Opona asymetryczna
Pierwsze opony osobowe asymetryczne zaczęły się pojawiać w latach 90 tych XX wieku. Stosowane były początkowo w autach o wysokich osiągach, obecnie występują również w segmencie opon klasy średniej. Do niedawna opony asymetryczne występowały wyłącznie jako opony letnie. Intensywne prace nad rozwojem opon zimowych sprawił, że obecnie występują one zarówno w ofercie letniej, jak i zimowej.
Jak działają opony asymetryczne?
Opony asymetryczne to takie, które mają różny układ rowków z lewej i z prawej strony bieżnika - krótko mówiąc układ niesymetryczny. Występujących rozwiązań i typów rzeźby bieżnika jest bardzo wiele. Jedne mają doskonałe osiągi na suchej nawierzchni (np. dzięki masywnym, sztywnym klockom) jednak zdecydowanie gorzej wypadają na mokrej nawierzchni. Inne lepiej poradzą sobie na mokrej drodze, natomiast mogą gorzej hamować na suchej nawierzchni, ze względu na rozbudowany system rowków i lamelek (taka budowa doskonale ewakuuje wodę, jednak brakuje jej sztywności). Opony asymetryczne mogą łączyć rożne rozwiązania, zapewniając większą uniwersalność osiągów.
W oponach asymetrycznych zewnętrzna strona bieżnika zwykle zbudowana jest z większych klocków, które odpowiedzialne są za osiągi na suchej nawierzchni i w zakręcie, natomiast strona wewnętrzna ze względu na układ i ilość rowków zapewnia właściwe zachowanie na mokrej drodze. Opony asymetryczne bardzo często mają też centralny, masywny klocek zapewniający stabilność w czasie jazdy na wprost. Zasada pracy opony asymetrycznej polega na jak najlepszym wykorzystaniu rozkładu sił i nacisków powstających w czasie ruchu pojazdu: podczas przyśpieszania, hamowania, jazdy na prostej czy w zakrętach.
Zróżnicowanie rzeźby na szerokości opony pozwala też na zawarcie, wkomponowanie w nią większej ilości elementów, rozwiązań odpowiedzialnych za często wykluczające się osiągi. Jest to zwykle realizowane w ten sposób że strona zewnętrzna odpowiada za osiągi na suchej nawierzchni, strona wewnętrzna za osiągi na mokrej nawierzchni. Właśnie dlatego, ten typ bieżnika jest bardzo często stosowany do produkcji opon zimowych, letnich, ale też całorocznych.
Wady i zalety opon asymetrycznych
Niewątpliwa, ogromna zaleta opon asymetrycznych tkwi w połączeniu osiągów, których uzyskanie byłoby praktycznie niemożliwe w przypadku opon kierunkowych, czy symetrycznych. Opony asymetryczne potrafią np. dorównywać osiągami oponom kierunkowym na mokrej nawierzchni, przewyższając je jednocześnie na suchej drodze.
Odpowiednio opracowany układ rzeźby może wpływać na kształt odcisku opony na powierzchni kontaktu. Element ten jest bardzo istotny jeśli chodzi o ryzyko powstawania zjawiska aquaplaningu. Im kształt odcisku jest bardziej zaokrąglany, niczym dziób łodzi, tym w większym stopniu możliwe jest odsunięcie granicy aquaplaningu.
Żywiołem opon asymetrycznych są zakręty. Właśnie wtedy, niezależnie czy droga jest mokra, czy sucha pokazują swoją wyższość. Dzięki odpowiednim własnościom obszaru kontaktu bieżnika z nawierzchnią, umożliwiają pewniejsze i szybsze pokonywanie zakrętów.
Często są lepiej dostosowane do rozwiązań stosowanych w samochodach najnowszej generacji. Mogą dobrze współgrać z układami wspomagającymi utrzymanie trakcji i wspomagającymi hamowanie. Często też lepiej współpracują z nowoczesnymi rozwiązaniami stosowanymi w układach zawieszeń. Co chyba najistotniejsze pozwalają w każdych warunkach na skuteczne przenoszenie wysokich momentów obrotowych i mocy jakimi dysponują współczesne samochody. Producenci samochodów bardzo chętnie wybierają opony asymetryczne na pierwsze wyposażenie.
