Zmiana rozmiaru kół - wady i zalety
Przeczytaj, jak dobrze dobrać zamienniki opon. Dowiedz się o plusach i minusach używania zamienników.
Wielu właścicieli samochodów zwiększa szerokość opon i średnicę felg. Trend stał się popularny nie tylko ze względu na zwiększone własności trakcyjne, ale przede wszystkim z racji walorów estetyczne auta. Modę dostrzegli również producenci samochodów. Kilka lat temu przeciętna felga w nowym aucie miała rozmiar 14 cali. Dziś hale fabryczne opuszczają pojazdy na felgach o dwa cale większych. Czy trend ma same zalety? Mimo niezaprzeczalnych walorów estetycznych, zmiany niosą ze sobą też pewne konsekwencje.
Informacje o zalecanych rozmiarach opon wraz z ich ciśnieniem znajdziemy w okolicach wlewu lub progu drzwi.
Producenci dopuszczają zmianę średnicy zewnętrznej opon w zakresie nieprzekraczającym 2%. Zmiana takiego rzędu nie wpływa negatywnie na system stabilizacji toru jazdy, ABS itp. Wynika z tego, że chcąc zainstalować felgi o większej średnicy musimy zmniejszyć profil opon. Należy również wziąć pod uwagę, że stosowanie homologowanych rozmiarów kół to jedyna gwarancja zachowania parametrów trakcyjnych.
Jakie są wobec tego wady i zalety zmiany średnicy kół?
Zalety:
- Lepsza przyczepność. Jej poziom zależy od zakresu zmian. Zwiększenie szerokości koła skróci drogę hamowania na suchej nawierzchni.
- Lepsza reakcja i zachowanie w zakręcie. Większa felga i mniejszy profil wpływa pozytywnie na zachowanie auta w zakręcie. Zwiększa również dopuszczalną prędkość bezpiecznego pokonywania łuków drogi.
- Względy wizualne.
- Poprawa efektywności układu hamulcowego. Większe felgi pozwalają na montaż większych tarcz hamulcowych oraz zacisków o większej ilości tłoczków.
Wady:
- Finanse. Zakup nowego kompletu felg i opon to spory wydatek. Szczególnie, jeśli wziąć pod uwagę, że felgi im większe, tym droższe. W przypadku opon niższy profil także wiążę się z wyższą ceną.
- Większe spalanie. Szerokie opony mają większe opory toczenia, wpływające na wzrost spalania paliwa. Felgi mogą mieć ponadto zmniejszać przyśpieszenie samochodu (nie dotyczy klasy „lightweight”).
- Możliwość uszkodzenia opon i felg. Opony o niższym profilu mogą zostać łatwiej uszkodzone np. podczas wpadnięcia w dziurę. Podobnie w przypadku felg.
- Gorszy komfort. Komfort jazdy ulegnie zmniejszeniu ze względu na sztywniejszy bok opony niskoprofilowanej oraz zwiększony ciężar spowodowany szerokością opony.
- Większa podatność na koleiny. Większa szerokość opony utrudnia pokonywanie kolein. Sztywne boki pogarszają możliwości związane z wyjechaniem z koleiny.
- Spadek komfortu akustycznego. W większości wypadków szersza opona generuje głośniejszy hałas toczenia. Choćby ze względu na fakt, że powietrze prześlizgujące się między klockami bieżnika musi pokonać dłuższą drogę.
- Obniżona odporność na aquaplaning. Szeroka i niska opona posiada większą powierzchnie kontaktu, wraz z nią zwiększa się również ilość wody, która musi wypompować bieżnik. Inżynierowie oponiarscy starają się temu przeciwdziałać, wprowadzając bieżniki kierunkowe lub asymetryczne. Niestety, zwiększenie szerokości opony wpływa na możliwość zaistnienia aquaplaningu.
- Mniejsza przyczepność na brudnej drodze. Szerokie opony charakteryzują się dłuższą drogą hamowania na zapiaszczonej lub zabrudzonej drodze.
Zmiana szerokości opon bez zmiany rozmiaru felg
Zmiana szerokości opony nie zawsze oznacza zmianę rozmiaru felg. Trzeba pamiętać o obowiązującej zasadzie, wg której średnica zewnętrzna opony może zwiększyć się o 2% w stosunku do rozmiaru fabrycznego. Zgodnie ze starą zasadą doboru zamienników, średnica zewnętrzna nowej opony powinna być nie mniejsza niż -2% i nie większa niż 1,5%.
