Test ADAC 2010 - opony letnie w rozmiarze 225/45 R17
Dowiedz się, jakie opony są polecane przez fundację ADAC na rok 2010. Sprawdź wyniki testu opon letnich ADAC w rozmiarze 225/45R17!
Test niemieckiego automobilklubu ADAC i fundacji Warentest, w którym sprawdzono 17 modeli ogumienia typu 225/45 R17 W/Y wykazał zasadnicze różnice między produktami wiodących marek a ogumieniem z Dalekiego Wschodu. Podobnie jak w przypadku testu opon 185/65 R15H, bezkonkurencyjna okazała się opona Pirelli Cinturato, tyle że był to model P7 ( P6 produkowana jest w mniejszym rozmiarze). Ogumienie to wytwarza najmniejszy hałas spośród testowanych (przy prędkości 80 km/h), co sprawia, że można je stosować nie tylko w wyciszonych limuzynach, ale także w autach sportowych i kabrioletach. Badania wykazały, że na długich dystansach hałas wytwarzany m.in. przez opony wpływa na komfort jazdy, a tym samym na nasze samopoczucie i zmęczenie.
Uwaga!
W testach ADAC niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony, które uzyskały najmniej punktów są najbardziej przez ADAC rekomendowane.
Najwyższą rekomendację (szczególnie polecana) uzyskało pięć modeli: wspomniana Pirelli Cinturato P7, Dunlop SP Sport Maxx TT, Continental SportContact 3, Michelin Pilot Sport 3 i Bridgestone Potenza RE050 A. Większe zużycie paliwa sprawiło, że w tej grupie nie znalazł się Goodyear Eagle F1 Asymetric – najlepsza opona w stawce podczas testu na mokrej nawierzchni. Poza nim jeszcze sześć produktów uznano za godne oceny polecenia: Vredestein Ultrac Cento, Hankook Ventus S1, evo, Kumho Ecsta LE Sport (KU39), Uniroyal RainSport 2, Firestone Firehawk SZ90µ i Maloya Futura Sport W. Aż pięć modeli opon określono jako niepolecane. Są to: Nankang Noble Sport NS-20, Sava Intensa, Goodride Neza200 M+S, Wanli S-1063 i Sunny SN3800 M+S. Decydujący wpływ miały kiepskie właściwości jezdne na mokrej nawierzchni. W dwóch przypadkach doszło do oblania testu przyspieszonego zużycia bieżnika według standardu ADAC, ostrzejszego niż przemysłowa norma DIN. Świetne wyniki za małe zużycie paliwa i trwałość (małe zużycie) bieżnika w takiej sytuacji są praktycznie nieistotne, ponieważ uzyskano je kosztem bezpieczeństwa. Jak wiadomo, dobre właściwości na mokrej jezdni i małe zużycie paliwa rzadko kiedy idą w parze.
Zalecenie ADAC obejmuje ocenę łączną, wyliczaną na podstawie ważonych ocen w poszczególnych kategoriach. Jeśli jednak testowane ogumienie wypada gorzej w jednej z kluczowych dziedzin (jeździe na suchej i mokrej nawierzchni, większym zużyciu paliwa oraz zużyciu bieżnika i teście przyspieszonego zużycia) poniżej oceny łącznej to następuje obniżenie zalecenia o jeden albo więcej poziomów. Szczegóły oceny podano w tabeli, a noty, które obniżyły zalecenie ADAC zaznaczono w tabeli kolorem czerwonym. Na zielono wyróżniono najlepsze oceny w poszczególnych elementach próby. Końcowa kolejność opon z tym samym zaleceniem nie jest przypadkowa - decyduje o niej wyższa ocena łączna. Wyniki testu w poszczególnych kategoriach oraz wartości progów oceniania dla poszczególnych zaleceń ADAC znajdują się w tabeli. Zgodnie z oryginalnymi notami, niższa wartość oznacza lepszy wynik. W ogumienia do aut z mocnymi silnikami nie należy szukać chwilowych oszczędności. Trzeba pamiętać, że samochód jadący z prędkością 80 km/h na ogumieniu chińskim tańszym o 20 euro na sztukę potrzebuje do zatrzymania na mokrej nawierzchni nawet o 40 metrów więcej niż auto poruszające się na lepszych oponach. Przy większych prędkościach różnica ta będzie jeszcze większa. Poza tym nawet samochód posiadający świetne właściwości trakcyjne nie będzie się dobrze prowadził, jeśli na jego koła założy się kiepskie opony. Ceny opon kupowanych w Polsce są znacznie niższe niż ogumienia kupowanego w Niemczech. W przypadku opony Vredestein Ultrac Cento rozbieżności sięgały nawet 70 procent. Zawsze warto porównywać ze sobą także polskie oferty, ponieważ można zaoszczędzić nawet jedną trzecią ceny.
