30.08.2010 09:03
0

Przyczepność a zawieszenie

Autor: opony.com.pl
Poznaj podstawowe informacje o optymalnej przyczepności dzięki regulacji zawieszenia. Sprawdź, jak zapewnić sobie najlepszą przyczepność. Czytaj o metodach regulacji zawieszenia.

By uzyskać maksymalne własności jezdne pojazdu, musi zostać spełnione kilka podstawowych warunków. Jednym z nich są parametry pracy kół, zwane tez często nastawami zawieszenia.

Zwłaszcza użytkownicy opon klasy Perfomance powinni zdać  sobie sprawę, iż żadna opona nie wykorzysta swej maksymalnej przyczepności, bez optymalnie ustawionego zawieszenia.

Wiedzieć też powinni, że tylko zestawienie wysokiej jakości opony z odpowiedniej klasy komponentami zawieszenia da najwyższą przyczepność i doskonałe prowadzenie samochodu.

Zawieszenie - podstawy

Działanie zawieszenia
Schemat działania zawieszenia

Najważniejsze funkcje zawieszenia to sprężyste utrzymywanie ciężaru  samochodu i tłumienie wibracji pochodzące z nierówności drogi. Jednocześnie zawieszenie dociska koła do podłoża wspomagając trakcję podczas przyspieszania i hamowania. Ostatecznie, zawieszenie dba o optymalną pozycje koła tak, by wykorzystać w sposób maksymalny przyczepność opon.

Budowa zawieszenia
Zawieszenie składa się z następujących elementów – sprężyn, amortyzatorów, wahaczy i elementów gumowych.

  • Sprężyna – jako element sprężysty tłumi drgania pochodzące od kół toczących się po nierównościach, utrzymuje nadwozie na stałej wysokości.
  • Amortyzator – wygasza pracę sprężyny (bez niego każda nierówność powodowała by wielokrotne wahnięcie nadwozia, potęgowane kolejnymi nierównościami). Odpowiedzialny jest też za tłumienie tzw. szybkich uderzeń – np. przy wjeździe w dziurę.
  • Wahacz – bezpośredni element łączący koła z nadwoziem samochodu – na nim wspierają się sprężyna i amortyzator. To dzięki niemu koło jest prowadzone pod prawidłowym kątem do podłoża.
  • Elementy gumowe – a dokładniej elementy gumowo-stalowe, łączące w sposób elastyczny współpracujące ze sobą elementy wahacza. Skonstruowane tak by nie przenosić dalszych niepożądanych drgań na nadwozie.
Budowa zawieszenia
Budowa zawieszenia

Nastawy zawieszenia – składowa trzech wartości

By wykorzystać maksymalną przyczepność opony zawieszenie musi zadbać o to by w zmiennych warunkach obciążeń samochodu, zawsze ustawić koło wraz z oponą pod optymalnym kątem.

Parametry zawieszenia
Trzy podstawowe parametry zawieszenia

Zawieszenie – trzy elementy składowe:

Camber - kąt pochylenia koła względem podłoża

Camber
Camber – różne kąty

Kąt nachylenia kół względem podłoża to kąt pomiędzy płaszczyzną koła a podłożem, jak widać na powyższym rysunku, odpowiada on bezpośrednio za kontakt (styk) opony z podłożem. Wbrew pozorom kąt zerowy nie zapewnia najlepszej przyczepności. Najbardziej optymalnymi wartościami są wartości ujemne (tzw. negatyw – koła górą są „zbieżne”).

Maksymalnym optymalnym kątem pochylenia kół względem siebie jest około pół stopnia, co objawia się brakiem niepoprawnych reakcji podczas jazdy na wprost (np. ściąganie).

Ze względu na duży wpływ kąta pochylenia koła na trwałość opony, nie wskazane jest przekraczanie wartości 4 stopni (przy pełnym obciążeniu), co powodować może przegrzewanie wewnętrznego barku opony i w rezultacie doprowadzić do bardzo szybkiego zużycia opony.