Przykładowo – zamiast opony o rozmiarze 185/60 R15 możemy wykorzystać opony 195/55 (średnica zmniejsza się o około 1.3%) lub 205/55 (średnica większa o ok. 1%).
Niedopuszczalne byłoby z kolei wykorzystanie opon o rozmiarach np.: 195/50 R15 (zmniejszenie średnicy o 4.25%), 165/70R15 (zwiększanie średnicy o 1,96%), 175/70R15 (zwiększenie średnicy o 4,25%).
Można zastosować również opony węższe np. 175/65R15 przy zachowaniu tolerancji +1,5/-2% różnicy średnicy zewnętrznej.
Gdybyśmy chcieli zastosować wyliczenie dla rozmiaru 185/60R15 zgodnie z nowymi regułami zalecanymi od lipca 2003 r. przez ETRTO ilość potencjalnych zamienników zmniejszy się. Nowa reguła mówi, że średnica zewnętrzna powinna zawierać się w przedziale +/- 3% między średnicą zewnętrzną teoretyczną (inaczej projektową) i średnicą nominalną obręczy. Warto podkreślić, że nie jest to zwiększenie przedziału do 3% jak często jest to niewłaściwie podawane.
W celu wyliczenia widełek doboru zamienników dla rozmiaru 185/60R15 trzeba posiadać następujące dane:
- Zewnętrzną średnice teoretyczna
- Nominalną średnice obręczy
Następnie należy je podstawić do wzoru. Przykładowe wyliczenia:
Zewnętrzna średnica teoretyczna / projektowa: 603 mm
Nominalna średnica obręczy: 381 mm
Różnica: 222 mm
Maksymalna dopuszczalna średnica: 603 + (222 x 3%) = 609,66
Minimalna dopuszczalna średnica: 603 – (222 x 3%) = 596,34
Starsza metoda doboru zamienników opiera się na wyliczeniach dla średnicy zewnętrznej w granicach +1,5/-2%, co umożliwia nam zamontowanie zamiennika w przedziale od 598,78 mm do 620,16 mm. Stosując się do nowych zaleceń, potencjalny przedział zmniejszy się do wartości od 596,34 mm do 609,66 mm.
Zmniejszy się tym samym ilość zamienników do wyboru.
Spośród możliwych zamienników odpadnie więc rozmiar 195/55R15.
Konsekwencje stosowania zmienników opon homologowanych
Korzystanie z szerszych opon o niższym profilu powoduje wzrost zagrożenia aquaplaningiem, większe opory toczenia, zwiększone zużycie paliwa, spadek komfortu jazdy i mniejsze możliwości manewrowania w miejscu. Z drugiej strony, montaż właściwych opon homologowanych przez producenta zapewni bezpieczeństwo.
Korzystanie z wąskich opon może pogorszyć przyczepność, wydłużenie drogi hamowania, mniejszą stabilność w zakręcie oraz nieprawidłowe działanie systemu ABS. Szczególnie w przypadku opon zimowych. Najrozsądniej będzie więc pozostać przy tej samej średnicy opony, co oczywiście nie oferuje zbyt dużego wyboru rozmiarów, lub zamontować opony o średnicy większej o jeden cal.
Zmniejszanie rozmiarów felg
Ze zmniejszeniem rozmiarów felg mamy najczęściej do czynienia przy okazji montażu opon zimowych. Zasady są identyczne jak w przypadku zwiększania średnicy felg. Dodatkowo należy jeszcze sprawdzić, czy rozmiar tarcz i zacisków pozwala na montaż mniejszej felgi.
Montaż mniejszych felg daje możliwość skorzystania z opon węższych i o wyższym profilu. Jest to skuteczne rozwiązanie w przypadku opon zimowych. Zmiana ta jest dużym zyskiem dla naszego portfela – opony o mniejszej średnicy są tańsze.
Ze względu na zwiększenie nacisku jednostkowego na cm2, zmniejszenie rozmiaru opon zimowych może wpłynąć pozytywnie na wskaźnik przyczepności. Nie powinno się jednak zmniejszać rozmiaru opon zimowych do szerokości bieżnika 205 mm. Korzyści będą znikome. Może to również spowodować spadek przyczepności oraz pogorszenie działania takich systemów jak np. ABS.
