Sprawdź, którego segmentu masz auto
Dowiedz się do której klasy należy Twoje auto. Czytaj o segmentacji samochodów. Poznaj charakterystykę poszczególnych segmentów.
Segmenty aut osobowych
Sedan, liftback, crossover, kompakt, klasa E – określeń i klasyfikacji, według których dzieli się auta jest wiele. Można je dzielić ze względu na liczbę brył, rodzaj nadwozia, czy wielkość. Na jakiej podstawie przydziela się auta do odpowiednich kategorii? Do której należy Twoje auto?
Liczba brył
Najkrótsza jest klasyfikacja ze względu na liczbę brył – zaliczamy do niej auta:
Jednobryłowe
Samochody, których nadwozie ma jednolity kształt i ciężko podzielić je na wyraźne segmenty (np. Daewoo Matiz)
Dwubryłowe
Auta, w których wyraźnie odznacza się przednia część, takie jak np. BMW X5
Trójbryłowe
Pojazdy, których kształt składa się z trzech brył – wyraźnie zaznaczonej części przedniej, przedziału środkowego i części tylnej – kategoria obejmuje głównie sedany, np. Mercedes klasy E.
Podział na segmenty
W prasie motoryzacyjnej najczęściej stosowany jest podział na segmenty, w zależności od wielkości auta i jego przeznaczenia. Od najmniejszych, do największych wyróżniamy:
Samochody segment A - auta miejskie
Zaliczamy do nich niewielkie auta (do ok. 3,5 metra długości), przeznaczone do jazdy po mieście, charakteryzujące się niewielkimi kosztami eksploatacji i bardzo małą przestrzenią bagażową. Często są to auta czteromiejscowe, zwykle z jednobryłowymi nadwoziami. Do klasy tej należą np.
- Chevrolet Spark
- Citroën C1
- Daewoo Matiz
- Hyundai i10
- Fiat 500
- Fiat Panda
- Ford Ka
- Kia Picanto
- Opel Agila
- Peugeot 107
- Renault Twingo
- Suzuki Alto
- Suzuki Splash
- Toyota Aygo
- Volkswagen Fox
- Volkswagen Lupo
W klasie tej wyróżnić można dodatkowo mikrosamochody – jeszcze mniejsze pojazdy, o silnikach o niewielkiej mocy, zwykle przeznaczone do transportu 2 lub 3 osób. Dla przykładu wymienimy Smarta ForTwo czy Toyotę iQ.
Samochody segment B - auta małe
Małolitrażowe pojazdy, niewiele większe od aut segmentu A, dysponujące większą przestrzenią ładunkową i pozwalające na wygodną podróż w trasie czterem osobom. W klasie tej znajdą się:
- Alfa Romeo MiTo
- Chevrolet Aveo
- Citroën C3
- Dacia Logan
- Dacia Sandero
- Fiat Punto/Grande Punto
- Fiat Linea
- Ford Fiesta
- Honda Jazz
- Hyundai i20
- Kia Rio
- Lancia Ypsilon
- Mazda 2
- Mitsubishi Colt
- MINI
- Nissan Micra
- Opel Corsa
- Peugeot 207
- Renault Clio
- SEAT Ibiza
- Škoda Fabia
- Suzuki Swift
- Toyota Yaris
- Volkswagen Polo
Samochody segment C - Auta kompaktowe/klasa niższa średnia
Auta segmentu C to kompromis pomiędzy autami małymi i dużymi; w ramach tego segmentu dostępne są zarówno praktyczne hatchbacki jak i sedany oraz kombi pełniące rolę limuzyny za umiarkowane pieniądze. Oferują miejsce dla pięciu dorosłych osób oraz przyzwoity bagażnik, a także w miarę komfortowe warunki podróżowania dla czterech dorosłych osób. W klasie tej znajdziemy:
- Alfa Romeo Giulietta
- Audi A3
- BMW Serii 1
- Citroën C4
- Chevrolet Cruze
- Dodge Caliber
- Fiat Bravo
- Fiat Marea
- Fiat Stilo
- Ford Focus
- FSO Polonez Caro
- Honda Civic
- Hyundai i30
- Kia cee'd
- Lancia Delta
- Mazda 3
- Mercedes-Benz klasy A
- Mitsubishi Lancer
- Opel Astra
- Peugeot 308
- Renault Megane
- SEAT León
- SEAT Toledo
- Subaru Impreza
- Toyota Auris
- Toyota Corolla
- Volkswagen Beetle
- Volkswagen Golf
- Volkswagen Golf Plus
- Volkswagen Jetta
- Volvo C30
Każdy liczący się producent proponuje w tej kategorii sportowe odmiany oferowanych modeli, o ponadprzeciętnych osiągach. Znajdziemy wśród nich np.
