Jak jeździć ekonomicznie
Jazda ekonomiczna składa się z zestawu technik, które pozwalają na pokonanie identycznego dystansu z mniejszym zużyciem paliwa. Dodatkowo przekłada się ona na większe bezpieczeństwo na drodze. Eco drive to wiedza, która przyda się każdemu kierowcy.
Dla wielu osób podstawą ekonomicznej jazdy samochodem, jest tankowanie jak najtańszego paliwa. Jest jednak wiele sposobów na to, by oszczędzić pieniądze podczas samej jazdy. W artykule przedstawiamy zachowania, które powinny wejść w krew wszystkim kierowcom, nawet tym, którzy nie przejmują się spalanem swojego auta.
Na czym polega ecodriving?
Jego najważniejszym założeniem jest to, aby jazda była jak najbardziej płynna, bez gwałtownego hamowania i przyspieszania. Prowadzący auta powinni dążyć do poruszania się przez całą trasę z możliwie stałą prędkością. Wynika to z tego, że rozpędzanie samochodu zużywa więcej energii niż utrzymywanie szybkości jazdy w już rozpędzonym pojeździe. Wykorzystanie do maksimum osiągniętego pędu pojazdu pozwala na zmniejszenie spalania.
Poza tym prędkość ta powinna być umiarkowana, ponieważ gdy jest zbyt duża, również skutkuje wyższym zużyciem paliwa. Dodatkowo utrudnia ona reagowanie z dużym wyprzedzeniem. W nieprzewidzianych sytuacjach może oznaczać to konieczność gwałtownego hamowania, co zakłóci płynność poruszania się będącą podstawą jazdy ekonomicznej. Kierowca powinien jak najszybciej wyłapywać możliwe powody do zmiany prędkości lub pasa ruchu, aby wcześniej przygotować się do nich i uniknąć gwałtownych manewrów oraz niepotrzebnego zatrzymywania się.
Nauka hamowania silnikiem
Ważnym elementem jazdy ekologicznej jest nauka hamowania silnikiem. Polega ono na stopniowym równomiernym wytracaniu prędkości bez naciskania hamulca i gwałtownego zwalniania. Bardzo ważna podczas takiego hamowania jest redukcja biegów, aby zapobiec zgaśnięciu silnika. W tym celu należy obserwować obrotomierz, gdy obroty spadną do 1000-1500 obr./min wciskamy sprzęgło i wrzucamy niższy bieg. Następnie powtarzamy całą operację, z hamulca możemy skorzystać na ostatnim etapie przed samym zatrzymaniem się. Ta metoda jest szczególnie przydatna przy dojeżdżaniu do skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Gdy z daleka widzimy czerwone światło przy odrobinie wprawy i odpowiednim planowaniu możliwe jest dojechanie do sygnalizatora w momencie jego zmiany na zielone. Dzięki temu możemy zachować tak ważną przy eco drivingu płynność jazdy i w ogóle uniknąć konieczności zatrzymania się.
Starsi kierowcy pamiętają, że dawniej stosowaną techniką wytracania prędkości umożliwiająca mniejsze spalanie była jazda na luzie, czyli bez wrzuconego biegu. Jednak miała ona zastosowanie w czasach kiedy w samochodach stosowano gaźnik. Współczesne samochody posiadają elektroniczne wtryski paliwa zamiast niego i samo niedodawanie gazu gwarantuje brak zużycia paliwa. Dodatkowo wrzucony bieg oznacza większą kontrolę nad pojazdem i możliwość szybszego przyspieszenia w razie potrzeby.
Kiedy zmieniać biegi?
Ekonomiczna jazda samochodem wymaga również możliwie szybkiej zmiany biegów na wyższe. Jazda na wysokich obrotach zużywa więcej paliwa niż na niższych. Przy jakich obrotach zmieniać biegi? Za umowną granicę, po której powinna nastąpić zmiana, przyjmuje się najczęściej 2000-2500 obr./min. Inną powszechnie zalecaną zasadą jest ich zmiana co 10 km/h. To znaczy trzeci bieg po osiągnięciu 30 km/h, czwarty po rozpędzeniu się do 40 km/h i tak dalej. Oczywiście zmiana biegów w samochodzie pod kątem optymalizacji zużycia paliwa nie może odbywać się kosztem bezpieczeństwa.
Rola opon w ekonomii jazdy
Bardzo duży wpływ na oszczędność ma także wybór odpowiednich opon, a także utrzymywanie ich w odpowiednim stanie. Pierwsza zmiana wpływającą na oszczędność spalanego paliwa miała miejsce wiele lat temu, kiedy to opony diagonalne zostały zastąpione radialnymi, dzięki czemu zużycie benzyny na jednakowym dystansie zmniejszyło się o 20%. Obecnie kierowcy mogą wpływać na spalanie jeszcze poprzez:
- utrzymywanie właściwego ciśnienia w oponach,
- dbanie o ich stan techniczny,
- wybór opon odpowiedniego rozmiaru.
Wpływ opon na spalanie został szczegółowo opisany w osobnym artykule.
Zobacz także