Zmiana rozmiaru w przypadku bieżników powyżej 215 mm jest ewentualnością, którą można wziąć pod uwagę.
Należy jednak pamiętać, że najbardziej optymalne właściwości auta gwarantuje zachowanie oryginalnych – homologowanych opon.
Pytanie do ekspertów OPONY.COM.PL
Czym kierujemy się przy doborze zamienników opon, np. szukając właściwego rozmiaru nowych opon terenowych?
Zasada doboru opon jest jednakowa dla wszystkich typów opon, osobowe, 4x4 dostawcze czy ciężarowe. Producenci samochodów zazwyczaj dopuszczają zastosowanie opon zamienników i poruszanie się w granicach producenckich jest najrozsądniejszym rozwiązaniem.
Dariusz Mindak (Field Engineer, Bridgestone)
Generalną zasadą doboru zmienników opon zarówno do auto osobowych oraz do aut terenowych (ze szczególnym uwzględnieniem tych z napędem na cztery koła) jest dobranie maksymalnie zbliżonego do siebie obwodu toczenia opony. Wyznacznik ten jest nieodzownym parametrem w samochodach 4x4. Związane jest to prawidłowym działaniem systemów elektronicznych. Zanim jednak zdecydujemy się na zmianę obręczy oraz opon w naszym aucie, sprawdźmy na początek jakie zamienniki są dopuszczone przez producenta samochodu.
Jacek Młodawski (Specjalista ds. Technicznych, Continental)
Witam . Zakupilem felgi 20 cali i mam problem z dobraniem opon poniewaz zalozylem 245/50r20 byly za duze i tarly o nadkole teraz kupilem 255/35r20 i jest ok tylko wydaje mi sie ze jest za malo profil. Auto to transporter t5
OK - zaczne tak - mam Passat B5 na standardowych , 15 calowych, 195/65/15. Jeżdżę raczej normalnie - do 140 na ekspresowce, do 160 na autostradzie i jezdzi to bardzo dobrze - komfortowo i auto czuję bardzo dobrze. Niedawno kolega zalozyl do Tiguana 17 calowe niskoprofilówki 225 i miałem szansę się tym przejechać. I tym sie ppo prostu nie da jezdzić! Komfort zerowy, na koleinach majta jak autem, że az starch, a najgorsze jest to, ze to auto jedzie jak chce - gdy jestem w zakręcie i w jakiś garb uderzę to niemal czuję, jak auto mi sie po lądowaniu przesuwa!! Tam powinna być 16 na grubej oponie ale trzeba było zrobic tak jak dyktuje "prestidz i dezain" .... Z początku podejrzewałem, ze coś nie tak z zawieszeniem, ale okazało się idealne. Taka ciekawostka - w Formule 1 rozmiar opon to 13 cali .... i da sie nawet na tym jezdzić ...
Jakie opony dobrać do przedniego napędu case1394 ztyłu mam 16/9/38 a przud 11/2/24 jak je spasować żeby napęd się zagrał
Witam mam opony 225/55/17 Citroen c5 2009 A kupiłem zimę 225/55/16 czy mogę tak jeździć jak to będzie.wygladalo i o ile będzie niższy samochód pozdrawiam
zmieniłem opony 185/60/15 na 195/65/15 czy wskaznik predkosciomierza bedzie przekłamywał?
Witam ,a mogę zmienić 225/50R16 na 235/65R16?
poprawka: przy 18" byłoby około 13mm za niskie.
z 195/65 15 siedemnastka to 225/45 ,a nie 215/45 a osiemnastaka 225/40(około 2,5 mm wyższe koło, a nie niższe o 17 mm). matematyka!!!!!!!!!!
Domsik śmiało możesz założyć 185/55r15 185/50r15 195/50r15
Jak mam samochód który ma koła 185/60/14 czy mogę je zmienić na 15
Witam zmienilem opony z 185,60,14 na 175,70,14 czy bedzie jakas roznica?
