Jakie łańcuchy śniegowe wybrać?
Na rynku dostępna jest szeroka gama łańcuchów śniegowych. Co należy wziąć pod uwagę, aby nowy zakup był gwarantem bezpiecznej jazdy na zaśnieżonych i oblodzonych drogach?
Pamiętajmy, że droższy, lepszy łańcuch jest zawsze tańszy od kosztu nawet najmniejszej naprawy blacharskiej! Przy zakupie łańcuchów nie wolno kierować się tylko i wyłącznie niską ceną! Dobry łańcuch nigdy nie będzie tani! Dlatego radzimy zawsze szukać markowego produktu. W super i hipermarketach żaden sprzedawca nie poinformuje nas o tym, czy sprzedawany łańcuch charakteryzuje się opisanymi poniżej cechami. Łańcuchy wpływają w bezpośredni sposób na bezpieczeństwo, na którym nie warto oszczędzać.
Wybierając łańcuchy śniegowe radzimy sprawdzić ich następujące cechy:
Producent łańcuchów śniegowych
Kto wyprodukował ten produkt? Chodzi przecież o nasze bezpieczeństwo! Markowe łańcuchy są sygnowane nazwą producenta. Łańcuchy "bez nazwy" dostępne w supermarketach nie posiadają takiej informacji.
Dobre łańcuchy spełniają normy TUV i Ö-norm określające szczegółowo wymagania stawiane łańcuchom śniegowym. Jeśli dany produkt posiada certyfikaty, możemy być pewni, że zapewni ma bezpieczeństwo.
Rozmiar opon
Przy zakupie łańcuchów śniegowych należy podać bardzo dokładne rozmiary opon. Istnieje wiele opon o podobnych symbolach, które wymagają jednak różnych rozmiarów. Warto pamiętać, że tabele rozmiarów łańcuchów wskazują optymalny rozmiar łańcucha dla opony nowej. W przypadku poszukiwania łańcuchów do opon zużytych, częściowo zużytych lub bieżnikowanych należy zapoznać się z instrukcją obsługi i ustalić czy producent przewidział możliwość optymalnego ich dopasowania poprzez możliwość ich skrócenie lub wydłużenia.
Powierzchniowe utwardzenie
Dobre łańcuchy muszą być poddane obróbce cieplnej, która wpływa na powierzchniowe utwardzenia ogniw. Łańcuchy różnią się wiec jakością utwardzenia oraz jego głębokością liczoną stosunkiem grubości warstwy utwardzonej do średnicy drutu, z którego wykonany jest łańcuch.
Grubość drutu
W zależności od warunków oraz częstotliwości używania łańcuchów będziemy potrzebować łańcuchy z cieńszego lub grubszego drutu. Te ostatnie posiadają więcej materiału przeznaczonego do ścierania. Najczęściej spotykane łańcuchy wykonane są z drutu o średnicy 3,2mm, 3,55mm. Należy tez wziąć pod uwagę czy pojazd jest nisko zawieszony – do takich samochodów zalecane są łańcuchy z najcieńszego drutu.
Gęstość siatki, materiał wykonania i stan
Przy zakupie należy zwrócić uwagę jak gęsta jest siatka łańcucha. Ona wpływa na ostateczną cenę. Łańcuch może wydawać się nam atrakcyjny cenowo, a w rzeczywistości został "odchudzony" przez producenta. Dobre łańcuchy wykonane są ze stali stopowych (niklowo-chromowo-manganowych). Niektórzy producenci dodają do materiału domieszkę tytanu w celu jego wzmocnienia. Warto też zwrócić uwagę na to, czy produkt jest odpowiednio przygotowany do sprzedaży, nie nosi śladów użytkowania i uszkodzeń.
