Recykling opon
Zużyte opony samochodowe stają się coraz większym problemem w naszym kraju. W 2000 roku ich liczba sięgnęła blisko 115 tys. ton, w 2005 r. 131 tys. ton, a w 2015 już 198 tys. ton. Gumowy stos rośnie.
Dokładne określenie, w jakim tempie jest trudne, gdyż brak dotychczas jakichkolwiek ewidencji. Pozbycie się starych opon z czystym sumieniem, to znaczy umieszczenie ich na składowisku śmieci (a nie w lesie), kosztuje 50-60 zł za tonę. O ile właściciel składowiska zechce je przyjąć. Na ogół czyni to niechętnie ze względu na zagrożenie pożarowe, jakie stwarzają odpady gumowe. Na Zachodzie i w Stanach Zjednoczonych recykling opon samochodowych stał się wyodrębnioną gałęzią przemysłu. W Polsce brakuje mu infrastruktury. Nad opracowaniem systemu ich zbiórki i zagospodarowania pracują: Instytut Przemysłu Gumowego "Stomil", Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Oponiarskiego, Instytut Gospodarki Odpadami. Projekt finansuje Komitet Badań Naukowych. - Realizacja projektu ma na celu całkowite zagospodarowanie zużytych opon w Polsce w 2005 r., tak jak to przewiduje Unia Europejska - zapowiada Wanda Parasiewicz ze "Stomilu". Podczas II międzynarodowej konferencji "Recykling samochodów" zorganizowanej przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów w Warszawie, naukowcy przedstawili prognozy techniczno-ekonomiczne zagospodarowania zużytych opon w Polsce.
Dziesięć groszy za transport
W 1995 r. sprzedano do samochodów osobowych na wymianę ponad 33 tys. ton opon, do ciężarówek więcej niż 31 tys. ton, do ciągników 17 tys. ton. Z pojazdów wycofanych z eksploatacji pozostało do zagospodarowania ponad 100 tys. ton gumowych krążków. Zatem potencjalni inwestorzy zainteresowani przetwarzaniem zużytych opon nie powinni narzekać na brak surowca. Problem w tym, że tych opon nie można znaleźć. Ustawa o utrzymaniu porządku w gminach może zmienić tę sytuację. W gminie Żywiec zbiórkę zużytych opon już prowadzą stacje benzynowe, w Swarzędzu funkcję tę przejął Zakład Oczyszczania Miasta. O opłacalności całego przedsięwzięcia decyduje transport. Na ciężarówkę "wchodzi" od 11 do 13 ton opon (od 1000 do 1600 szt.). Transport jednej opony na odcinku 100 km kosztuje 10 gr, opony z samochodu ciężarowego - 60 gr. Efektywność transportu opon można zwiększyć o połowę poprzez ich wstępne rozdrabnianie, jednak wówczas dochodzą koszty rozdrobnienia.
Dzikie wysypiska opon to bardzo duży problem w Polsce
Zimowa o połowę tańsza
Bieżnikowanie to pierwszy krok w recyklingu opony - twierdzi Barbara Jurkowska z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Oponiarskiego. Opona bieżnikowana kosztuje o połowę taniej, ponadto 75 proc. materiału wykorzystuje się ponownie. Na terenie kraju działa ponad 20 dużych bieżnikowni oraz małych zakładów. Chętnych do korzystania z ich usług jest coraz mniej, zwłaszcza jeśli chodzi o opony z auta. Istnieje przekonanie, że na bieżnikowanej za szybko się nie pojedzie. Liczba bieżnikowanych opon do ciężarówek stanowi 8-22 proc. tego rodzaju opon wprowadzonych do eksploatacji na zamianę. Mimo iż technologie bieżnikowania są w krajach UE doskonalsze, również i tam nie cieszą się powodzeniem. Stanowią 12-15 proc. rynku zamiany opon. Sytuacja w kraju w tym roku powinna ulec poprawie, ponieważ prywatni inwestorzy kończą inwestycje dla rozszerzenia bieżnikowania opon osobowych jako zimowych.
Potencjalnych możliwości wykorzystania wyeksploatowanych opon jest wiele i znane są różne technologie. Jedną z nich jest regeneracja. Produkcją regeneratu zajmują się dwa przedsiębiorstwa w Polsce. PPHU "Guma" w Bolechowie produkuje 3800 ton regeneratu rocznie, swoje możliwości wykorzystuje w 80 proc. Spółka Com Rubber Processing wytwarza 500 ton regeneratu, mogłaby dwa razy więcej. Tylko 4 proc. podaży zużytych opon przetwarza się na regenerat. Jego cena jest o połowę mniejsza niż kauczuku. Pięć przedsiębiorstw w kraju zajmuje się rozdrabnianiem zużytych opon na surowiec, metodą mechaniczną lub kriogeniczną. Posiadają urządzenia nienowoczesne, nie przystosowane do rozdrabniania opon radialnych. Być może piroliza rozwiązałaby problem. Instalacje pilotowe pracują w USA, Anglii i Niemczech. Firmy oferujące technologię starają się przekonać do opłacalności tej metody. Firma amerykańska ATR określa swój dochód na 2 dolary od opony, z czego połowę uzyskuje ze sprzedaży sadzy. Tosco-Goodyer przerabia 10 mln opon rocznie. Firma określa swoje koszty w przeliczeniu na 1 tonę przerobionych opon (przy 10 proc. amortyzacji) jako 106 USD, a ze sprzedaży produktu uzyskuje 111 USD (49 USD za olej, 60 za sadze i 2 za stal). Oferty składają też inne firmy.
