Koło dojazdowe – co to jest?
Koło dojazdowe jest zamiennikiem dla modelu zapasowego, stosowanym szczególnie w sytuacjach, gdy w bagażniku brak jest miejsca na pełnowymiarowy egzemplarz. Choć cechuje je mniejsza średnica oraz pewne ograniczenia w trakcie jazdy, umożliwia ono bezpieczne dotarcie do domu lub warsztatu w momencie niespodziewanej awarii ogumienia. Jak dobrać koło dojazdowe, kiedy warto je posiadać oraz jakich zasad należy przestrzegać w czasie jego eksploatacji?
Koło dojazdowe – mniejszy zamiennik dla zapasowego
Koło dojazdowe stanowi alternatywę zarówno dla wersji zapasowej, jak i zestawu naprawczego. Kiedyś było ono standardowym wyposażeniem każdego pojazdu; dziś jest spotykane jedynie w nielicznych samochodach. Jest to spowodowane faktem, iż polskie przepisy prawne nie nakładają obowiązku jego posiadania. Planując podróż za granicę, warto jednak upewnić się, czy inne państwa nie uznają koła dojazdowego lub zapasowego za obligatoryjny osprzęt auta.
Koło dojazdowe charakteryzuje się mniejszym rozmiarem i wagą, niż w standardowym ogumieniu używanym na co dzień w samochodzie. Jego parametry są nieco gorsze, aniżeli w kole zapasowym – cechuje je bowiem niewielka szerokość, uproszczony bieżnik przekładający się na słabsze osiągi oraz ograniczenia dotyczące prędkości. Jest ono często spotykane w samochodach, w których brak jest miejsca na przechowywanie pełnowymiarowego koła zapasowego lub w schowku bagażnika zamontowano zbiornik toroidalny na gaz LPG.
Co lepiej sprawdzi się w trakcie awarii – koło dojazdowe czy zestaw naprawczy? Jeśli w oponie powstało jedynie niewielkie przebicie, zlokalizowane na jej czole, specjalny spray bądź pudełko z kompresorem i preparatem uszczelniającym pozwolą nam na samodzielne uzupełnienie ubytku i dojazd do najbliższego mechanika. W sytuacji, gdy uszkodzenie jest większe, znajduje się na boku opony, a do warsztatu mamy daleko, jedynym rozsądnym rozwiązaniem będzie założenie koła dojazdowego, które znajdziemy w bagażniku bądź za siedzeniem. Bezpieczniejszym i bardziej uniwersalnym zastosowaniem wydaje się więc koło.
Część osób szczególni dbających o stan samochodu może nie chcieć, by wozić koło dojazdowe w bagażniku, ponieważ może ono zbierać kurz, a do tego wygląda nieatrakcyjnie. Aby poprawić estetykę przechowywania oraz wyeliminować ryzyko zabrudzenia pojazdu, możemy zaopatrzyć się w pokrowiec na koło dojazdowe.
Jak dobrać koło dojazdowe i prawidłowo je eksploatować?
Jakie koło dojazdowe będzie odpowiednie do naszego samochodu? Przede wszystkim powinno ono posiadać taki sam rozstaw śrub oraz pasować do piasty – umożliwi to jego bezproblemowe założenie. Czy koło dojazdowe może być mniejsze niż fabrycznie zamontowany komplet? Jak najbardziej tak. Standardowo będzie ono posiadać felgę o takim samym formacie. Jednocześnie będzie węższe – w samochodach osobowych jego szerokość zazwyczaj nie przekroczy 155 mm. Mniejsza średnica koła dojazdowego sprawia, że zyskujemy dodatkową przestrzeń w trakcie jego przechowywania.
Jak prawidłowo zamontować i używać koło dojazdowe? Jeśli usterka ogumienia pojawiła się na przedniej osi, a do najbliższego wulkanizatora mamy dość daleko, dobrze będzie przełożyć nieuszkodzoną oponę z tyłu na przód, natomiast wersję dojazdową umieścić na tylnej osi. Jeżeli natomiast awaria dopadła nas w czasie opadów deszczu lub śniegu, wskazane jest zamontowanie koła dojazdowego na przedniej osi. Takie działanie zminimalizuje ryzyko groźnej utraty panowania nad tyłem pojazdu.
W sytuacji, gdy mamy zamiar korzystać z niego jedynie przez kilka kilometrów, nie ma potrzeby robienia przekładek. Korzystając z koła dojazdowego pamiętajmy zawsze o ograniczeniu prędkości i dostosowaniu stylu prowadzenia do aktualnej aury. Będzie to szczególnie istotne w sezonie zimowym, gdyż takie opony są produkowane na bazie bieżnika letniego, który wykazuje słabe osiągi w czasie śniegu i mrozu.
