Jakie opony zimowe wybrać?
Wielu właścicieli samochodów stawia sobie pytanie: jakie opony zimowe wybrać? Które z dostępnych na rynku modeli najlepiej zaspokoją moje potrzeby? Czym kierować się przy dokonywaniu wyboru?
Decyzje o zakupie opon zimowych w naszym kraju na szczęście są coraz powszechniejsze. Doceniamy zalety opon przystosowanych do użytkowania w warunkach zimowych, jednak często, przy wyborze konkretnego modelu opon, nie wiemy, które opony będą dla nas najlepsze. Właściwie podjęta decyzja o wyborze opon zimowych zapewnia bezpieczeństwo, przyjemność z jazdy oraz pewność, że kupiliśmy dokładnie to, na czym nam zależało. W tym artykule pokażemy na co należy zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji.
Podział opon - rodzaje bieżników
Zanim podejmiemy decyzję o wyborze konkretnego bieżnika, przyjrzyjmy się, jakiego typu opony możemy spotkać na rynku motoryzacyjnym.
Istnieją trzy podstawowe typy bieżników: symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe.
Przykładowe opony symetryczne
Cooper Weather Master S/T 2
Sava Eskimo S2
Bieżnik symetryczny jest coraz rzadziej spotykany na rynku. Jego cechą charakterystyczną jest dowolność kierunku toczenia przy montażu. Jest to bieżnik tani do zaprojektowania o niskim stopniu zaawansowania technologicznego. Najczęściej są montowane w małych i średnich samochodach osobowych, autach dostawczych oraz ciężarowych.
Przykładowe opony asymetryczne
Nokian WRG2,
Goodyear UG Performance,
Continental ContiWinterContact TS810,
Pirelli Sotto Zero,
Dunlop SP Winter Response.
Opona z bieżnikiem asymetrycznym odznacza się różną rzeźbą po lewej i prawej stronie opony. Ogumienie z takim bieżnikiem ma na boku informację o sposobie montażu. Przykładowe oznaczenie „inside” oznacza, że jest to bok wewnętrzny opony powinien być zamontowany w kierunku „do pojazdu”. Zewnętrzna strona opony (oznaczona napisem na boku „outside”) ma większe i masywniejsze klocki bieżnika, dzięki czemu zapewnia stabilność na zakrętach, poprawia tzw. trakcję boczną (przyczepność boczną, znoszenie boczne) oraz zapobiega przedwczesnemu zużyciu żeber bocznych opony. Stabilna trakcja boczna, poprzez równomierne rozłożenie nacisków na całą płaszczyznę opony, podczas pokonywania zakrętów, oznacza także, że opona jest trwalsza, ponieważ mniej się zużywa.
Wewnętrzna strona bieżnika odpowiada za odprowadzanie wody oraz przyczepność podłużną. Bieżnik po wewnętrznej stronie ma mniejsze i bardziej ponacinane klocki bieżnika z większą ilością lamelek, co powoduje efektywniejsze odprowadzanie dużej ilości wody oraz poprawia parametry trakcyjne (napęd, hamowanie). Bieżnik asymetryczny coraz częściej pojawia się jako oryginalne wyposażenie w autach średniej i wysokiej klasy. Wynika to z jego budowy, która umożliwia dopracowanie parametrów obu połówek bieżnika opony pod specyfikę danego auta.
Przykładowe opony kierunkowe
- Dębica Frigo 2,
- Barum Polaris 2,
- Firestone Winterhawk 2,
- Uniroyal MS plus 66,
- Goodyear UltraGrip 7+,
- Continental ContiWinterContact TS830.
Opony kierunkowe to najpowszechniejszy typ bieżnika stosowany w oponach zimowych. Opony kierunkowe mają wyznaczony strzałką na boku opony kierunek toczenia. Najważniejszą zaletą opon kierunkowych jest bardzo dobre odprowadzanie nadmiaru wody i błota pośniegowego spod bieżnika oraz wysokie właściwości trakcyjne (szczególnie hamowanie). Bieżnik ten ma kształt „jodełki”. W czasie ruchu koła, kontakt z nawierzchnią zaczyna się od szczytu jodełki, idąc dalej wzdłuż rozgałęzienia w kierunku brzegów bieżnika. Powoduje to wypychanie warstw śniegu spod bieżnika, tym samym nawiązanie przyczepności.
