Ząbkowanie opon
Przyczyna nierównomiernego zużywania się opon leży po stronie współpracy bieżnika z nawierzchnią. Niezależnie czy mówimy o "ząbkowaniu" klocków, czy zużyciu w kształcie "zębów piły" powód pozostaje ten sam.
Najważniejsze jest poznanie mechanizmów powstawania zjawiska "ząbkowania" klocków bieżnika.
Nierównomierne zużycie opon
Z "ząbkowaniem" bieżnika mamy do czynienia najczęściej w oponach zamontowanych na tylnej osi nienapędzanej (wleczonej). Dlaczego tak się dzieje? Wyobraźmy sobie prace opony na tylnej osi. Auto uzyskuje napęd z osi przedniej, a oś tylna jest wleczona, tzn. koła tylne obracają się w wyniku oddziaływania asfaltu na bieżnik i wprowadzającego w ruch koła tylne. W trakcie jazdy na bieżnik opon tylnych asfalt oddziaływuje stale w tym samym kierunku tzn. zawsze silniej na krawędź spływu klocków bieżnika, powodując tym smym ich podcieranie. Podczas hamowania opony tylne oddziaływują na asfalt, powodując silniejsze wzajemne oddziaływanie, jednak ciągle w tym samym kierunku, podcierając jeszcze silniej te same krawędzie klocków bieżnika.
Natomiast na osi przedniej napędzanej sytuacja jest odmienna. W przypadku napędzania auta klocki bieżnika opony oddziaływują na asfalt zawsze od strony krawędzi natarcia, powodując jej podcieranie. Natomiast w przypadku hamowania klocki bieżnika opon przednich podcierają się z przeciwnej strony, tak jak w oponach tylnych, od strony spływu. Sytuacja taka powoduje, że na osi napędzanej klocki bieżnika są ścierane z dwóch kierunków, co powoduje ich równomierne zużycie, ale i przyspieszone.
Jakie opony nie ząbkują?
Nie ma modelu opony, który nie jest poddawany ząbkowaniu. Można jednak poprzez odpowiednie czynności zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska.
Czynnikiem wpływającym na zjawisko "ząbkowania" jest rzeźba bieżnika - im jest bardziej otwarta (klocki bieżnika są dalej oddalone od siebie), tym większe jest ryzyko "ząbkowania" bieżnika. Idealną oponą odporną na "ząbkowanie" byłaby opona z jednolitą rzeźbą bieżnika, bez klocków i poprzecznych kanałów. Pamiętać jednak należy, że opona musi spełniać szereg wymogów: przeniesienia napędu, hamowania, trzymania na zakrętach, odprowadzania wody, komfortu itd. W związku z tym projektuje się rzeźby bieżników, które w jak największym stopniu spełniają wszystkie wymagania.
Kolejnym elementem jest ciśnienie w oponach, które powinno być odpowiednie do obciążenia. Zawyżone ciśnienie powoduje wzrost zjawiska ząbkowania. Należy stosować się do ciśnień zalecanych przez producenta aut lub ogumienia. Nowe auta posiadają informacje w postaci naklejki informującej o zalecanym ciśnieniu na każdej osi, w zależności od stopnia obciążenia auta.
Nie bez znaczenia jest stan zawieszenia i amortyzacji auta. Uszkodzone zawieszenie i zużyte amortyzatory wpływają na pogłębienie zjawiska "ząbkowania" klocków bieżnika. Wielowahaczowy układ zawieszenia kół, wbrew powszechnej opinii, nie jest przyczyną "ząbkowania" bieżnika opon. Na tego typu układzie zawieszenia zjawisko to jest jednak bardziej widoczne, ponieważ opona nie jest ścierana w kierunku poprzecznym do kierunku jazdy, co ma miejsce w starszych układach zawieszenia. Bardzo wrażliwe na "ząbkowanie" są opony na tylnych osiach aut kombi, które eksploatowane są bez większego obciążenia. W tym przypadku twardsza amortyzacja tylnej nieobciążonej osi pogłębia zjawisko "ząbkowania". Zaleca się wówczas dostosowanie ciśnienia w tylnych kołach odpowiednio do obciążenia, tzn. zastosowanie najniższego dopuszczalnego ciśnienia dla danego auta.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na wyząbkowanie opony jest styl jazdy kierowcy. Gwałtowne przyspieszanie i hamowanie będzie powiększało zjawisko ząbkowania na osiach nienapędzanych. Natomiast szybka jazda po krętych drogach będzie zacierać ślady ząbkowania.
