Opony do turystycznego enduro
Z reguły motocykle te są wyposażone w opony Enduro lub Street Enduro, które powinny pozwalać również na jazdę w lekkim w terenie lub drogach szutrowych. W ofercie znajduje się szeroki wybór opon w rozmiarach 150/70-17 tył oraz 110/80-19 przód pasujących do tego typu motocykla. Duży wybór wcale nie ułatwia zadania.
Zebranie wiarygodnych opinii również nastręcza kłopotu. Szczególnie, jeśli wziąć pod uwagę, że im większa moc silnika, tym bardziej zużycie opon zależy od temperamentu kierującego i jego stylu jazdy. Aby opinia była miarodajny należy również znaleźć motocyklistów, którzy wypróbowali w krótkim okresie czasu przynajmniej dwa modele opon.
Opinie zebrano od osób wykonujących 20-30 tysięcy kilometrów przebiegu rocznie. Z czego około połowę tego dystansu podczas dalekich wyjazdów mocno obciążonym motocyklem. Dodajmy, że są to oceny przeciętnych użytkowników jeżdżących sporo ale niepretendujących na następców Rossi czy Knivela.
Skupmy się na ofercie raczej topowych producentów: Pirelli, Metzeler oraz Continental.
Producent/opona | Przód | Tył | Komplet |
Metzeler Tourance | 451 zł | 556 zł | 1000 zł |
Pirelli Scorpion MT90 | 428 zł | 529 zł | 957 zł |
Continental Trail Attack | 410 zł | 535 zł | 945 zł |
Jak widać zakup kompletu opon w tym rozmiarze to spory wydatek. Niezależnie od producenta musimy naszą kieszeń „odciążyć” na około 1000 złotych.
Różnice cenowe są tak małe, że nie mają w zasadzie wpływu na wybór opon. Możemy się więc skoncentrować wyłącznie na walorach użytkowych. Czym zatem różnią się między sobą opony – bądź co bądź – czołowych producentów?
Przyczepność na suchej nawierzchni
Suchego asfaltu – jak wiemy – trzyma się właściwie wszystko. Po długiej i burzliwej dyskusji doszliśmy do wniosku, że wszystkie trzy modele są w tym zakresie porównywalne. Bardzo trudno przekroczyć rezerwy przyczepności. Za doskonałe było również uznane pokonywanie łuków obciążonym motocyklem. W przypadku okazjonalnej jazdy po szutrach wskazywano w na przewagę Pirelli Scorpion nad Trail Attackami.
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Tutaj już zaczynają uwidaczniać się różnice. Właściwości Continentala i Metzelera są porównywalne, z przewaga w kierunku Tourance – wszak to Metzeler tradycyjnie najlepsza guma na mokry asfalt- przy Trail Attackach narzekano na słaba sygnalizacje utraty przyczepności i pojawiające się uślizgi przy ostrym odkręceniu manety. Scorpiony oceniane są, jako wyraźnie gorsze na mokrym asfalcie, ale nie padło sformułowanie „nigdy więcej nie kupię tej opony”
Trwałość opon
Okazuje się, że tutaj znajdziemy największe różnice. Jakkolwiek trudno ustalić konkretne możliwe do uzyskania przebiegi ze względu na różne obciążenie motocykli i styl jazdy czy gatunek asfaltu ewidentnie wszyscy się zgodzili, że niestety Metzelery Tourance pod względem trwałości wypadają słabiutko. Szybko pozbędziemy się bieżnika zarówno na przedniej jak i tylnej oponie. Zasadniczo wystarczy wyjazd do Hiszpanii i z powrotem by tylna opona zużyła się do znaczników. Na Scorpionach także pozbędziemy się bieżnika z tylnej opony na podobnym dystansie, przednia wykazuje znacznie większą trwałość i w praktyce wystarcza na dwie tylne. Pod względem trwałości najlepiej wypadają Trail Attacki.Po powrocie z Hiszpanii powinno na tylnej oponie zostać jeszcze trochę bieżnika na następną wycieczkę.
Podsumowanie
|
Metzeler Tourance |
Pirelli Scorpion MT90 | Continental Trail Attack |
Przyczepność na suchej nawierzchni | |||
Przyczepność na mokrej nawierzchni | |||
Trwałość |
Zobacz także