Podział opon - klasy
Przykładowe marki opon klasy wysokiej: Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli
Przykładowe marki opon klasy średniej: Firestone, Fulda, Uniroyal
Przykładowe marki opon klasy ekonomicznej: Dębica, Sava, Barum.
Ponadto, opony dzielą się, ze względu na jakość, na klasy: ekonomiczną (budget), średnią (medium) oraz wysoką (premium). O ile podział ze względu na typ bieżnika nie nastręcza większych problemów, o tyle podział drugi, bywa problematyczny. Największe koncerny oponiarskie na świecie posiadają w swojej ofercie od kilku do kilkunastu marek opon, które są różnie pozycjonowane (czyli przydzielane do określonej klasy).
Różnice pomiędzy klasami opon dotyczą poziomu zaawansowania technologicznego, zarówno co do użytej mieszanki, jak i wzoru bieżnika. Przekłada się to na wszystkie parametry użytkowe opon: żywotność, opory toczenia, zużycie paliwa, właściwości trakcyjne, przyczepność, itd. Dlatego, w przypadku opon, prawdziwym jest stwierdzenie, że droższa marka, znaczy lepsza.
Jaki jest właściwy rozmiar opon do mojego samochodu?
Chcesz zastosować inny rozmiar? Przeczytaj
Zanim zdecydujemy się na konkretny model należy ustalić jakiego rozmiaru opony powinniśmy kupić. Jest to podstawowa kwestia, bo to właśnie rozmiar definiuje zakres bieżników, z których będziemy wybierać. Każdy samochód posiada określony zakres rozmiarów opon, które są zalecane (homologowane) przez producenta pojazdu.
Aby sprawdzić, jakie są to rozmiary, należy sięgnąć do instrukcji pojazdu, sprawdzić wlepkę na klapce wlewu paliwa lub słupku wewnątrz samochodu, za siedzeniem kierowcy. Informację tę można uzyskać także telefonując do autoryzowanego serwisu danej marki pojazdu, salonu sprzedaży lub na infolinii Opony.com.pl. Wraz z rozmiarem homologowanym do auta, uzyskujemy informację o homologowanym (przeznaczonym) do naszego auta indeksie nośności i prędkości. O ile w przypadku opon zimowych, indeks prędkości może być niższy niż homologowany, tak, indeks nośności nigdy nie powinien być niższy od zalecanego.
Dowiedz się więcej: jak dobrać rozmiar opon do samochodu?
Dwie czy cztery opony zimowe?
Niektórzy decydują się na sezon zimowy pozostawić w samochodzie dwie opony letnie i dokupić tylko dwie zimowe. Sprawdźmy czy jest to opłacalna decyzja.
Pamiętaj!
Tylko komplet czterech identycznych opon zimowych zapewni Ci maksymalny komfort i bezpieczeństwo
Czy wszystkie opony są takie same? Nie, opony różnią się od siebie rzeźbą bieżnika oraz mieszanką, z jakiej są wykonywane. Te dwa parametry wyznaczają oponom charakterystykę osiągów, różną w przypadku opon letnich i zimowych. Zamontowanie w pojeździe tylko dwóch opon zimowych, drugą oś pozostawiając na oponach letnich, niesie ze sobą wiele niebezpiecznych konsekwencji.
Opony letnie w stosunku do odmian zimowych, mają znacznie wydłużoną drogę hamowania w temperaturach zimowych, bliskich zeru czy poniżej. Opony letnie twardnieją zimą, przez co tracą przyczepność i nie zapewniają bezpieczeństwa. Odczujemy to szczególnie w sytuacji awaryjnej w warunkach zimowych. Gwałtowny manewr, nagłe hamowanie lub przyspieszanie, gdy nasz pojazd, wyposażony jest w dwie opony letnie i dwie zimowe, oznacza utratę trakcji. Opony nawiązują przyczepność z nawierzchnią, ale ich odmienna charakterystyka powoduje różne zachowanie obu osi pojazdu, a w konsekwencji wpadnięcie w poślizg i nad lub podsterowność pojazdu.
