Aktualizacja treści: 14.04.2020 13:45
6

Opony bieżnikowane

Autor: opony.com.pl 21.09.2010 10:45

Opony bieżnikowane w Polsce nie są popularne. Zdarzają się jednak firmy, które takowe tworzą, dzięki czemu nadają ogumieniu drugie życie. Czym opony bieżnikowane różnią się od nowych modeli renomowanych marek, jak je rozpoznać i czy warto zdecydować się na ich zakup? 

Opony bieżnikowane - czy warto się na nie zdecydować?

Opony bieżnikowane to tańsza alternatywa dla nowych modeli ogumienia, pochodzących wprost z fabryki producenta. Choć są one atrakcyjne cenowo, oferują jednocześnie znacznie gorsze osiągi i mniejszą trwałość w stosunku do wersji seryjnych. Co to są opony bieżnikowane i czy faktycznie warto je kupić?

Na czym polega bieżnikowanie opon?

Bieżnikowanie opon to proces, który polega na usunięciu starego i zniszczonego bieżnika do momentu odsłonięcia korpusu. Następnie na tak przygotowany karkas nakłada się nową warstwę bieżnika, imitującą wzór wybranego modelu ogumienia. Procedurę tą przeprowadza się na egzemplarzach o nieuszkodzonym korpusie, którego wiek nie przekracza 7 lat. Dodatkowo bieżnik opon poddawanych regeneracji nie może być całkowicie zdarty – jego wysokość obowiązkowo musi wynosić przynajmniej 2-3mm.

Producenci opon bieżnikowanych w Polsce stosują dwie podstawowe metody odnawiania – na zimno lub na gorąco. Pierwsza z nich polega na usunięciu zużytej gumy z korpusu i nałożeniu nowego bieżnika, który łączy się z karkasem poprzez umieszczenie go w autoklawie. Opony bieżnikowane na gorąco posiadają natomiast osadzoną dodatkową warstwę gumy, w której przy użyciu wysokiej temperatury i odpowiedniego ciśnienia odciska się nowy wzór bieżnika.

Jak rozpoznać opony bieżnikowane?

Zarówno opony bieżnikowane letnie, jak i wersje zimowe, do złudzenia przypominają całkowicie nowy produkt. Dla laika dużym problemem może stać się odróżnienie modelu regenerowanego od fabrycznego. Jak zatem rozpoznać opony bieżnikowane?

Przede wszystkim będą one o około 20% cięższe, a ich bieżnik nie będzie identyczny jak w oryginale, a jedynie wzorowany na jego budowie. Jeśli dokładnie przyjrzymy się ich nazwie, będzie ona do złudzenia przypominać nomenklaturę popularnych firm, różniąc się drobną literówką lub dyskretną zmianą szyku wyrazów, niemal nie do zauważenia dla niewprawnego oka. Zaniepokoić powinna nas także zbyt niska cena, nieadekwatna do kwoty wymaganej przez producenta oryginalnych opon.

Czym różni się opona nowa od bieżnikowanej? Fabryczny egzemplarz posiada starannie dopracowaną każdą warstwę, odpowiadającą za trwałość i poszczególne osiągi. Jest on lżejszy, ograniczając opory toczenia i ilość niezbędnego paliwa. Komplet 4 opon posiada identyczną bazę, przekładającą się na harmonijne osiągi każdego pojedynczego produktu. Tymczasem opona bieżnikowana jest tworzona na bazie korpusu różnych firm i klas; z tego względu bardzo często kupując zestaw regenerowanego ogumienia, otrzymamy 4 sztuki stworzone na 4 różnorodnych, zużytych wcześniej oponach. Ma to niebagatelne znaczenie pod kątem komfortu jazdy, możliwych osiągów, a także wpływu na trwałość układu kierowniczego i zawieszenia.

opona michelin pilot sport 4s

Niektóre opony bieżnikowane mają nieznacznie zmienione nazwy modelu. Na zdjęciu oryginalne ogumienie Michelin Pilot Sport 4s.

Czy warto kupić opony bieżnikowane?