Dostępne na polskim rynku łańcuchy są wykonane są z drutu okrągłego lub czworokątnego. Najmniej żywotne są ogniwa okrągłe – stykają się z powierzchnią w jednym punkcie co wpływa na szybkie ich zużycie. Zdecydowanie najlepsze są ogniwa czworokątne ale i one różnią się między sobą. W zależności od tego jaki kształt nadany jest przekrojowi drutu w czasie procesu jego ciągnięcia, ogniwa mogą ulegać skręcaniu lub nie. Dobrze wyprofilowane ogniwa czworokątne idealnie dopasowują się do siebie, zapobiegając w ten sposób skręcaniu się łańcucha pod obciążeniem. Gwarantują optymalną skuteczność napędu i hamowania "wgryzając się" w śnieg.
Ogniwa mogą być długie lub krótkie. Chodzi tutaj o proporcję średnicy drutu, z którego wykonany jest łańcuch do otworu w ogniwie. Im ta proporcja jest mniejsza tym ogniwo jest bardziej wytrzymałe na stres.
Sposób montażu
Na polskim rynku dostępne są łańcuchy najazdowe oraz do montażu stacjonarnego za pomocą kabla z giętkiej liny stalowej lub kabla ze sztywnego pręta, które montuje się od wewnętrznej strony opony. Dostępne są również łańcuchy typu Spikes-Spider, które montuje się tylko od zewnętrznej strony koła. Te ostatnie posiadają w zestawie adapter, który należy zamontować przed sezonem zimowym. W sytuacji, gdy należy założyć łańcuchy na koła, wystarczy połączyć łańcuchy z adapterami a przy pierwszym obrocie kół same naskoczą na nie.
Prawidłowy dobrane łańcuchy śniegowe
Elementy napinające
Łańcuchy można podzielić na takie, które należy po przejechaniu kilkudziesięciu metrów ponownie dociągnąć lub łańcuchy z samo napinaczami. Te drugie są bez wątpienia bardziej komfortowe w montażu – raz zamontowane same dociągają i dopasowują się optymalnie do opony.
Automatyczne rozpinanie po użyciu
Najnowsza generacja łańcuchów posiada opatentowane mechanizmy umożliwiające szybkie rozpięcie łańcucha (kabla od wewnętrznej strony opony). Dzięki temu użytkownik nie musi sięgać za koło w celu rozpięcia kabla i często brudzić ubrania.
Ochrona felg
Przed zakupem łańcuchów należy zwrócić uwagę czy w danym modelu po założeniu łańcuchów elementy napinające nie ocierają o felgi. Na tym punkcie czuli są zwłaszcza posiadacze felg aluminiowych. Dobre łańcuchy są tak skonstruowane, że elementy napinające nie dotykają felg. Najbezpieczniejsze z punku widzenia ochrony felg wydają się być łańcuchy typu Spikes-Spider, które montuje się przy pomocy wcześniej zamontowanego adaptera. To on właśnie gwarantuje, że łańcuch jest w bezpiecznej odległości od boku felgi.
Ślad pozostawiany na śniegu
Różne modele łańcuchów mogą zostawiać na śniegu różne ślady: drabinkowy, trójkątny, rombowy prosty lub rombowy ukośny. Tzw. "drabinki" w wielu krajach nie są uważane przez lokalne przepisy za łańcuchy antypoślizgowe, bowiem nie eliminują poślizgów bocznych w czasie pokonywania zakrętów.
Ślad trójkątny pozostawiany jest przez łańcuchy, które lepiej zachowują się na zakrętach niż łańcuchy zostawiające ślad drabinkowy. Bez wątpienia najlepsze łańcuchy zostawiają na śniegu ślad rombowy. Wszystkie łańcuchy montowane za pomocą kabla od wewnętrznej strony opony charakteryzują się tym, że jest na obwodzie opony miejsce niepokryte łańcuchem. To miejsce jest większe lub mniejsze w zależności od tego jak zbudowana jest siatka łańcucha. Odcisk łańcucha na śniegu pokazuje, że w przypadku łańcucha o śladzie rombowym ukośnym powierzchnia bieżnika pozbawionego łańcucha jest znacznie mniejsza niż analogiczna powierzchnia przy zastosowaniu łańcucha o śladzie rombowym prostym. W łańcuchu o śladzie rombowym prostym element środkowy służy wyłącznie utrzymywaniu właściwego toru jazdy, podczas gdy w łańcuchu o śladzie rombowym ukośnym ten sam element środkowy służy zarówno do utrzymywania właściwego toru jazdy, jak i do zwiększenia skuteczności hamowania i napędu. Dlatego też łańcuchy o śladzie rombowym ukośnym pracują spokojniej i charakteryzują się lepszą trakcją.