Ząbkowanie dotyczy także opon eksploatowanych na autach wysokich osiągów z napędem na cztery koła. W tym przypadku mamy do czynienia z dużą masą aut, dużą mocą i dużymi momentami obrotowymi przy napędzaniu kół oraz przy hamowaniu. W związku, z czym na bieżnik opon działają duże siły tarcia mogące powodować silniejsze podcieranie klocków bieżnika.
W celu zminimalizowania zjawiska ząbkowania bieżnika należy systematycznie (przynajmniej raz na sezon lub, co 8-10 tys. km) zmieniać pozycję kół/opon na pojeździe. Poniższy schemat przedstawia zalecany kierunek zmiany położenia kół/opon na pojeździe dla aut z napędem na jedną oś wyposażonych w opony symetryczne i asymetryczne:
Opony kierunkowe mogą być rotowane wg powyższego schematu, jednak konieczne jest zdjęcie opon z obręczy w celu zachowania właściwego kierunku toczenia opon.
Dla aut wyposażonych w opony kierunkowe zalecany jest następujący schemat rotacji kół/opon niewymagający demontażu opon:
Natomiast dla aut z ciągłym napędem na cztery koła należy zastosować następujący schemat rotacji kół/opon:
Rotacja powinna zapewnić odwrócenie kierunku toczenia opon symetrycznych i asymetrycznych. W tym przypadku opony kierunkowe wymagają zdjęcia z obręczy w celu zapewnienia właściwego kierunku toczenia opon.
Dla aut z napędem 4x4 posiadających różne rozmiary opon na przedniej i tylnej osi zaleca się następujący schemat rotacji kół/opon:
Powyższy schemat dotyczy aut wyposażonych w opony symetryczne i asymetryczne. Rotacja powinna zapewnić zmianę kierunku toczenia się opon.
W przypadku silnego zjawiska wyząbkowania bieżnika, opony można dotrzeć na specjalnym urządzeniu w nielicznych serwisach ogumienia - niestety skracając żywotność opon.
Należy jednak zaznaczyć, że ten rodzaj nierównomiernego zużycia nie ma bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo jazdy, obniża jedynie komfort jazdy powodując hałas.
Im szersza opona i niższy profil tym szybsze ząbkowanie! dDaczego nie piszą o ząbkowaniu użytkownicy 195/65 tylko 50/ 45 itp? nowe fury wszystkie na alusach 17-19 wielkie fele i opony wielkie podczas gdzy auta z lat 2000 miały maks 205 szerokość i rozmiar 16 i jakoś dawały rade. im wyższy indeks prędkości tym opona jest twardsza z boku i to powoduje jej mniejsze uginanie się a tym samym częstsze podskakiwanie i ząbkowanie. zmniejsz rozmiar kola o cal i zastosuj deczko węższa oponę i nie będzie ząbkowania. auta osobowe maja za maly nacisk i za szerokie opony dlatego opony się ząbkuja. Ja obecnie jeżdżę na hankook i po calym roku jestem zadowolony. polecam tez michelin energy saver.
Panowie ja kupiłem 21.11.16 nowe Nokiany wr a4, po miesiącu z przodu pościnane klocki na oponie oraz wyząbkowane. Samochód Peugeot 508 sw 2.0 hdi 163 KM. Miałem kilka kompletów Nokiana ale takich jaj to jeszcze nie widziałem.
od nowości (auto i opony 235/55 R20) robiłem rotację co 10tyś km i było ok. po 50 tyś km przestałem robić rotację i jak zajrzałem do tylnej opony przy przebiegu 70tyś km, była strasznie wyząbkowana i do wyrzucenia, całe szczęście że opony i tak już do wymiany i pewnie bez ząbkowania bym już je wymieniał za parę tysięcy. Kupiłem nowe opony (Pirelli Scorpio AS Plus) i teraz pilnuję rotacji.
Passat 2013 wszystkie 4 opony good year f1 dot 1415 Szrot opona w stanie b.dobrym tylko potrzebne słuchawki z redukcją hałasu co za żenada.czy rzeczywiście można uratować te opony poprzez dotarcie ich na jakieś specjalnej maszynie???!!
Nokian letnie 2013 - potwierdzam, głośniej niż na zimówkach,. Ponieważ są już wyząbkowane (Passat B6). Jeszcze około 10 lat temu firma miała super notowania. Dzisiaj jestem załamany tymi oponami. Może to wina fabryki w Rosji?