- Ford Focus RS,
- Honda Civic Type-R,
- Mazda 3 MPS,
- Opel Astra OPC,
- Peugeot 308 GTi
- Renault Megane RS,
- Volkswagen Golf GTI
Samochody segment D - klasa średnia/auta rodzinne
W tej klasie znajdują się względnie duże i wygodne auta rodzinne, charakteryzujące się wymiarami większymi od aut kompaktowych, zapewniającymi w miarę wygodną jazdę dla 5 osób na dłuższych trasach i posiadające obszerny bagażnik. Najczęściej spotyka się je w wersjach nadwoziowych sedan, hatchback oraz kombi, część producentów proponuje również ekskluzywne wersji swoich modeli w nadwoziu coupe. Do klasy średniej należą m.in.:
- Alfa Romeo 159
- Audi A4
- BMW serii 3
- Citroën C5
- Fiat Croma
- Ford Mondeo
- Honda Accord
- Hyundai Sonata
- Jaguar X-Type
- Kia Magentis
- Lancia Lybra
- Mercedes Klasy C
- Mazda6
- Nissan Primera
- Opel Insignia
- Opel Vectra
- Peugeot 407
- Renault Laguna
- Saab 9-3
- Škoda Superb
- Subaru Legacy
- Toyota Avensis
- Volvo S60
- Volkswagen Passat
Samochody segment E - klasa wyższa-średnia
Do tej grupy zaliczymy duże, bogato wyposażone, wygodne samochody, które poza czysto użytkowym przeznaczeniem, stanowią również element reprezentacyjny dla swoich właścicielu. Auta te mają zwykle mocne silniki i wyposażone są w najnowsze osiągnięcia technologiczne. Sklasyfikujemy tu:
- Alfa Romeo 166
- Audi A6
- BMW serii 5
- Citroën C6
- Honda Legend
- Jaguar XF
- Lancia Thesis
- Mazda Xedos 9
- Mercedes-Benz klasy E
- Peugeot 607
- Renault Latitude
- Rover 75
- Saab 9-5
- Toyota Camry
- Volvo V70
Samochody segment F - auta luksusowe
Reprezentacyjne limuzyny o najwyższym poziomie wyposażenia i najmocniejszych silnikach. Często ich konstrukcja przygotowana jest tak, że są wygodniejsze dla pasażerów tylnych siedzeń, niż dla kierowcy. Do powyższej grupy zaliczymy:
- Mercedes-Benz klasy S
- BMW serii 7
- Audi A8
- Volkswagen Phaeton
- Lexus LS
- Jaguar XJ
- Porsche Panamera
Samochody segment G - auta sportowe
Najmocniejsze, najszybsze i zwykle najdroższe pojazdy, najczęściej zamknięte w nadwoziu typu coupe. Zaliczamy do niej również tzw. supersamochody – ultradrogie, supermocne pojazdy wytwarzane w niewielkich seriach. W klasie tej zobaczymy więc:
- Aston Martin Rapide,
- Audi R8,
- BMW serii 6,
- Bugatti 16.4 Veyron,
- Chevrolet Corvette,
- Ferrari 599 GTB Fiorano
- Ferrari Enzo,
- Jaguar XK,
- Lamborghini Murcielago,
- Mercedes-Benz SLK/SL/CLK/CL/SLR,
- Maserati GranTurismo,
- Porsche 911 GT2/GT3/Turbo,
- Pagani Zonda,
- Saleen S7
Samochody segment H - kabriolety
Samochody bez dachu, lub z dachem składanym. Często są to otwarte wersje aut s segmentu F lub G. Od niedawna – również produkowane w niewielkich ilościach otwarte modele segmentu B i C. Do klasy tej zaliczymy m.in.:
- Audi TT Cabrio,
- Alfa Romeo Brera Cabrio
- BMW serii 1,3,6 cabrio,
- BMW Z8,
- Chevrolet Corvette
- Dodge Viper,
- Ferrari F430 Spider,
- Fiat Barchetta
- Fiat 500C
- Honda S2000,
- Mercedes-Benz SLK
- Opel Astra Twin Top
- Peugeot 207CC
- Porsche 911 Carrera Cabrio,
- Toyota MR2.
