Testy opon letnich 2021 ACE, Auto Bild oraz Auto Zeitung
Letnie ogumienie o wysokich osiągach odgrywa olbrzymią rolę w bezpiecznym i komfortowym podróżowaniu. Poszukując nowego kompletu do swojego samochodu, warto zapoznać się ze specjalistycznymi rankingami. Najnowsze testy opon letnich 2021 zostały przeprowadzone przez testerów z niemieckich magazynów Auto Bild i Auto Zeitung oraz automobilklubu ACE. Które modele wypadły w nich najlepiej?
Test opon letnich 2021 w rozmiarze 205/55 R16 Auto Bild
Miejsce | Model | Ogólna ocena AutoBild |
1. | Kumho Ecsta HS51 | Wzorowa |
2. | Continental Premium Contact 6 | Wzorowa |
3. | Semperit SpeedLife 3 | Wzorowa |
4. | Dębica Presto HP2 | Wzorowa |
5. | Bridgestone Turanza T005 | Wzorowa |
6. | Hankook Ventus Prime 3 | Dobra |
7. | Pirelli Cinturato P7 C2 | Dobra |
8. | Michelin Primacy 4 | Dobra |
9. | Firestone Roadhawk | Dobra |
9. | Goodyear EfficientGrip Performance 2 | Dobra |
11. | BF Goodrich Advantage | Zadowalająca |
11. | Toyo Proxes Comfort | Zadowalająca |
11. | Maxxis Premitra HP5 | Zadowalająca |
11. | Uniroyal Rainsport 5 | Zadowalająca |
15. | Falken Ziex ZE 310 | Zadowalająca |
15. | Fulda EcoControl HP2 | Zadowalająca |
17. | Nokian Wetproof | Zadowalająca |
17. | Kleber Dynaxer HP4 | Zadowalająca |
19. | Dunlop BluResponse | Zadowalająca |
20. | Nexen N’blue HD Plus | Zadowalająca |
W 2021 roku miał miejsce test letnich opon w rozmiarze 205/55 R16, zrealizowany przez czasopismo Auto Bild. Obejmował on 53 modele ogumienia różnych klas, spośród których 5 oceniono jako wzorowe, a kolejne pięć jako dobre. Specjaliści Auto Bild prowadzili kontrolę zakupionych anonimowo egzemplarzy na profesjonalnych stanowiskach badawczych w Niemczech, Hiszpanii oraz Włoszech. Brali oni pod uwagę dwanaście aspektów:
- hamowanie, prowadzenie i pokonywanie zakrętów, aquaplaning na prostej i krętej drodze – na mokrych nawierzchniach,
- hamowanie, prowadzenie, komfort i hałas generowany w czasie jazdy po suchej drodze,
- maksymalny przebieg, opory toczenia oraz stosunek jakości do ceny.
Aby wybrane modele mogły przejść kompleksowy test opon letnich 2021 205/55 R16, najpierw musiały z pozytywnym wynikiem zaliczyć rundę kwalifikacyjną. Obejmowała ona próbę hamowania – na suchej nawierzchni ze 100 km/h, natomiast na mokrej – z 80 km/h. Tylko 20 egzemplarzy z najlepszą notą brało udział dalszej weryfikacji. Zwycięzcą rundy wstępnej został Hankook Ventus Prime 3, który cechował się najkrótszą drogą hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej drodze. Tuż za nim w czołówce znalazły się Pirelli Cinturato P7 C2 oraz Kumho Ecsta HS51.
Wspomniane modele oraz 17 ich konkurentów były następnie sprawdzane pod względem trwałości, wpływu na zużycie paliwa oraz kosztów zakupu. W ostatecznym rankingu na pierwszym miejscu uplasował się Kumho Ecsta HS51, wyróżniając się precyzyjną sterownością, krótką drogą hamowania, wydłużonymi przebiegami i niską ceną zakupu. Tuż za tym modelem uplasował się Continental PremiumContact 6 o zrównoważonych właściwościach oraz wysokiej stabilności i trwałości, a na trzeciej pozycji – Semperit Speed-Life 3, skutecznie chroniący przed aquaplaningiem, a zarazem cichy i tani. Sporym zaskoczeniem jest też czwarta lokata, która przypadła polskiej oponie ekonomicznej Dębica Presto HP 2 – zdaniem specjalistów niedrogiej, trwałej i z właściwościami jezdnymi na wysokim poziomie. Dwa modele, które znalazły się na podium w testach hamowania rundy kwalifikacyjnej, po ogólnej ocenie spadły na nieco niższe miejsca, otrzymując notę dobrą.