Opony asymetryczne ze względu na swoja budowę, która często zapewnia lepsze przyjmowanie obciążeń generowanych w czasie jazdy zapewnia mniejsze i bardziej równomierne zużycie bieżnika. Mogą też przy zachowaniu zasad rotacji być mniej podatne niż opony symetryczne lub kierunkowe na efekt ząbkowania.
Wielkim plusem opon asymetrycznych jest ich atrakcyjny wygląd, który skłania do ich zakupu wielu klientów. Ten typ rzeźby pozwala projektantom puścić wodze fantazji z ogromną korzyścią dla oczu klientów.
Odpowiednio zoptymalizowane pod tym kątem opony asymetryczne mogą być cichsze niż opony symetryczne czy kierunkowe.
Jeśli stosujemy okresową rotację kół, dają nam większe możliwości niż opony kierunkowe, opona założona na felgę może być zamontowana po obu stronach samochodu. W przypadku opon kierunkowych, konieczne byłoby przełożenie na feldze, aby zachować właściwy kierunek toczenia. Właśnie dlatego też opona asymetryczna nadaje się na koło zapasowe zdecydowanie bardziej niż kierunkowa.
Określona przez nas jako największa zaleta uniwersalność opon asymetrycznych w konfrontacji z pewnymi, konkretnymi modelami opon kierunkowych lub specyficznymi wymaganiami użytkownika może okazać się wadą. Względem najlepszych opon kierunkowych, o rzeźbie opracowanej typowo pod warunki deszczowe mogą radzić sobie gorzej na mokrej nawierzchni.
Montaż opon asymetrycznych
Opony asymetryczne podobnie jak opony kierunkowe wymagają specyficznego, fachowego montażu. Jednak zasady są całkowicie odmienne. W przypadku opon kierunkowych istotne jest zachowanie kierunku rotacji, zaś opony asymetryczne muszą być montowane właściwą stroną na zewnątrz .
Jest to w sposób wyraźny oznaczone na boku opony przez napis OUTSIDE, SIDE FACING OUTWARDS, MOUNT THIS OUT SIDE. Warto podkreślić, że treść może być zapisana językiem innym niż angielski, w zależności od producenta. Patrz zdjęcie poniżej.
Bardzo często boki strony wewnętrznej i zewnętrznej opony różnią się miedzy sobą wyglądem. Szata graficzna strony zewnętrznej jest zwykle bogatsza, zawiera więcej elementów. Strona wewnętrzna zawiera jedynie oznaczenie marki i elementy konieczne ze względu na wymagania prawne i zasady panujące u danego producenta.
Z reguły, cywilne opony asymetryczne nie są kierunkowe, kierunek ich toczenia jest nieistotny. Gdyby opony asymetryczne miałyby dodatkowo być kierunkowe, to należałoby kupować po dwie pary opon na lewą i prawą stronę samochodu. Z racji uciążliwości tego rozwiązania dla klientów, dystrybutorów i producentów, bywa ono stosowane jedynie w przypadku opon o najwyższych osiągach i w przypadku opon do sportów samochodowych. Bieżniki opon cywilnych są w taki sposób zoptymalizowane, że pomimo tej pozornej kierunkowości zapewniają pełnię osiągów bez konieczności zachowania kierunku toczenia. Krótko mówiąc, dominująca jest w nich funkcja asymetryczna, a nie kierunkowa. Poniższe ilustracje pokazują jak wyglądają przykładowe opony asymetryczne zamontowane na samochodzie.