- Volkswagen Eos
Samochody segment I - auta terenowe
Samochody przystosowane do poruszania się w terenie, zwykle z powiększonym prześwitem i napędem na cztery koła, nierzadko z dodatkowymi elementami wyposażenia ułatwiającymi poruszanie się w terenie. Do klasy tej zalicza się również auta tylko przypominające auta terenowe, praktycznie zdolne wyłącznie do jazdy po drogach utwardzonych – auta o nadwoziach typu SUV.
Do segmentu I zaliczymy:
- Audi Q5 Q7,
- BMW X3, X5, X6
- Citroen C-Crosser,
- Chevrolet Captiva,
- Ford Kuga,
- Jeep Wrangler, Grand Cherokee
- Land Rover
- Mercedes G, GLK, GL, ML
- Nissan Qashqai,
- Opel Antara
- Peugeot 3008, 4007
- Porsche Cayenne,
- Range Rover,
- Renault Koleos,
- Saab 9-7X,
- Volvo XC90
- Volkswagen Tiguan, Touareg,
- Volvo XC60,
- Toyota Land Cruiser,
Samochody segment K - vany
Klasa obszernych samochodów mogących zabrać przynajmniej 5 osób wraz z dużym bagażem, a często przystosowanych do przewozu 7 osób. W tej klasie również zobaczymy:
- Chrysler Voyager,
- Citroen Xsara Picasso,
- Ford C-Max, S-Max
- Lancia Phedra
- Mercedes-Benz A, B
- Opel Zafira,
- Peugeot 807,
- Renault Espace,
- Seat Alhambra
- Volkswagen Touran, Sharan,
Rodzaje nadwozia w samochodach
W ustaleniu do jakiej klasy należy nasz pojazd, pomóc może informacja o rodzaju nadwozia, jaki posiada. Możemy wyróżnić kilkanaście różnych rodzajów nadwozia. Do najpopularniejszych zaliczymy hatchbacki, sedany, i kombi. Oto ich szczegółowe charakterystyki:
Hatchback
Auta z dużą pokrywą przestrzeni bagażowej pełniącą funkcję trzecich lub piątych drzwi. Otwiera się ona łącznie z szybą, a po jej podniesieniu mamy dostęp do przestrzeni ładunkowej od podłogi bagażnika aż po sufit samochodu. Wysokość kabiny z reguły zmniejsza się płynnie od przedniej do tylnej części auta. Hatchbacki to zwykle auta z segmentu A, B i C, w wyższych segmentach (D, E), nazywa się je raczej liftbackami, ze względu na bardziej pochyloną szybę i nawis nadwozia za tylnym kołem.
Sedan
Zwykle trójbryłowe nadwozie, z wyraźnie oddzielonym przedziałem silnikowym i bagażowym. Do nadwozia tego typu przylgnęła również nazwa „limuzyna”. Pokrywa bagażnika zaczyna się poniżej linii tylnej szyby, po jej podniesieniu mamy dostęp do przestrzeni ładunkowej, ograniczony stosunkowo niewielkim otworem załadunkowym. Niejednokrotnie w nadwoziach tego typu nie montuje się składanej tylnej kanapy, co dodatkowo ogranicza przestrzeń bagażową. Z nadwoziem tym spotykamy się najczęściej w segmentach od C do F, rzadko również w segmencie B.
Kombi
Samochód o powiększonej przestrzeni bagażowej, w którym w przeciwieństwie do hatchbacka, część bagażowa ma zwykle tę samą wysokość co część pasażerska. Pokrywa bagażnika unosi się wraz z szybą i schodzi ostro (prawie pionowo) w dół. Kombi zwykle występuje w wersji pięciodrzwiowej i ma tylny zwis większy niż w przypadku pozostałych wymienionych dotąd wersji nadwoziowych.
Do bardziej ekskluzywnych rodzajów nadwozia zalicza się coupe i kabriolet.
Coupe
Coupe to najczęściej nadwozie dwubryłowe i dwudrzwiowe z bardziej opływową stylistyką, niż inne typy nadwozia. Nisko opadającą ku tyłowi linia dachu sprawia, że w środku jest zwykle niewiele miejsca dla pasażerów tylnej kanapy, albo po prostu jej brak i auto jest dwumiejscowe. Producenci coraz częściej wypaczają tę nazwę, stosując ją do opisywania aut określanych zwykle jako sedany, ale z bardziej opływową linią nadwozia, takie jak Volkswagen Passat CC.