Najgorzej byłoby spalać
Opony mogą być wydajnym paliwem. Ich wartość energetyczna wynosi 7500 kcal/ kG i jest wyższa od wartości energetycznej węgla - 6300 kcal/kG - choć ustępuje ropie naftowej (9400 kcal/kG). Cementownia Górażdże rozpoczęła spalanie opon, na razie 12 tys. ton rocznie. Przyjmuje je za darmo, podczas gdy przedsiębiorstwa zajmujące się ich unieszkodliwianiem w spalarniach pobierają za usługę do 300 do 3 tys. zł za tonę. Zainteresowane są spalaniem opon Strzelce Opolskie i Cementownia Nowiny. We wszystkich cementowniach w Polsce przy zastąpieniu 10 proc. paliwa tradycyjnego oponami można by spalić ich ponad 300 tys. ton rocznie. Spalanie opon w cementowniach stosowane jest w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii, Niemczech i w Belgii. W Anglii i w Niemczech powstały pierwsze elektrownie, w których paliwem są opony.
Oddam okolo 500 szt opon w tym 60 szt ciężarowych. Tel.691031353
sprzedam 200 ton opon
Oddam zużyte opony osobowe i ciężarowe około 500 szt. Woj. Dolnośląskie
Zainteresowanych maszynami do przetwarzania Opon oraz Plastiku. Zapraszam na mail: :tel:
oddam za darmo 1000 szt zużytych opon osobowych :tel: Stargard Szczeciński
oddam duża ilośc opon rolniczych i przemysłowych za darmo :tel:
Sprzedam zużyte opony rolnicze i sam. ciężarowe około 100szt. woj. lubuskie okolice Świebodzina :tel:
Sprzedam zużyte opony około 30 ton 512-199-546
Odbiór opon :telefon:
Szukamy na zakup sprzętu do recyklingu zużytych opon do miękiszu lub termicznego. Mamy dużą bazę zasobów. Gotowy do rozważenia propozycji wspólnego projektu na Białorusi. Możesz skontaktować się z nami e-mail: :mail:.
"Podaj maila to wtedy porozmawiamy. Ja wraz z moim wspólnikiem przymierzamy się do budowy takiej instalacji na południu Polski. Prototypowa instalacja juz pracuje, można ją obejrzeć. Z racji jednak tego ze na rynku jest wciąż mnustwo miejsca nie bedziesz dla mnie stanowił konkurencji - natomiast możesz być tylko pomocny. Ale o tym w jaki sposób już porozmawiać możemy prywatnie." Jestem wspólnikiem w spółce będącej w branży przetwórców tworzyw sztucznych i gumy. Jesteśmy zainteresowani tematem. Proszę o kontakt: :mail:. Pozdrawiam
Witam Posiadam okolo 500sztuk Opon nie do konca zuzytych...Co 2 miesiace moge miec okolo 500 sztuk..:tel:
odbiore kazda ilosc opon do utylizacji na terenie w. Lodzkiego nr. tel.:tel:
Słuchajcie tu zgromadzeni. Na taką inwestycję potrzebny jest co najmniej 1 miliard złotych. Myślę tu o nowej inwestycji. Do tego dochodzi papierkowa robota. I 1 milion złotych na urzędasów, żeby mieli grubo w kieszeni.
Witam serdecznie, także jestem bardzo zainteresowany otworzeniem takiej spalarni. Jestem na etapie zbierania informacji i szukaniem środków pienieznych, licze ze uda się coś z EFS... Jeżeli ktoś chciałby porozmawiać to proszę pisać. Również prosiłbym bardziej doświadczone osoby w tym temacie o wskazówki i cenną "wiedzę'. Pozdrawiam Andrzej. Kontakt: :mail: (email córki)
Jestem zainteresowany kupnem uzywanych opon,w wojewodztwie opolskim,dolnosliskim i slaskim,kontakt :mail:
Ja podobnie jak inni widziałbym interes w temacie zużytych opon, jestem otwarty na wszelkie propozycje współpracy, kontakt do mnie :mail: piszcie śmiało.
