23.09.2009 13:58
12

O oznaczeniach na oponach

Autor: Opony.com.pl

Jaki mam rozmiar opon? Jak sprawdzić datę produkcji opon? Jaki mam indeks prędkości? Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak czytać oznaczenia na oponach

Jak sprawdzić rozmiar opony?

Najprostszą metodą jest przyjrzenie się kołom naszego pojazdu. Na boku każdej opony, producenci zawarli informację o rozmiarze. Szukajmy oznaczenia typu 205/55R16 91 V czy 195/60R15 91 H. Informację o rozmiarze opon (a często i o możliwych do zastosowania zamiennikach opon) w naszym pojeździe można znaleźć na słupku przy drzwiach kierowcy, w schowku, na klapce wlewu do paliwa oraz w instrukcji pojazdu.

  • 155 - szerokość bieżnika wyrażona w milimetrach
  • 70 - wartość wyrażona w procentach, oznacza stosunek wysokości boku opony (miejsce, gdzie znaleźliśmy informację o rozmiarze opony) do szerokości bieżnika
  • R13 - oznacza średnicę felgi wyrażoną w calach

Czym jest indeks prędkości?

Secur 
Pneus

Indeks prędkości jest to maksymalna prędkość eksploatacyjna dla danej opony. Umieszczana jest zawsze na boku opony, razem z rozmiarem, np. 205/55R16 91H. Właściwy dla naszego auta indeks prędkości (czyli homologowany) podawany jest przez producenta samochodu, znajdziemy go w karcie pojazdu. Najczęściej indeks prędkości jest nieco wyższy niż maksymalna prędkość naszego samochodu. W przypadku opon zimowych, indeksy prędkości są niższe, od tych letnich. Zgodnie z nową dyrektywą, która obowiązuje od października 2007 roku, jest dopuszczalne, by pojazd był wyposażony w opony o indeksie prędkości niższym niż przewidział to producent auta, pod warunkiem, że jest ona dostosowana do prędkości co najmniej 160 km/h. W pojeździe należy wówczas umieścić widoczną dla kierowcy informację (wlepka) o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej tych opon. Oznacza to, że jeśli nasze opony letnie, miały indeks prędkości np. „V” – czyli do 240 km/h, na zimę możemy mieć opony z indeksem np. „T”, czyli do 190 km/h.

Czym jest indeks nośności?

Indeks nośności wyrażany jest za pomocą międzynarodowego wskaźnika nośności LI – Load Index. Wartość ta zawsze umieszczona jest na boku opony razem z rozmiarem, np. 195/65R15 91V. Oznacza on maksymalne dopuszczalne obciążenie jednej opony przy maksymalnej dopuszczalnej dla danej opony prędkości. Wartościom nośności LI odpowiada określona ilość kilogramów, którą może być obciążona jedna opona (patrz tabela). Przykładowo, gdy nasza opona ma indeks nośności 91, oznacza to, że obciążenie na jedną oponę nie może przekraczać 615 kg. Mnożąc tę wartość razy 4 (4 opony w samochodzie) powinniśmy uzyskać wartość nieznacznie większą niż dopuszczalna masa całkowita naszego samochodu z pełnym obciążeniem (taką informację znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym, w polu F1).

W praktyce, wystarczy znać zalecany rozmiar opon do naszego samochodu, ponieważ indeksy nośności zawsze mają odpowiednio duży zapas, by każdy homologowany pod dany rozmiar opon pojazd, mógł ich użytkować. Wyjątkiem są samochody typu kombi, półdostawcze, vany lub sportowe o dużej mocy silnika, które dla zachowania swojej charakterystyki jazdy, wymagają najczęściej opon wzmacnianych, o podwyższonej nośności (oznaczenie XL, RF), przykładowo 175/65R14 86T RF. Informację o konieczności stosowania opon wzmacnianych znajdziemy w instrukcji pojazdu

Indeks nośności
Tabela indeksów nośności

Data produkcji opony

Data produkcji opony została umieszczone na końcu znajdującego się na boku opony kodu DOT. Cztery ostatnie cyfry kodu (często znajdujące się w obwódce) mówią właśnie o dacie produkcji opony. Dwie pierwsze oznaczają tydzień produkcji opony, dwie kolejne rok.