Opakowanie
Opakowanie to przede wszystkim narzędzie działów marketingu choć wielu producentów łańcuchów podchodzi do opakowania patrząc na nie z praktycznego punktu widzenia. Łańcuchy w zależności od modelu i gabarytów mogą być zapakowane w pudełko z tworzywa sztucznego, płaską torbę plastikową, lub torbę na łańcuchy o większych gabarytach. W niektórych opakowaniach oba łańcuchy są od siebie oddzielone. Wielu producentów dodaje do opakowania długie rękawiczki, które mają ochronić ubranie osoby montującej łańcuchy przez zabrudzeniem. Niektóre opakowania (pudełka) mogą służyć za łopatki do odgarniania śniegu lub skrobaczki do szyb.
Instrukcja obsługi
Dobre łańcuchy posiadają profesjonalnie przygotowaną, czytelną instrukcję montażu ze zdjęciami w języku polskim. Jest ona często wydrukowana na plastikowej folii służącej za "matę", na której można przyklęknąć podczas montażu.
Ostrzeżenie przed nieprawidłowym użyciem
Instrukcja montażu wskazuje jak sprawnie założyć i zdemontować łańcuchy. Producenci łańcuchów, którzy w maksymalnym stopniu dbają o bezpieczeństwo kierowców, dołączają do produktów również ostrzeżenie przed nieprawidłowym użyciem. Wskazuje ono czego nie należy robić i na co należy zwracać szczególną uwagę jadąc pojazdem w łańcuchach śniegowych.
Rekomendacje producenta pojazdu
Zawsze należy stosować się do zaleceń producenta pojazdu. Często w instrukcji obsługi pojazdu mowa jest o maksymalnej wielkości ogniw łańcuchów, na które koła należy zakładać łańcuchy jeśli jest to pojazd z napędem na 4 koła. Istnieją samochody, w których producent pojazdu wyklucza możliwość stosowania łańcuchów antypoślizgowych.
Profesjonalne testy
Jeśli sami nie jesteśmy w stanie dokonać wyboru, warto jest zwrócić uwagę na tworzone przez zawodowców testy jakości. Łańcuchy są w nich badane pod kątem komfortu jazdy, łatwości montażu i demontażu, zawartości niezbędnych komponentów w tym instrukcji obsługi czy ceny. Przykładem takiego testu może być ten przeprowadzony przez ACE i ÖAMTC.
Uwagi ogólne dotyczące jazdy w łańcuchach
Zakładanie łańcuchów śniegowych należy potrenować przed sezonem zimowym. Studiowanie instrukcji w sytuacji kryzysowej jest niewłaściwym do tego momentem. Należy zapoznać się z instrukcją montażu oraz przeprowadzić próbny montaż w warunkach komfortowych (np.: w garażu). Gdy jesteśmy już w trasie, łańcuchy śniegowe należy zamontować odpowiednio wcześnie, a nie w momencie, gdy pojazd zaczyna się "ślizgać" lub utknie w zaspie. Zakładanie łańcuchów w takim momencie jest niebezpieczne, jak również często prowadzi do ich nieprawidłowego założenia i w konsekwencji do zniszczenia łańcuchów. Kierowca musi wykazać się tu instynktem próbując przewidzieć warunki panujące na wyższych partiach górskiej drogi. Łańcuchy należy montować w wyznaczonych do tego miejscach. Jeśli takowych nie ma, do montażu łańcuchów należy wybrać możliwie jak najbardziej płaskie miejsce poza jezdnią.
Łańcuchy montuje się na kołach osi napędowej. W przypadku pojazdów, w których oś tylna jest osią napędową, zaleca się również nałożenie łańcuchów na oś kierowaną w celu poprawy kierowania pojazdem podczas pokonywania zjazdów. W pojazdach z napędem na 4 koła należy przestrzegać zaleceń producenta.