Taaaa, u mnie jak u większości wszystko sprawdzone dwa razy i nic. Opony wyząbkowane jak piła tartaczna. Po dwóch wtopach z kupnem opon premium Michelin i Dunlop( po 20 tys do śmieci, wyły jak kojot do księżyca) teraz kupiłem chiński szajs, cena za cztery jak za 1,5 markowej i wytrzymały podobnie. Różnic w jeździe nie wyczułem.
Przebiegi roczne 14000-16000 km. w zdecydowanej większości drogi krajowe. Fiat 125p ciął opony przez zbieżność-Dębica Janie Dębica. Fiat Bravo 1,6 SX-Michelin potem Kleber, bez żadnych problemów z ząbkowaniem lub ścinaniem bieżnika podobnie w aktualnym BMW E87 z oponami Pirelli Cinturato P1 Runflat. Co sezon zamiana miejscami opon w zależności od napędu przód lub tył oraz typu opony (kierunek, asymetria), okresowa kontrola ciśnienia i tylko tyle i aż tyle, pozwoliło na uniknięcie wspomnianych problemów z ząbkowniem opon. Pozdrawiam
Ząbkowanie to nie problem. Po co wyrzucać opony? Rotacja przód-tył jest bez sensu. Wystarczy co jakiś czas zamieniać miejscami opony na tylnej osi. Powoduje to zmianę kierunku obrotu i ząbkowania. Ząbki same znikają. Po ok. 2 tys. km ich nie ma. Po kolejnych 7-8 mogą się pojawić w odwrotną stronę. Co 10 tys. wystarczy zamienić opony. Można też zmienić amortyzatory na sportowe (amortyzatory, nie sprężyny!). Większe tłumienie odbicia sportowego amortyzatora powoduje, że opona cały czas przylega i nie ząbkuje tak przy hamowaniu. Przykładowe amortyzatory do współpracy z seryjnymi (koniecznie!!!) sprężynami to Bilstein B6 sport. Założyłem swego czasu do Vectry kombi, która bardzo ząbkowała opony. Od tamtej pory zapomniałem, że był taki problem.
Tylko tanie ząbkują. Ja mam Pirelli PZERO Nero jedna opona 400-500zł-z tyłu obie wyząbkowane i szumia
Pirelli PZERO NERO tez wyja z tylu tak jak wszyscy myslałem ze to łożyska a tu dupa opony, mam fieste 1,4 96km z 2009, na oponach przejechane ok 8tys km, jedna opona 450zł.
MAM ALFĘ GIULETĘ TCT170 KM TAK WYJE ZE TRZEBA ZAKŁADAĆ NAUSZNIKI TŁUMIĄCE HAŁAS TYLNE OPONY PO 20000KM OD ŚRODKA WYZĄBKOWANE AMORTYZATORY 100 % SPRAWNE W AUTORYZOWANYM SERWISIE NIE WIEDZĄ CO TO ZA PRZYCZYNA CIŚNIENIE ZGODNE Z INSTRUKCJĄ MECHANICY MÓWIĄ ZE TO WINA ZAWIESZENIA W WIELU NOWYCH SAMOCHODACH
Mam a6 allroad oponu letnie jeden sezon i opony do kosza niby pozabkowane. Czy ktos wie jaka jest szansa na reklamacje?? Producent auta powinien zajac się tym problemem opony niby na gwarancji auto tez.
@Daniel człowieku, specjalista miał rację. Nikt ci nie uzna reklamacji na wyzabkowane opony. Ponieważ powodów ich wyząbkowania jest kilka i wszystki są winą zawieszenia. Zmień amortyzatory.
Kolego KG a ile km przejechałeś po zamianie tył na przód???
Kombiak - wyząbkowało mi tylne. Postanowiłęm dać tył na przód, początkowo wyły jak cholera ale nie oszczedzałem ich. Po około miesiącu jazdy ładnie się wyrównały i ucichły. Warto więc zrobić taką podmiankę.