Moi drodzy - wszyscy macie trochę racji. Otóż owszem są produkowane asymetryczne opony kierunkowe - tyle że przeznaczone są dla samochodów sportowych i tych z najwyższej półki. Oczywiście, że ma to znaczenie przy hamowaniu i przyspieszaniu w warunkach ograniczonej przyczepności. Lepiej mieć opony asymetryczne kierunkowe, niż tylko asymetryczne. Na przykład przy jeździe na ośnieżonej drodze, w dodatku pod pewnym nachyleniem - przy użyciu zwykłych opon asymetrycznych będziemy odczuwali nieznacznie, ale jednak, uślizgi w jedną ze stron. Ma to związek z kierunkiem zbierania i wyrzucania śniegu spod kół (na lewo lub na prawo). Natomiast w letnich asymetrykach ma to jeszcze mniejsze znaczenie, bo teoretycznie jest lepsza przyczepność, jednak podczas jazdy przy bardzo obfitych opadach deszczu może wystąpić podobny efekt. Te "niedogodności" są wg producentów opon tak nieznaczne dla samochodów jeżdżących po zwykłych drogach, że zwykle nie robią tego rozróżnienia na lewe i prawe.Natomiast samochody sportowe mają wszystko dopracowane na 1000% i używają kierunkowych asymetryków. :)
Opony asymetryczne posiadają specyficzny wzór bieżnika ,odpowiednio ukierunkowany ,podzielony na dwie strefy z konkretnym wzorem ,który opracowany przez sztab specjalistów powinien maksymalnie wpływać na bezpieczeństwo podczas jazdy pojazdem,gdzie m.in, zwrócono szczególną uwagę na odprowadzanie wody spod kół. Natomiast zauważyłem ,że u nas w sprzedaży są opony asymetryczne, gdzie kierunek wzoru bieżnika odpowiada tylko lewej stronie pojazdu .Z kolei zakładając opony na prawą stronę pojazdu wzór bieżnika jest już ukierunkowany w przeciwnym kierunku do prawej strony pojazdu ,jednocześnie odwrotnie do kierunku poruszania się pojazdu.W związku z czym odprowadzenie wody spod kół jest zakłócony . Mało tego, z prawej strony spod kół woda nie ma możliwości szybkiego odpływu co może prowadzić do poślizgu kół wjeżdżając w kałużę. Taki stan rzeczy nie może mieć miejsca! A jednak takie opony sprzedaje u nas.
Wiele zależy od modelu... Kilka lat używałem Vredestein Quatrac 3, idealne, uniwersalne, dobre osiągi w każdych warunkach, żadnego ściągania mimo że asymetryczne. Ale założyłem 2 tygodnie temu Vredestein Quatrac 5 i mi ściąga w prawo. Szczególnie podczs ruszania ostrego do przodu. Dwa razy zrobiłem zbieżność w 2 różnych zakładach by wykluczyć błąd geometrii - nadal ściąga. Liczę, ze gdy ostre krawędzie bieżników się przytrą, będzie może ok. Nie mniej to bardzo dziwne - pamiętam, że gdy wkładałem Vredestein Quatrac 3 nie było tego problemu nawet tuż po założeniu. Dziwna sprawa, nie wierzę że konstruktorzy tego problemu nie znali wypuszczając oponę na rynek. Wrócę do Was i powiem jak jest za jakis czas.
Mam ten sam problem w BMW X5 f15 opony pireli (pzero) tyl 315 przod 275 na mokrym asfalcie sciaga w lewo naprawde mocno pod czas hamowania.Uwaga zalerzy jaki asfalt polozony na drodze. Bylem w servisie myslalem ze cos sie popsulo po 12 tysiacach przebiegu ale nicht nie trybi w BXL. popatrzyli i pomysleli ze pewnie maniak ze mnie.Teraz poczytalem inne komentarze i prosze bingo.Moim zdaniem to jest niebezpiecznie jak sie jedzie 130 km na godzine podczas deszczu nie zamocnego na mokrym asfalcie na najszybszym pasie podczas lekkiego przyhamowania tylko zeby odciac tempomat sciaga z pol metra na lewo.Skandal .......
