08.09.2018 14:43
0

Jak strefa zgniotu wpływa na bezpieczeństwo?

Autor: opony.com.pl

Kiedy eksperci mówią o kolizjach, często poruszają zagadnienie strefy zgniotu. Duża część kierowców nie zdaje sobie sprawy, czym to właściwie jest oraz jaki wpływ ma na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

Strefa zgniotu — co to jest?

Strefa zgniotu, a ściślej strefa kontrolowanego zgniotu, jest kluczowym elementem, który chroni pasażerów podczas jazdy samochodem. W obecnych czasach przeprowadzanych jest wiele testów uderzeniowych, które potwierdzają ich wysoką wartość w pojazdach. W związku z tym producenci aut starają się dzięki nim coraz lepiej zabezpieczać wnętrza aut.

Strefa zgniotu to tak ukształtowane części samochodu (np. podłużnice czy też wzmocnienia boczne), które podczas zderzenia, ulegają zgnieceniu, pochłaniając przy tym znaczną część energii kinetycznej z wypadku i nie pozwalając na dotarcie jej do tak zwanej klatki bezpieczeństwa, czyli części samochodu, w której znajdują się kierowca i pasażerowie. Elementy te wykonane są najczęściej z wytłoczek o stopniowej grubości blach lub mają odpowiednio zaprojektowane kształty, np. w postaci użebrowanych podłużnic, które podczas uderzenia zwijają się w tak zwaną „harmonijkę". Dzięki temu reszta sił powinna być, równomiernie rozłożona poprzez węzły szkieletu karoserii na inne jej części. Umożliwia to tym samym możliwość udzielenia pomocy osobom poszkodowanym podczas zderzenia.

Bezpieczeństwo jest najważniejsze

To hasło przyświecało inżynierowi koncernu Daimler-Benz w 1959. Wtedy to właśnie Bela Barenyi skonstruował pierwszą strefę zgniotu. Chodź przez lata pomysł ewoluował, to zawsze jego podstawowe założenia odnosiły się do pomysłu wynalazcy urodzonego w Austrii.

Ochrona klatki bezpieczeństwa przez strefę zgniotu to jeden z podstawowych elementów, który ma wpływ na bezpieczeństwo bierne auta. We współczesnych autach to z przodu pojazdu montowane są strefy zgniotu, które są najbardziej sztywne. Jest to spowodowane, faktem, że siła uderzenia podczas wypadku, która powstaje z tyłu pojazdu, jest najczęściej znacznie mniejsza niż poprzez uderzenie z przodu.

Właśnie przez to z tyłu pojazdu stosuje się znacznie krótsze strefy zgniotu, a część siły uderzeniowej podczas zderzenia, przenosi się poprzez węzły konstrukcyjne płyty podłogowej oraz dachu na przód samochodu. Zatem konstrukcja centralna samochodu (szkielet) jest sztywna, a konstrukcja tylnej części ma wyraźnie mniejszą sztywność. Inaczej jest z bocznymi strefami, mają one bowiem znacznie mniejsze rozmiary — wyznacza ją jedynie grubość drzwi. Najczęściej montuje się w drzwiach wzmocnienia boczne, czyli metalowe belki w futrynach, które mają zwiększyć bezpieczeństwo przy uderzeniu w bok pojazdu.

strefa zgniotu w samochodzie
Strefa zgniotu ratująca życie

Ponadto strefa zgniotu, skraca odcinek hamowania pojazdu z kilkudziesięciu do kilkunastu centymetrów, co znacznie zmniejsza przeciążenie oraz jednocześnie zwiększa szansę przeżycia pasażerów podczas zderzenia. Strefa kontrolowanego zgniotu należy do elementów systemu bezpieczeństwa biernego w pojazdach, które mają za zadanie chronić osoby znajdujące się w aucie. W przypadku wystąpienia kolizji, gdy elementy czynne pojazdu okażą się niewystarczające, to systemy bierne są jedyną szansą na przeżycie lub zmniejszenie niebezpiecznych obrażeń.

W ostatnich latach,  bardzo istotnym elementem, który jest brany pod uwagę przy projektowaniu samochodów, jest bezpieczeństwo pasażerów. Z pewnością zastosowanie tego wynalazku we współczesnych autach, wpływa na ograniczenie obrażeń, które powstają na skutek silnego zderzenia.



Komentarze