A ja mam Barum Bravuris 2 205/65 R15 94 H w seacie altea 1,6 i po przejechaniu 15tyś km. tył wyząbkował tak że jak otworzę tylne szyby to mało nie rozwali mi będenków
BMW 1. W kwietniu 2013 założyłem nowe opony Nokian Line 205/50/17. Po sezonie letnim opony są już lekko zząbkowane, a przejechałem na nich zaledwie 8000 km. Najbardziej jednak irytuje mnie podejście Oponeo do tematu reklamacji - po porostu nie uznaje ich! To całkowite ignorowanie klientów! Jako użytkownik opon nie mam wpływu na to czy się wyząbkują czy też nie. Jak pokazuje moje doświadczenia idealny stan techniczny pojazdu i dbałość o prawidłowe ciśnienie powietrza nie załatwia tematu. To, czy dana opona się wyząbkuje czy też nie zależy od konkretnej opony a nie stanu technicznego pojazdu czy geometrii - taką informację potwierdził mi specjalista od geometrii. Zła geometria powoduje nierówne zużywanie opony, a nie jej wyząbkowanie!
Achtel w Pułtusku naprawia ząbkowane opony.
Potwierdzam - kombi tył - za wysokie ciśnienie (Passat B6 - DUNLOP FASTRESPONSE 215/55/16) - mam to samo - wyząbkowane opony spróbuje zamienić miejscami i zmniejszyć ciśnienie. Autem pomykam sam (trasa).
Do Szperacz!Ja też proszę o adres zakładu który naprawia wyząbkowane opony.
Zmniejszyłem ciśnienie w oponach w vectra c do 2.3 i słyszalność opon jest coraz mniejsza, a ząbki praktycznie zniknęły. Ja mam sportowe zawieszenie w vectrze a na dodatek opony twarde Dunlop sport o1. Każdemu radzę aby utrzymywał ciśnienie odpowiednie do załadowania a jak ma zamiar kupić nowe opony to miękke.
Do Szperacz!Ja też proszę o adres zakładu który naprawia wyząbkowane opony! :mail:
Skoda Octavia 1,9 TDI- opony Fulda Carat Progresso 205-60-15, trzeci sezon, dudnienie najgłośniejsze przy szybkości 30 40 km/h. Potem przechodzące w turkotanie. Trochę pomogło przełożenie opon przód - tył i ich wyważenie. Hałas trochę mniejszy ale i tak jest za głośno.
A6 quattro, 245 KM, wyżarło opony po 15 tys... wyją jak potępione a nie jeżdże agresywnie... popróbuję, może się dotrą, albo będę je rotować... no ale jeden kolega tu pisze, że to niszczy łożyska, więc sam jużnie wiem...
Do Szperacz!proszę podać adres zakładu który naprawia wyząbkowane opony! :mail: pozdro
honda civic 1,4- 90 km opona Dayton nowa kierunkowa wyząbkowała po 5-ciu tyś,tylko na tyle!samochód z Niemiec zawieszenie geometria chamulce Igła!!!
To calkowita racja ze zmiana , pomaga i nie zalezy od marki opony. Mam Zafire bi wiem co to zabkowanie .
U mnie w moim Golfie 340KM też ząbkują (Pirelli). I ruszam bardzo powoli. Jeżdżę bardzo delikatnie i równo dociążony.
Skoda Octavia II. 80 tys. na letnich continentalach zamienianych miejscami przód tył co sezon. W trzecim sezonie wyząbkowały się z tyłu. 70 tys. na zimowych kleberach. Opony jak nowe. Zawieszenia sprawne chociaż tył wielowahaczowy. To chyba jednak kwestia obciążenia samochodu, bo w lecie walizki, komplet pasażerów i długie trasy po Europie - niby autostrady czyli dobre drogi, ale cały czas takie same nawierzchnie i duża szybkość. W zimie nudne polskie drogi, dwie osoby i teczka. Continentale mają gęste klocki, klebery rzadkie.
Witam. Znalazłem zakład który naprawia wyząbkowane opony... kontakt na maila.
Mam audi a3 2006r czy ten halas z opon u was jest non stop bez znaczenia jaka jedziecie pradkoscia? U mnie wyje tylko przy 100km/h i pozniej jest ok czy to nie sa opony?dzieki
najlepsze to frigo 2 DSEBICA bez ząbkowania I DO PRZODU
witam! ja rowniez dolaczam do wyzej rozgoryczonych kolegow. posiadam skode fabie combi z 2008 i niestety na wiosne czeka mnie zakup nowych letnich opon po raz trzeci!! na zimowkach oczywiscie wszystko jest ok ale letnie to istna masakra, po ok 10 tys halas nie do wytrzymania. na wiosne kupie chyba sliki.
