
Zbyt wysokie ciśnienie w oponach szkodzi
Przeczytaj, dlaczego nie jest zalecana jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem w kołach. Jakie mogą być konsekwencje zawyżonego ciśnienia w oponach?
Pewnie każdy kierowca słyszał o tym, że właściwe ciśnienie powietrza jest bardzo ważne zarówno dla bezpieczeństwa jak i zapewnienia zadowalającej żywotności opon, optymalnego zużycia paliwa oraz komfortu. Częściej mówi się jednak o negatywnych skutkach zbyt niskiego ciśnienia, niż zbyt dużego. Jest to jak najbardziej uzasadnione gdyż skutki zaniżonego ciśnienie są zdecydowanie bardziej niebezpieczne. Nie ulega jednak wątpliwości, że warto wiedzieć również jakie mogą być skutki podwyższonego ciśnienia.
95% ciężaru pojazdu w przypadku właściwie napompowanych opon utrzymywane jest przez powietrze wewnątrz opony, a tylko 5% przez boki. W przypadku zbyt wysokiego ciśnienia większa część ciężaru jest unoszona przez powietrze, strefa kontaktu z nawierzchnią jest mniejsza, każdy wstrząs jest bardziej odczuwalny, spada komfort podróży.
Ciśnienie w oponach - prawidłowa wartość
Instrukcje obsługi i plakietki umieszczone na klapkach wlewu paliwa, czy w innych miejscach samochodu wskazują zalecany poziom ciśnienia przy normalnym obciążeniu, a także przy pełnym obciążeniu i do jazdy autostradowej. To drugie ciśnienie jest zwykle o 0,4, a nawet 0,7 bara wyższe. Jest to ciśnienie odpowiednie dla kompletu pasażerów z bagażem i w takiej sytuacji powinniśmy je stosować. Po ustaniu takich okoliczności powinniśmy skorygować poziom ciśnienia. Oczywiście jeśli będziemy kontynuować jazdę na przykład z dwoma pasażerami bez upuszczenia powietrza nie popełnimy wielkiego błędu. Sytuacja taka będzie lepsza niż jazda ze zbyt niskim ciśnieniem. Jeśli jednak w aucie pozostanie tylko kierowca pierwszym negatywnym objawem, który odczuje będzie spadek komfortu.
Wysokie ciśnienie - niski komfort
Nieobciążone auto na oponach napompowanych "na kamień" strasznie trzęsie. Z tego punktu widzenia można powiedzieć, że obciążenie rekompensuje twardość wynikającą z podwyższonego ciśnienia w oponach. Jazda na zbyt wysokim ciśnienia może być uciążliwa ze względu na obniżony komfort, nadmierne przekazywanie wszelkich nierówności na samochód i w konsekwencji przyśpieszone zużycie elementów zawieszenia i nadwozia. Trzeszczące elementy wyposażenia wnętrza, nadmierne zużycie i luzy elementów zawieszenia, a nawet usterki elementów elektronicznych to najbardziej prawdopodobne problemy, które mogą wystąpić w skrajnych przypadkach.

Zbyt wysokie ciśnienie opon - konsekwencje
Nadmierne ciśnienie może doprowadzić do zniekształcenia profilu opony. W takiej sytuacji w środkowej części bieżnika pojawi się wybrzuszenie i zmniejszy się powierzchnia kontaktu opony z podłożem. Oprócz wspomnianego już pogorszenia komfortu mechanicznego, spadnie też poziom przyczepności na każdej nawierzchni.
Gdy przez dłuższy czas będziemy jeździć z zawyżonym ciśnieniem, efektem będzie większe zużycie na środku bieżnika niż na barkach. Dzieje się tak dlatego, że opona styka się z nawierzchnią głównie środkowym pasem bieżnika, który szybciej ulega wytarciu. Takie nierównomierne zużycie zmniejsza przebiegi jakie możemy uzyskać na komplecie opon. Z wysokim ciśnieniem wiąże się też ryzyko uszkodzenia w wyniku uderzenia o krawężnik lub wpadnięcia w dziurę w jezdni. Często dochodzi wtedy do uszkodzenia nitek kordu tekstylnego, czyli szkieletu opony.
Przyczyny zbyt wysokiego ciśnienia
Zbyt niskie ciśnienie to zwykle wynik zaniedbania lub nagłego ujścia powietrza. Z czego może jednak wynikać zbyt wysokie ciśnienie? Głównym powodem może być brak korekty ciśnienia po okresowym podniesieniu w czasie jazdy z pełnym obciążeniem. Przyczyną może też być błąd powstały w czasie pomiaru ciśnienia. Może się zdarzyć że ciśnienie odczytane z niskiej jakości manometru kupionego za kilka złotych w hipermarkecie lub kompresora na stacji benzynowej może być różne od wartości rzeczywistej.
Ciśnienie opon - elementy pozytywne wysokich wartości
Lekko podwyższone ciśnienie poprawia kierowalność i stabilność w zakręcie. Pozwala też na zmniejszenie oporów toczenia, a w konsekwencji zużycie paliwa. Zdarza się, że producenci aut wskazują w instrukcji obsługi taką wartość eko, która jest zoptymalizowana względem przyczepności.
A czy zbyt wysokie ciśnienie w oponach może spowodować lekkie podskakiwanie samochodu?
Ja myślę że raz jedziemy 3 osoby raz 5 osób ale większość sami jeździmy tak że myślę że 0,2 bara podwyższymy i mozna jeździć
A JAKIE TO PRAWIDLOWE CISNIENIE? OD STACJI DO STACJI CISNIENIE ROZNI SIE NAWET O 0.5BAR... TEN MANOMETR ZE ZDJECIA POKAZUJE "do najblizszej atmosfery". ??? A TERAZ Z ZYCIA WZIETE- SZMELCWAGEN Z NOWYM ZAWIESZENIEM I GEOMETRIA ZROBIONA NA HUNTERZE A NIE U CIULACZA Z OPTYKA KLOCKUJE TYLNIE OPONY A PRZOD ZUZYWA BARDZIEJ PO SRODKU BIEZNIKA,CISNIENIE WG PRODUCENTA... BADZ TU MADRY....
minimalne nie szkodzi samochód ma lzej ale z umiarem
zbyt wysokie cisnienie doprowadza do wystrzalu opony i bardzo szypkiego wypadku
CZY ABY NA PEWNO "Lekko podwyższone ciśnienie poprawia kierowalność i stabilność w zakręcie." ? Jeśli rzeczywiście to co to znaczy "lekko" - o ile procent ?
Pod uwagę powinno się brać również co jest wożone w danym aucie, czy zawsze jest w pełni obciążony, czy częściej wozi "powietrze". Ja ze swojego doświadczenia zawsze zwracałem uwagę na jakość "przylegania "opony do jezdni i jej rodzaj, warunki atmosferyczne, pora roku, i wiele innych czynników.
Zobacz także