent auta. Mamy jednak trochę więcej swobody niż w przypadku indeksu nośności. Kwestię tę regulują przepisy europejskie (Dyrektywa 92/23/EWG) jak i polski Kodeks Drogowy. Mówią one, że w odniesieniu do opon zimowych możliwe jest stosowanie niższego indeksu prędkości niż wskazany przez producenta opon, nie niższego jednak niż indeks Q odpowiadający prędkości 160 km/h. W takim przypadku konieczne jest umieszczenie informacji o maksymalnej prędkości wynikającej z indeksu opon wewnątrz samochodu, w miejscu widocznym dla kierowcy.
W dobrych serwisach przy montażu opon o indeksie niższym niż homologowany umieszczana jest naklejka informująca o maksymalnej prędkości jaką można rozwijać na danych oponach. Kierowca ze swojej strony powinien dostosować prędkość do indeksu używanych opon zimowych.
W praktyce większość producentów i ekspertów zaleca różnicę indeksów nie większą niż o jeden stopień (czyli H zamiast V, T zamiast H). Absolutnym maksimum są dwa stopnie różnicy (czyli T zamiast V). Oczywista jest konieczność uwzględnienia warunków i sposobu użytkowania. W przypadku mocnych aut, czy częstej jazdy autostradowej najlepiej jak pisaliśmy wcześniej pozostać przy tym samym indeksie prędkości jaki jest oryginalnie.
Europejskie koncerny oponiarskie obecnie nie produkują w zasadzie opon zimowych o indeksach niższych niż T (190 km/h) pomijając małe rozmiary trzynastocalowe.
Skutki stosowania opon o niewłaściwym indeksie prędkości i nośności
Indeks prędkości podobnie jak indeks nośności odpowiadają za ogólną wytrzymałość opony. Fabryczny indeks nośności i prędkości gwarantuje optymalne osiągi w czasie użytkowania i trwałość oraz wytrzymałość. Niewłaściwie dobrane indeksy mogą negatywnie wpłynąć na zachowanie samochodu, skrócić czas użytkowania, ale też doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji, włącznie z ryzykiem wystrzału w trakcie jazdy.
Pamiętajmy o tym, że montując niewłaściwe z jakiegokolwiek powodu ogumienie, w zasadzie dobrowolnie zrzekamy się gwarancji na nie - producent stwierdzając niedopasowanie opon do pojazdu w większości przypadków automatycznie odrzuci ewentualną reklamację.
Problem może pojawić się też w momencie, gdy dojdzie do wypadku i okaże się, że opony posiadają niewłaściwe indeksy. Wtedy ubezpieczyciel w skrajnym przypadku może nie wypłacić nam żadnych pieniędzy.
Zobacz także