Pamiętajmy więc o tym, by dla własnego bezpieczeństwa, wymieniając opony letnie na zimowe, zawsze wymienić 4 sztuki. Należy zauważyć również, że czołowi producenci samochodów, tacy jak BMW, Mercedes-Benz, Honda, Nissan czy Toyota, zalecają w instrukcjach dla użytkownika zakładanie opon zimowych na wszystkie koła. Tylko poprzez zapewnienie wszystkim czterem kołom takiej samej trakcji można odczuć korzyści wynikające z posiadania systemu ABS lub kontroli trakcji. Przestrzeganie tej zasady jest gwarancją najbardziej wyważonego i kontrolowanego prowadzenia, jakie możliwe jest w warunkach zimowych.
Które opony wybrać?
Zdefiniujmy swoje preferencje co do opon, a także określmy warunki, w jakich będą użytkowane. Ponieważ jeśli jeździmy głównie w zatłoczonym mieście w godzinach szczytu, lepiej kupić opony gwarantujące dobre reakcje na ruchy kierownicą i pedał hamulca. Jeżeli dużo jeździmy poza miastem, sprawdzą się opony ciche, równo pracujące, o wolno zużywającym się bieżniku, które poradzą sobie w trudnych warunkach na nieodśnieżonej trasie, jak i błocie pośniegowym w mieście. A jeśli lubimy szybką jazdę po krętych drogach lub po górach, musimy mieć opony zapewniające dobre prowadzenie.
Określenie swoich preferencji, stylu jazdy, oczekiwań i warunków użytkowania jest niezwykle istotne dla naszego późniejszego zadowolenia z wyboru. Poniżej zamieszczamy krótki poradnik wyboru opon, wraz z przykładowymi bieżnikami spełniającymi zadane warunki. Wszystkie kwestie poruszone w pytaniach są istotne. Odpowiedzi nakładają się na siebie, tworząc podstawę do podjęcia decyzji. Pamiętajmy, że poradnik ten, ma charakter poglądowy. Właściwości i parametry jezdne każdej opony zawsze są wynikiem pewnego kompromisu. Nie ma opon, które będą i ciche i trwałe, przyczepne i o niskim zużyciu paliwa, itp. Zakładamy, że znamy już swój rozmiar opon oraz zdecydowaliśmy się już na komplet nowych opon zimowych.
Przykładowe opony do jazdy po mieście:
Dębica Frigo 2, Firestone Winterhawk, Uniroyal MS Plus 66 i inne.
Przykładowe opony do jazdy w trasie:
Goodyear UltraGrip 7+, Continental ContiWinterContact TS810, Michelin Alpin A3, Nokian WRG2, Pirelli SottoZero, Fulda Kristall Montero 2 i inne.
Przykładowe opony do trudnych górskich warunków: Pirelli Carving, Dębica Frigo 2, Kleber Krisalp HP i inne.
W jakim terenie głównie użytkuję pojazd zimą
Jeśli zimą głównie poruszamy się po mieście, pokonując krótkie dystanse po drogach odśnieżonych, z błotem pośniegowym lub suche, jeżdżąc z umiarkowana prędkością, potrzebujemy opon zimowych, które wyhamują nasz pojazd w sytuacji awaryjnej i zapewnią bezpieczne prowadzenie. Do jazdy po mieście wybierz opony kierunkowe klasy ekonomicznej lub średniej.
Jeśli poruszamy się zimą głównie poza miastem, pokonując długie dystanse w trasie, po drogach odśnieżonych jak i lokalnie nieodśnieżonych, z wyższymi prędkościami i naciskiem na komfort i cichą pracę opony, polecamy opony asymetryczne klasy średniej lub wysokiej lub dobre kierunkowe, najlepiej klasy wysokiej (zależy od typu pojazdu, możliwości finansowych i indywidualnych preferencji).
Uzupełnieniem powyższego pytania jest dookreślenie regionu miejsca zamieszkania. Jeśli mieszkamy w terenie górzystym, często poruszając się zimą po wzniesieniach czy trudnych warunkach, idealne byłyby opony kierunkowe o agresywnym bieżniku, z dużą ilością lameli i wzorem klockowym.
Przebieg w zimie a wybór opon
Jeśli zimą (w okresie od października do kwietnia) pokonujemy do 5 tysięcy kilometrów, nie potrzebujemy opon wyjątkowo trwałych klasy wysokiej, by cieszyć się z opon kilka sezonów. W zupełności swoją rolę spełnią opony kierunkowe lub asymetryczne, klasy ekonomicznej lub średniej (zależnie od pozostałych preferencji).
