25.11.2002 22:20
1

Vredestein - krótka historia koncernu

Autor: Opony.com.pl

Vredestein Banden jest częścią dużego koncernu holenderskiego Vredestein NV zajmującą się produkcją opon osobowych, dostawczych, przemysłowych, rolniczych i rowerowych. Sprawdź historię tej firmy i poznaj modele, które wychodziły z taśm produkcyjnych holenderskiej marki.

Pozostałe przedsiębiorstwa wchodzące w skład Vredestein NV to:

  • Hevea – prowadzi działalność w zakresie produkcji gumowego obuwia.
  • Vredestein Rubber Resources – jest dostawcą surowca gumowego dla przemysłu.
  • Vredestein Sealing Systems – stemy wodoodporne wykorzystywane m.in. przy budowie tuneli

W 2016 r. firma Vredestein Banden obchodziła 70 rocznice swojego powstania. Historia holenderskiego przedsiębiorstwa, mającego siedzibę w Enschede, rozpoczyna się w 1946 r. Tak więc pierwsze lata jej istnienia przypadły na okres tuż po zakończeniu II Wojny Światowej.

Jednak pierwsze kroki firma stawiała wcześniej – na początku XX wieku. Wtedy to rozpoczęto eksperymentalną produkcję opon do samochodów osobowych pod nazwą Vredestein. Jednakże próba ta zakończyła się niepowodzeniem w 1925 r. z powodu rozczarowujących wyników.

Jakość i innowacja zawsze były nierozerwalnie związane z firmą Vredestein. Przepisy bezpieczeństwa stają się coraz bardziej restrykcyjne w związku z rosnącą liczbą samochodów poruszających się po drogach i stale wzrastającymi prędkościami, które osiągają. Producent opon pozostanie na rynku tylko wtedy, gdy jakość jego produktów będzie rosła poprzez nieustającą pracę nad ich ulepszaniem. Vredestein Banden właśnie w taki sposób działa już przez ponad 70 lat.

Pierwsze opony Vredestein

Pierwszymi oponami wytwarzanymi w Enschede były opony marki Goodrich. Okazało się jednak, że opony te, które stały się hitem w Stanach Zjednoczonych, tylko częściowo chroniły przed poślizgiem na drogach Europy. Z tego powodu Vredestein stworzył własny produkt, przeznaczony specjalnie na drogi Europy Zachodniej.

Nowa opona, która łączyła w sobie dobrą ochronę przed poślizgiem i odporność na zużycie została nazwana Profilux. By podkreślić, że jest to wyjątkowy produkt, opona Profilux była sprzedawana owinięta w papier. Przesłanie było oczywiste: to jest coś więcej niż opona, to jest produkt wysokiej jakości wyprodukowany z najwyższą dbałością.

Reklama Vredestein

Wiele dyskusji toczy się na temat udziału pięknych kobiet w reklamie. Czy nie jest szowinistyczne wykorzystanie wizerunku kobiety do reklamowania produktu tylko dlatego, że przykuwa uwagę mężczyzn kupujących dany produkt? W latach ’50 nie było to istotne dlatego Firma Vredestein mogła wykorzystać do promocji opon 2 postaci kobiece. Zostały one ochrzczone imionami: Profilientje i Masterlientje. Profilientje ujrzała światło dzienne w 1951 r. podczas wprowadzania na rynek opon Profilux. Nie były to zbyt liberalne czasy w związku z powyższym Profilentje nosiła tradycyjny holenderski strój. Przesłanie jakie głosiła było jasne: Vredestein stoi na straży produktów wysokiej jakości.

Młodsza siostra Profilientje powstała w 1958 r. Masterlientje została pokazana prasie podczas prezentacji nowej opony marki Vredestein – Masterlux. Ponieważ od powstania Profilientje minęło 7 lat było całkowicie oczywistym, że Masterlientje należy do zupełnie innego pokolenia. Zamiast tradycyjnego stroju i chodaków nosiła odważny, dopasowany kombinezon. Ale nie można było spodziewać się czegoś innego skoro w tamtym okresie Rosjanie wysłali w kosmos swój drugi statek kosmiczny Sputnik. Dla firmy Vredestein było logicznym, że należy użyć futurystycznego wizerunku Masterlientje, który będzie pasował do zaistniałej sytuacji.