Globalnie opony asymetryczne to zbędny wydatek forsy. Tysiąc razy lepsze sa opony kierunkowe(bieżnik jak w traktorze w ksztalcie litery V) tzw "choinka". Prosta w montażu ,świetne oznakowanie= rotation,strzałka. Nawet przeciętnej firmy przewyższa asymetryczną.
zgadzam się z kolegą Gremakiem,na zwykłych oponach asymetrycznych nie ma zaznaczonego kierunku toczenia i to że skosy są w jedną stronę nie ma znaczenia bo woda i tak jest odprowadzana do kanałów obwodowych.Dopiero gdy na oponie mamy oznaczenie inside/ofside i kierunek toczenia mamy do czynienia z oponami asymetrycznymi-kierunkowymi i w tych oponach rozróżniamy opony prawe i lewe i jasam nie ryzykowałbym zakładania samych lewych czy prawych,trzeba reklamować,a najlepiej sprawdzić przed zakupem,bo wśród sprzedawców większość nie ma pojęcia o oponach.
a ja kupiłem sobie 4 zapasy i na nich śmigam, można po śniegu też, asymetry trzeba po skosie przekładać wtedy równo się zużywają, spoko
Cytat "oponki są do jazdy po asfalcie suchym i mokrym , a nie po śniegu ". PO ŚNIEGU TEŻ I TO BARDZO DOBRZE!!!
Podsumowanie speedy popieram. Dodam tylko, że te oponki są do jazdy po asfalcie suchym i mokrym , a nie po śniegu .
Ludzie, jeśli nie macie w garażu Lamborghini, to nie ma się co spinać o parowanie asymetryków! W artykule jest o tym mowa: "Z reguły, cywilne opony asymetryczne nie są kierunkowe, kierunek ich toczenia jest nieistotny. (...) Bieżniki opon cywilnych są w taki sposób zoptymalizowane, że pomimo tej pozornej kierunkowości zapewniają pełnię osiągów bez konieczności zachowania kierunku toczenia. Krótko mówiąc, dominująca jest w nich funkcja asymetryczna, a nie kierunkowa."
Teraz tomek to strzeliłeś jak stara opona. Asymetryczny odnosi się do wzoru bieżnika ,a nie do stron auta.Brawo za chłopski rozum.
mają sie krecic na odwrót jak sama nazwa mówi ze to asymetryczne chyba ze nie wiecie co to słowo oznacza
to kupcie sobie taczki i problem bedziecie mieli z głowe
A mnie artykuł pocieszył bo już myślałem że mam 2 prawe opony i będę teraz musiał znaleźć 2 lewe do kompletu a tu się okazuje że wszystko ok :) Co prawda trochę mnie to przeraża ale zakładam że producenci opon wiedzą co robią i nie staram się być mądrzejszy od kury :) A jak komuś to przeszkadza to zawsze może sobie założyć opony symetryczne.
:cenzura:, ludzie ! a może wy sobie po prostu kupcie kierunkowe skoro macie problem z tak "zaawansowaną" technologia jak bieżnik asymetryczny
Opony asymetryczne nie są kierunkowe, kierunek ich toczenia jest nieistotny. Bieżniki opon są w taki sposób zoptymalizowane, że pomimo tej pozornej kierunkowości zapewniają pełnię osiągów bez konieczności zachowania kierunku toczenia. Krótko mówiąc, ważniejsza jest w nich funkcja asymetryczna, a nie kierunkowa.