Michelin HP 20/55/16 Avensis 116km. Wyząbkowane i nadają się do kosza. Teraz zakupię Bridgstone ER 300. Ale będzie to samo pewnie. Michelin droga dobra opona ale mimo dużego bieżnika nadaje się do kosza.
Witam, kupiłem niedawno samochód w Niemczech (audi a4 b8) zrobiłem trase 1000 km i mam wyząbkowany tylne opony (toyo 225/55 r17) i prawa przednią (Semperit Speed-Life) Dodam ze zawieszenie sprawne, amory 79% i zbieżność okey (prawa strona na czerwono minimalnie, ale ponoć wszystko w granicach dopuszczalnej normy)
Ja mam kolejną (3 służbową) Octavie Combi i temat ząbkowania już przerabiałem parę razy (rocznie robię ok. 70-80 tyś). Fabrycznie są zamontowane opony słabej jakości i po 30-40 tyś tył zawsze mi ząbkował - oczywiście serwis gwarancyjny wysyłał mnie "na drzewo". W końcu znalazłem opony, które nie ząbkują. Dla zainteresowanych podaję modele: lato:Continental ContiSportContact 2 zima: Dunlop Wintersport 4D (lub teraz wyszedł model 5D - ale jeszcze go nie sprawdzałem)
Witam, mam lekarstwo na te Wasze problemy w stosunkowo miłej cenie, koszt wyrównania 4 szt. wyząbkowanych opon z przesyłką w obie strony z każdego miejsca w polsce to wydatek 220 pln-ów, opona max do wysokości 225/40/18 pytania pod: :mail:
Witam. Ja mam Galaxy z 2006 w tym roku kupilem nowe Nokiany 215 60 16 lato i juz po nie calym sezonie nadaja sie do smieci szczegolnie tylne sa wyzabkowane od wewnatrz, halas nie do wytrzymania zalozylem juz zimowe continental i jest cicho mysle,ze too wina opon bo wszystko bylo sprawdzone i jest ok nawet wymienilem amortyzatory ktore byly dobre niestety bez efektu na nastepny sezon chyba poszukam innej marki moze bardziej miekkie.Czy ktos mial juz podobny problem z nowym Galaxy?
Niestety okazało się, że w mojej Vectrze ciśnienie w oponach było 2,5 a powinno być 2,3 bar. Tak mi mechanicy napompowali w sewsie opla podczas wymiany ogumienia, a ja niestety nie sprawdziłem. Po zmniejszeniu ciśnienia mam wrażenie że nieprzyjemny odgłos pracy opon zmniejszył się. Może to być tylko subiektywne odczucie.
Niestety na moje vectrze c kombi dunlopy sport 01 205/55/16 również się wyzabkowały na tyle - bieżnik 7mm. Mechanicy poinformowali mnie, że trzeba założyć miękkie gumy np. Klebery. Jeszcze nie dokonałem zmiany na tylnej osi, ale prawdopodobnie nie wytrzymam. No i ciśnienie w oponach trzeba koniecznie obniżyć, jeżeli się wozi powietrze. Osobiście zacznę od tego ostatniego i zobaczę.
No coz producenci opon musieli cos wymyslic aby jeszcze wiecej kasy zarobic. I wymyslili zabkowanie opon. Tak to jest celowe Nawet drogie opony znanych marek zabkuja czy to nie jest dziwne a moglyby zabkowac tylko opony tanie (typu Sawa Dayton)
Ja również zostałem zaskoczony jak mechanik mi powiedział - panie łożyska ma pan Ok. to opony są wyząbkowane.dla sprawdzenia jego słów pojechałem do garażu i załozyłem opony zimowe- i szok!! cisza jak makiem zasiał. Wierzyć mi się nie chciało jak to pony z przebiegiem ok. 35tyś są do bani???! a jednak. jutro odbieram nowe opony do swojego focusa (szkoda tylko że 1.2tyś idzie sie pie......) uniroyal rainexpert-ponoć dobre i dużo mają pozytywnych komentarzy. Dalej nie moge tego zrozumieć że opona kupiona w 2008 r jest do wywalenia-zawieszenie jak nowe, wsio gra a opony wyzabkowane (goodyear duragrip)!!! a tyle bieznika na niej jest!!! aj aj...........Żal!
