07.04.2021 12:05
0

Testy opon letnich 2021 ACE, Auto Bild oraz Auto Zeitung

Autor: opony.com.pl

Letnie ogumienie o wysokich osiągach odgrywa olbrzymią rolę w bezpiecznym i komfortowym podróżowaniu. Poszukując nowego kompletu do swojego samochodu, warto zapoznać się ze specjalistycznymi rankingami. Najnowsze testy opon letnich 2021 zostały przeprowadzone przez testerów z niemieckich magazynów Auto Bild i Auto Zeitung oraz automobilklubu ACE. Które modele wypadły w nich najlepiej?

Test opon letnich 2021 w rozmiarze 205/55 R16 Auto Bild

Test opon letnich 205 55 R16 - wyniki

Miejsce Model Ogólna ocena AutoBild
1. Kumho Ecsta HS51 Wzorowa
2. Continental Premium Contact 6 Wzorowa
3. Semperit SpeedLife 3 Wzorowa
4. Dębica Presto HP2 Wzorowa
5. Bridgestone Turanza T005 Wzorowa
6. Hankook Ventus Prime 3 Dobra
7. Pirelli Cinturato P7 C2 Dobra
8. Michelin Primacy 4 Dobra
9. Firestone Roadhawk Dobra
9. Goodyear EfficientGrip Performance 2 Dobra
11. BF Goodrich Advantage Zadowalająca
11. Toyo Proxes Comfort Zadowalająca
11. Maxxis Premitra HP5 Zadowalająca
11. Uniroyal Rainsport 5 Zadowalająca
15. Falken Ziex ZE 310 Zadowalająca
15. Fulda EcoControl HP2 Zadowalająca
17. Nokian Wetproof Zadowalająca
17. Kleber Dynaxer HP4 Zadowalająca
19. Dunlop BluResponse Zadowalająca
20. Nexen N’blue HD Plus Zadowalająca

W 2021 roku miał miejsce test letnich opon w rozmiarze 205/55 R16, zrealizowany przez czasopismo Auto Bild. Obejmował on 53 modele ogumienia różnych klas, spośród których 5 oceniono jako wzorowe, a kolejne pięć jako dobre. Specjaliści Auto Bild prowadzili kontrolę zakupionych anonimowo egzemplarzy na profesjonalnych stanowiskach badawczych w Niemczech, Hiszpanii oraz Włoszech. Brali oni pod uwagę dwanaście aspektów:

  • hamowanie, prowadzenie i pokonywanie zakrętów, aquaplaning na prostej i krętej drodze – na mokrych nawierzchniach,
  • hamowanie, prowadzenie, komfort i hałas generowany w czasie jazdy po suchej drodze,
  • maksymalny przebieg, opory toczenia oraz stosunek jakości do ceny.

Aby wybrane modele mogły przejść kompleksowy test opon letnich 2021 205/55 R16, najpierw musiały z pozytywnym wynikiem zaliczyć rundę kwalifikacyjną. Obejmowała ona próbę hamowania – na suchej nawierzchni ze 100 km/h, natomiast na mokrej – z 80 km/h. Tylko 20 egzemplarzy z najlepszą notą brało udział dalszej weryfikacji. Zwycięzcą rundy wstępnej został Hankook Ventus Prime 3, który cechował się najkrótszą drogą hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej drodze. Tuż za nim w czołówce znalazły się Pirelli Cinturato P7 C2 oraz Kumho Ecsta HS51.

Wspomniane modele oraz 17 ich konkurentów były następnie sprawdzane pod względem trwałości, wpływu na zużycie paliwa oraz kosztów zakupu. W ostatecznym rankingu na pierwszym miejscu uplasował się Kumho Ecsta HS51, wyróżniając się precyzyjną sterownością, krótką drogą hamowania, wydłużonymi przebiegami i niską ceną zakupu. Tuż za tym modelem uplasował się Continental PremiumContact 6 o zrównoważonych właściwościach oraz wysokiej stabilności i trwałości, a na trzeciej pozycji – Semperit Speed-Life 3, skutecznie chroniący przed aquaplaningiem, a zarazem cichy i tani. Sporym zaskoczeniem jest też czwarta lokata, która przypadła polskiej oponie ekonomicznej Dębica Presto HP 2 – zdaniem specjalistów niedrogiej, trwałej i z właściwościami jezdnymi na wysokim poziomie. Dwa modele, które znalazły się na podium w testach hamowania rundy kwalifikacyjnej, po ogólnej ocenie spadły na nieco niższe miejsca, otrzymując notę dobrą.

