Opony całoroczne w warunkach letnich
Czy oponie całorocznej bliżej jest do osiągów opon zimowych czy letnich?
Pół roku temu zaprezentowaliśmy pierwszą część raportu użytkowania opon całorocznych Kleber Quadraxer. Opisywaliśmy tam jak opony te zachowują się w warunkach jesiennych i zimowych. Teraz nadeszła pora na krótki raport z użytkowania na dystansie 5000 km wiosną i latem.
Przyczepność na suchej nawierzchni
Zmiana zakresu panujących temperatur nie wpłynęła w znaczny sposób na odczucia względem zachowania na suchej nawierzchni. Widać, że mieszanka ma optymalne właściwości w szerokim zakresie temperatur, zgodnie z tym co deklaruje producent. Opona w dalszym ciągu jest przewidywalna i pozwala na stosunkowo pewne prowadzenie samochodu. Dystans potrzebny do zatrzymania samochodu jak i przebieg hamowania można uznać za akceptowalny, bez wątpienia jest on jednak dłuższy niż dobrych opon letnich w podobnych warunkach. Potwierdzają to też dostępne testy tego modelu, według których do zatrzymania samochodu z prędkości 100 km/h potrzebne jest około 44m. Dla opon letnich często przyjmuje się jako granicę dobrych osiągów na suchej nawierzchni limit 40 metrów. Wynik na poziomie 44 m jest zdecydowanie bardziej zbliżony do wyników opon zimowych.
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Trochę gorzej wygląda sytuacja jeśli chodzi o zachowanie na mokrej nawierzchni. Wyczuwalne jest wydłużenia drogi hamowania, w czasie energicznego ruszania szybko dochodzi do zerwania przyczepności. Również testy hamowania na mokrej nawierzchni potwierdzają gorsze wyniki względem opon letnich. 57 metrów to sporo gorzej niż najlepszych opon letnich, które osiągają wyniki poniżej 50 metrów. Użytkowanie potwierdza też wspomnianą w pierwszej części tendencja do stosunkowo szybkiego wpadania w aquaplaning. Szybka jazda po głębokiej wodzie lub w koleinach, po przekroczeniu pewnej prędkości staje się bardzo nerwowa.
Sprawdź także:
Trwałość bieżnika
Pewnym zaskoczeniem jest tempo zużycia bieżnika, który pomimo panujących wyższych temperatur niż w pierwszej części testu nie wzrosło w znaczny sposób. Można je uznać za zadowalające. Po przebyciu 5000 km w temperaturach powyżej +7 stopni Celsjusza, w tym przekraczających +20 stopni Celsjusza wysokość bieżnika kół przednich zmniejszyła się o 0,6 mm, tylnych zaś o 0,3 mm. Zużycie obwodowe opony jak i przekrojowe jest równomierne. Niestety opony przedniej osi noszą ślady ząbkowanie centralnego żebra. Kierunkowa rzeźba typu występującego w tej oponie może być podatna na występowanie tego zjawiska, które dodatkowo może być potęgowane przez stan zawieszenia samochodu. Aby zmniejszyć ryzyko ząbkowania oraz zapewnić równomierne zużycie opon przedniej i tylnej osi należy pamiętać o rotacji opon między osiami co najmniej co 10 000 km, a nawet częściej.
Zużycie paliwa
Dostępne w prasie testy wskazują na niskie opory toczenia tego modelu opon. Postanowiliśmy sprawdzić również tę właściwość pokonując kilkakrotnie określoną trasę autem wyposażonym w testowane opony, a następnie w opony letnie mające opinię oszczędnych. Uzyskane różnice spalania wynosiły około 1,5% na niekorzyść opony całorocznej, co można tak, czy inaczej uznać za dobry wynik.
Podsumowanie
W tym konkretnym przypadku opony całorocznej można mieć wrażenie, że ma ona więcej wspólnego z oponą zimową. Osiągi przy dodatnich temperaturach nie są tragiczne, jednak mimo wszystko odczuwalnie gorsze niż opon letnich. Zimą opona doskonale radziła sobie ze śniegiem, nie ustępując oponom zimowym. Bez wątpienia mocnymi stronami tej opony jest trwałość, komfort mechaniczny i akustyczny. I choć osiągi osiągi letnie też można uznać za akceptowalne, to dystans do opon letnich latem wydaje się być większy niż do opon zimowych zimą. Pamiętajmy, że opona całoroczna jest zawsze pewnego rodzaju kompromisem.
niedawno kupiłem 2 Quadraxery na przednią oś. nie zdążyłem ich jeszcze zamontować ale cenowo wydają się najlepszym kompromisem - 100zł tańsze od Vredestain Quatrac i Goodyear 4Seasons. Zobaczymy jak poradzą sobie w zimie.
Zobacz także