Jeśli zimą pokonujemy dystans powyżej 5 tysięcy kilometrów i chcielibyśmy użytkować opony dłużej niż sezon czy dwa, warto zainwestować w opony, które zagwarantują dłuższe przebiegi. Przykładowe opony asymetryczne klasy wysokiej.
Dowiedz się więcej: jak rozpoznać zużycie opon?
Auta małolitrażowe:
Dębica Frigo 2, Fulda Kristall Montero 2 i inne.
Auta klasy średniej:
Uniroyal MS Plus 66, Goodyear UltraGrip 7+ i inne.
Limuzyny, auta sportowe, SUV:
Continental ContiWinterContact TS830, Bridgestone LM35, Michelin Pilot Alpin A3, Goodyear UG Performance 2 i inne.
Rodzaj pojazdu a opony
Do pojazdów małolitrażowych, najczęściej wystarczają opony kierunkowe klasy budżetowej i klasy średniej (w zależności od pozostałych preferencji).
Do pojazdów klasy średniej najczęściej stosuje się opony klasy średniej i klasy wyższej, zarówno kierunkowe, jak i asymetryczne (w zależności od pozostałych preferencji).
Do limuzyn, pojazdów sportowych, SUV-ów o dużej mocy silnika preferuje się opony klasy wysokiej, które zapewnią osiągi w warunkach przy wysokich prędkościach (w zależności od pozostałych preferencji).
Nie wiesz, do którego segmentu należy Twoje auto? Dowiedz się z naszego poradnika.
Preferowany styl jazdy
Spokojny styl jazdy: Barum Polaris 2, Kleber Krisalp HP2, i inne.
Agresywny i dynamiczny styl jazdy: Firestone WinterHawk 2V, Bridgestone LM35, Michelin Pilot Alpin 3 i inne.
Styl jazdy również może być jednym z kryteriów doboru opon. Inne modele są bowiem polecane dla kierowców lubiących odpowiedni agresywny oraz spokojny styl jazdy.
Do zachowawczego prowadzenia najczęściej odpowiednie są opony dedykowane do klasy naszego pojazdu (patrz kategoria wyżej). Jeśli jeździmy w sposób umiarkowany pojazdem średniej klasy, głównie w warunkach miejskich, ale nie tylko, kierunkowe opony klasy ekonomicznej lub średniej w zupełności odpowiadają na nasze potrzeby.
Do jazdy agresywnej, dynamicznej, należy dobierać opony kierunkowe lub asymetryczne klasy wysokiej.
Co jest dla mnie najważniejsze?
W tym momencie należy sobie powiedzieć, które parametry uznajemy za najważniejsze dla nas.
Jeśli jest dla nas najważniejsze dobre zachowanie na mokrej, śliskiej nawierzchni, na śniegu i błocie, bez poślizgów samochód ma pewnie ruszać i się zatrzymywać: wybierzmy opony zimowe kierunkowe.
Jeśli jest dla nas najważniejsza pewność dobrego prowadzenia w zakrętach, szybka reakcja na ruchy kierownicą, cicha i komfortowa praca opon, niższe zużycie paliwa i wydłużona żywotność opon, postawmy na opony zimowe asymetryczne.
Testy opon
Jeśli wciąż nie jesteś w stanie wybrać odpowiednich opon dla swojego auta, pomocne mogą okazać się testy organizacji oraz gazet motoryzacyjnych. Jednymi z popularniejszych są testy wykonywane przez niemiecki ADAC. Ogumienie jest badane przez niezależnych testerów kilka razy, biorąc pod uwagę różne kryteria. Wyniki przedstawiane są osobno dla wielu rozmiarów opon. Najświeższy test opon zimowych 2018 ADAC znajdziesz w tym artykule.
Należy wybierać opony z ładnym bieżnikiem. Niekoniecznie muszą być nowe. Dobrze doradzają mi zawsze w Carrara Ford Lublin. Dzięki nim , wiem dokładnie na jakich oponach będzie mi się dobrze jeździło.