Pirelli Cinturato P7
Zalety: wszechstronna opona letnia, dobra na suchej i na mokrej jezdni, stosunkowo małe zużycie paliwa, małe zużycie bieżnika, najmniej hałaśliwa opona w teście
Wady: (brak)
Dunlop SP Sport Maxx TT
Zalety: wszechstronna opona letnia, szczególnie dobra na mokrej nawierzchni, dobra także na suchej jezdni
Wady: (brak)
Continental SportContact 3
Zalety: wszechstronna opona letnia z najlepszą oceną na suchej nawierzchni, dobra także na mokrej jezdni
Wady: większe zużycie bieżnika
Michelin Pilot Sport 3
Zalety: wszechstronna opona letnia, szczególnie dobra na suchej jezdni, dobra także na mokrej nawierzchni
Wady: (brak)
Bridgestone Potenza RE050 A
Zalety: wszechstronna opona letnia, szczególnie dobra na suchej jezdni
Wady: (brak)
Goodyear Eagle F1 Asymetric
Zalety: najlepszy wynik na mokrej nawierzchni, dobra także na suchej jezdni, małe zużycie bieżnika
Wady: stosunkowo duże zużycie paliwa, co obniżyło zalecenie ADAC
Vredestein Ultrac Cento
Zalety: dobra na suchej jezdni, stosunkowo małe zużycie paliwa
Wady: słabsza od najlepszych na mokrej nawierzchni, co obniżyło zalecenie ADAC
Hankook Ventus S1 evo
Zalety: dobra na suchej nawierzchni
Wady: słabsza od najlepszych na mokrej jezdni, co obniżyło zalecenie ADAC
Kumho Ecsta LE Sport (KU39)
Zalety: dobra na suchej nawierzchni
Wady: duże zużycie bieżnika
Uniroyal RainSport 2
Zalety: dobra na suchej jezdni
Wady: spore zużycie bieżnika
Firestone Firehawk SZ90µ
Zalety: dobra na suchej nawierzchni
Wady: nieco słabsza na mokrej jezdni, stosunkowo duże zużycie paliwa, dość duże zużycie bieżnika
Maloya Futura Sport W
Zalety: (brak wyraźnych mocnych stron)
Wady: nieco słabsza na mokrej nawierzchni, hałaśliwa, dość duże zużycie bieżnika
Nankang Noble Sport NS-20
Zalety: (brak wyraźnych mocnych stron)
Wady: słaba na mokrej jezdni, co obniżyło zalecenie ADAC, dość duże zużycie paliwa
Sava Intensa
Zalety: najmniejsze zużycie paliwa, najmniejsze zużycie bieżnika dobra na suchej nawierzchni
Wady: bardzo słaba na mokrej nawierzchni, co obniżyło zalecenie ADAC, dość hałaśliwa
Goodride Neza200 M+S
Zalety: bardzo małe zużycie bieżnika
Wady: bardzo słaba na mokrej nawierzchni, co obniżyło zalecenie ADAC, bardzo słaba na suchej jezdni, najbardziej hałaśliwa opona w teście
Wanli S-1063
Zalety: małe zużycie bieżnika
Wady: bardzo słaba na mokrej nawierzchni, co obniżyło zalecenie ADAC, bardzo słaba na suchej jezdni, opona nie zdała testu przyspieszonego zużycia wg standardu ADAC
Sunny SN3800 M+S
Zalety: małe zużycie bieżnika
Wady: bardzo słaba na mokrej i na suchej nawierzchni, opona nie zdała testu przyspieszonego zużycia wg standardu ADAC
Zobacz także