Test opon letnich 2021 w rozmiarze 225/45 R17 ACE

Test opon letnich 225 45 R17 - wyniki

Miejsce Model Ogólna ocena punktowa
1. Nexen N'Fera Sport SU2 157
2. Nokian Wetproof 153
3. Falken Azenis FK510 152
4. Maxxis Premitra 5 152
5. Michelin Primacy 4 151
6. Continental PremiumContact 6 146
7. Laufenn S Fit EQ+ 146
8. BFGoodrich Advantage 144
9. Goodyear EfficientGrip Performance 2 143

Kolejny ranking ogumienia na lato w rozmiarze 225/45 R17 przygotował automobilklub ACE. Skontrolował on dziewięć modeli różnych segmentów cenowych, wskazując, że niejednokrotnie najtańsze egzemplarze oferują wyższe osiągi, aniżeli produkty z półki premium. Test opon letnich 2021 225/45 R17 w wykonaniu Auto Club Europe obejmował zachowanie na suchej i mokrej nawierzchni, opory toczenia wpływające na ilość zużytego paliwa, poziom hałasu generowanego w czasie jazdy oraz cenę zakupu. Osiągi w poszczególnych konkurencjach składały się na ostateczną ocenę punktową; im była ona wyższa, tym lepiej wybrany model wypadał w ogólnym zestawieniu.

Zwycięzcą testu ACE została opona Nexen N’Fera Sport SU2, z ilością 157 punktów na 190 możliwych do zdobycia. Wykazała się ona najlepszymi osiągami na suchej nawierzchni oraz doskonałymi właściwościami na mokrej jezdni. Była to także druga najtańsza opona w tym rankingu, która zajęła również wysokie miejsce w kategorii oporów toczenia i kosztów zakupu. Na drugim miejscu uplasował się model Nokian Wetproof. Oferował on doskonałe właściwości na mokrej nawierzchni i niewiele gorsze na suchej drodze, połączone z przystępną ceną. Trzecia lokata przypadła w udziale dwóm oponom: Maxxis Premitra 5, który był najtańszy w tym zestawieniu, a zarazem gwarantował najlepszą ochronę przed aquaplaningiem i niewysokie opory toczenia oraz Falken Azenis FK510, przodujący w kategorii właściwości na mokrej nawierzchni. Pozostałe kontrolowane modele klasy premium nie otrzymały wystarczającej ilości punktów, by zakwalifikować się do pierwszej trójki najlepiej ocenianych opon. Jednocześnie oferowały one najniższe opory toczenia, umożliwiając wydłużoną i ekonomiczną eksploatację – istotną dla wielu oszczędnych użytkowników.

Test opon letnich w rozmiarze 225/40 R18 Auto Zeitung

Test opon letnich 225 40 R18 - wyniki

Miejsce Model
1. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
2. Continental PremiumContact 6
2. Pirelli P Zero PZ4
4. Michelin Pilot Sport 4
5. Falken Azenis FK510
6. Nokian Powerproof
7. Maxxis Victra Sport 5
8. Dunlop Sport Maxx RT 2
9. Hankook Ventus S1 evo3
10. Nexen N’Fera Sport

W tym roku sprawdzian opon letnich wykonał także niemiecki magazyn motoryzacyjny Auto Zeitung. Skontrolował on dziesięć popularnych modeli z segmentu Ultra High Performance, z których aż połowa – zdaniem specjalistów – nie jest godna polecenia. Test opon letnich 2021 225/40 R18 odbył się w temperaturze 25 stopni na stanowisku doświadczalnym w okolicach Rzymu. W jego trakcie oceniano takie aspekty, jak jazdę na suchej i mokrej drodze – przyczepność i drogę hamowania, wytrzymałość oraz opory toczenia. Ostateczny wynik stanowił średnią z rezultatów, jakie odnotowano w czasie kontroli.

Zdobywcą pierwszego miejsca został Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5. Wykazał on najlepsze właściwości na mokrej nawierzchni i doskonałe osiągi na suchej drodze, gwarantując maksimum bezpieczeństwa w każdych warunkach. Specjaliści docenili go także za świetną wydajność oraz pozytywny wpływ na ilość zużytego paliwa. Tuż za nim zobaczymy Continental PremiumContact 6, który – choć nieco słabszy na mokrej jezdni niż zwycięzca, był zarazem najlepszy w kategorii jazdy na suchej nawierzchni. Wysoce polecane były także inne modele klasy premium – Pirelli P Zero PZ4 i Michelin Pilot Sport 4 oraz produkt średniego segmentu Falken Azenis FK510, który oferował najlepszy stosunek jakości do ceny. Zaskoczeniem może natomiast okazać się brak rekomendacji do jazdy w warunkach letnich dla takich modeli, jak Nokian Powerproof czy Hankook Ventus S1 evo3, które tym razem nie zyskały uznania specjalistów.

Wyniki tegorocznych testów opon letnich są dość podobne do rankingów z 2020 roku. Aktualne klasyfikacje ponownie pokazały, że wysokie osiągi oferują nie tylko modele z półki premium, lecz również ogumienie budżetowe oraz należące do klasy średniej. Zdaniem specjalistów zarówno prestiżowe produkty Continentala i Pirelli, jak i tańsze propozycje Nexena czy Kumho mogą zapewnić optymalne bezpieczeństwo, wygodę i ekonomię podróżowania. Kierując się rezultatami tych testów, każdy użytkownik bez trudu wybierze model dobrany do swoich potrzeb i stylu prowadzenia, który zarazem nie nadwyręży budżetu przeznaczonego na zakup ogumienia.

 

Swój sprawdzian ogumienia w rozmiarach 205/55 R16 oraz 225/50 R17 przepowadziła także organizacja ADAC. Jej wyniki można znaleźc w osobnym artykule test opon letnich ADAC 2021.



Komentarze