Przykład: DOT J3EX 4208

  • DOT - informacja, że opona spełnia normy amerykańskiego Departamentu Transportu.
  • J3EX - kod opisujący producenta, fabrykę, wymiar i model opony, w tym wypadku oznacza oponę marki Matador wyprodukowaną w fabryce Matador A.S., Puchov na Słowacji.
  • 4208 - oznaczenie daty producji opony, w tym przypadku oponę wyprodukowano w 42 tygodniu 2008 roku.
Secur Pneus
Data produkcji opony

Inne oznaczenia opon

Poniżej znajduje się wykaz pozostałych, najistotniejszych oznaczeń, które znaleźć można na oponach.

Oznaczenia użytkowe

  • M+S - jest skrótem pochodzącym od wyrażenia w języku angielskim - Mud and Snow, czyli błoto i śnieg, stosowany jest przy oznaczaniu opon zimowych oraz całorocznych.
  • Max Inflation – oznacza maksymalną wysokość ciśnienia w danej oponie.
  • TWI – jest skrótem od wyrażenia Treadwear Indicator, czyli wskaźnik zużycia. Znajduje się on na linii obwodowej opony w 6 miejscach. Wskazuje na dopuszczalne wyeksploatowanie bieżnika. Kiedy bieżnik będzie już tak zużyty, że znajdzie się na poziomie wskaźnika oznacza to, że dotarł on do granicy 1,6 mm i dalsza jego eksploatacja może być niebezpieczna. Najlepiej nie odkładać wymiany opon tak długo. W przypadku opon zimowych, gdy bieżnik ma głębokość 4 mm, wówczas ich efektywność spada do poziomu 60-70%. Warto już wtedy zmienić opony na nowe.
  • ECE, e, E - jest skrótem od nazwy Economic Commision of Europe. Wskazuje na to, że dana opona ma zgodę na użytkowanie jej na terenie Unii Europejskiej.
Secur Pneus
Oznaczenia użytkowe opon

Oznaczenia stosowane na oponach wzmacnianych.

  • XL – jest skrótem od wyrażenia Extra Load. Wskazuje, że dana opona posiada zwiększony indeks nośności i ładowność. Posiada ona większą liczbę opasań, które ją wzmacniają. Jest bardziej sztywna niż jej standardowy odpowiednik i wytrzymuje większe naciski. Ogumienie tego typu nazywa się też oponami wzmocnionymi.
  • RF – to skrót od słowa Reinforced. Wskazuje, że dana opona ma zwiększoną ładowność.
Secur Pneus
Oznaczenia opon wzmacnianych

Oznaczenia wskazujące na różne sposoby montażu opon.

  • Rotation – temu słowu zawsze towarzyszy strzałka, która wskazuje na kierunek, w którym ma się toczyć opona. Stosuje się go w przypadku opon kierunkowych.
  • Outside – słowo to można przetłumaczyć jako "na zewnątrz". Można je znaleźć na oponach z bieżnikiem asymetrycznym. Bok opony oznaczony w ten sposób po jej założeniu powinien być widoczny od zewnętrznej strony pojazdu.
  • Inside – słowo to można przetłumaczyć jako "wewnątrz". Tak jak poprzednie stosowane jest na oponach z bieżnikiem asymetrycznym. Bok nim oznaczony powinien być skierowany w stronę auta.
Secur Pneus
Oznaczenia opon wg sposobu montażu

Oznaczenia opon posiadających rant ochronny.

Część opon zimowych wyposażonych jest w specjalny ochraniacz na felgę, tzw. rant. Stosuje się go po to, by chronił jej krawędź przed mechanicznym uszkodzeniem. Opony, które posiadają ochraniacz na felgę można znaleźć w rozmiarze o profilu 55 oraz mniejszym. Ranty nazywane są różnie zależnie od tego, kto wyprodukował daną oponę.

Rant ochronny opony
Opona z rantem ochronnym felgi

Najczęstsze nazwy to:

  • RFP (Rim Fringe Protector) - ochraniacz felgi
  • FP (Fringe Protector) - ochraniacz felgi
  • MFS (Maximum Flange Shield) - ochraniacz felgi
  • FR (Felgen Ripen) - pierścień chroniący obręcz


Komentarze