Choć cena opon bieżnikowanych zachęca do ich zakupu, ich właściwości znacząco odbiegają od parametrów fabrycznie nowego ogumienia renomowanych firm. W konsekwencji zapewniają znacznie niższy poziom bezpieczeństwa, negatywnie wpływając także na komfort jazdy i ilość spalanego paliwa. Czy warto kupić opony bieżnikowane? Jakie są wady i zalety tego rozwiązania?

Opony bieżnikowane całoroczne oraz sezonowe są oferowane w znacznie mniejszym zakresie rozmiarów, utrudniającym dobranie optymalnej wersji do posiadanego pojazdu. Nowa warstwa bieżnika jest nakładana na kilkuletni korpus, który z założenia ma określoną trwałość, osiągającą nierzadko już marginalne wartości. W konsekwencji opona bieżnikowana jest znacznie bardziej narażona na uszkodzenie karkasu i wystąpienie usterek, ograniczające możliwy okres eksploatacji i ogólną trwałość. Producenci opon bieżnikowanych w Polsce nie odwzorowują idealnie rzeźby bieżnika oryginalnego modeli, co przekłada się na gorszą przyczepność, wydłużoną drogę hamowania oraz zwiększony hałas w czasie jazdy. Ponadto często stosują oni gorszej jakości mieszankę gumową, która negatywnie wpływa na parametry takiego ogumienia.

Bieżnikowanie opon posiada także pewne zalety, które skłaniają kierowców do ich zakupu. Przede wszystkim będzie to znacznie niższa cena oraz wygląd imitujący drogie, oryginalne ogumienie. Opony bieżnikowane zimowe często posiadają bieżnik głębszy niż w seryjnym egzemplarzu, który może zwiększać trakcję w kopnym śniegu oraz przeciwdziałać aquaplaningowi. Są one bardziej przyjazne dla środowiska – w procesie ich produkcji zużywa się znacznie mniej ropy naftowej, a dodatkowo przechodzą one także niezbędne testy bezpieczeństwa. Biorąc jednak pod uwagę ich ogólne słabsze właściwości, znacznie lepszym rozwiązaniem jest zakup nowego, fabrycznego ogumienia.

Opony bieżnikowane – opinie ekspertów

Cenną wskazówkę dla osób stojących przed koniecznością zakupu nowego kompletu ogumienia mogą stanowić opinie o oponach bieżnikowanych, wygłaszane przez ekspertów motoryzacyjnych. Zdaniem specjalistów regenerowane modele nie zapewniają tak wysokiego poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróżowania, jak nowe komplety opon. Bieżnikowanie opon negatywnie wpływa na przyczepność, drogę hamowania, maksymalną prędkość oraz hałas w trakcie jazdy.

Jak podkreślają znawcy, fabryczne egzemplarze są wyposażone w stosowną gwarancję, a ich bieżnik umożliwia pokonywanie dziesiątek tysięcy kilometrów. W przypadku problemów z jakością producenci nowych opon chętniej skłaniają się do wymiany wadliwego towaru. Wzór bieżnika i materiały użyte do produkcji opon seryjnych bazują na starannie dobranych i kontrolowanych parametrach, zapewniając doskonałe osiągi zgodnie z ich przeznaczeniem. Dzięki temu jazda jest bezpieczna, komfortowa i ekonomiczna, a jakość produktu – gwarantowana. Zdaniem ekspertów jedynym rozsądnym i polecanym rozwiązaniem jest zakup pełnowartościowej, nowej opony, zaprojektowanej i wyprodukowanej od podstaw przez sprawdzony koncern oponiarski.

Choć bieżnikowanie opon pozwala na tanie i ekologiczne wydłużenie użytkowości posiadanego kompletu, niesie ono także za sobą liczne wady, znacząco zmniejszające walory ogumienia. Gorsza przyczepność, wydłużona droga hamowania, zwiększone spalanie oraz duży hałas generowany w trakcie jazdy wywierają olbrzymi wpływ na komfort i stabilność kierowania. Z tego względu warto zdecydować się na opony fabrycznie nowe, które – choć nieco droższe – gwarantują nieporównywalnie lepszą jakość i osiągi, przekładające się na bezpieczeństwo i wygodę codziennego podróżowania.



Komentarze