Opory toczenia w samochodach ciężarowych
Dowiedz się, które opony mają największy wpływ na poziom paliwa spalanego przez ciężarówki. Sprawdź, jak obniżyć koszty eksploatacyjne samochodów ciężarowych.
W branży ciężarowej jest takie powiedzenie, że “Naczepa służy do zarabiania pieniędzy, a ciągnik siodłowy do robienia kosztów.” Jest to oczywiście pewne uproszczenie, w którym znajduje się ziarno prawdy, ale spoglądając na ten aspekt od strony oponiarskiej można znaleźć kolejny argument na poparcie tej tezy. Producenci ogumienia prześcigają się w zapewnieniach o ile to procent każda z generacji opon jest lepsza od poprzedników lub konkurencji. O ile większe przebiegi są możliwe dzięki stosowaniu właściwie dobranego ogumienia. O ile mniej paliwa spalimy zakładając opony wybranej marki na wszystkich osiach w standardowym zestawie złożonym z ciągnika siodłowego i naczepy. Jest w tym sporo prawdy, ale również wiele w tym marketingu.
Warto przyjrzeć się jednak pewnej informacji, która została wpleciona w materiały informacyjne firm Goodyear i Continental. Obie firmy w tym roku wprowadziły na rynek nowe opony naczepowe w segmentach długodystansowych (odpowiednie LHT II i HTL2). Obie firmy przytoczyły ciekawe informacje dotyczące oporów toczenia i walki o obniżenie spalania paliwa w pojazdach ciężarowych.
Firmy oponiarskie przy każdej okazji podkreślają, jak istotnym parametrem jest właściwe ciśnienie w eksploatowanym ogumieniu. Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie przekłada się właściwie na każdy aspekt jazdy pojazdem ciężarowym. Jazda z niewłaściwym ciśnieniem ma znaczący wpływ również na opory toczenia, które jak wiemy przekładają się na spalanie pojazdu.
Jednak samym dbaniem o właściwe ciśnienie w oponach możemy co najwyżej uchronić się przed zawyżonymi rachunkami na stacji benzynowej. Myślenie o poprawie efektywności spalania naszej ciężarówki należy zacząć już na etapie doboru ogumienia do naszej ciężarówki.
Wpływ oporów toczenia na efektywne zużycie paliwa
Stosując opony długodystansowe na autostradach możemy obniżyć opory toczenia o m/w 10%, co przekłada się na 4% poprawę efektywności zużycia paliwa w ciężarówce.
Stosując opony regionalne w transporcie lokalnym możemy obniżyć opory toczenia o m/w 10%, co przekłada się 3% poprawę efektywności zużycia paliwa w ciężarówce.
Jak widać dobór ogumienia o najniższych oporach toczenia w swojej klasie ma istotny wpływ na spalanie ciężarówki w każdej sytuacji. Wnioski nasuwają się same. Opory toczenia mają takie same znaczenie zarówno w transporcie regionalnym, jak i długodystansowym, tak samo, jak możliwie wysokie przebiegi opon. Rozdzielanie tych dwóch kwestii i podkreślanie w oponach autostradowych tylko niskich oporów toczenia, a w segmencie regionalnym tylko wysokich przebiegów opon jest wprowadzające w błąd.
Rozdział oporów toczenia ze względu na oś
Jest jeszcze jeden istotny aspekt w eksploatacji ogumienia ciężarowego. Kiedy już dobierzemy właściwe ogumienie, o możliwie najniższych oporach toczenia i zadbamy stale o właściwe ciśnienie w naszych oponach warto zwrócić baczna uwagę na stan ogumienia.
I tu wracamy do początku tego artykułu. We wstępie przytoczyłem pewne powiedzenie oraz zauważyłem, że przyglądając się temu powiedzeniu od strony oponiarskiej można znaleźć kolejne argumenty popierające tę tezę.
Otóż jeżeli przyjrzymy się rozdziałowi oporów toczenia w podziale na osie trudno nie zauważyć faktu, iż to właśnie szczególne dbanie o opony naczepowe może przynieść nam największe oszczędności, a zaniedbywanie opon naczepowych, w krótkim czasie przełoży się na wzrost rachunków za paliwo.
Eksperci różnie szacują ten rozdział oporów toczenia
- od 12.5% do 17% całkowitych oporów toczenia opon przypada na oś prowadzącą;
- od 27,5 do 33% całkowitych oporów toczenia opon przypada na oś napędową;
- od 50% do 60% całkowitych oporów toczenia przypada na osie naczepowe.
Stan techniczny każdych opon w ciężarówce jest szalenie ważny. Jednak jak widać oszczędności w spalaniu paliwa należy szukać w pierwszej kolejności w naczepie. Tam zyski i straty w spalaniu są największe.
Zobacz także