Wszystko o budowie felgi
Felga samochodowa jest elementem nadwozia i stanowi wewnętrzną część koła. Podstawową jej funkcją jest stworzenie kompletnego koła wraz oponą i zapewnienie prawidłowego utrzymania samochodu na drodze, a także wentylacja układu hamulcowego. Przyjrzyjmy się bliżej parametrom felgi, na które warto zwrócić uwagę przy zakupie, aby cieszyć się jej funkcjonalnością.
Budowa felgi i ich rodzaje
Każda felga samochodowa powstaje w formie odlewniczej o ściśle sprecyzowanym kształcie. Są to przeważnie części jednoelementowe, do produkcji których stosuje się różnego rodzaju materiały w zależności od rodzaju samochodu, jego ciężaru oraz przeznaczenia. Najpopularniejszym ich rodzajem są alufelgi, które wykonuje się z lekkiego stopu aluminium. Oprócz tego możemy wyróżnić także felgi magnezowe, charakteryzujące się długą żywotnością, wykorzystywane w samochodach wyścigowych, a także felgi stalowe. Niezależnie od rodzaju felgi, warto zwrócić uwagę na ich podstawowe parametry, które ułatwią nam wybór odpowiedniej:
- Szerokość – podawana w calach, jest to odległość pomiędzy wewnętrznymi krawędziami obręczy,
- Płaszczyzna symetrii – linia, która wyznacza połowę szerokości felgi
- Średnica felgi – również wyrażana w calach, jest to odległość pomiędzy najdalej położonymi od siebie punktami na zewnętrznych krawędziach obręczy,
- Et felgi (offset) – osadzenie felgi, jest to odległość pomiędzy płaszczyzną symetrii, a powierzchnią montażową; od tego parametru zależy stopień wysunięcia felgi na zewnątrz pojazdu - im większe ET, tym felga będzie bardziej schowana w nadkolu; parametr ten możemy zmieniać poprzez stosowanie pierścieni centrujących i dystansowych (separujących felgę od piasty);
- Rozstaw śrub (otworów mocujących) – ten parametr określa ilość otworów mocujących i ich średnicę wyrażoną w milimetrach; w przypadku, gdy nie znamy rozstawu śrub, dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z narzędzi udostępnianych na stronach producentów felg
- Typ profilu przekroju – informuje o ukształtowaniu powierzchni, która zostanie zakryta przez oponę; ma wpływ na sztywność felgi.
- Średnica otworu centralnego – wyrażona w milimetrach i oznaczana symbolem CH, niezwykle istotny parametr, ponieważ to właśnie otwór centralny przenosi drgania z koła na piastę.
Grafika przedstawiająca budowę felgi
Pierścienie centrujące
Oprócz wskazanych powyżej parametrów, niezwykle istotne dla prawidłowego montażu felgi są pierścienie centrujące. Ich zadaniem jest wypełnienie przestrzeni między otworem centrującym, a piastą. Będą niezastąpione, gdy zdecydujemy się na zakup felg uniwersalnych, w przypadku których istnieje ryzyko niedokładnego dopasowania i pojawienia się luzów na piaście. Z pozoru błahy problem może być powodem poważnych konsekwencji, takich jak drgania kierownicy, szybsze zużywanie się opon, a nawet elementów zawieszenia.
Warto więc skorzystać z rozwiązań, jakie oferują nam producenci felg i zastosować pierścienie centrujące. Dobór ich odpowiedniego rozmiaru jest niezwykle istotny. Tutaj znaczenie ma każdy milimetr, warto więc wykorzystać suwmiarkę do pomiarów. W razie wątpliwości lepiej zasięgnąć opinii wulkanizatora lub mechanika, który pomoże dobrać odpowiedni rozmiar. Jeśli chodzi o materiał, z którego został wykonany pierścień to w większości przypadków trafimy na plastikowe części. Użycie plastiku do wyrobu pierścienia nie umniejsza jednak jego wartości dla bezpieczeństwa samochodu oraz kierującego i jego pasażerów.
Zobacz także