Po około 50 metrach jazdy, w przypadku łańcuchów pozbawionych samonapinaczy, należy sprawdzić prawidłowość ułożenia łańcuchów oraz ich naciągnięcie. Jeżeli to konieczne, należy poprawić ich ułożenie na oponie i dociągnąć je.
Z chwilą założenia łańcuchów śniegowych zmienia się sposób jazdy samochodu oraz jego przyczepność do podłoża! Nie wolno przekraczać prędkości 50 km/h!.
W czasie jazdy na dłuższych dystansach należy regularnie sprawdzać stan łańcuchów. Odwracając łańcuchy na drugą stronę przy każdorazowym ich zakładaniu, można podwójnie wydłużyć ich żywotność. Łańcuchy należy zdjąć, gdy tylko poprawi się stan jezdni, aby zapobiec niepotrzebnemu się ich zużywaniu. Jeśli na drodze są koleiny ze śniegu, w których widać czarną nawierzchnię, w celu przedłużenia żywotności łańcuchów zaleca się jazdę obok kolein po ośnieżonej części drogi. Łańcuchy, w których starta jest ponad połowa średnicy ogniwa uważa się za zużyte. Po zdjęciu łańcuchów należy wyczyścić je ze śniegu i brudu a następnie schować do opakowania. Po dojechaniu do celu podróży należy łańcuchy dokładnie wymyć i wysuszyć przed schowaniem.
Bardziej szczegółowe informacje o tym jak poprawnie zakładać oraz kiedy korzystać z łańcuchów śniegowych znajdziesz w tym artykule.
Mimo ocieplającego się klimatu zimy nie rozpieszczają nas. Wystarczy wspomnieć styczeń 2002 roku kiedy to cały kraj został sparaliżowany największymi od ponad 20 lat opadami śniegu. Podobna sytuacja miała miejsce na przełomie stycznia i lutego 2003 roku. Dlatego warto jest mieć w zimie w bagażniku łańcuchy śniegowe. Mogą pomóc wybrnąć nam z trudnej sytuacji...
Nie wiem ile trzeba wydać na przyzwoite łańcuchy, ale moje Norauto 80 za ok. 200 nie za bardzo zdały egzamin. Szczegóły (ze zdjęciami) opisałem tutaj :link:
Wydaje się (z tabel na opakowaniach wynika), że 195/65/15 to rozmiar 70
Jakie łańcuchy do opon 195/65/15? Znalazłem dwie możliwości rozmiar łańcucha 80 oraz 69
Wyjechałem na narty jak była ładna pogoda. Kupiłem "łańcuchy na sztukę" - tańsze w Norauto, marka Norauto. Niestety pogoda zrobiła się kiepska. Najpierw lód, a później śnieg. Łańcuchy NIE WYTRZYMAŁY!!! Mają plastikowe elementy, które nie wytrzymały przy naciąganiu i pękły. Kupujcie lepsze - nie kupujcie najtańszych, bo jak się okaże, że są potrzebne... możecie tak jak ja utknąć!
"podpowiedzcie mi prosze jak jest z samochodami 4x4. Na które koła nakładać łańcuchy?" tak logicznie myśleć to na przednią kierowaną. ale nie jestem fachowcem:D
Cieszę się, że tarfiłem na tę stronę :-)
Fajne porady i komentarze. Dziekuje. Bylem zaskoczony tak bardzo rozleglym tematem i rzeczowymi poradami. Dziekuje.
podpowiedzcie mi prosze jak jest z samochodami 4x4. Na które koła nakładać łańcuchy?