Jak napisano w artykule tak jest w rzeczywistości. Żadna opona nie jest idealna i żadna nie jest w 100% dobra na każde warunki. Należy dokładnie przeanalizować gdzie głównie jeżdzimy i z jaką intensywnością. Michleny np. mają dobrą żywotność i stabline zachowanie w każdych warunkach ale na typowo górskie warunki gdzie nawet małe różnice mają znaczenie to może być za mało. Dębica jest tania i dobra na śnieg/lód/ błoto pośniegowe ale w deszczu i na suchym zachowuje się gorzej od letnich opon. Dla przeciętnego użytkownika opon zimowych najlepiej wybrać coś ze średniej półki cenowej i zwrócić uwagę żeby opony dobrze sprawowały się na mokrym i na błocie pośniegowym bo to są typowe warunki zimowe w Polsce (temp około 0 i opady deszczu lub śniegu, który szybko topnieje). Na takie warunki dobre są takie opony jak pirelli, vredestein, sava, dunlop, uniroyal, goodyear, michelin, bridgestone. Właśnie te bym polecał przy czym pomiędzy poszczególnymi markami dla danego roku modelowego różnice będą raczej nieodczuwalne dla przciętnego użytkownika. Różnice odczujemy natomiast pomiędzy modelami np. zaprojektowanymi 2/3 lata temu a aktualnymi modelami (technika cały czas idzie do przodu)
Jak napisano w artykule tak jest w rzeczywistości. Żadna opona nie jest idealna i żadna nie jest w 100% dobra na każde warunki. Należy dokładnie przeanalizować gdzie głównie jeżdzimy i z jaką intensywnością. Michleny np. mają dobrą żywotność i stabline zachowanie w każdych warunkach ale na typowo górskie warunki gdzie nawet małe różnice mają znaczenie to może być za mało. Dębica jest tania i dobra na śnieg/lód/ błoto pośniegowe ale w deszczu i na suchym zachowuje się gorzej od letnich opon. Dla przeciętnego użytkownika opon zimowych najlepiej wybrać coś ze średniej półki cenowej i zwrócić uwagę żeby opony dobrze sprawowały się na mokrym i na błocie pośniegowym bo to są typowe warunki zimowe w Polsce (temp około 0 i opady deszczu lub śniegu, który szybko topnieje). Na takie warunki dobre są takie opony jak pirelli, vredestein, sava, dunlop, uniroyal, goodyear, michelin, bridgestone. Właśnie te bym polecał przy czym pomiędzy poszczególnymi markami dla danego roku modelowego różnice będą raczej nieodczuwalne dla przciętnego użytkownika. Różnice odczujemy natomiast pomiędzy modelami np. zaprojektowanymi 2/3 lata temu a aktualnymi modelami (technika cały czas idzie do przodu)
jakie opony zimowe do nowej mazdy 3 ???
Felgi stalowe są 16" - jaki powinienem wybrać profil.....(60")
Witam: Mam takie pytanko. Oryginalnie mam założone felgi 18, z oponami 225/40/18 Kupiłem właśnie koła stalowe od producenta bo 18" nie robią - jakie powinienem kupić -rozmiar- opony 225/..../16 żeby wszystko grało i czasem czujniki nie wariowały czy coś w tym stylu. Myślałem nad 60 lub 65. Dziękuję i pozdrawiam.
Nareszcie sensowny, rzeczowy przez nikogo nie sponsorowany artykuł z którego można wywnioskować jakie opony dobrać do pojazdu.
Do busa-masz kasę zakładaj Michelin, nie masz kasy załóż Barum i trochę uważaj. Osobówka- Michelin, Dunlop a na jazdę w wysokim śniegu Dębica Frigo II ale tylko na śnieg.
Witam kolegów i koleżanki jeśli są tu jakieś. Od trzech sezonów używam Mechelen Alpine , wciąż te same dodam lecz robię w roku max 8000 tyś. km wiec nic dziwnego ale raczej innych nigdy nie założę bovre są po prostu genialne , drogie ale genialne.Pozdrawiam
Witam, kupiłem na zeszłą (11') zimę opony Barum Polaris 2 w rozmiarze 215/60/16 do Toyoty Camry. Po jednej zimie, jedna z opon rozeszła się (pękła wzdłuż) pod stopką. Niebezpieczna sprawa. Oczywiście rok gwarancji minął, ale jakbym nie miał co robić to założyłbym sprawę producentowi, gdyż w tym sezonie jeden zakręt brałem bokiem bo zeszło powietrze. Jest dość głośna, ale dla porządku trzeba dodać, że znakomicie trzyma się na kopnym śniegu.
