Testy opon letnich ADAC 2011 w rozmiarze 195/65 R15
Niemiecki ADAC oglosił wyniku testu opon letnich na sezon 2011. Jakie modele są najbardziej polecane na nadchodzący sezon?
Cena wcale nie jest wykładnikiem jakości produktu – pokazuje test ogumienia letniego na sezon 2011 przeprowadzony przez fundację Warentest i automobilklub ADAC. Koszty zakupu produktów zapewniających dobre bezpieczeństwo w różnych warunkach są zbliżone do kosztów nabycia kiepskich wyrobów. Ponadto tańsze modele wielokrotnie okazywały się lepsze od droższych produktów w poszczególnych kategoriach.
Najlepsze modele
Spośród przetestowanych 16 modeli ogumienia 7 uznano za dobre: Vredestein Sportrac 3, Bridgestone Ecopia EP 150, Nokian V, Maloya Lugano, Continental ContiPremiumContact 2, Dunlop SP Sport FastResponse i Semperit Speed-Life. Okazały się one dobre w kategoriach związanych z bezpieczeństwem. 6 wyrobów otrzymało ocenę zadowalający: Michelin Energy Saver, Firestone TZ300a, Pirelli Cinturato P1, Hankook KinERGT Eco K425, Goodyear EfficientGrip i Falken ZIEX ZE912. Cztery pierwsze z tej szóstki bywały lepsze od zwycięzców w niektórych kategoriach, ale obniżono im ocenę końcową z powodu słabszych właściwości na mokrej nawierzchni. Z tego samo powodu, ale znacznie gorszych rezultatów, w szczególności tzw. prowadzenia bocznego, za tylko wystarczające uznano ogumienie Sava Intensa HP i Point S Summerstar 2. Ten ostatni model zaliczył test przyśpieszonego zużycia jedynie wg normy DIN, ale już nie wg bardziej rygorystycznych wymogów ADAC. Jeden produkt uznano za niedostateczny (wadliwy) – Chenshan CBR66. Okazał się on tak kiepski na mokrej nawierzchni, że otrzymał najniższą z możliwych not. Za zużycie bieżnika otrzymał on najlepszą ocenę, ale wynik, gwarantujący zwykle bardzo duże przebiegi, wydaje się wątpliwą zaletą w sytuacji kiedy opona nie zaliczyła testu przyśpieszonego zużycie nawet wg normy DIN.
Różnice na mokrej nawierzchni
O ile na suchej jezdni dominująca większość testowanych modeli ogumienia wypadła dobrze, a Firestone TZ300a nawet bardzo dobrze, to na mokrej jezdni różnice były już ogromne. Za dobre uznano już tylko 7 z 16 modeli opon i one wygrały ten test. Najmniejszym zużyciem paliwa poszczycić może się Pirelli Cinturato P1. Z kolei w perspektywie długoterminowej ekonomiczne powinny być Michelin Energy Saver, dzięki małemu zużyciu bieżnika i wynikającym z tego możliwym dużym przebiegom. Oba eko produkty są jednak wyraźnie słabsze od zwycięzców na mokrej nawierzchni. Użytkownicy kabrioletów powinni rozważyć zakup ogumienia Bridgestone Ecopia EP 150, które okazało się nie tylko jednym z najbezpieczniejszych, ale i najmniej hałaśliwym w teście.
Rosnące ceny opon
Ze względu na utrzymujące się od kilkunastu miesięcy bardzo wysokie ceny na rynkach kauczuku naturalnego i ropy naftowej, ważnych surowców do produkcji ogumienia, oraz dużego popytu na ogumienie w Chinach i Indiach należy przyśpieszyć zakup nowych opon. W tym roku spodziewane są zarówno kolejne podwyżki cen ogumienia, jak i jeszcze dłuższe okresy niedoboru podaży najlepszych modeli opon. Taniej w tym roku nie będzie.
Szczegółowe wyniki testu
UWAGA! Wyniki punktowe poszczególnych modeli ogumienia znajdują się w tabeli, gdzie podano także orientacyjne ceny z rynku niemieckiego. Podana kolejność nie jest przypadkowa i wynika z dokładnie wyliczonej wartości oceny, w zestawieniu podawanej po zaokrągleniu. Zachowano oryginalne noty, gdzie niższa wartość oznacza lepszy wynik.
