Jak jeździć zimą?
Zima to okres, w którym częściej dochodzi do wypadków na drodze. Śliska nawierzchnia w połączeniu z brakiem pewnych umiejętności u kierowcy mogą łatwo doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji w trakcie jazdy. Aby zminimalizować ich ryzyko, warto zawczasu przypomnieć sobie najważniejsze informacje dotyczące prawidłowego kierowania pojazdem w chłodniejszym sezonie. Jak jeździć zimą, by zawsze bezpiecznie dotrzeć do celu?
Jak jeździć w zimie na prostych drogach?
Każdy wyjazd samochodem w zimie wymaga od nas starannego obserwowania nawierzchni. Czarny z pozoru asfalt może być pokryty lodem, a dobrze widoczny śnieg lub błoto pośniegowe mają niebagatelny wpływ na przebieg wykonywanych przez nas manewrów. Z tego względu warto wyrobić w sobie nawyk delikatnego poruszania kierownicą w prawo i w lewo w czasie jazdy. Skręcanie nią o kilka stopni dostarczy nam niezbędnych informacji o stanie nawierzchni.
Jak jeździć zimą samochodem po długich i prostych drogach? W tym okresie lepiej unikać podróżowania na wysokim biegu i minimalnych obrotach. Takie działanie uniemożliwi nam uratowanie się w chwili zagrożenia poprzez dodanie gazu. Co istotne, wchodzenie w poślizg można rozpoznać po wzroście obrotów silnika. Na zbyt wysokim biegu możemy nie zauważyć zwiększenia prędkości obrotowej, a czas naszej reakcji na zaistniałą sytuację ulegnie wydłużeniu.
Jak pokonywać zakręty w zimie?
Jazda samochodem zimą może być szczególnie trudna w momencie, gdy przyjdzie nam pokonywać ośnieżone lub oblodzone zakręty. Jak zrobić to bezpiecznie? Przede wszystkim przed zakrętem należy zwolnić oraz zmniejszyć bieg, z wyczuciem operując sprzęgłem. W zakręt wchodzimy łagodnie, bez gwałtownych ruchów kierownicą. Nasza technika powinna zależeć w głównej mierze od tego, jaki napęd w samochodzie posiadamy.
Jeżeli w naszym aucie mamy napęd na przednie koła, powinniśmy jechać na granicy poślizgu, delikatnie dodając i ujmując gazu oraz korygując tor jazdy. Możemy także zawczasu przećwiczyć nieco trudniejszą technikę, odpowiednią w przypadku wyższego, zalegającego śniegu. Polega ona na szybszym wjechaniu w zakręt, przy jednoczesnym hamowaniu lewą nogą oraz trzymaniu prawej stopy na gazie. W szczycie zakrętu, który pokonujemy w lekkim poślizgu, zwalniamy hamulec i dodajemy gazu.
Nieco inaczej wygląda pokonywanie zakrętów zimą w przypadku, gdy w naszym samochodzie posiadamy napęd na tylne koła. W tej sytuacji możemy utrzymywać auto na łuku w poślizgu, dodając gazu i pogłębiając skręt kierownicy w kierunku przeciwnym do zakrętu. Im głębszy będzie poślizg, tym wolniej nasz pojazd pokona ostrzejszy łuk drogi.
Jak hamować zimą?
Hamowanie zimą to czynność, która najczęściej spędza sen z oczu kierowców. Próby zatrzymania auta na śliskiej drodze nierzadko kończą się poślizgiem, który może doprowadzić do zderzenia z innym pojazdem lub wypadnięcia z drogi. Zatem jak hamować zimą, aby bezpiecznie dojechać w wybrane miejsce?
Przede wszystkim zimą warto jak najrzadziej używać hamulca. Zbliżając się do zakrętu lub skrzyżowania, starajmy się hamować silnikiem – puszczając gaz i redukując biegi po zmniejszeniu prędkości obrotowej. Obecnie wiele samochodów jest także wyposażonych w system ABS, zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania. Dzięki niemu możemy lepiej sterować naszym pojazdem podczas próby nagłego zatrzymania go. Jeżeli jednak nie posiadamy ABS-u w aucie, nigdy nie wciskajmy pedału hamulca do końca, lecz starajmy się hamować pulsacyjnie. W sytuacji, gdy musimy zahamować z dużej prędkości, możemy także spróbować ustawić auto bokiem. Jest to jednak manewr wymagający znacznej wprawy i niepolecany dla niewystarczająco wyszkolonych kierowców.
Jak wyjść z poślizgu zimą?
Czasami może zdarzyć się, że pomimo naszych prób zapanowania nad samochodem, wpadnie on w poślizg. Jak jeździć w zimie, aby wyjść cało z takiej sytuacji? Przede wszystkim powinniśmy zachować spokój i opanowanie. W przypadku poślizgu podsterownego – gdy w momencie skręcania auto nie reaguje i nadal jedzie prosto – nie należy pogłębiać skrętu kierownicą, lecz zdjąć nogę z gazu i delikatnie wyprostować koła.
Jeżeli przydarzy nam się poślizg nadsterowny – czyli tył pojazdu traci przyczepność i niebezpiecznie zbliża się do krawędzi jezdni, konieczne będzie wykonanie kontry. W tym celu jadąc na prostej drodze, skręcamy kierownicą w stronę, w którą zarzuca tył samochodu. W sytuacji, gdy nadsterowność ma miejsce na łuku, kontrę wykonujemy poprzez skręcenie w stronę przeciwną niż zakręt. Przykładowo, jeżeli skręcamy w lewo i tył samochodu zaczyna nam uciekać, kierownicą musimy z wyczuciem operować w prawo. Po ustawieniu kół w prawidłowym położeniu możemy dodać lekko gazu i wrócić na wybrany tor jazdy.
Jak jeździć zimą? Po przeczytaniu powyższego artykułu utrzymanie panowania nad pojazdem w trudnych warunkach nie powinno sprawić nam większego problemu. Pamiętajmy jednak, że wszelkie podane tutaj informacje należy traktować poglądowo. Opisane techniki prowadzenia samochodu należy stosować na własną odpowiedzialność, nie zapominając o zachowaniu należytej ostrożności i trenowaniu w miejscu zamkniętym dla ruchu drogowego.
Zobacz także