Cała wina leży po stronie producentow samochodow . kiedys przebakiwali że to ich sprawa a dokladnie zlych nidopracowanych zawieszen .obecnie producenci nie przyznaja sie do tego.
w Reni mam opony Michelin Primacy od nowego, przejechalem 90.000 i jeszcze rok temu cieszyłem sie z dobrego bieżnika, w tym roku niespodzianka, opony sie wyząbkowały (tylna oś w kombi), jazda elastyczna, tak więc tragedii nie ma, chociaż zakup nowego kompletu zaboli :(
A ja tak sobie mysle ze to jest spisek producentow aut i opon. Producent aut podaje nastawienia geometrii kol ttttttroche naciagniete. Efektem czego jest ze czesci eksploatacyjne szybciej sie zuzywaja, nie tylko opony ale rowniez czesci zawieszenia. To jest sztuczne napedzanie rynku. Interes sie kreci.
Zrobiłem na oponach 10 tyś i wyją niemiłosiernie .Audi A4 mam od nowości .po dwóch latach przejechałem 60 tyś . Pierwszy kpl. opon letnich zjechałem bardzo szybko mimo spokojnej jazdy.Drugi się bardzo szybko wyząbkował. Zimówki mam te same i nic.Czytałem wszystkie opinie ale niczego się nie dowiedziałem- najlepiej bedzie kupić opony wielosezonowe.
zajmuję sie oponami ok kilkunastu lat.jakich opon w szczególności omijać?twardych!!!! bridgestony,dunlopy.samochody w których ząbkuja opony? toyota avensis,verso,corolla,golf4,audi a3,skoda octavia stara,audi a4 stare.chodzi tu o zawieszenie a dokładnie jak działa z naszymi drogami,które są do d.....czy komuś wyząbkowało continentale???nie ale bardzo szybko się zużywają.wystrzegać się opon kierunkowych bo to jest więcej niż pewne że je wyząbkuje.trzeba kupować oponę,ktora ma bardzo zwartą budowę.jeżeli klocek od klocka w oponie jest stosunkowo dalego to zawsze go wybije.zalecam rotowanie opon na samochodzie przynajmniej co 3 albo 4 tysiące.nigdy nie przesadzać z ciśnieniem w osi tylnej bo wtedy :cenzura: podskakuje na dziurach i zjawisko się jeszcze bardziej nasila.nie zdodzę się z autorem tego artykułu że jedynie obniża się komfort jazdy na takich oponach a bezpieczeństwo nie!! a dlaczego? przyczepność jest obniżona!!!!!! a to chyba jest ważne.poza tym dochodzi inna sprawa...mianowicie łożyska!!!po sezonie jazdy na takich oponach należy się udać do serwisu i je wymienić bo pewnie będzie rozsypane.juz nie wspomne o kwestii komfortu. pozdrawiam
Najgorzej, że producenci opon odrzucają reklamacje twierdząc że to wina geometrii lub innych rzeczy. Tylko nie mają na to podstaw.
Dołączam do opinii - maciek 8 maja 2011 i wojtek 22 marca 2012 - tez mam superba TFI 160KM automat, tez Dunlop 225/55/17 i wyją niemiłosiernie. Po zmianie z zimowych to inny samochód. też myślę nad zmianą opon choć ten bieżnik jest jeszcze zupełnie dobry, a przebieg to ledwie 20 000km
Wlasnie zmienilem opony na letnie. Mam superba 170 KM TDI 2009...przelozylem kola z tylnej osi na przod po ok. 40 000 km...i chyba zdecydowanie za pozno, bo sa tak wyzabkowane, ze sie nie da jezdzic. . . Wyje niemilosiernie! Zalozone sa Dunlopy 225/45/17. . . kierunkowe! straszna kicha! wyly od samego poczatku.
podtrzymuję Ja jeżdżę Golfem VI R 270km i po 17 tyś Potenza 225/40 r18 bardzo się poząbkowała. Zgłosiłem sprawę do VW i będę reklamował. Uważam że może być to spowodowane złym zestrojeniem zawieszenia. Nie wynika to z konstrukcji opony ani z jakości gumy.
Czesc koledzy mam ten sam problem co Wy ( kupiłem samochód 2 miesiace temu )okropne wycie z tylnej osi myslałem poczatkowo że to lozyska.Po wizycie u wulkanizatora złapałem sie za głowe.Wymieniłem opony na nowe zrobiłem 5tysKm i zaczyna sie robić to samo.Pomocy jest jakiś sposób na rozwiazanie tego problemu??
Co do Michelin PILOT sport2 zdiwisz się moje włśnie zakończyły żywot i więcej tego śmiecia nie kupię
Audi Quattro, 200KM, kółka 235/45/17, opony Brighstone Potenza. Omijajcie te g..., zrobiłem 15 tys i już wyząbkowane. Dodam, że do najtańszych nie należały:(
Koledzy czy są maszyny które wyrównują te wyząbkowane opony??