Vredestein i sport

Dla większości marek opon sporty motocyklowe i samochodowe stanowią idealną możliwość promowania nazwy firmy. Tablice do nalepiania reklam ustawione wzdłuż trasy rajdu, czapki, koszulki itp. są najbardziej popularnymi formami reklamy. Ale nie powinien nikogo zaskoczyć fakt, że firma Vredestein miała w tych rodzajach sportów swój własny unikalny wkład. Przez ponad 55 lat Vredestein Banden był obecny na dużych europejskich rajdach w wyjątkowym charakterze. Częściowo poprzez ekipy używające opon Vredestein, ale nie tylko. Firma uruchamiała również specjalny samochód serwisowy podczas rajdów służący nie tylko przewożeniu opon własnych ekip. Przy wielu punktach krytycznych wzdłuż trasy rajdu Monte Carlo firma Vredestein ustawiała boksy, gdzie uczestnicy mogli zatrzymać się by sprawdzić opony i w razie potrzeby je wymienić.

Działalność ta szybko się rozwinęła i zakres świadczonych usług zwiększył się. I kiedy w 1955 r. włączono do obsługi rajdu samochód serwisowy kierowcy w trakcie wyścigu mogli nawet odświeżyć się i zjeść lekki posiłek. Wszyscy kierowcy byli traktowani jednakowo, bez względu na to jakich opon używali.

Kolejną wyjątkową usługą świadczoną przez firmę Vredestein był transport bagażowy. Wszyscy kierowcy biorący udział w rajdzie Monte Carlo zabierali ze sobą bagaż osobisty. Vredestein zorganizował dla wszystkich uczestników transport ich bagażu włączając w to odprawę celną (dla kierowców z zagranicy) i dostarczenie do hotelu. Przez wiele lat przepisy nakazywały by samochody przed przyjazdem do Monte Carlo były parkowane na wyznaczonym miejscu. Miało to na celu zapewnienie, że wszystkie pojazdy po przyjeździe do Monte Carlo będą znajdowały się w tych samych warunkach przed odbywającym się w następnym dniu testem. Samochód serwisowy firmy Vredestein był zazwyczaj zaparkowany 1 km przed linią mety. Ekipy, które uważały, że potrzebują pomocy serwisu mogły zmienić opony w ostatniej chwili. Samochód serwisowy razem z niezbędnymi samochodami dostawczymi brał udział w Rajdzie Tulipanowym (Tulpenrally) na trasie Scheveningen – Luxemburg – Scheveningen, w Caltex Economy Test i w rajdach samochodowych w Zandvoort. Tego typu działania pomogły stworzyć atmosferę wzajemnej życzliwości między kierowcami producentami samochodów. Ta ostatnia grupa była bardzo istotna ponieważ w pierwszej dekadzie swego istnienia firma Vredestein była przede wszystkim zależna od bezpośrednich dostaw swoich wyrobów do fabryk samochodów na tzw. pierwsze wyposażenie. Działanie te zaowocowały bardzo dobrymi kontaktami z takimi producentami samochodów jak: Daimler-Benz, Volvo, Saab, Opel, Ford i BMW.

Problemy holenderskiej firmy

Lata ’70 i wczesne lata’80 zaznaczyły się w historii Vredestein Banden jako okres prób, na które firma została wystawiona. Częściowo były za to odpowiedzialne: reformy socjalne, kryzys na rynku ropy naftowej i recesja. Ale najważniejszy problem stanowiła firma Goodrich, partner Vredestein Banden od początku istnienia holenderskiego przedsiębiorstwa. Zaczynało nawet wyglądać na to, że Vredestein stanie się anonimowym oddziałem firmy amerykańskiej, ale z czasem znaleziono rozwiązanie i Vredestein mógł pojawić się ze swoimi produktami jako niezależne przedsiębiorstwo. W momencie powstania Vredestein Banden, Goodrich był w posiadaniu 20% akcji firmy. Ta sytuacja trwała do początku lat ’70. Wtedy to kierownictwo Vredestein zaczęło odnosić wrażenie, że ich partner nie jest zainteresowany planowaniem działań dla holenderskiego przedsiębiorstwa ani inwestowaniem w nie pieniędzy. Z tego powodu zaczęto zwracać się w kierunku Goodyear Tyre Company. W rezultacie powstała poważna oferta dotycząca wszystkich udziałów Vredestein Banden.