Kabriolet
Kabriolet natomiast to pojazd, którego cechą charakterystyczną jest to, że zupełnie nie ma dachu, lub jego dach jest składany. Dach może być wykonany z miękkiej tkaniny, lub z blach, z której zrobiono resztę karoserii. Ze względów konstrukcyjnych kabriolety są zwykle dwudrzwiowe.
Van
Wśród kierowców posiadających duże rodziny, popularność zdobywają auta typu VAN. Są to wielozadaniowe pojazdy osobowe, zdolne do przewozu od 5 do 9 osób. Zwykle mają jednobryłowe nadwozia i w porównaniu do aut typowo osobowych, znacznie podwyższoną linię dachu. Ich przestrzeń pasażerską można w sporym zakresie modyfikować i np. w razie potrzeby dysponować dwoma miejscami siedzącymi i sporą przestrzenią ładunkową. Ze względu na praktyczne zastosowania, VANy często maja odsuwane drzwi boczne. Zwykle są budowane na podwoziach samochodów osobowych.
SUV - auta sportowo-użytkowe
Coraz większą popularność zyskują u nas również auta z nadwoziami typu SUV, czyli samochody sportowo-użytkowe. Łączą one w sobie cechy auta osobowego i terenowego, są najczęściej wyposażone jak auta osobowe, ale dzięki powiększonemu prześwitowi i montażowi większych kół zdają się być zdolne do jazdy w terenie. Nierzadko jednak to tylko złudzenie, a pojazdy te nie maja nawet napędu na cztery koła. Te „oszukujące” modele, zwykle z napędem na przednią oś, bez jakichkolwiek elementów przystosowujących je do jazdy poza utwardzoną nawierzchnią, nazywa się crossoverami.
Tak w mocnym uproszczeniu przedstawiają się najpopularniejsze klasyfikacje, według których dzielimy samochody. Trzeba jednak pamiętać, że producenci nie ułatwiają nam życia i sami niejednokrotnie klasyfikują swoje auta w kategoriach, delikatnie mówiąc zaskakujących, albo przygotowują rozwiązania utrudniające zaliczenie je jednoznacznie do jednej z kategorii. Jako przykład podać można Skodę i model Superb drugiej generacji - w jego przypadku otwiera się zarówno pokrywa bagażnika poniżej linii szyb, co pozwala na zaliczenie go do grona sedanów, jak i klapa z tylną szyba, co każe przesunąć go do grona liftbacków. Z drugiej strony na przykład Mazda swój model 6, należący do segmentu D, w którym auta z otwieraną klapą bagażnika razem z szybą nazywa się liftbackami, sama nazywa hatchbackiem. Granice między klasami są więc bardzo płynne i zmieniają się wraz z kolejnymi pomysłami producentów samochodów.
Zdjęcia pochodzą z materiałów producentów.
Linea to klasa B+
Laguna czyli królowa lawet jest pozaklasowa i nie jest to temat do dyskusji.
czy ktokolwiek ( jestem przekonany że nie ) jest mi w stanie odpowiedzieć dlaczego niemiecki szajs jest klasowany o jedną półkę wyżej od konkurencji? nie wnikając w setki absurdalnych przykładów zapytam na przykład : jak się ma jakiś bliżej nie określony i bliźniaczo podobny do setek innych modeli i produkowany w tysiacach egzemplarzy dla ubogich niemiaszków jakiś posrany model Porsche do Maseratti czy Arinera, Konigsseg ... ? Proszę o nie wypowiadanie się małoletnich gówniarzy zafascynowanych niemiecką techniką wojskową bez krzty fantazji. pozdro.
Ziutek... Linea to w dalszym ciągu Fiat :D Więc ciesz się że autor zakwalifikował to auto jako auto :D
@Tofik Mało Pali Niskie zużycie opon i innych materiałów eksploatacyjnych Same plus, a ty sie czepiasz. :)
Ata laguna zapewne jeżdżi non stop na lawecie,no luksus .
A moja Laguna z 2006 roku z bardzo bogatym wyposazeniem to chyba nalezy do segmentu E ? a nie do D??? JEST PIEKNA . REPREZENTACYJNA, KOMFORTOWA, WYGODNA,I BARDZO BOGATO WYPOSAZONA!!!!
Fiat Linea to chyba należy do segmentu C. Przy 456 cm długości i 173 cm szerokości raczej trudno go zaliczyć do aut małych.
Zobacz także