Kąt nachylenia kół dodatni

Wady Zalety
Mniejsza przyczepność w zakręcie (niższa bezpieczna prędkość) Łatwiej wyczuwalna granica przyczepności
Zbyt duże wartości powodują przyspieszone zużycie ogumienia w strefie zewnętrznej Przy poślizgu łatwiej odzyskać przyczepność


Kąt nachylenia kół ujemny

Wady Zalety
Granica przyczepności mniej wyczuwalna Lepsza reakcja na ruch kierownicą
Zbyt duże wartości powodują przyspieszone zużycie ogumienia w strefie wewnętrznej Wyższa przyczepność w zakręcie (wyższa bezpieczna prędkość)



Co możemy uzyskać poprzez właściwą regulację?

Poprawa kontroli przyczepności w zakręcie (wyczucie granicy pomiędzy przyczepnością a poślizgiem), zwiększenie maksymalnej prędkości z jaką można zakręt przejechać.

Zbieżność

Zbieżność kół
Zbieżność – różne kąty

Zbieżność kół można w ograniczonym zakresie zmierzyć samemu – wystarczy zmierzyć odległości pomiędzy krawędziami obręczy z przodu i tyłu felgi. Pomiar dokonuje się w płaszczyźnie przechodzącej przez środek koła. Jeżeli odległość z przodu jest mniejsza od zmierzonej z tyłu koła, mówimy o zbieżności, jeżeli jest odwrotnie – o rozbieżności. Jeżeli odległości są sobie równe, zbieżność oscyluje w okolicach zera.

Pomiar zbieżności
Prosty i szybki sposób pomiaru zbieżności

Zazwyczaj samochody z tylnim napędem mają przednie koła ustawione zbieżnie, natomiast samochody z napędem na przednią oś rozbieżnie, lub w okolicy zera.

Koła ustawione zbieżnie

Wady Zalety
Pojawia się podsterowność podczas pokonywania zakrętów Poprawna jazda na wprost
Lekko opóźniona reakcja na kierownicę Wstępne skasowanie wszelkich luzów na elementach zawieszenia
Zbyt duże wartości powodują przyspieszone zużycie ogumienia  


Koła ustawione rozbieżnie

Wady Zalety
Samochód nerwowo się prowadzi na wprost – efekt tzw. „myszkowania” Natychmiastowa reakcja samochodu na ruch kierownicą

Lekko nerwowe reakcje podczas hamowania   
Poprawa prowadzenia w zakręcie
Zbyt duże wartości powodują przyspieszone zużycie ogumienia     



Co możemy uzyskać poprzez właściwą regulację?

Przy założeniu, że poprawnie ustawiliśmy kąt nachylenia kół względem podłoża, poprawna regulacja zbieżności zwiększy stabilność jazdy na wprost, oraz poprawi reakcję na kierownicę.

Więcej informacji o właściwej regulacji znajdziesz tutaj.

Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Sworzeń zwrotnicy
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy może być dodatnie
i ujemne

Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy to kąt zawarty między osią sworznia zwrotnicy a prosta prostopadłą do nawierzchni, mierzony w płaszczyźnie równoległej do osi samochodu. Jeżeli punkt przecięcia osi zwrotnicy jest przed punktem styku opony z jezdnią mówimy o dodatnim kącie wyprzedzenia sworznia. Jeśli natomiast jest za punktem styku – o ujemnym kącie. Wartości dodatnie spotykane są w samochodach z napędem na tylnią oś, zwłaszcza tych z silnikiem umieszczonym z tyłu. Natomiast wartości dodatnie, bądź bliskie zeru w samochodach z napędem na cztery koła lub FWD, szczególnie w autach miejskich gdzie ważną cechą jest zwrotność.



Duży kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
 

Wady Zalety
Duże siły występujące a kierownicy – utrudniony skręt Większa stateczność podczas jazdy na wprost z duża prędkością
  Mniejsza wrażliwość na nierówności drogi podczas pokonywania zakrętów


Mały kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy (w kierunku ujemnego)

Wady Zalety
Kierownica niechętnie powracająca do pozycji na wprost    Zmniejszony promień zawracania
Zwiększona wrażliwość na wiatr boczny    Zwiększona zwrotność podczas jazdy z małymi prędkościami
Wrażliwość na wady opon Małe siły pojawiające się na kierownicy podczas manewrowania


Co możemy uzyskać poprzez właściwą regulację?

Stabilność podczas jazdy na wprost i w szybko pokonywanych zakrętach. Poprawne „odbijanie” kierownicy na wyjściu z zakrętu.



Komentarze