Mam pytanie mam stalowe felgi 14 z oponami 175/65r14 82t czy mogę bezpiecznie wymienić na alu 15 z oponami 195/50r15 82v jestem laikiem w tych sprawach - dziękuję za odp
Niestety zmiana opon na dużo szersze znacznie pogarsza prowadzenie samochodu. Zmieniłem z 165/75r14 felga 5,5 cala na 7cali 195/55/r15 i jest tragedia w każdym aspekcie tak jak: zachowanie w w koleinach, na mokrym, w zakrętach i hamowaniu. Jedynie wygląd auta poprawił się o 200%.
Witam. Mam takie pytanie na jakie samochody bedzie pasować felga rozmiarów 17 7.5 rozstaw srub 5x100? bardzo pilne
Czytajcie co macie wydrukowane na naklejce na słupku. Jeżeli macie podane, że ma być rozmiar "x" (z jakim auto wyjechało z fabryki) to ma taki być bo w razie stłuczki nawet nie z waszej winy ubezpieczyciel przewali zwrot kosztów na was. I nie zapłaci ani centa. Czasem bywa, że auto ma wpisane dwa rozmiary na naklejce.
Mam pytania mam mondeo mk4 kombi mam opony 215/55r16 a chce dac 215/60r16 może być . Proszę o porade
Fizycznie da się.. ale nie polecam, zmniejszy Ci się obwód koła tzn. stosunek szerokości do wysokości opony pozostaje ten sam "55", ale zmieni się wysokość opony z uwagi na mniejszą szerokość. Licznik będzie zaniżał Ci skazania 2-3% (tak na oko nie chce mi się tego liczyć). Ponadto pamiętaj, że w przypadku wykorzystania ubezpieczenia rzeczoznawca może się doczepić.
Fizycznie da się.. ale nie polecam, zmniejszy Ci się obwód koła tzn. stosunek szerokości do wysokości opony pozostaje ten sam "55", ale zmieni się wysokość opony z uwagi na mniejszą szerokość. Licznik będzie zaniżał Ci skazania 2-3% (tak na oko nie chce mi się tego liczyć). Ponadto pamiętaj, że w przypadku wykorzystania ubezpieczenia rzeczoznawca może się doczepić.
Witam serdecznie Czy do swojego auta (audi A3 8l) mogę zamontować na felgi 16" opony o rozmiarze 195/55, obecnie mam 205/55 - takie jakie są zalecane. Proszę o wypowiedzi fachowców a nie pseudo znawców. Pozdrawiam
Kupilem zly rozmiar opon zimowych do mercedesa C220 rozmiar 255/40R18 a powinny być 255/35R18 dodam ze to opony na tył i z rozmiarem 35 ledwo rękę włożę miedzy oponę a nadkole,wejdą? Może ktoś pomoże?
I jak "inz sc430"...mysle ze masz Lexusa i mysle o tym samym i zmianie rozmiaru...niestety wedle wyliczen podany rozmiar nie moze byc zastosowany do Lexusa bo przekracza max dopuszczalna srednice
Przestrzegam wszystkich przed szerokimi oponami mam 245x40x18 i się nia da jeżdzić na polskich drogach porażka... Niestety takie są zalecane przez producenta. Teraz chce kupic 235x45x18 mam nadzieje że się coś poprawi bo normalnie nie ma fanu z jazdy sama walka... Pozostałe właściwości jak przyczepność itd. schodzą na plan drugi.
Jestem współautorem tego artykułu a nawet nie zostałem tutaj wymieniony. Ciekawe praktyki. Pan Damian Nawrocki wiek kto pomagał w jego powstaniu. :)
Wymiana z letniej opony 175/70/14 na zimowa oponę 175/65/14. Co spowoduje w kwestii prędkości czy przebiegu km
@pepe sam jestes zbdura.
Szersze opony wcale nie zwiększają oporów toczenia... To jest bzdura. Szersza opona oznacza mniejszy nacisk jednostkowy co z kolei przekłada się na mniejszy opór toczenia. Zwiększa się OPÓR POWIETRZA, a to znacząca różnica
skoda fabia hatchback 85km,czy z opon 195/55r15 mogę przejsc na 185/60r15.Jakie skutki odczuje
hmhmmh. do kazdego pojazdu producent zaleca minimum 3 rozmary kól wystarczy poszukac. walory wizualne pojazdu mozna zmienic szerokoscia opon tył/przód.(tył troszke szersza)np przód 235/40/18 a tył 245/40/18 jezeli chodzi o wysokosc opony nie polecam zmian najlepiej zeby były takie same. najwazniejsza rzecza jest by kolo nie wystawało za nadkola. zwiekszajc cale na feldze zmnieszamy odleglosc od nadkola zmniejszajac ET felgi rowniez zmniejszamy odległosc od nadkola jezeli chodzi spadek mocy nie ma to znaczenia chyba ze ktos ma 55kw pod maska a komfort jazdy na wielowahaczowym zawieszeniu tez nie odczuwalny.