Nie chodzi o szukanie dziury w całym ale z tym głupim ustawieniem na mój gust jest problem na moją skromnie powiem małą wiedzę techniczną opony te maja sens jeśli zastosujemy układ III\\ //III do jazdy na wprost bo przy ułożeniu takim jaki opisuje jeden z kolegów to na prawdę nie ma sensu myślę o tym III\\ \\III = ten układ jaki wymusza założenie nie ma sensu. Kończąc rozważania myślę że w związku z utrudniona dystybucją i parowaniem PRODUCENCI NAS OLEWAJĄ I WCISKAJĄ CIEMNOTĘ . Wybieram symetryki..... Pozdro
outside na zewnatrz i nie zaglebjajcie sie bardziej
witam , przejechalem zaledwie 100 mil nie jest to zaden dystans do zabierania glosu ale asymetryczna jest super nie zciaga w dodatku trafilem na pogode zmienna moglem sobie pofiglowac a ze wyglada przy dokladnym przyjrzeniu sie jagby pomylil sie mechanik , nic nie szkodzi ,liczy sie bezpieczenstwo i konfort ,w luku trzyma sie wysmienicie przy hamowaniu samochod staje deba ,kierownica chodzi jak w masle ,halas minimalny ,z kolein wycodzi tak lekko jak bys wypadal z jezdni ,musze podkreslic ze taki typ opony mam pierwszy raz od 83 roku ,polecam 9.6.12.
W kwestii rysunków kolegi Gość- \\\\-----\\\\ to są opony symetryczne, II\\----\\II te zaś asymetryczne, II\\----//II te to asymetryczne kierunkowe(występują prawe i lewe), a te \\\///-----\\\/// to kierunkowe. Dziwią mnie polemiki, że opona asymetryczna ściąga np. w prawo przy hamowaniu, a w lewo przy przyspieszaniu, bo tak samo powinny zachowywać się wszystkie zwykłe opony, które w większości są symetryczne,np Dębica Pasio
Mam Michelin Pilot Primacy asymetryczne, z lewej strony auta rowki wewnętrzne między klockami idą od środka opony do przodu, a z prawej strony auta rowki wewnętrzne między klockami idą od środka opony do tyłu. Nie ma na nich żadnego napisu prawa/lewa. Dziwne to jest, ale opony są na aucie od nowości. W fabryce chyba dobrze zakładają opony na felgi. Oczywiście napis outside na oponach jest na zewnątrz auta.
Mam Michelin Pilot Primacy asymetryczne, z lewej strony auta rowki wewnętrzne między klockami idą od środka opony do przodu, a z prawej strony auta rowki wewnętrzne między klockami idą od środka opony do tyłu. Nie ma na nich żadnego napisu prawa/lewa. Dziwne to jest, ale opony są na aucie od nowości. W fabryce chyba dobrze zakładają opony na felgi. Oczywiście napis outside na oponach jest na zewnątrz auta.
Mam nowe opony asymetryczne.Na każdej jest też napis outside.Ten napis ma być widoczny po zamontowaniu do auta.Do tego każdy rodzaj bieżnika (wewnątrz,zewnątrz)jest oznaczony farbą w takim samym kolorze.Jest fioletowy i czerwony.Nie mam ich teraz przed sobą ale chyba fioletowy idzie w parze z napisem outside.To są opony z niżej półki cenowej i na pewno nie są jednocześnie kierunkowe.
Oponą taką jest np Continental ContiWinterContact TS790. Tylko czy ktoś z dystrybutorów o tym informuje???
Gwoli wyjaśnienia, niektóre produkowane opony asymetryczne są kierunkowe i są podzielone na stronę prawą i lewą. Jeśli dysponujemy takimi oponami, a nie mamy dwóch prawych i dwóch lewych, zawsze zakłada się je zgodnie z kierunkiem toczenia. Wynikiem odwrotnego założenia takiej opony odnośnie kierunku jest jej dużo szybsza ścieralność w porównaniu do drugiej strony prawidłowego montażu. Tak więc często, zakupując w Polsce (i może nie tylko) komplet opon asymetrycznych kierunkowych, nieświadomie kupujemy cztery opony prawe lub lewe, a nie dwie prawe + dwie lewe, jak założył producent.