Witam. Niestety z ubolewanie stwierdzam że moim S-maxie też dotknął problem ząbkowania opon good year excellence 205/65 . Pojechałem do serwisu i powiedziano mi że można reklamować (opony przejechały 10 tys km), więc zareklamowałem. Zobaczę z jakim skutkiem.
mam dwa samochody Honad Accord z 2010 i Paasat-a z 2005 po wymianie opon na nowe (aktualny sezon) oponki firmy yokohama są już poząbnkowane wszystko wyczuwalne. Odpadają amortyzatory, luzy ... wszystko w 99% sprawne a zjawisko o który m piszecie jest widoczne goła ręką "przemacane lewo - prawo po oponie) zarówno w jednym i drugim aucie jest opona poząbkowana. To wina opony + agresywna jazda to właśnie wpływa na zużycie opony i przyczynia się do nierównomiernego zużycia. Wszystkie opony w jednym i drugim aucie od wewnętrznej strony mają schody. Efekt jest taki że w jednym i drugim aucie wyje podczas jazdy. Początkowo sądziłem że to łożyska ale padło na opony. Rada .... zmieniam opony na os i (prawa na lewą itd.) co jakieś 1000 tys. i wszystko OK.
Kolega tam pisał że należy niby zakłądać pony symetryczne bo nie mają tendencji do żabkowania a każdy mechanik z którym miałem stycznośc mówi że opony mają być asmetryczne 2 sezony fulda carat progresso na octavi 2 to jak w koncu jest z tym ??
W Suzuki Grand Vitara z 2009r. przy ok 25tys przebiegu Bridgeston'y 225/65/17 wyząbkowały się niemiłosiernie, zawieszenie git, noga niezbyt ciężka a i tak lipa. Mam ok 7mm bieżnika i aż żal wyrzucać ;( W SUVach oryginalnie stosują opony wielosezonowe (M+S) może tu jest pies pogrzebany, że jak coś jest do wszystkiego, to ... jest do dupy. Na zimowych (Goodyear 225/65/17) mam podobny przebieg i nic zero ząbeczków.
Hej. Ja mam Astre II z 2008 roku. Pukać zaczęło po około 20 tyś. km tylne lewe koło. Założyłem w jego miejsce zapasówke. W sumie można zrobić głośniej radio albo jeździć szybciej, bo wtedy wszystkie niemiłe efekty dzwiękowe znikają, ale wymieniłem. Najgorsze jest to, że znów zaczęło pukać, teraz mam przejechane niecałe 30 tyś. km. i nie mam następnego koła które możnaby założyć w miejsce pukającego, a ciśnienie dość często sprawdzam. Bieżnik jest jeszcze dobry i kupować nowe opony?
Mam ten sam problem w mojej Octavii kombi 1.8T 160KM. Fabryczne opony Bridgestone Potenza 225/45r17 są w tej chwili bardzo mocno wyząbkowane. Auto ma 55000km, jeżdżony praktycznie tylko jeden sezon ( samochód kupiłem w grudniu 2009), w tym roku zimówki zdjąłem dopiero w maju. Hałas staje się nie do zniesienia, szczególnie dziwne terkotanie przy większych prędkościach. Opony mają po 6,5mm bieżnika....ah szkoda wyrzucać ale chyba nie mam wyjścia. aha jeżdżę głównie sam i raczej dynamicznie. Jeżeli ktoś wie gdzie w okolicach w-wy jest zakłąd z urządzeniem do starcia ząbkó to z góry dziękuję za namiar.
nowe opony w Mondeo.. całe zawieszenie idealne, nowe amortyzatory a z tyłu nowe Goodyeary wyją niemiłosiernie, ząbki nawet po 0,7mm!
Mazda3 Tragedia. 30tys km i opony jak tartka.
Ech mam nowe opony Michelin w Scenicu II i niestey ten sam problem jak koledzy wyżej a przejechałem na nich tylko 15 tyś km
U mnie w mocnej octavii tdi 230KM w drugim sezonie i po przejechaniu około 25-30kkm równeż zaczynają opony ząbkować, guma 225/40/18 około 2.5-2.6 ciśnienie, zawieszenie obnizone i utwardzone, zaczyna mnie to strasznie denerwować gdyż octavia jest słabo wyciszona a hałas się nasila! Opona to michelin pilot sport 3. Zmienie opony stronami i zobaczymy czy sie bieżnik wyrówna.