Witam ja mam Dunlop SP Winter Sport 3 jezdze na nich drogi sezon jestem z nich bardzo zadowolony mój znajomy ma warsztat samochodowy i tez nie chce widziec innej opony jest to opona z górnej pólki pozdrawiam!
Użytkowałem różne opony w różnych samochodach i muszę stwierdzić że nie zawsze ta sama opona sprawdzi się w dwóch różnych autach. Teraz drugi sezon objeżdżam na szwedzkich Gislaved Eurofrost 5 i uważam że sprawdzają się w trudnych warunkach. A do tego nie są zbyt uciążliwe na suchym asfalcie chociaż do cichych nie należą. Oponki o rozmiarze 195/55 R15 zamontowane w samochodzie Skoda Roomster.
Przez 3 sezony używałem Goodyer Ultragrip 7 fantastyczne opony ten sezon trzeba kupić nowe więc biorę następce "8" jeżdziłem na Kleberah Krisalp hp,Savie eskimo i Dębicy Frigo(zamontowane u ojca w aucie totalna porażka) naprawdę nie ma lepszej opony niż GU 7 zobaczymy jak wypadnie 8.
Przez trzy sezony jeździłem Renault Megane 1,4 75 KM na oponach Sava Eskimo S3, skuszony opiniami innych użytkowników i muszę powiedzieć, że się nie zawiodłem.Opona w każdych warunkach pogodowych zimy mnie nie zawiodła. Szczególnie doceniłem jej zalety na parkingu osiedlowym, gdzie koleiny zlodzone i duże opady śniegu nie pozwalały nawet ruszyć ze swojego miejsca na parkingu innym! (ślizganie się kół). Na trasie też spisywały się znakomicie, dobre prowadzenie na utartych , zimowych drogach, w miarę ciche (wiadomo zimówki), zużycie bieżnika w normie, ogólnie byłem z nich b.zadowolony.
@ polny, jaką kwotę chcesz przeznaczyć na te opony?
witam dwa dni temu kupiłem goodyear ultra grip 8 o rozmiarze 195/65/15 do skody octavii czytałem opinie niektóre są pozytywne niekture kiepskie typu nie nadaja sie na snieg deszcz itd a w na oponach była naklejka ze sa w klasie E co o tym myslicie mam 8dni aby oddac opony co o tym sadzicie ?
witam niedwno kupilem nowa kie rio i musze teraz sprawic do niej zimowki. Nie wiem co mam wybrac jezdze glownie po miescie.
Chłopaki, witam. Powiedziane jest jednoznacznie: nie ma idealnych opon. Moje typy na ten sezon to: Dunlop SP Winter Sport 4D, BRIDGESTONE LM22 ,GOOD YEAR UG 8 Performance oraz Continental ContiWinterContact TS830 P. Które dokładnie wybiorę jeszcze nie wiem. Wnioskując z powyższego artykułu, przy moim sposobie jazdy wystarczy mi 94H. Jeśli ja dałam radę określić się mniej więcej, to i Wy sobie z pewnością poradzicie. Pozdrawiam i szerokiej drogi bez aquaplaningu i t.p.
Znowu kłamstwo! żaden producent auta nie wspomina nigdy o (sezonowości) opon tylko o rozmiarach,zamianach z tyłu na przód i odwrotnie po tej samej stronie auta ,nie jak dawniej na X..a no i ciśnieniu ogumienia. Nikt na siebie nie weżmie ryzyka nakazywania czy zalecania jeżdżenia w bezśnieżną zimę po suchym czy mokrym asfalcie na tego typu oponach ,oprócz skandynawów ( co poniekąd jest zrozumiałe) i to nie wszędzie, oraz państw młodej demokracji .
To jakaś kpina!! ja cały czas jeżdżę na wielosezonowych te zdjęcia prezentują właśnie ten bieżnik a a Nokian wr-G2 to kopia wielosezonowego werdesteyna Qatrak3, natomiast ten Uniroyal to istny Barum lub kumho CAŁOROCZNE !! jedyne ZIMOWE (śnieżne) opony które od razu widzę to Cooper Wether-Master ST-2
Czy ktoś z was jeździł na oponach Sava Eskimo 3+ ??? Waham się czy kupić te czy może Fulda Kristall Montero 2 :( Oglądałem test z 2007 roku i tam starsze modele Odpowiednio i Sava i Fulda były polecane przy czym Sava była o punkt lepsza stąd moje niezdecydowanie... Może macie doświadczenie z którąś z tych opon to mogłoby pomóc...