dziekuje R za odpowiedz na moje pytanko i pozdrawiam
Witam mam male pytanko wybieram sie na pare dni w gory czy wystarcza mi lancuchy z tych tanszych ?szkoda mi kupowac drogich lancuchow na 3 dni uzytkowania pozdrawiam
Odpowiedz dla S.S. Nie zauważyłem żadnego uszkodzenia opon przy stosowaniu łańcuchów. Ale!!! używam łańcuchów tylko na krótkich dystansach i tam gdzie to faktycznie potrzebne - dla mnie to dojazd do domu lub jakieś wyjątkowe zdarzenia (np. wyciąganie auta sąsiada z rowu) i tylko na śniegu!!!. Ważne jest aby nie doprowadzać do poślizgu kół zaopatrzonych w łańcuchy - nie wolno zbytnio "buksować". Trzeba pamiętać o prawidłowym montażu łańcuchu (na "spryciarzach" jest filmik który ma być instrukcją ...ale im nie wyszło, przeczytaj komentarze). Ważne jest też to aby jechać wolno - ja nie przekraczam 30 km/h. Stosuję łańcuchy od paru lat (mieszkam w górach i mam dość stromy i długi podjazd) i szczerze polecam. Jak sobie potrenujesz to założysz łańcuchy bez problemu i szybko, mi to zajmuje ok. 30 - 40 s na koło. Czasami gorzej jest ściągnąć łańcuchy. Uwaga! Zły montaż, szybka jazda, jazda po twardej nawierzchni, chińska produkcja...mogą spowodować uszkodzenia samochodu i nie małe problemy! W czasie jazdy trzeba "słuchać" tego co dzieje się na kołach. Głośne łańcuchy to lużne łańcuchy. Trzeba się zatrzymać i dociągnąć ( w tańszych rozwiązaniach i tak po ok. 100 - 200 m trzeba je dociągać). SZEROKOŚCI!!!
Witam, zeszłą zimę "testowałem" tanie łańcuchy, dawały rade puki się bardzo mocno nie zakopałem, 300m mielenia. Na sporadyczne wypady wystarczą, ja używałem ich na ciężkim aucie dostawczym (3T ładowność), na składzie opału, a prawie do końca sezonu wytrzymały:)
Jakoś nie zauważyłem ocieplenia klimatu... może żyję w innym świecie niż autor.
A CZY KTOS NAPISZE JAK UZYTKUJE KILKA ZIM CHYBA ZE DOSWIADCZYL MOZE W MNIEJSZYM CZASIE JAK DUZO JEZDZI NA ŁAŃCUCHACH, JAK ŁAŃCUCHY WPŁYWAJA NA OPONY BO SŁYSZAŁEM ZE NISZCZĄ OGUMIENIE
art.60 kodeksu drogowego mówi że mozna jeździć na drogach zasnierzonych. tzn jeżeli droga osiedlowa w mieście , czy może niekoniecznie osiedlowa jest zaśniezona to oczywiscie tak, jednak jak wyjeżdżasz na asfalt to trzeba zdjąć, tak tłumaczy policja powtarzam za Gazetą Wyborczą i nie sprawdziłam pozdrawiam:)
artykuł ok. ale nigdzie nie mogę znaleść czy moge legalnie jeżdzić na łańcuchach po mieście jak jest mocno zaśnierzone ; a od tygodnia i tak jeżdze bo jest zajebista przyczepność , moze ktos napisze jak ma sie do tego PRAWO W POLSCE pozdrawiam
Artykuł rzeczowy i ciekawy. Dla utrzymania poziomu całości proponuję jedynie usunąć początek ostatniego akapitu tj "Mimo ocieplającego się klimatu" bo ocieplenie klimatu jest teorią nie potwierdzoną ani naukowo, ani poprzez obserwację tego co za oknem. Nawet naukowcy w ostatnich latach zaczęli nazywać to co się dzieje w przyrodzie "zmianami" klimatycznymi. Słońce (wg obserwacji specjalistów) zmniejsza swoją aktywność i w przez kilka albo kilkanaście kolejnych zim łańcuchy mogą byc nadzwyczaj często potrzebne.Pozdrawiam
świetny artykuł, w sobotę mam wyjazd na narty i potrzebuję się zaopatrzyć w to cudo, teraz wiem mniej więcej czego potrzebuję bo ceny zaczynają się od 50zł a kończą na 1600. Pozdrawiam
Zobacz także