Mam superba 170KM w automacie. fabrycznie założone były dunlop sport maxx i ząbkują po 20 tys km. W serwisie reklamacji nie uwzględnili a jazda jest spokojna i nie ma mowy o ostrym ruszaniu i hamowaniu. Mam 90 000 km i jeszcze klocków nie zmieniałem a opony letnie są do kosza mimo bieżnika 4 mm. Zimówki są OK. Jestem ciekawy czy dunlopy są do de czy coś innego jest powodem. Słyszałem że automat nasila ząbkowanie , ale to tylko obiegowa opinia. Gdy składałem reklamację to skoda zarzadała badania zbieżności, było OK a 300 PLN poszło w dym i reklamacji i tak nie uznali. Jakaś kicha z tym ząbkowniem chyba. Do tej pory miałem dwa volvo v 40 od nowego i nigdy nie ząbkowały mi w nich opony a tu nowe auto , salon i taka lipa z tym ząbkowaniem.
panowie uzywałem wiele opon na awensis wszystkie opony sie ząbkuja na nie równych drogach miejskich, proponuje nie rotowac opona z tyłu dostanie zabki pójdzie do przodu lepsza do tyłu i cały kpl. wyzabkowany
No i co do zurzycia sie opon po 3 latach - tutaj również trzeba brac pod uwage zmienną w postaci dróg po jakich sie jezdzi i ilosci km. Ja moge w 3 lata zrobic 10tys km , badz jezdzic tylko po autostradzie a kto inny bedzie mial tych km. 50 tyś po róznych drogach. Tak tego tez nie da sie ocenić.
Opony ząbkują sie w kazdym modelu samochodu inaczej . To ze jedna opon (np. michelin) nie zabkuje sie (albo robi to powoli) w aucie Ford mondeo , nie znaczy ze nie bedzie szybciej sie ząbkowała np. w Skodzie Octavi ! Kazdy samochod zurzywa inaczej opony i nie tylko styl jazdy ma na to wpływ ale również to co jest tutaj napisane czyli np. jazda autem kombi w pojedynke , bądz z dzieckiem w foteliku na tylnej kanapie.
zaczeły ząbkować po 3 sezonie bo opona zaczeła tracić swoje właściwości czyli z wiekiem opona staje się coraz trwardsza i traci swoją elastyczność co powoduje ząbkowanie
Ja mam podobny problem, byłem na trzech stacjach diagnostycznych na których stwierdzili że zawieszenie jest jak nowe i w 100% sprawne. Pozostaje chyba tylko wymienić opony na symetryczne. Tylko dziwi mnie że zaczęło ząbkować dopiero po trzecim sezonie użytkowania opon.
Ząbkują tez drogie opony na nowym samochodzie, zależy od konstrukcji zawieszenia i budowy opony jak to pisze autor artykułu .
Artykuł wydaje się być bardzo rzeczowy. Jeżdżę Fordem Mondeo kombi, używam tylko markowych opon: Michelin Prymacy, Pirelli Winter Snowsport. Opony wytrzymują jeden sezon (u mnie ok. 30tys. km). Rzeczywiście jest to pojazd kombi, jeździ głównie nieobciążony (jedna osoba z małą teczką) ciśnienie utrzymuję raczej w górnych granicach. W serwisie kazano mi zawsze sprawdzać geometrię zawieszenia oraz wymieniać amortyzatory. Nic nie pomogło. Opony wytrzymywały jeden sezon. Żal wyrzucić taką oponę bo bieżnik jest głęboki ale hałas w trakcie jazdy bardzo nieprzyjemny. Spróbuję zastosować się do ww. wskazówek, może pomoże.
Nie zgodzę się, że ząbkują się tylko kiepskie opony, posiadam Michelin Prymacy HP 215/50 R17 i po 2 sezonach się poząbkowały w nowym samochodzie. Jestem przekonany, że to wina opon i ubolewam nad tym bo cena takiej jednej opony zaczyna się od 700 zł!
Moim zdaniem ten cały wywód jest lipny. Tylko kiepskie opony ulegaja ząbkowaniu. Eksploatuję drugi sezon Michelin PILOT sport2 i zjawiska ząbkowania nie ma. Poprzednie opony nie będę wymieniać firmy ząbkowały się bardzo !!!.
Zobacz także