Po przeczytaniu wszystkich opinii na temat opok klasy Sredniej i ekonomicznej zamowilem opony Firestone WH2 EVO wydaje mi sie najlepsza na moje wymagania;] jak tylko zaloze i wykonam jazde probna to napisze moje wrazenia;]
Wszystkie opony ktore wymienilem sa w podobnej cenie bynajmniej u mnie cena Klebel HP2 nowa 189zl Firestone WH2 185zl nowa Sava Eskimo 3 180zl wiec nie sa takie tanie.A tanie nie znaczy zawsze dobre.nie mam ABSu i potrzebuje opony dobrej na snieg bloto posniegowe i mokra nawierzchnie;]ktos z was moze mial ktores z wymienionych i powie mi cos wiecej.Rozmiar w jakim by byly opony to 175/65/14
Sebek Tanie=Dobre to Sava Eskimo 3+
Witam mam problem z kupnem i doborem opon,powiedzcie mi jakie opony kupic,ktore beda lepsze Klebel HP2,Firestone WH2 czy Sava Eskimo 3?? jezdze 60%miasto 40% trasa??
o której pirelce piszezesz WK? w ofercie pirelli ma kilka opon zimowych, w zależności czego oczekujesz. Dębica Frigo 2 to jedna z lepszych opon na warunki stricte zimowe tzn. śnieg, ale sprawuje się kiepsko na mokrej i na suchej nawierzchni.Odpowiednikiem Frigo 2 jest u pirelli Winter Carving i jest to również opona typowo "śnieżna" inne włoskiego producenta są zimowo-uniwersalne. Co nie zmienia faktu, że Dębica Frigo 2 i Pirelli Winetr Carving są porównywalne i na śniegu nie mają sobie równych. Dębica jest tańsza, ale nie wpadli na pomysł wyprodukowania frigo 17 calowej - niestety :(. Góry i prawdziwa zima to frigo i winter carving, ale jak jeździsz po mieście czy odśnieżanych drogach po w miarę równym terenie to osobiście tych nie polecam, bo na suchym czy mokrym asfalcie są nieznośne. W przypadku zimówek raczej nie można mieć wszystkiego naraz.
Ja kilka lat używałem Pirelli, kupiłem Dębicę Frigo 2 i jestem totalnie zawiedziony. Auto lata po drodze jak głupie... mam wrażenie że różnica między Pirelli a Frigo 2 jest taka duża jak między Frigo 2 a oponą letnią (objętnie którą).
Kleber HP2 dobre są. Pozdrawiam.
debica debica a goodyear to złe bo wizualnie 8 jest piekna
Faktycznie opony Dębicy są dobre zwłaszcza Frigo 2 jest opona nie do zdarcia nie ma takich warunków zimowych na których by sobie nie poradziła
Do obeebok - to chyba nie jest najtrafniejsze wskazanie wiarygodnego testera opon. Złotówy raczej starają się oszczędzać na oponach. Z uwagi na duże przebiegi muszą częściej kupować nowe. Poza oponami są jeszcze inne częste koszty eksploatacyjne.
najlepszym w podjęciu decyzji, jakie opony na zimę?: podejrzeć lub popytać taksówkarzy, szczególnie tych którzy często jeżdżą na prowincję, oni, w temacie zimowych opon są chyba najlepiej są zorientowani w temacie opon, i nie tylko zimowych, Pozdrawiam.
Najlepsze opony na warunki zimowe to Dębica Frigo
Mieszkam w górach gdzie jest sporo stromych i krętych podjazdów i nie chcę znać innych opon jak dębica frigo
w zależności od wysokości? chodzi ci o profil czy co?
A w zależności od wysokości opony to jaką najlepiej wybrać np. taką 35 czy 60
Nareszcie ktoś wie o czym pisze. Rady mogą się wydawać zbyt ogólnikowe, ale po wczytaniu się w tekst, naprawdę można wybrać odpowiednią oponę zimową. Zwykle opony dobieramy ze względu na rozmiar, firmę i cenę. Tutaj można wybrać oponę do auta, terenu po którym najczęściej jeździmy i naszych upodobań. Gdyby ktoś nie wiedział kiedy bieżnik asymetryczny, a kiedy kierunkowy? - zapraszam do lektury.
Zobacz także