Ocena ADAC bazuje na ocenie łącznej, wyliczanej z ważonych ocen w poszczególnych kategoriach. Ponadto, jeśli opona w jednej z kategorii dotyczącej bezpieczeństwa albo środowiska (na suchej nawierzchni, na mokrej nawierzchni, zużycie paliwa, zużycie bieżnika, test przyspieszonego zużycia) wypadnie gorzej niż łącznie, to ocena ADAC obniżana jest o 1 albo nawet 2 stopnie. W tabeli na zielono wyróżniono najlepsze noty w poszczególnych dziedzinach, a noty, które obniżyły ocenę ADAC zaznaczono kolorem czerwonym. Kryteria testu i wagi ocen: na suchej nawierzchni (20%), na mokrej nawierzchni (40%), hałaśliwość (10%), zużycie paliwa (10%), zużycie bieżnika (20%), Test przyspieszonego zużycia (bez wagi, może być zdany, częściowo zdany, np. wg normy DIN, ale nie wg ADAC, albo „oblany”).
MODEL | Sucha nawierzchnia | Mokra nawierzchnia | Hałaśliwość | Zużycie paliwa | Zużycie bieżnika | OCENA |
Vredestein Sportrac 3 | 1,8 | 2,0 | 3,5 | 2,4 | 1,5 | dobry |
Bridgestone Ecopia EP 150 | 1,6 | 2,2 | 2,8 | 1,9 | 2,5 | dobry |
Nokian V | 1,7 | 2,0 | 3,1 | 2,3 | 2,5 | dobry |
Maloya Lugano | 1,9 | 2,5 | 3,6 | 2,5 | 1,0 | dobry |
Continental ContiPremiumContact 2 | 1,6 | 2,3 | 3,4 | 1,7 | 2,5 | dobry |
Dunlop SP Sport FastResponse | 1,6 | 2,4 | 3,6 | 1,8 | 2,5 | dobry |
Semperit Speed-Life | 1,9 | 2,5 | 3,3 | 1,9 | 2,5 | dobry |
Michelin Energy Saver | 1,7 | 3,1 | 3,1 | 2,0 | 0,8 | zadowalający |
Firestone TZ300a | 1,5 | 2,7 | 3,3 | 2,3 | 1,8 | zadowalający |
Pirelli Cinturato P1 | 1,7 | 2,9 | 3,1 | 1,5 | 1,8 | zadowalający |
Hankook KinERGY Eco K425 | 1,9 | 3,1 | 3,0 | 1,6 | 1,5 | zadowalający |
Goodyear EfficientGrip | 1,8 | 3,1 | 3,3 | 1,8 | 2,3 | zadowalający |
Falken ZIEX ZE912 | 1,8 | 3,2 | 3,1 | 2,2 | 2,0 | zadowalający |
Sava Intensa HP | 2,5 | 3,6 | 3,1 | 2,4 | 2,3 | wystarczający |
Point S Summerstar 2 | 2,5 | 3,6 | 4,4 | 2,2 | 1,8 | wystarczający |
Chengshan CSR66 | 2,0 | 5,5 | 3,4 | 2,2 | 0,6 | wadliwy |
Cechy testowanych modeli
MODEL | ZALETY | WADY |
OPONY POLECANE | ||
Vredestein Sportrac 3 | wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem, najlepsza na mokrej jezdni | - |
Bridgestone Ecopia EP 150 | wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem, najmniej hałaśliwa w teście | - |
Nokian V | wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem, najlepsza nota na mokrej jezdni | - |
Maloya Lugano | wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem, małe zużycie bieżnika | - |
Continental ContiPremiumContact 2 | wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem | - |
Dunlop SP Sport FastResponse | wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem, małe zużycie paliwa | - |
Semperit Speed-Life | wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem | - |
OPONY WARUNKOWO POLECANE | ||
Michelin Energy Saver | bardzo małe zużycie bieżnika, dobra na suchej jezdni | słabsza na mokrej nawierzchni |
Firestone TZ300a | bardzo dobra na suchej jezdni (najlepsza w teście) | słabsza na mokrej nawierzchni |
Pirelli Cinturato P1 | najmniejsze zużycie paliwa, dobra na suchej jezdni | słabsza na mokrej nawierzchni |
Hankook KinERGY Eco K425 | małe zużycie paliwa | słabsza na mokrej nawierzchni |
Goodyear EfficientGrip | małe zużycie paliwa, dobra na suchej jezdni | słabsza na mokrej nawierzchni |
Falken ZIEX ZE912 | dobra na suchej jezdni | słabsza na mokrej nawierzchni, duże zużycie bieżnika |
OPONY NIEPOLECANE | ||
Sava Intensa HP | - | słaba na mokrej nawierzchni, stosunkowo duże zużycie paliwa |
Point S Summerstar 2 | - | słaba na mokrej nawierzchni, bardzo hałasliwa, test przyśpieszonego zużycia zdany tylko częściowo (wg normy DIN) |
Chengshan CSR66 | - | bardzo słaba na mokrej nawierzchni, niezaliczony test przyśpieszonego zużycia, mylące oznaczenie M+S |
Potwierdzam opinię internauty < szymex 13 czerwca 2012> Opona Michelin Energy Saver - Posiada bardzo kiepskie trzymanie boczne samochodu. Kupiłem je jako drugi już komplet do Fokusa, którego mam od nowości.Tymi Michelinami byłem mocno rozczarowany i szybko wróciłem do Pirelli.
