26.02.2004 12:31
1

Nowoczesne systemy - wyjaśnienia skrótów

Autor: opony.com.pl
Co oznaczają skróty takie jak: ABS, TCS, ASR, ESP , AWD, DOHC i inne?

2OHC - typ układu rozrządu w silniku widlastym - dwa wałki rozrządu (po jednym w każdej głowicy)
4ETS - system kontroli napędu na cztery koła
4-MOTION - stosowany przez firmę Volkswagen napęd na cztery koła
4WD - napęd na cztery koła
4WS - system daje możliwość sterowania wszystkimi kołami pojazdu
16V, 24V - liczba zaworów w silniku
AAR - system automatycznego przewietrzania wnętrza (BMW)
ABC - aktywna regulacja zawieszenia
ABS - system zapobiegający blokowaniu kół i zapewniający stabilne prowadzenie auta przy hamowaniu
ACC - radarowy system utrzymujący stałą prędkość jazdy oraz dystans między pojazdami
ACS - system ostrzegający przed pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka
ADB - automatyczna blokada mechanizmu różnicowego
ADS - system dostosowujący sztywność amortyzatorów do warunków jazdy
AFV - pojazd zasilany paliwem alternatywnym
AGR - system recyrkulacji spalin w silniku
AHR - system aktywnych zagłówków przytrzymujących głowę przy uderzeniu samochodu od tyłu, chroniących tym samym kręgi szyjne
AIRBAG - poduszka powietrzna
AMVAR - System wykorzystywany w zawieszeniu samochodu. System ten zmienia charakterystykę amortyzacji nierówności nawierzchni
APS - system nawigacyjny Mercedes-Benz oparty o standard GPS.
ARTS - system zbiera informacje przy pomocy czujników o położeniu pasażerów i sam decyduje, które poduszki powietrzne i w jakim stopniu mają być napełnione w czasie kolizji.
ASC - system automatycznej kontroli kierunku ruchu; pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy
ASF - przestrzenna rama firmy Audi
ASG - system automatycznego wyłączania i restartu silnika w momencie zatrzymania pojazdu
ASMS - system automatycznej kontroli kierunku ruchu; pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy
ASR - system zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu/przyspieszaniu. W momencie zerwania przyczepności czujnik przesyła informację do komputera, który zmniejsza otwarcie przepustnicy
AWD - napęd na wszystkie koła
BAS - elektroniczny system sterujący siłą hamowania. W przypadku gwałtownego hamowania, w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, w układzie hamulcowym zostaje zwiększone ciśnienie, a tym samym hamulce są bardziej skuteczne. W przypadku gwałtownego hamowania system ten zwiększa efektywność hamowania do 25%
BTC - układ kontroli drogi hamowania
CBC - system stabilizacji pojazdu w czasie hamowania w zakrętach
CC - (Cruise Control) system stabilizacji prędkości jazdy
iCCS - system utrzymujący stałą odległość od poprzedzającego pojazdu
CDI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i akumulatorowym systemem wtryskowym (common rail)
CDTI - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Climatic - klimatyzacja półautomatyczna z funkcją chłodzenia schowków
Common-rail - bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach Diesla
CRS - akumulatorowy system bezpośredniego wtrysku paliwa
CRDi - diesel w Kia
CR-V - komfortowy pojazd uniwersalny
CTDi - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Honda), w Accordzie pojawił się i-CTDi
CVT - bezstopniowa skrzynia przekładniowa
CVTC - system bezstopniowej zmiany faz rozrządu
DAC - wspomaganie jazdy na stromych zjazdach
DAS - system identyfikujący pasy ruchu, znaki drogowe i przeszkody
DAV - Inteligentny system wspomagania układu kierowniczego o zmiennej sile. W zależności o szybkości samochodu regulowana jest siła wspomagania układu kierowniczego
DBC - układ dynamicznej kontroli hamowania
dCi - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Nissan, Renault)
DI-D - silnik o zapłonie samoczynnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa
DIS - system informujący kierowcę m.in. o warunkach jazdy
DISTRONIC - radarowy system utrzymujący stałą odległość między poprzedzającym pojazdem
DSA - (Dynamic Stability Assistance) układ poprawiający stabilność pojazdu
DSA - (Dual Stage Airbag) dwustopniowe poduszki powietrzne, napełniające się w 70%-ach w przypadku słabszego uderzenia - w 100%-ach, gdy siła uderzenia jest duża
DSC - układ kontroli stabilności pojazdu
DSC III - system dynamicznej kontroli stateczności i stabilizacji jazdy (zawiera ASC+T - automatyczny układ stabilności i trakcji)
DSTC - system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu
DTC - układ dynamicznej kontroli trakcji
DTI - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa
DOHC - typ układu rozrządu; dwa wałki rozrządu umieszczone są w głowicy
EBD - elektroniczny system rozdzielający siłę hamowania
EBV - elektroniczny system "dociskający" za nas pedał hamulca w razie potrzeby polepszając skuteczność hamowania
ECC - system automatycznej klimatyzacji
EDL - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego
EHB - hamulec elektrohydrauliczny
EMB - hamulec elektromechaniczny
EOBD - (European On- Board Diagnostic) układ ten stanowi centrum gromadzenia wszelkich funkcji diagnostycznych
EPS - elektryczny system wspomagania kierownicy
ESC - elektroniczny system sterujący automatyczną skrzynia biegów
