Jak długo żyje model opony?
Dlaczego niektóre modele opon produkuje się tylko w kilku rozmiarach? Jak wygląda proces wycofywania opon z rynku? Przeczytaj i dowiedz się więcej.
Każdy producent opon ma w swojej ofercie co najmniej kilka rożnych modeli. Różnią się one pomiędzy sobą przeznaczeniem do samochodów należących do różnych segmentów, oferowanymi osiągami, ceną i wieloma innymi aspektami. Różny bywa też czas życia modeli i w momencie gdy stajemy przed koniecznością zakupu opon, poszczególne modele mogą być na różnym etapie swojego życia: jedne dopiero pojawiły się na rynku, inne mają już ugruntowaną pozycję, a inne właśnie kończą swoje okres funkcjonowania na rynku. W tym artykule odpowiemy na kilka pytań dotyczących czasu życia danego modelu opon.
Dlaczego w niektórych rozmiarach opona przestaje być produkowana, a w innych nie?
Zasadniczym problemem w momencie wprowadzania do produkcji nowej gamy opon jest trudność z zapewnieniem dostępności wszystkich rozmiarów w jednym czasie. Dlatego też w momencie startu sprzedaży dostępne są zazwyczaj najpopularniejsze na rynku rozmiary. W mniej popularnych rozmiarach zwykle są produkowane jeszcze starsze modele, które następnie są sukcesywnie zastępowane w zależności od możliwości wdrożeniowych i produkcyjnych fabryk. Kolejną kwestią jest ciągła ewolucja rynku motoryzacyjnego. Rozmiary które należały do najpopularniejszych powiedzmy dziesięć lat temu, np. rozmiary 13-sto calowe typu 175/70 R13 obecnie są zdecydowanie mniej popularne i poszukiwanie takich rozmiarów w ofercie nowo pojawiających się modeli zakończy się niepowodzeniem. Dostępne są one najczęściej pod nazwami starych modeli, które teoretycznie mają już swoich następców.
Wynika to z rozwoju motoryzacji. Nowe samochody mają dedykowane opony w nieco innym rozmiarze niż starsze auta.
Dlaczego w niektórych rozmiarach czas życia opony ulega skróceniu, a w innych przedłużeniu?
Średni czas życia modelu bywa różny. Obecnie czas ten wynosi około 5 lat, ale dostępne są też modele, które funkcjonują na rynku nawet dwa razy dłużej. Zasadniczo w przypadku gam klasy premium czas ten jest krótszy niż w przypadku modeli budżetowych, które „żyją” zwykle dłużej. Inną zależnością jaką można zauważyć jest to, że duzi producenci wymieniają gamy częściej niż mniejsze firmy. Jeśli chodzi o czas życia poszczególnych rozmiarów to jak było wspomniane wcześniej, w pierwszej kolejności wymieniane są rozmiary stanowiące trzon sprzedaży, o które klienci najczęściej pytają i na podstawie użytkowania których może powstać pozytywna opinia na temat gamy. Zdarza się natomiast, że mało popularne rozmiary nie pojawiają się w nowych gamach, natomiast ze względu na występujące na rynku zapotrzebowanie (małe, ale jednak zapotrzebowanie) muszą pozostać w ofercie te rozmiary należące do starych serii. Mamy wtedy do czynienia z przedłużeniem życia danego rozmiaru.
Czy warto kupować opony produkowane tylko w kilku rozmiarach?
Czasami zdarza się tak, że na rynku dostępna jest mała ilość rozmiarów danego modelu, np. dwa lub trzy, zwykle mało popularne. Powody takiej sytuacji mogą być co najmniej dwa. Po pierwsze opona funkcjonuje w ofercie producenta, pomimo tego, że gama teoretycznie zakończyła swoje życie i została zastąpiona przez nową gamę, w związku z dużymi zapasami magazynowymi tego rozmiaru lub brakiem rentowności wprowadzenia nowego modelu. Po drugie może tak być w przypadku specyficznych modeli i rozmiarów, które zostały opracowane pod kątem konkretnych samochodów (np. opony Michelin do Ferrari 599 GTO zostały specjalnie wyprodukowane w rozmiarach 285/30 ZR 20 dla przedniej osi i 315/35 ZR 20 dla tylnej).