Potwierdzam opinię internauty < szymex 13 czerwca 2012> Opona Michelin Energy Saver - Posiada bardzo kiepskie trzymanie boczne samochodu. Kupiłem je jako drugi już komplet do Fokusa, którego mam od nowości.Tymi Michelinami byłem mocno rozczarowany i szybko wróciłem do Pirelli.
No bo to normalne ! wszystkie opony o konstrukcji z naciskiem na ekonomię nie beda trzymaly na zakrętach tak jak rasowe opony letnie, to są opony do spokojnej jazdy na zasadach Eco drivingu zgrubsza nie stworzone dla agresywnej jazdy także Ameryki nie odkryles
Moi kochani , uwazajcie na michelina energy safer , znajomy je kupil do passata z 2002 roku i wyrzucił je na smietnik po miesiacu a to z powodu ze auto latalo po jezdni jak chcialo, przy gwaltowniejszych skretach auto plynie jak statek na morzu, od siebie powiem jedynie tyle ze po obejrzeniu i jak to sie mowi dotknieciu tych opon przerazilem sie bo te gumy nie maja absolutnie trzymania bocznego , rant ktory styka sie z felga moglem sobie paluszkami wyginac we wszystkie strony swiata, obkrecac zgniatac , wywijac i zawijac, naprawde zaniim kupicie jakas gume dotknijcie jej, bo przy energy safer mozna naprawde sobie narobic balaganu , uwazam ze to nie jest pewna opona ale przyznaje racje ze faktycznie nie sciera sie mocno ;) albo cos za cos, bezpieczenstwo jest w cenie :)
A ja po " przeczytaniu ze zrozumieniem " skłaniałbym się do Michelin-ów . Bo duzo mniejsze od innych zuzycie bieżnika . W przktyce może się więc okazać Ze liderzy juz po 10 tyś przebiegu totalnie stracą swoje parametry / szczególnie na mokrej nawieżchni / , a Misiek będzie nadal taki sam .Może przydałby sie test " długodystansowy " ?
ja kupilem summerstar 2 i napisze za rok ..daj PANIE BOZE....TYLKO W PRAKTYCE A NIE JAKIES TAM ... AHOJ
kochani kierowcy-mam73 lata-40 lat za kółkiem (niezawodowo)-wyższe wykształcenie techniczne-usiłowałem dobrać opony do mojej "nowej" hondy crx del sol na podstawie różnych testów (adac i wiele innych) i zgłupiałem-te same opony skaczą jak pchełki to w górę to w dół różnych list testowych od szczególnie polecanych do wręcz niebezpiecznych - i te różne klasyfikacje 1-6 albo 5-1-horror DOPIERO ZNAJOMY Z BRANŻY OPONIARSKIEJ POWIEDZIAŁ MI -PANIE JANUSZU KUP PAN OPONY KTÓRE SIĘ PANU NAJBARDZIEJ PODOBAJĄ I OK!!!!! wybrałem toyo T1R.wszystkiego najlepszego w 2012 wszystkim kierowcom oraz GDDKIA
Nie jestem pewien na ile można testom wierzyć, a już w szczególności adac do bezstronnych nie należy.Podam przykład opony Good Year Efficient Grip vs Michelin Energy Saver.Według TUV oraz skandynawskiego NAF Good Year okazuje się być lepszą od Michelin pod każdym względem za wyjątkiem zużycia bieżnika i porównywalną z Conti Premium Contact 2.W teście ADAC jest to opona : "warunkowo polecana", to chyba żart.
Greg - Czytamy ze zrozumieniem... Dla rozjaśnienia dodam: Ocena 4-1 to ocena ogólna.. i tu im wy7żej tym lepiej. Testy ADAC działają odwrotnie.. im niższa nota tym lepiej... Pozdrawiam.. ;-)
Ciekawe, jeśli nota 4 jest najlepszą a 1 najgorszą to autor artykułu chyba nie zrozumiał wyników. Jak opona Bridgestone Ecopia EP 150 uzyskując najniższą notę w pozycji hałaśliwość może być najcichsza a opona Nokian V najlepsza na mokrą nawierzchnię?
Zobacz także