Zużycie i uszkodzenia opon motocyklowych
Przedwczesne zużycie opony może wystąpić nawet w motocyklu, który posiada sprawny technicznie układ jezdny i właściwe ciśnienie w ogumieniu. Zużycie może występować w jednej części bieżnika, bądź dotyczyć jego całości. W pierwszym przypadku problem może dotykać nie tylko motocykli sportowych, ale również standardowych pojazdów wykonujących duże przebiegi na autostradach. W tym wypadku, szybciej zużywa się środkowa część opony, co powoduje, że ogumienie staje się "kwadratowe".
Producenci walczą z tym problemem wprowadzając do oferty opony wykonane w technologii dual-compound. Rozwiązanie polega na zastosowaniu dwóch rodzajów mieszanki gumowej. Przykładem takiej opony jest np. Battlax BT021.
Zużycie opon
Na trwałość opony wpływają też w znaczącym stopniu przeciętne prędkości jazdy. Z danych producentów wynika, że zmniejszenie prędkości ze 120 do 100 km/h zwiększa przebieg o ok. 30%.
Przy czym w przypadku opon szosowych różnica ta będzie mniejsza niż w przypadku opon enduro. Innym czynnikiem wpływającym na trwałość jest typ nawierzchni, na którym eksploatujemy pojazdy. Drogi szutrowe powodują około 30 % szybsze zużycie w porównaniu do eksploatacji na asfalcie. Na zużycie wpływa również ciężar motocykla wraz z ładunkiem.
Mówiąc o eksploatacji opon motocyklowych, należy podkreślić, że wszystkie symptomy nienormalnego zużycia bieżnika powinny nas niepokoić.
O takim zużyciu można mówić w momencie, gdy wysokość bieżnika jest mniejsza tylko w jednym miejscu opony lub też opona szybko zaczyna „ząbkować”. Zużycie opony tylko na fragmencie obwodu świadczy o poważnym uszkodzeniu związanym ze znacznym niewyważeniem koła lub uszkodzeniem obręczy czy też wnętrza opony. (Pomijam temat „wyrycia” dodatkowego rowka przez wystającą śrubę). Krzywa lub zagnieciona obręcz uniemożliwia prawidłowe ułożenie opony i poprawne jej wyważenie.
Ząbkowanie opon motocyklowych
Temat ząbkowania opon jest znacznie bardziej złożony. Głównymi przyczynami ząbkowania opon jest za niskie ciśnienie i nierówno pracujące amortyzatory. W zależności od geometrii zawieszeń motocykla znaczenie może mieć także rozkład mas –jazda z ciężkimi kuframi powoduje ząbkowanie przedniej opony. Należy jednak zauważyć, że opony o bieżniku kierunkowym wykazują pewną tendencję do ząbkowania nawet w przypadkach całkowitej sprawności układu jezdnego. Przykładem mogą być starsze modele Dunlopa o oznaczeniu D, które ząbkowały ewidentnie szybciej niż opony innego typu. I znów ta sama zależność - opony o wysokim bieżniku wyząbkuja się szybciej. Producenci zauważyli ten problem i starają się projektować bieżniki pod kątem zapobiegania temu zjawisku. Generalnie trzeba przyjąć, że opona o bieżniku kierunkowym ma prawo „wyząbkować” pod koniec zakładanego przebiegu ale ząbkowanie przedniej opony już przy przebiegu 5 000 km w 200 kilogramowym motocyklu powinno wzbudzić nasze zaniepokojenie, coś jest nie tak albo z motocyklem albo z oponą.
Uważaj na ciśnienie!
Uszkodzenia opon mogą być powodowane utrzymywaniem za niskiego ciśnienia. Powoduje to nie tylko niewłaściwe zużycie bieżnika, ale również nadmierne przeginanie osnowy opony w czasie jazdy. Skutkuje to rozgrzewaniem się opony, co może prowadzić do pękania osnowy. Dodatkowo, zbyt słabo napompowana opona robi się "miękka" w zakrętach i bardziej podatna na uszkodzenia mechaniczne wskutek najechania na przeszkodę (krawężnik, kamień).
Własnoręczna naprawa opon
Czy można samemu naprawić przebitą oponę? Jedni uważają, że opon nie wolno naprawiać, a drudzy twierdzą odwrotnie. Jest faktem, że były przypadki wystrzelenia kołka z opony przy sporej prędkości. Po przeprowadzeniu małego dochodzenia, okazało się, że wszystkie znane mi przypadki dotyczyły opon kołkowanych w powierzchni bocznej kołkami o sporej średnicy. Prawdopodobnie były to złomowane opony z otworem wywierconym wiertarką, które sprzedano w Polsce jako nowe.
Reasumując. Można zaryzykować naprawianie opony tylnej jedynie, jeśli przebicie było punktowe cienkim przedmiotem np. gwoźdź wszelakie rozcięcia czy duże dziury kwalifikują oponę do kasacji.
Kołek wystrzelił ??? jak ??? Taki kołek ma kształt zbliżony do grzybka, grzybek jest od środka . NIE MA MOŻLIWOŚCI wystrzału !!!
Zobacz także