Test opon letnich 2021 w rozmiarze 225/45 R17 ACE
Miejsce | Model | Ogólna ocena punktowa |
1. | Nexen N'Fera Sport SU2 | 157 |
2. | Nokian Wetproof | 153 |
3. | Falken Azenis FK510 | 152 |
4. | Maxxis Premitra 5 | 152 |
5. | Michelin Primacy 4 | 151 |
6. | Continental PremiumContact 6 | 146 |
7. | Laufenn S Fit EQ+ | 146 |
8. | BFGoodrich Advantage | 144 |
9. | Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 143 |
Kolejny ranking ogumienia na lato w rozmiarze 225/45 R17 przygotował automobilklub ACE. Skontrolował on dziewięć modeli różnych segmentów cenowych, wskazując, że niejednokrotnie najtańsze egzemplarze oferują wyższe osiągi, aniżeli produkty z półki premium. Test opon letnich 2021 225/45 R17 w wykonaniu Auto Club Europe obejmował zachowanie na suchej i mokrej nawierzchni, opory toczenia wpływające na ilość zużytego paliwa, poziom hałasu generowanego w czasie jazdy oraz cenę zakupu. Osiągi w poszczególnych konkurencjach składały się na ostateczną ocenę punktową; im była ona wyższa, tym lepiej wybrany model wypadał w ogólnym zestawieniu.
Zwycięzcą testu ACE została opona Nexen N’Fera Sport SU2, z ilością 157 punktów na 190 możliwych do zdobycia. Wykazała się ona najlepszymi osiągami na suchej nawierzchni oraz doskonałymi właściwościami na mokrej jezdni. Była to także druga najtańsza opona w tym rankingu, która zajęła również wysokie miejsce w kategorii oporów toczenia i kosztów zakupu. Na drugim miejscu uplasował się model Nokian Wetproof. Oferował on doskonałe właściwości na mokrej nawierzchni i niewiele gorsze na suchej drodze, połączone z przystępną ceną. Trzecia lokata przypadła w udziale dwóm oponom: Maxxis Premitra 5, który był najtańszy w tym zestawieniu, a zarazem gwarantował najlepszą ochronę przed aquaplaningiem i niewysokie opory toczenia oraz Falken Azenis FK510, przodujący w kategorii właściwości na mokrej nawierzchni. Pozostałe kontrolowane modele klasy premium nie otrzymały wystarczającej ilości punktów, by zakwalifikować się do pierwszej trójki najlepiej ocenianych opon. Jednocześnie oferowały one najniższe opory toczenia, umożliwiając wydłużoną i ekonomiczną eksploatację – istotną dla wielu oszczędnych użytkowników.
Test opon letnich w rozmiarze 225/40 R18 Auto Zeitung
Miejsce | Model |
1. | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 |
2. | Continental PremiumContact 6 |
2. | Pirelli P Zero PZ4 |
4. | Michelin Pilot Sport 4 |
5. | Falken Azenis FK510 |
6. | Nokian Powerproof |
7. | Maxxis Victra Sport 5 |
8. | Dunlop Sport Maxx RT 2 |
9. | Hankook Ventus S1 evo3 |
10. | Nexen N’Fera Sport |
W tym roku sprawdzian opon letnich wykonał także niemiecki magazyn motoryzacyjny Auto Zeitung. Skontrolował on dziesięć popularnych modeli z segmentu Ultra High Performance, z których aż połowa – zdaniem specjalistów – nie jest godna polecenia. Test opon letnich 2021 225/40 R18 odbył się w temperaturze 25 stopni na stanowisku doświadczalnym w okolicach Rzymu. W jego trakcie oceniano takie aspekty, jak jazdę na suchej i mokrej drodze – przyczepność i drogę hamowania, wytrzymałość oraz opory toczenia. Ostateczny wynik stanowił średnią z rezultatów, jakie odnotowano w czasie kontroli.
Zdobywcą pierwszego miejsca został Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5. Wykazał on najlepsze właściwości na mokrej nawierzchni i doskonałe osiągi na suchej drodze, gwarantując maksimum bezpieczeństwa w każdych warunkach. Specjaliści docenili go także za świetną wydajność oraz pozytywny wpływ na ilość zużytego paliwa. Tuż za nim zobaczymy Continental PremiumContact 6, który – choć nieco słabszy na mokrej jezdni niż zwycięzca, był zarazem najlepszy w kategorii jazdy na suchej nawierzchni. Wysoce polecane były także inne modele klasy premium – Pirelli P Zero PZ4 i Michelin Pilot Sport 4 oraz produkt średniego segmentu Falken Azenis FK510, który oferował najlepszy stosunek jakości do ceny. Zaskoczeniem może natomiast okazać się brak rekomendacji do jazdy w warunkach letnich dla takich modeli, jak Nokian Powerproof czy Hankook Ventus S1 evo3, które tym razem nie zyskały uznania specjalistów.
Wyniki tegorocznych testów opon letnich są dość podobne do rankingów z 2020 roku. Aktualne klasyfikacje ponownie pokazały, że wysokie osiągi oferują nie tylko modele z półki premium, lecz również ogumienie budżetowe oraz należące do klasy średniej. Zdaniem specjalistów zarówno prestiżowe produkty Continentala i Pirelli, jak i tańsze propozycje Nexena czy Kumho mogą zapewnić optymalne bezpieczeństwo, wygodę i ekonomię podróżowania. Kierując się rezultatami tych testów, każdy użytkownik bez trudu wybierze model dobrany do swoich potrzeb i stylu prowadzenia, który zarazem nie nadwyręży budżetu przeznaczonego na zakup ogumienia.
Swój sprawdzian ogumienia w rozmiarach 205/55 R16 oraz 225/50 R17 przepowadziła także organizacja ADAC. Jej wyniki można znaleźc w osobnym artykule test opon letnich ADAC 2021.
Zobacz także