natomiast ja mam problem z Inside,Outside ponieważ nic nie pisze na moich oponach nawet ROTATION nawet niewiem czy są dobrze założone te opony. Opony marki Pirelli .Więc jak mam rozpoznać stronę czy to jest lewa czy prawa, próbowałem nawet obrócić opony to i tak nic to nie daje bo kształt bieżnika zostaje taki sam
tylko jak odwrócisz to właśnie strona outside jest do środka, a inside na zewnątrz, a więc opona źle zamontowana :] Na ten artykuł trafiłem przez google'a szukając odpowiedzi na pytanie czy przypadkiem opona asymetryczna nie jest zazwyczaj również oponą kierunkową. Zdziwiło mnie bowiem, gdy poczytałem o cechach opon kierunkowych (odpowiednio " ukierunkowany" bierznik narzucający kierunek toczenia się), a później opon asymetrycznych. I w artykułach o asymetrycznych zazwyczaj przykładowa opona ma właśnie bieżnik taki "ukierunkowany". Po przeczytaniu artykułu się zdziwiłem - no bo jak to jest, że w jednych oponach "ukierunkowanie" bierznika wymusza kierunek toczenia się, a w innych już nie ? Zaiste przedziwne. Wydawać by się mogło, że kąt pochylenia itp rowków ma kluczowe znaczenie i tym właśnie różnią się opony. A tutaj proszę - czy pochylenie w tę, czy w tamtą stronę - jakie to ma znaczenie ;DD
Po prostu jest to błąd podczas montażu. Opony powinny mieć jednakowy wzór po wewnętrznych i zewnętrznych stronach, czyli coś takiego |;- koło lewe i ;| - koło prawe. Wystarczy podczas montażu opony odwrócić ją i założyć odwrotnie na felgę. Przynajmniej ja tak to rozumiem.
Witam ponownie. Jestem autorem tych pseudo rysunków opon asymetrycznych i postanowiłem w celu przetestowania, nie zmieniać ich przez jakiś czas na zimówki. Teraz mam już wystarczające dowody na to, że "asymetryki" to lipa, chyba, że jak już pisali przedmówcy, powinny być oponki lewe i prawe. Więc do rzeczy; Na śniegu, po dodaniu gazu na prostej drodze, samochód ujeżdża na prawo, a podczas hamowania, czy to hamulcem, czy silnikiem, na lewo.Wszystko w temacie. Oponki pojadą na szrot! Dziękuję i pozdrawiam :/
Nasuwa mi się niestety jeden wniosek: Jeżeli rzeczywiście kierunek rowków nie ma znaczenia, to producenci wciskają nam ciemnotę, a rzeźba bieżnika jest wyłącznie sprawą estetyki i sposobem na rozróżnienie pomiędzy producentami. To wszystko podważa wiarygodność opisów właściwości technicznych i wywołuje we mnie wrażenie, że to wszystko marketingowe bzdury.
To tak jakby opony kierunkowe z jednej strony auta była zamontowana tyłem :-) Dla mnie to wygląda jak pomyłka. Z jednej strony mam to zaufanie do producentów, że nie wypuściliby na rynek opon nie spełniających standardów bezpieczeństwa. Z drugiej, nie może mi się zmieścić w głowie. Opony kierunkowe mają bieżnik, który dzięki układowi rowków wypycha błoto pośniegowe i wodę na zewnątrz opony przy jeździe do przodu i jest to sednem jej funkcjonalności i innowacyjności, natomiast w przypadku opon asymetrycznych autor artykułu pisze, że kierunek skośnych rowków nie ma znaczenia. Myślę że powinny być dostępne w sprzedaży opony na lewą i prawą stronę osobno, nie jest to znowu taka filozofia. W przeciwnym razie trzeba by jedną połową auta jechać do przodu a drugą do tyłu :-D
Mam to samo. I mnie to przeraża. Mam opony asymetryczne, zimowe, założone zgodnie z opisem i dopiero odcisk opony na śniegu mnie zaintrygował. Tył i przód po tej samej stronie mają jednakowy ślad. Patrząc od przodu prawa strona daje inny ślad a lewa inny. Rowki i ząbki są w odwrotnych kierunkach. Wygląda to tak że prawa strona wgryza się ząbkami w śnieg a lewa ma odwrotny układ. Próbowałem dopasować opony tak by było jednakowo ale się nie da. Doszedłem do wniosku, że opony asymetryczne powinny być parowane, prawa i lewa, ale tak nie jest. Ja straciłem zaufanie do takiego rozwiązania, jeżdżę ostrożniej, przez co paradoksalnie jestem bezpieczniejszy.
