23.09.2009 14:02
53

Właściwe ciśnienie w oponach zimowych

Autor: Opony.com.pl

Właściwe ciśnienie w oponach gwarantuje bezpieczne, długotrwałe i ekonomiczne użytkowanie naszych opon. Jakie powinniśmy mieć ciśnienie w kołach na zimę? Większe, mniejsze, czy takie, jak homologował producent danego auta?

Co to jest "ciśnienie przewidziane przez producenta danego auta"?

Jest to optymalne ciśnienie dla opon w naszym pojeździe, które podaje producent auta. Informację o zalecanej wartości ciśnienia do każdego pojazdu, producenci zamieszczają w różnych miejscach pojazdu, najczęściej w formie wlepki. W zależności od danego pojazdu, informację tę można znaleźć na klapce wlewu od paliwa, w schowku, na progu lub słupku, przy drzwiach kierowcy. Najczęściej zalecane wartości to przykładowo, 2.0, 2.2, itp.

Co powoduje spadek temperatury w naszych oponach?

Podczas zimy częste są duże wahania temperatur. Każdy spadek temperatury oznacza obniżenie ciśnienia w naszych kołach. Dla przykładu, nasz samochód ma zalecaną wartość ciśnienia opon 2 bary. Opona została napompowana do zalecanego ciśnienia w garażu, w temperaturze około 20 stopni Celsjusza. Przyjrzyjmy się wpływowi temperatury: w temperaturze 0 stopni Celsjusza, ciśnienie tej samej opony wynosić będzie już 1,8 bara, przy dalszych spadkach, w temperaturze minus 10 stopni będzie to 1,7 bara, a przy minus 20 stopniach, ciśnienie wynosić będzie już tylko 1,59 bara, co oznacza spadek o 20 procent w stosunku do zalecanego przez producenta! Dlatego podczas zimy, kluczowe jest sprawdzanie ciśnienia w oponach częściej niż w okresie letnim, najlepiej raz w tygodniu.

Co oznacza mniejsze ciśnienie w naszych oponach?

Mniejsze ciśnienie w naszych oponach to szereg problemów. Opony ze zbyt niskim ciśnieniem wydłużają drogę hamowania, a także pogarszają sterowalność pojazdu. Zbyt niskie ciśnienie powoduje znoszenie na boki podczas jazdy na wprost i "pływanie" podczas pokonywania zakrętów. Niższe ciśnienie powoduje obniżenie ogólnie pojętej przyczepności, która szczególnie podczas zimy jest dla nas bardzo ważna. Zbyt niskie ciśnienie powoduje także większe zużycie paliwa oraz znaczące zwiększenie zużycia bieżnika opony.

Pamiętaj!

Zimą możesz zwiększyć ciśnienie o 0,2 bara w stosunku do zalecanego latem.

Niektórzy twierdzą, że należy obniżać ciśnienie w oponach na zimę po to, by opona miała lepszą przyczepność na śniegu. Nic bardziej błędnego. Zbyt niskie ciśnienie powoduje, że opona nie styka się z nawierzchnią całą szerokością, a jedynie krawędziami, co obniża jej przyczepność i siłę nośną. Celowe obniżanie ciśnienia w oponach stosowane jest w sportach wyczynowych samochodów z napędem 4x4, ale wynika to z innej specyfiki nawierzchni, po której się te pojazdy poruszają. Dlatego tego typu analogie są chybione.

Zimą zwiększamy ciśnienie w oponach o 0,2 bara

Prawidłowe ciśnienie zapewnia oponom najlepszą możliwą dla nich przyczepność, co szczególnie istotne jest zimą. W praktyce, nie zawsze jest możliwe bieżące dostosowywanie ciśnienia do aktualnej temperatury, szczególnie w przypadku często zmieniających się temperatur w zimie. Dlatego też, kiedy niskie temperatury utrzymują się przez okres kilku dni, zaleca się zwiększyć ciśnienie o 0,2 bara. Dlaczego kompensacja odbywa się akurat o 0,2 bara? Wynika to z pewnego rodzaju uśrednienia zakresu zimowych wahań temperatury w naszym klimacie.

Pamiętajmy o wyrównaniu ciśnienia do poziomu zalecanego przez producenta samochodu, kiedy temperatura otoczenia znów się podniesie. Ciśnienia podawane przez producentów są dla naszych kół optymalne.



Komentarze