
Podział samochodów typu SUV
Wybór opon do auta osobowego zazwyczaj jest łatwy. Trudniej jest dobrać opony do większego samochodu, np. terenowego lub uterenowionego. Przeczytaj jak się dzieli auta typu SUV.
O autorze
Dariusz Wojdas - mgr inż. mechaniki o specjalności samochodowej, absolwent Politechniki Śląskiej, Politechniki Opolskiej i Wyższej Oficerskiej Szkoły Samochodowej, licencjonowany kierowca rajdowy od 17 lat, ekspert od samochodów sportowych, terenowych i z napędem 4x4 (cywilnych, sportowych, rajdowych i wojskowych)
W motoryzacji aktualnie panuje moda na łączenie cech różnych samochodów. Wielu kierowców zadaje sobie pytanie: „jakiego typu auto właściwie posiadam?”. W celu rozwiania wszelkich wątpliwości postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się autom z segmentu SUV. Zacznijmy od podziału.
Samochody typu SUV łączą cechy samochodu osobowego i terenowego. Fachowo nazywa się je autami uterenowionymi. Nim zaczniemy właściwą część tematu dotyczącą samochodów uterenowionych to na samym wstępie warto podać ogólny podział samochodów 4x4. Samochody 4x4 możemy podzielić na 3 duże grupy. Pierwszą grupę stanowią samochody terenowe, drugą grupę stanowią samochody uterenowione a trzecią grupę stanowią samochody osobowe 4x4.
Podział samochodów typu SUV
Samochody uterenowione typu SUV dzielimy na:
- duże/luksusowe SUV-y (np. Mercedes ML, BMW X5/X6, Audi Q7, Volvo XC 90),
- sportowe SUV-y (np. Porsche Cayenne II, BMW X5/X6 M, Mercedes ML AMG, Grand Cherokee SRT 8),
- średnie/kompaktowe SUV-y (np. Toyota RAV4, Honda CR-V, Land-Rover Freelander, Nissan X-Trail),
- uterenowione kombi (np. Subaru Forester/Outback, Mitsubishi Outlander, Volvo XC 70, Audi A4/A6 AllRoad, Skoda Octavia Scout),
- kompaktowe crossovery (np. Suzuki SX4, FIAT Sedici, Nissan Qashqai, Skoda Yeti),
- miejskie crossovery (np. Subaru Justy, Suzuki Ignis 4x4, FIAT Panda 4x4).
Podział samochodów typu SUV ze względu na rozstaw osi:
ROZMIAR [KLASA] |
ROZSTAW OSI |
PRZEDZIAŁ DŁUGOŚĆ |
ILOŚĆ DRZWI |
ILOŚĆ MIEJSC |
RODZAJE POJAZDÓW |
|
[cale] |
[mm] |
|||||
bardzo małe |
90 |
2300 |
3500 - 3800 mm |
3 |
4 |
miejskie crossovery |
małe |
3800 - 4200 mm |
3 |
4 |
miejskie crossovery |
||
średnie |
100 |
2550 |
4200 - 4600 mm |
3 lub 5 |
5 |
kompaktowe crossovery, kompaktowe SUV-y, uterenowione kombi, |
duże |
110 |
2800 |
4600 - 4800 mm |
5 |
5 lub 7 |
duże SUV-y, uterenowione kombi |
bardzo duże |
120 |
3050 |
4800 - 5000 mm |
5 |
5 lub 7 |
duże SUV-y |
Co wyróżnia auta typu SUV?
Nowoczesne samochody uterenowione segmentów SUV wyglądem zewnętrznym czy wystrojem kabiny nie różnią się od nowoczesnych samochodów terenowych uniwersalnych. Jednakże właściwości terenowe i konstrukcja obu grup pojazdów są zupełnie różne. SUV-y mają prześwit 180-200 mm a przy zawieszeniu pneumatycznym mogą uzyskać prześwit nawet 260 mm. Auta typu SUV mają prześwit równy autom terenowym lub nieco tylko mniejszy. Suzuki Jimny (samochód typowo terenowy) ma prześwit 190 mm, a reszta uniwersalnych terenówek ma 200–220 mm. Wiekszość aut typ SUV, np. BMW X5, Mercedes ML czy RAV4 ma przeświat 20 cm, a więc nie mniejszy niż terenówki.
Uterenowione kombi, kompaktowe crossovery i miejskie crossovery wyglądem zewnętrznym czy wystrojem kabiny przypominają samochody osobowe które zostały podwyższone „na zawieszeniu”. Mają one prześwit 165-180 mm czyli o 20-30 mm większy od samochodów osobowych.

Rodzaje napędów samochodów typu SUV
Duże luksusowe SUV-y, sportowe SUV-y oraz uterenowione kombi zazwyczaj posiadają napęd stały realizowany przez centralny mechanizm różnicowy ale możliwy jest też napęd z automatycznie dołączaną osią przednią lub tylną przez sprzęgło wielopłytkowe (druga oś dołącza się okresowo, gdy oś wiodąca straci przyczepność, np. w momencie ostrego ruszania).
Średnie kompaktowe SUV-y jak i kompaktowe oraz miejskie crossovery zazwyczaj posiadają napęd z automatycznie dołączaną osią tylną przez sprzęgło wielopłytkowe.
Samochody typu SUV nie mają reduktora i pełnej blokady międzyosiowej napędu 4x4 i są produkowane z myślą o użytkownikach którzy nie jeżdżą w średnim czy trudnym terenie. Optymalizowane są do poruszania się po drogach asfaltowych w tym po drogach górskich w warunkach zimowych (kopny śnieg, lód). Mogą być okazjonalnie używane w lekkim terenie, takim jak twarde drogi gruntowe bez dużych kolein, drogi leśne, łąki. Nie nadają się do poruszania po nawierzchniach miękkich takich jak piaski czy błota oraz nie nadają się do brodzenia w wodzie.
Auta uterenowione, które nie należą do typu SUV
Do grupy samochodów uternenowionych, w której znajdują się auta typu SUV zalicza się także inne, które łączą cechy aut terenowych (napęd 4x4) z funkcjami innych samochodów:
- uterenowione VAN-y (np. SsangYong Rodius, Mercedes R 4MATIC)
- uterenowione dostawcze (np. Volkswagen Transporter Syncro/4MOTION, Mercedes Vito/Sprinter 4X4, UAZ Furgon, GAZ Gazela)
- uterenowione mikrobusy (np. Volkswagen Caravelle/Multivan Syncro/4MOTION, Mercedes Vito/Sprinter 4X4, UAZ Furgon)
Uterenowione VAN-y są konstrukcjami specjalnymi dla tego segmentu samochodów. Posiadają napęd 4x4 a w niektórych przypadkach nawet reduktor i międzyosiową pełną blokadę napędu 4x4 m.in. SsangYong Rodius. Osiągają prześwit do 200 mm.
Uterenowione dostawcze i uterenowione mikrobusy są to wersje zwykłych samochodów dostawczych i mikrobusów wzbogacone o napęd 4x4 a w niektórych przypadkach nawet o reduktor, blokadę międzyosiową napędu 4x4 a nawet blokadę tylnego mechanizmu różnicowego. W zależności od wersji mogą posiadać prześwit taki sam jak wersje z napędem jednej osi czyli około 165 mm lub mogą być podwyższone „na zawieszeniu” i wtedy osiągają prześwit około 200 mm.
Zobacz także