Nastąpił kłopotliwy okres, w którym firmy Goodyear i Goodrich próbowały kupić każdą ilość udziałów. Po sporządzeniu bilansu okazało się, że te walkę minimalnie wygrał Goodrich posiadając 52% akcji Vredestein. Następnie Goodrich odkupił pozostałe udziały od Goodyera Tyre Company za kwotę przekraczającą 30 mln £. W kolejnych latach Goodrich nie zmienił swojego postepowania względem holenderskiego przedsiębiorstwa. Amerykanie nie rozumieli, że potrzebne są konsultacje ze związkami zawodowymi, nie byli zainteresowani polityką socjalną i inwestowaniem w firmę. Nazwa Vredestein była coraz bardziej spychana na dalszy plan. W reklamach, ale także na produktach przede wszystkim, pojawiało się słowo Goodrich.

W 1976 r. okazało się, że Goodrich zamierza sprzedać przynoszące zysk działy firmy Vredestein, resztę zlikwidować i wycofać się z rynku europejskiego. Z inspiracji rządu holenderskiego powstał jednak plan ratowania zakładu. Państwo przejęło 51% akcji przedsiębiorstwa płacąc za nie 7 mln £. W styczniu 1977 r. prezes Vredestein Banden przedstawił plan odbudowy firmy bazujący na kluczowych koncepcjach dotyczących jakości, zorientowania na rynek, automatyzacji i technologii. Jednakże przez cały ten czas Goodrich czerpał korzyści ponieważ formy do produkcji opon miały logo amerykańskiej firmy. Dopiero w 1980 r. sprzedano ostatnią oponę z logo Goodrich.

Niezależność Vredestein

W czerwcu 1977 r. rozpoczęła się nowa era w dziejach Vredestein Banden. Zaczęto stopniowo wprowadzać do opon zjeżdżających z taśmy produkcyjnej logo firmy. Produkowano 2 zupełnie nowe opony: Sprint ST 70 i Snow+. Oba produkty były popularne. W testach zimowych opon przeprowadzonych przez niemiecki automobilklub (ADAC), opona Snow+ zajęła pierwsze miejsce jako najbardziej uniwersalna. Opona ta w Niemczech przejęła 15% rynku opon zimowych.

Po zerwaniu kontaktów z firmą Goodrich, Vredestein Banden musiał włożyć sporo wysiłku w odzyskanie niezależnej pozycji na rynku. Nie pomagała w tym negatywna prasa, jaką firma miała przez długi czas. Dział marketingu dostał więc za zadanie odbudowanie zaufania klientów do marki. Niespodziewanie działania, które podjęto zwiększyły też zaufanie pracowników do przedsiębiorstwa. W jednej z kampanii reklamowych Vredestein pokazał się jako dostawca opon, który nie tworzy podziału między oponami przeznaczonymi na pierwsze wyposażenie a oponami przeznaczonymi na rynek wtórny. Było to rezultatem raportów umieszczonych w prasie branżowej, w których informowano, że wielu producentów dostarczało na rynek wtórny opony, które były gorszej jakości od montowanych jako pierwsze wyposażenie. W 1990 r. Vredestein zdecydował się zmienić kierunek swego działania. Jak największa liczba opon jest produkowana na różne rynki. Część opon stanowi pierwsze wyposażenie, ale większość trafia na rynek części zamiennych.

Vredestein posiada spółkę join-venture w Malezji. Intensywne kontakty w tym rejonie świata zaowocowały budową fabryki opon przemysłowych, w której wykorzystywane jest know-how firmy Vredestein. Większość produkcji trafia na rynki azjatyckie, ale spora część eksportowana jest do Europy. Opony te produkowane są z logo Vredestein. W szerokiej gamie produktów oferowanych przez Vredestein Banden znalazły się też pierwsze na świecie opony (Sportrac i Ultrac) zaprojektowane przy współudziale włoskich stylistów z Giugiaro Design. Swoją śmiałą stylizacją zachwyciły spore grono odbiorców. Jednocześnie posiadają wszystkie cechy wpływające na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Innym ciekawym produktem jest koło zapasowe fabrycznie montowane do takich samochodów jak Mercedes SL, Porsche 911 czy Maserati 4000 GT.

Nosi on nazwę Space Master. Koło to umieszczone w bagażniku zajmuje bardzo mało miejsca dzięki temu, że jest pozbawione powietrza. W razie potrzeby, gdy należy zmienić koło w prosty i szybki sposób można je napompować przy pomocy kompresora znajdującego w zestawie. Vredestein to innowacja.

Oferta Vredestein

Obecnie, opony Vredestein są bardzo popularną marką, należącą do segmentu premium. W ofercie naszego sklepu znajdują się następujące modele:

Opony całoroczne Vredestein

Opony letnie Vredestein

Opony zimowe Vredestein



Komentarze