04.03.2010 12:00
0

Opony niskoprofilowe

Autor: Opony.com.pl

Czym są opony niskoprofilowe? Czy warto w nie inwestować? Którzy kierowcy będą z nich zadowoleni? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w artykule poniżej.

Czym są opony niskoprofilowe?

Podając parametry opony, wyszczególnia się jej szerokość, profil oraz rozmiar felgi. Wszystkie te wartości są ze sobą ściśle związane - gdy zmienia się jeden z nich, dwa pozostałe ulegają dostosowaniu. Profil to relacja między wysokością a szerokością opony. Łatwo zobrazować to przykładem: dla opony typu 195/65R jej szerokość wynosi 195 mm, a profil stanowi 65% tej wartości.
Czym więc są opony niskoprofilowe? To opony, które posiadają stosunkowo niewielki profil w porównaniu do jej szerokości. Opony tego typu często znajdują się na fabrycznym wyposażaniu wielu modeli aut klasy średniej i wyższej. Montuje się je również w samochodach sportowych, ponieważ mają z reguły bardzo dobre osiągi. Kierowcy z zamiłowaniem do tuningu wymieniają opony standardowe na niskoprofliwe, aby podnieść możliwości swoich pojazdów.

Rodzaje opon niskoprofilowych

Przemysł oponiarski bez przerwy ulega przeobrażeniem - rozwija się i zmienia wraz z nowymi technologiami. Na przestrzeni czasu także pojęcie opon niskoprofilowych straciło swoje pierwotne znaczenie.

W latach 70-tych opony z profilem poniżej 80 zaliczano do typu niskoprofilowych - dziś coraz rzadziej nawet profil 55 uznaje się na niski.
Rozmiar 205/55 R16 staje się obecnie najpopularniejszym rozmiarem opon dla samochodów średniej klasy. Często dla opon średniej klasy występuje on bez rantu chroniącego felgę, dlatego przestaje być zaliczany do modeli niskoprofilowych.
Przyjmuje się także, że za oponę niskoprofilową łatwiej uznać typ 185/55 R15, niż 205/55 R16, ponieważ występuje wtedy inny stosunek szerokości produktu do jego faktycznej wysokości.

Podsumowując - opony niskoprofilowe z reguły posiadają rant ochronny felgi oraz występują w serii równej lub niższej, niż 55-50.
Najniższa seria opon niskoprofilowych według ETRTO to 20, czyli 375/20 R21 Warto jednak wiedzieć, że na targach SEMA pojawiły się pierwsze na świecie serie opon 15.

Żywotność opon niskoprofilowych

Każda opona, zgodnie z oczekiwaniami kierowców, powinna być możliwie trwała i odporna na przedwczesne zużycie. Koncerny oponiarskie dokładają starań, aby oferowane przez nie produkty były wytrzymałe dzięki odpowiednim elementom konstrukcji i dodatkowym wzmocnieniom. Teoretycznie przyjmuje się, że opony niskoprofilowe powinny odznaczać się taką samą żywotnością, jak zwykłe, standardowe.

W praktyce jednak okazuje się, że opony niskoprofilowe są podatniejsze na uszkodzenia wynikające z jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem w nich panującym oraz przy zbyt dużym obciążeniu. Produkty o niskim profilu mogą stracić swoje właściwości szybciej od zwykłych, gdy często będą narażone na np. ocieranie lub najeżdżanie na krawężnik. Innym aspektem szybszego ścieranie się opon niskoprofilowych jest ich przeznaczenie - dedykowane są w dużej mierze kierowcom aut sportowych, którzy cenią bardziej osiągi, niż trwałość.

Coraz częściej opony niskoprofilowe produkowane są w technologii Run Flat, czyli takiej, dzięki której można kontynuować jazdę nawet po całkowitej stracie ciśnienia w oponie. Takie rozwiązanie pozwala wydłużyć żywotność produktu, ale nie zastąpi wyższej wytrzymałości zwykłych opon.

Opony niskoprofilowe a zawieszenie

Opony niskoprofilowe często znajdują się na fabrycznym wyposażeniu wielu aut - wtedy elementy ich zawieszenia są idealnie dostosowane do użytkowania tego typu opon.
Jeśli zaś samochód przystosowany jest do montowania opon zwykłych, to założenie niskoprofilowych może niekorzystanie wpłynąć na stan zawieszenia. Taka ingerencja może bowiem doprowadzić do uszkodzenia felgi i w razie wjazdu w dziurę, zawieszenia nie uchroni nawet rant zabezpieczający.

Ciśnienie w oponie o niskim profilu

Warto pamiętać, że w przypadku opon niskoprofilowych szczególnie ważne jest, aby ciśnienie powietrza w nich panujące było dokładnie takie, jak zaleca producent. Jazda z takimi oponami wymaga więc większej staranności kierowcy, gdyż zbyt wysokie ciśnienie pogarsza znacznie komfort jazdy, zbyt niskie zaś może doprowadzić do przegrzania i nieodwracalnych uszkodzeń opony. Część producentów aut homologuje dwa typy opon - o niższym i wyższym profilu. Jeśli kierowca zdecyduje się na te pierwsze to musi pamiętać, aby sprawdzić, czy nie wymagają one podniesienia ciśnienia o 0,2 bara - wszak opona niskoprofilowa musi unieść ten sam ciężar, co standardowa. Takie podniesienie ciśnienia nie jest jednak regułą - należy w tym przypadku dokładnie zapoznać się z zaleceniami.

Atuty opon niskoprofilowych

  • Atrakcyjność wizualna
  • Poprawa trakcji podczas hamowania i pokonywania zakrętów
  • Lepsza jakość pokonywania zakrętów
  • Sprawniejsza komunikacja na linii kierownica - opona
  • Wyższa kontrolowalność pojazdu
  • Zmniejszona odczuwalność przechyłów bocznych

Wady opon niskoprofilowych

  • Zmniejszenie komfortu akustycznego jazdy
  • Zmniejszenie komfortu mechanicznego jazdy - odczuwalne pogorszenie podczas jazdy po nierównej nawierzchni
  • Obniżona przyczepność
  • Możliwość uszkodzeń zawieszenia w autach fabrycznie nieprzystosowanych do montowania opon o niskim profilu
  • Konieczność dokonania korekty ustawień świateł, jeśli wysokość koła zmieni się o 5 mm


Komentarze