Oznaczenia M+S i 3PMSF - jakie informacje przekazują?
Nie każda opona zimowa nadaje się do jazdy w skrajnie trudnych warunkach pogodowych. Sprawdź co oznaczenia M+S oraz 3PMSF na oponie zapewniają o bezpieczeństwie zimą.
Różnice między oponami zimowymi i letnimi
Przez wiele lat oznaczenia na oponach nie doczekały się standaryzacji, co sprawiało kierowcom wiele problemów. Kłopotliwe było m.in. rozróżnianie typu letniego i zimowego. Sytuacja ta uległa zmianie w roku 2012. Wówczas UE i ONZ wprowadziły jednolite regulacje odnośnie oznaczania opon zimowych, co powinno położyć kres wielu wątpliwościom. Wciąż pojawiają się jednak kierowcy, którzy mają problem z ich rozszyfrowaniem.
Opony zimowe powinny zapewniać najwyższe bezpieczeństwo podróżowania w bardzo trudnych warunkach, gdy drogę pokrywa lód czy śnieg. Duże znaczenie ma łatwość ruszania, wchodzenia w zakręty i hamowanie. O jakości opon w dużej mierze decyduje właśnie skuteczność zatrzymywania się samochodu znajdującego się w ruchu. Zresztą jest to parametr dość łatwy do sprawdzenia.
Oznaczenie m+s na oponie
Opony M+S - w jakich warunkach się sprawdzają?
Opona M+S to nic innego jak ogumienie typu Mud+Snow, a więc błoto i śnieg. Oznaczenie opony M+S to w zasadzie deklaracja danego koncernu, że jego produkt sprawdza się na drodze pokrytej śniegiem lepiej niż model tradycyjny. Jednak oznaczenie opon M+S spotkać można również na niektórych oponach całorocznych, co może wprowadzać w błąd. Poza tym taki symbol stosuje się na ogumieniu przeznaczonym na rynek amerykański. W praktyce jednak nie sprawdza się ono w sezonie zimowym.
W czasie dokonywania zakupu trzeba pamiętać o tym, że oznaczenie M+S znajduje się na wszystkich oponach zimowych, ale nie wszystkie opony oznaczone w ten sposób posiadają zimowe właściwości. Z założenia opony M+S posiadać powinny miękką mieszankę oraz bieżnik z dużą ilością nacięć. Jednak w praktyce nie jest to weryfikowane przez żadne ujednolicone testy.
3PMSF - co to oznacza?
Oznaczenia typowe dla opon zimowych to także 3PMSF (z ang. Three Peak Mountain Snow Flake), a więc symbol śnieżynki na tle trzech górskich szczytów. Bez znaczenia, jaka firma oponiarska wyprodukowała oponę, oznaczenie to zawsze prezentuje się tak samo. Jest to jedyny element, który potwierdza rzeczywiste właściwości danego ogumienia do jazdy w zimie. Modele oznaczone symbolem 3PMSF sprawdzają się nawet podczas trudnych warunków pogodowych i nie tracą swoich właściwości, gdy temperatura spada poniżej 0. Znak 3PMSF jest kontrolowany przez Unię Europejską, co oznacza, że dany produkt przeszedł rygorystyczne testy i nadaje się do eksploatacji w okresie zimowym.
Zgodnie z Poprawką do Rozporządzenia EKG ONZ od produktów zimowych wymaga się przede wszystkim określonego poziomu osiągów na śniegu. Opony testuje się pod kątem hamowania. Sprawdza się też, w jaki sposób ogumienie reaguje na oblodzonej czy ośnieżonej nawierzchni. Eksperci porównują daną oponę z wzorcem. Aby przejść testy wynik modelu powinien być o 25% lepszy niż wynik referencyjny i to w minimum 6 z 10 prób.
Zobacz także