Dlaczego zimowa nie moze byc 205? Letnie mam 215/55/16, zimowe 205/60/16 Gdzie tu jest blad, lub dlaczego niby nie moge zmniejszyc do 205 ? Co to za bzdura
a jeżeli mam zużytą oponę o rozmiarze 205/55/16 a założę nowa o rozmiarze 205/50/16 to różnica nie jest taka wielka,czyli była by dopuszczalna
witam jeśli ja założę opony zimowe do toledo 195/65 na jedno osi tył a drugie na przód 195/60 czy to ma jakieś znaczenie dziękuję
Zduncio - zakres kompatybilności szerokości opon i felg jest bardzo duży. To bardzo elastyczny parametr. Opona 235/45 R17 może być założona zarówno na felgę 7, jak i 9 calową. Generalnie jednak nie jest tak, że 235/45R17, 234/40R18 i 235/35R19 będą miały zalecane tej samej szerokości felgi. Wraz ze zmianą profilu zmienia się to o ok. 0,5 cala na dwa cale średnicy. Czyli w opisany, przypadku optymalne felgi 17 to 8 cali, a 19 8,5. Niemniej jednak dla 19 prawidłowe będą zarówno 8 jak i 9.
JH27 - czytałeś artykuł? Chyba nie. Przeczytaj więc. Zmiana średnicy felgi z 14 na nawet 16 nie ma żadnego związku z obwodem koła, gdyż zmienia się tylko wysokość gumy. Oczywiście można też zachować ten sam profil przy zmianie, co rzeczywiście zwiększy i to znacznie obwód koła. Jeśli więc zamiast np. 175/65R14 zastosujemy 175/65R15 to spowoduje to: 1. gorsze przyspieszenie (zmiana przełożenia), 2. gorszą stabilność (środek ciężkości), 3. większe zużycie paliwa z powodu wyższego prześwitu i większej powierzchni czołowej (więcej opony wystaje od dołu patrząc od przodu), 3. lepsze wybierani dużych nierówności (krawężniki), 4. mniejsza podatność na uszkodzenie podwozia, 5. przekłamywanie licznika, który będzie zaniżał rzeczywistą prędkość. Dlatego stosuje się zamiennik, czyli 185/55R15, który: 1. Nieznacznie zwiększy zużycie paliwa (różnica niezauważalna), 2. pogorszy komfort, 3. znacznie poprawi prowadzenie, 4. zwiększy podatność na uszkodzenie i opon i felg, 5. osiągi pozostaną bez zmian lub pogorszą się nieznacznie (na granicy błędu pomiarowego)
No a jaki wpływ na parametry jazdy ma większy obwód koła, np. zamiast 14'' damy 15'' opony Auto szybciej jedzie ale czy mniej pali? Taki sposób jest dość powszechny i każdy posiadacz chwali pod niebiosa.
Wszystko ładnie i pięknie, ale.. GDZIE MAMY DANE A PROPOS SZEROKOŚCI FELGI W CALACH??? SZEROKOŚĆ FELGI TO CO INNEGO NIŻ JEJ ŚREDNICA, a moda na większą felgę niesie za sobą montaż szerszych felg, np: 7,5Jx17 zamiana na 8,5Jx18 (lub 8,5Jx19) przód, a tylne do 10Jx18 (9,5Jx19). Co w takim wypadku z zamiennikiem opony? niby np dla opony 235/45R17 mogę założyć 235/35R19 ale chyba dla takiej samej szerokości felgi. Co zatem bedzie zamiennikiem, jak szerokość felgi różni się o 1 cal (z 7,5J na 8,5J)?
Gdzie są główne wady/zalety ze względu na zmianę przełożenia ostatecznego na kołach, licznik prędkości i drogi?
Przydatny i bardzo dobrze opisany artykuł! Dzięki !
Zobacz także