Nie ma co pytać gdzie są te utylizacje bo ich nie ma, tylko ostro się zabrać i postawić spalarnie opon z prawdziwego zdarzenia w Polsce. Wnioskować o Środki Unijne i brać się za budowę. Pewnie nie będzie łatwo tak jak w przypadku otwarcia własnej firmy z EFS, ale spróbować trzeba. Jest ktoś chętny żeby ruszyć ten temat ? :mail:
Witam, Mam serwis ogumienia i jestem zainteresowany sprzedażą zużytych opon. Mam ich na stanie około 500sztuk z osobówek. Za chwilę przyjdzie sezon na wymianę opon i będzie ich znacznie więcej. Proszę osoby zainteresowane o kontakt: :mail:
Poszukuję informacji o linii do produkcji granulatu z gumy, proszę o informacje na adres: :mail: Interesuje mnie wszystko - ceny maszyn, koszt eksploatacji, wielkość "przerobu", producenci i kwestie środowiskowe - związane z uciążliwością procesu recyklingu dla środowiska. Pozdrawiam Natalia
Ustawy ekologiczne są, kary za śmiecenie oponami itp. są, pełno inspektorów d.s. ochrony środowiska jest, cała masa wpływowych ekologów płaczących nad stanem przyrody jest, programy edukacyjne proekologiczne już dla dzieci są, machina sądownicza skazująca za śmiecenie jest, - tylko GDZIE SĄ TE SKUPY, GDZIE ten recykling. Naciski ekologów i unii - ustawy - prawo - programy edukacyjne - urzędnicy - kary. Skupy gumy w idei, lub kilka baaaaardzo ukrytych. - SZARA POLSKA RZECZYWISTOŚĆ. Można oczy wypatrzyć w internecie na szukaniu. Jest jedna firma choć nie wiem, czy pewna gumitex info. To się okaże.
Witam. Jestem zainteresowany recyklingiem zużytych opon. Proszę o kontakt osoby mające doświadczenie w ww branży. kontakt : :mail:
Witam. też jestem zainteresowany przetwarzaniem opon. Ile kosztuje taka linia przemysłowa? Opony na ropę?? pierwsze słyszę, prosiłbym o kontakt jesli ktos cos wie na ten temat na e-maila ; :mail:
Witam, Chętnie przyjmę 200-300szt. opon, jeśli ktoś ma na wydaniu (natomiast dopiero na początku października br). W razie chęci oddania zużytych opon brosze o kontakt: :mail:.
Podaj maila to wtedy porozmawiamy. Ja wraz z moim wspólnikiem przymierzamy się do budowy takiej instalacji na południu Polski. Prototypowa instalacja juz pracuje, można ją obejrzeć. Z racji jednak tego ze na rynku jest wciąż mnustwo miejsca nie bedziesz dla mnie stanowił konkurencji - natomiast możesz być tylko pomocny. Ale o tym w jaki sposób już porozmawiać możemy prywatnie.
prosze o informacje dzie mozna kupic taka linie, ktora pozwala uzyskiwac rope z zużytych opon
Temat powraca. Chcę być "eko" i oddać zuzyte opony w Warszawie.. Tylko nikt ich nie chce przyjąć tak po prostu. Potem nie dziwne, że można takie opony spotkac w lasach, skoro nie ma miejsc, gdzie mozna je przekazac...A centra utylizacji opon owszem przyjma, ale powyzej 100sztuk...S
Witam, proszę o pomoc. Szukam polskiego producenta linii recyklingu opon w możliwością zobaczenia działającej instalacji na terenie Polski( najlepiej południowej/południowo-zachodniej. W sieci nie znalazłem jak do tej pory nic prócz przedstawicieli. Proszę o komentarz, rekomendacje, link, kontakt. dziękuje. :link:
Witam, Zamierzam otworzyć utylizację opon, zastanawiam się czy faktycznie jest dużo surowca na rynku i ile jest już takich zakładów.
Witam wszystkich. Pięknie się mówi o ekologi i utylizacji starych opon. Ja prowadząc firme od 3 lat mam problem z pozbyciem się opon i to w Warszawie.W ciągu 3 m-cy generuję jakieś 300 opon i tu jest problem.Zapytuje gdzie jest ten recykling, znam wszystkie firmy odbierające opony lecz trzeba wręcz błagać o zabranie starych , jest to bardzo frustrujace
ile kosztuje koszt takiej inwestycji? odbiór i transport zużytych opon??? czy jest to jest to inwestycja warta świeczki?
Firma Ecoinverse z Brześcia Kujawskiego ma rewelacyjną i idealną technologię recyklingu opon.Spalanie opon w cementowniach, to zbrodnia ekologiczna.
Piroliza podciśnieniowa rozwiązuje całkowicie problem łącznie z oponami radialnymi. Widziałam instalację inż. Majchrzaka, bez komina, bez emisji szkodliwych do środowiska, mnóstwo energii cieplnej z procesu i ma na to badania. Widziałam proces i resztki - maleńkie koksiki pirolityczne. Ten pan robi to od 20 lat i ma na to patenty. Produkuje takie ekogeneratory pirolizy podciśnieniowej.
Zobacz także