ESP - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy
ETC - elektroniczny układ kontroli napędu
FAP - filtr cząstek stałych stosowany w układzie wydechowym silnika HDi
FCD - radiowy system informacyjny dla kierowców
FPS - układ ochrony przeciwpożarowej, odcinający dopływ paliwa
FSI - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa
GDI - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pracujący na ubogą mieszankę warstwową (skrót zastrzeżony dla marki Mitsubishi)
GPS - system nawigacji satelitarnej
HDC - system ułatwiający zjeżdżanie ze wzniesień
HDI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim, wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa w systemie akumulatorowym (common rail)
Hill-Holder - system zapobiegający cofaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę
HPi - silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim, pracujący na ubogą mieszankę warstwową (skrót zastrzeżony dla marki Citroen i Peugeot)
IC - boczna poduszka powietrzna w formie kurtyny
ICC - inteligentny system stabilizacji prędkości jazdy
ICS - zespolony system kontroli układów samochodowych
IDE - bezpośredni wtrysk paliwa
IMMOBILIZER - urządzenie elektroniczne blokujące zapłon
INTERCOOLER - chłodnica powietrza doładowującego
ISOFIX - system uniwersalnych zaczepów przeznaczonych do zainstalowania fotelika dziecięcego
JTD - turbodoładowany silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa
JTS - bezpośredni wtrysk paliwa
KATALIZATOR - system ograniczający emisję szkodliwych substancji w spalinach
LPG - gaz stosowany jako paliwo do silników samochodowych
MCC - mały samochód kompaktowy przeznaczony do ruchu miejskiego
MPI - wielopunktowy wtrysk paliwa
MPV - minivan
NIVOMAT - system dostosowuje sztywność zawieszenia do obciążenia pojazdu
OHV - typ rozrządu z układem popychaczy (wałek rozrządu w bloku silnika)
OBD - system diagnozujący działanie układów wpływających na emisję spalin
OHC - układ rozrządu z wałkiem w głowicy
OHV - układ rozrządu z wałkiem w kadłubie
PAX SYSTEM - nowatorska technologia, łącząca oponę z obręczą, umożliwiająca bezpieczną jazdę w przypadku utraty ciśnienia w ogumieniu
PCU - system kontroli mocy silnika
PDC - czujnik dystansu parkowania pojazdu
PTS - system ułatwiający parkowanie (wyposażony w czujniki odległości)
QUATTRO - napęd na 4 koła
QOHC - typ układu rozrządu w silniku widlastym; dwa wałki rozrządu umieszczone są w każdej głowicy RDS - system informacji radiowej
RDW - system informujący o zmianie ciśnienia w oponach
REF - automatyczny rozdział siły hamowania między poszczególnymi kołami. Współpracuje z systemem ABS
ROPS - system zabezpieczający pasażerów w przypadku dachowania samochodu
RTI - system informacji drogowej
SAHR - system aktywnych zagłówków przytrzymujących głowę przy uderzeniu samochodu od tyłu, chroniąc tym samym kręgi szyjne
SCi - bezpośredni wtrysk paliwa
SDI - diesel wolnossący
SEA - system ułatwiający wsiadanie do samochodu
SELESPEED - sekwencyjna skrzynia biegów
SERVOTRONIC - elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego
SIDGUARD - system bocznych poduszek powietrznych
SIPS - system zabezpieczania w uderzeniach bocznych
SPI - jednopunktowy wtrysk paliwa
SRS - system bezpieczeństwa pasażerów
STC - system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu
STR - dzięki wykorzystaniu możliwości przepustnicy sterowanej elektronicznie układ pozwala na uzyskanie dla identycznych nacisków na pedał przyspieszenia - dwóch różnych reakcji silnika, zależnych od wybranego programu sterowania przepustnicą
SUV - sportowy pojazd terenowy
SUW - terenowy samochód kombi
SWT - system pomiaru ciśnienia w oponie
SVC - silnik o zmiennym stopniu sprężania
TCS - system kontroli trakcji
TDCi - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Ford)
TDI - wysokoprężny, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Grupa VW)
TiD - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Saab)
TEMPOMAT - system utrzymujący stałą prędkość pojazdu
TMC - kanał informacji drogowych
TPMS - układ monitorujący ciśnienie powietrza w ogumieniu
TRACS - (Tyre Pressure Monitoring System) system monitorujący ciśnienie w oponach
TRACS - (Traction Control System) system kontroli napędu
TUNING - modernizacja nadwozia zmieniająca wygląd pojazdu i podnosząca efektywność jednostki napędowej
TWIN SPARK - system podwójnego zapłonu
V6, V8 - silnik w układzie V cylindry ustawione pod kątem najczęściej 60° do siebie. Liczba określa liczbę cylindrów
VarioCam - system regulacji faz otwarcia zaworów ssących (Porsche)
VCU - sprzęgło wiskozowe
VDC - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Alfa Romeo, Subaru)
VSA - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Honda)
VSC - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Toyota, Lexus)
VNTOR - turbina o zmiennej geometrii i redukcji szkodliwych spalin
VTEC - system kontroli zmiennych faz rozrządu (Honda)
VTG - turbosprężarka ze zmienną geometrią turbin
VVC - system kontroli zmiennych faz rozrządu
VVTi - inteligentny układ zmiennych faz rozrządu (Toyota)
WHIPS - system zabezpieczający kręgosłup przed urazami podczas wypadku
ZeV - pojazd, nieemitujący toksycznych substancji



Komentarze