Co do zasady nie powinniśmy się obawiać zakupu takich opon, zwłaszcza jeśli dana gama cieszyła się dobrymi opiniami użytkowników, a jeśli posiadamy samochód do którego dana opona była homologowana jest to wręcz zalecane. Warto jednak w takim przypadku większą uwagę zwrócić na datę produkcji opon. Uważajmy, aby nie zakupić opon które latami zalegały w magazynach. Według Polskiej Normy produktem pełnowartościowym są opony młodsze niż 36 miesięcy od daty produkcji.
Jak długo dane rozwiązanie może funkcjonować na rynku?
Rozwój przemysłu oponiarskiego w ostatnim dwudziestoleciu był bardzo dynamiczny. To co jest charakterystyczne dla tego okresu to udane próby łączenia na pozór sprzecznych ze sobą osiągów. Krótko mówiąc opony stały się bardziej wszechstronne. Nie jest łatwo odpowiedzieć jak długo dany model przystaje do standardów bezpieczeństwa. Można przyjąć, że w tym momencie kryteria te spełniają opony opracowane po 2000 roku.
Jakie znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze ma używanie wzorów bieżnika opon premium w modelach klasy ekonomicznej?
Stosunkowo często zdarza się tak, że wzory bieżników i konstrukcje opon stosowane w markach premium, po zakończenia swojego życia na rynku, wykorzystywane są następnie w markach budżetowych. Praktyka taka bywa stosowane przez grupę Goodyear-Dunlop.
Przykładowo, opona zimowa Dębica Frigo 2 została wyprodukowana w oparciu o rozwiązania konstrukcyjne opony Goodyear Ultra Grip 5. Na sezon zimowy 2011/2012 producent wprowadza do sprzedaży bardziej zaawansowany technologicznie model Ultra Grip 8. Kupując model Frigo 2 dostajemy bardzo dobrą markową oponę, ale nowszy model zawsze będzie lepszy.
Rozwiązanie takie ma zalety zarówno z punktu widzenia producenta jak i klienta. Producent może w ten sposób zaoszczędzić spore sumy pieniędzy jakie musiałyby być przeznaczone na badania i rozwój nowej rzeźby i konstrukcji. Ogromną część budżetu w ramach tworzenia nowej gamy pochłania również wykonanie form wulkanizacyjnych. Zastosowanie starych wzorów bieżnika pozwala na ograniczenie tych wydatków, gdy możliwa jest wykorzystanie części form, które wyszły już użytku, a nie są jeszcze całkowicie zużyte. Zastosowanie sprawdzonej koncepcji opony to też gwarancja osiągów - producenci mogą być więc pewni, że produkt będzie posiadał założony przez nich poziom osiągów. Klienci również mogą mniej więcej przewidzieć czego można spodziewać się po tej oponie.
Zwykle poziom osiągów nie będzie się bardzo różnił od tego oferowanego przez opony premium w momencie ich debiutu, czyli kilka dobrych lat temu. Bez wątpienia będzie jednak niższy niż obecnie opracowywanych gam. Z punktu widzenia bezpieczeństwa zakup takiej nowej opony posiadającej sprawdzony wzór bieżnika, wydaje się być lepszym wyborem niż zakup używanego, kilkuletniego „pierwowzoru”.
Co ryzykujemy kupując opony z serii, które teoretycznie wyszły już z obiegu?
Kupując model opony, która istnieje na rynku od wielu lat i doczekała się już swoich następców ryzykujemy to, że w przypadku uszkodzenia jednej opony, niemożliwe, albo bardzo trudne będzie dokupienie takiej samej opony. Oczywiście zawsze pozostaje nam możliwość dokupienia opony używanej, co jednak może wiązać się z długotrwałymi poszukiwaniami, których efekt nie zawsze musi być satysfakcjonujący.
Zobacz także