Ile można jechać na kole dojazdowym?
Jeśli w naszym samochodzie brak jest miejsca na przechowywanie koła zapasowego, powinniśmy posiadać przynajmniej koło dojazdowe. Ile km będziemy mogli na nim przejechać? Chociaż producenci nie określają maksymalnego przebiegu, musimy mieć na uwadze, iż koło dojazdowe jest jedynie tymczasowym środkiem zaradczym. Ma ono umożliwić dojazd do niedaleko położonego domu lub najbliższego warsztat, a jego długotrwałe użytkowanie może stać się niebezpieczne. Z tego powodu powinno być eksploatowane przez możliwie najkrótszy czas, jednak nie ma konkretnych informacji dotyczących tego, przez ile można się na nim poruszać.
Równie ważnym zagadnieniem jest prędkość, z jaką możemy się przemieszczać. Ile można jechać na kole dojazdowym? Maksymalna, bezpieczna wartość to 80 km/h. Powinniśmy przy tym pamiętać, że takie rozwiązanie cechuje się znacznie mniejszą przyczepnością w trakcie manewrów, hamowania, złej pogody czy poruszania się po trudnej nawierzchni. Z tego względu wskazane jest zachowanie szczególnej ostrożności w trakcie korzystania z koła dojazdowego.
Ciśnienie w kole dojazdowym
Optymalny poziom ciśnienia w oponie jest odpowiedzialny za komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jakie ciśnienie w kole dojazdowym jest prawidłowe? Parametr ten powinien zostać określony przez jego producenta. Zazwyczaj będzie on wynosił pomiędzy 4,2 a 4,5 bara. Tak wysoka wartość jest uwarunkowana budową koła dojazdowego, odpowiadając za lepsze tłumienie nierówności oraz prawidłową pracę zawieszenia. Warto wiedzieć, że w samochodach wyposażonych w czujniki ABS, ESP lub TPMS może ona wywoływać alerty o nieprawidłowych odczytach. Nie zawsze oznaczają one faktyczną usterkę, niemniej są warte skontrolowania po przejechaniu kilku kilometrów od wymiany.
Naszym dobrym nawykiem powinno stać się regularne kontrolowanie ciśnienia w kole dojazdowym. Raz na kilka tygodni warto sprawdzić tą wartość, a w razie potrzeby skorygować ją za pomocą kompresora lub nożnej pompki. Dzięki temu koło będzie stale gotowe do użycia, ratując nas z opresji w przypadku przebicia eksploatowanej na co dzień opony.
Gdzie kupić koła dojazdowe?
Wielu kierowców zastanawia się, gdzie kupić koło dojazdowe oraz ile trzeba za nie zapłacić? W takie dodatkowe wyposażenie samochodu zaopatrzymy się na popularnych serwisach aukcyjnych, w profesjonalnych internetowych i stacjonarnych sklepach motoryzacyjnych, a nierzadko także w większych zakładach wulkanizacyjnych. Jeżeli będziemy mieć problemy z dopasowaniem prawidłowego modelu, zatrudnieni w nich specjaliści doradzą nam w zakupie optymalnie dobranego egzemplarza.
Koszt koła dojazdowego potrafi być niezwykle zróżnicowany. Wpływ na jego cenę ma rozmiar, rodzaj zastosowanej mieszanki, a także marka opony i pojazdu, do jakiego jest ona przeznaczona. Zazwyczaj za nowy egzemplarz będziemy musieli zapłacić między 150 a nawet 650 złotych.
Koło dojazdowe powinno stać się ważnym elementem wyposażenia pojazdu, w którym brak jest modelu zapasowego. Choć posiada ono mniejszy rozmiar i uproszczoną budowę, jest znacznie bardziej uniwersalne niż używane coraz częściej zestawy naprawcze. Gdzie kupić koła dojazdowe? Wystarczy odwiedzić zakład wulkanizacyjny lub wybraną stronę internetową, oferującą różnorodne ogumienie. Pamiętajmy przy tym o dopasowaniu rozstawu śrub, a w trakcie eksploatacji – zachowaniu bezpiecznej prędkości i maksymalnej ostrożności. Dzięki temu korzystając z koła dojazdowego bez trudu dotrzemy do domu lub wulkanizatora, gdzie wymienimy lub naprawimy uszkodzoną pełnowymiarową oponę.
koło dojazdowe to lepsza i tańsza alternatywa dla dojazdówki. Na miasto wystarczy, gorzej jak ktoś zawodowo jeździ i guma strzeli w środku pola, wtedy lepiej mieć zapasowe.
Zobacz także