Po zmianie na asymetryki autko zaczęło ściągać na lewo! Potwierdzam co napisałem wcześniej, szkoda, że nie mogę dać foty opon, ale w prosty sposób postaram się to wyjaśnić. Patrząc na bieżnik opon na jednej osi ; asymetryczne \\\\------\\\\ , symetryczne ///\\\------///\\\ , to prosty przykład, pozdrawiam ludzi myślących i inżynierów.
opona asymetryczne jest dożo lepsza i coraz częściej stosowana przez znanych producentów
zgadzam sie,nikt by nie dopuscił opony do użytku gdyby nie była przetestowana przez odpowiednio wykwalikowanych ludzi
Te typy tak maja i widocznie tak ma byc ...
Jesteście jeszcze w czasach średniowiecza, znacie się na oponach lepiej niż grupa inżynierów dysponująca doświadczeniem, widać od razu, że nie pracujecie przy porządnych samochodach ani przy porządnych oponach (np. w rozmiarach 18, 19, 20). Nawet inwalida umysłowy nie dopuściłby opony do ruchu drogowego, gdyby zagrażała bezpieczeństwu, a tym bardziej opony asymetryczne dostosowane są do samochodów poruszających się z dużymi prędkościami! Popatrzcie też na opony asymetryczne Continental, np na model SportContact3, później jak przemyślicie możemy podyskutować.
Po zmianie na asymetryki autko zaczęło ściągać na lewo! Oponki te mają jedna na zewnątrz grubszy bieżnik, druga zaś ma grubszy bieżnik od wewnątrz!(na jednej osi) To tak jakby wiosłować dwoma wiosłami przechylonymi pod tym, samym a nie przeciwstawnym skosem! Popłyniesz w lewo, albo w prawo, zależy jak ustawisz kont natarcia!To bez sensu!
Oczywiście mam ten sam problem. Opona Hankook h730 i wydaje się, ze bieżnik wewnątrz jest kierunkowy. Jednak zakładając oponę stosując się do opisów (outside outside), wyraźnie widać, że dwie pośród nich pracują w odwrotnym kierunku... [jodełka kręci się odwrotnie]. Jakaś paranoja... Myślę, że w tym wypadku (skoro zewnętrze częsci opony mają taki sam bieżnik), to jednak z jednej strony inside będzie na zewnątrz... Logicznie myśląc
ale z was Jany :) no coments
Mam tak samo. Wczoraj zakładałem opony letnie dunlop sp sport 07 i 30 min się głowiłem jak je założyć outside inside jest poprawne ale kierunek bieżnika kół prawych jest odwrotny niż logiczne myślenie.
Mam to samo! Właśnie trzy dni temu kupiłem nowe, letnie, GoodYear EficientGrip. Tym sposobem bieżniki opon pracujących w parach (tylnej i przedniej) są różne. Zdaje się przepisy mówią, że rozmiar i bieżnik w parach musi być taki sam. Mylę się? No i prawa ma rowki w inną stronę niż lewa.
Posiadam opony asymetryczne (i wygląda na to, że niekierunkowe) Dunlop Sport 01. Rzeźba bieżnika - ta w kształcie "lejka", służąca za odprowadzanie wody - jest wyraźniej zaznaczona niż na powyższej fotce. Przy prawidłowym montażu (napis OUDSIDE widoczny na zewnątrz auta) otrzymujemy sytuacje, że dwie opony na jednej osi (ten sam kierunek jazdy) inaczej "traktują wodę". Np lewa opona wyrzuca na zewnątrz wodę, a prawa wtłacza wodę do środka opony! I to zdaniem producenta jest poprawne. Dla mnie to jest jakieś nieporozumienie i w żaden sposób nie przemawia do mnie "że jest to zoptymalizowane". Więcej tego rodzaju opon nie kupię.
Zobacz także