04.04.2019 12:02
0

Rant ochronny opony

Autor: opony.com.pl

Podczas codziennej jazdy samochodem po mieście zarówno opony, jak i felgi narażone są na różnego rodzaju uszkodzenia. Najczęściej ich powodem jest wjechanie w nierówności na drodze lub otarcie o krawężnik podczas parkowania. Z tego powodu producenci ogumienia zaproponowali rozwiązanie tego problemu, jakim są opony z rantem. Czym się one charakteryzują i w jaki sposób mogą pomóc w ochronie kół?

Co to jest rant ochronny w oponie?

Nazywa się w ten sposób zgrubienie na ścianie bocznej ogumienia okalające całą felgę. Ma ono za zadanie chronić ją, a także samą oponę przed otarciami i innymi uszkodzeniami, które mogą powstać podczas jazdy lub parkowania. W rant ochronny często wyposażane są opony niskoprofilowe. Wynika to z ich charakterystycznej budowy. Niski profil oznacza niską wysokość ściany bocznej opony, jednocześnie felgi stosowane przy tego typu ogumieniu mają bardzo duże rozmiary. Z tego powodu są one szczególnie narażone na otarcia podczas jazdy. Stąd powstaje potrzeba zapewnienia im dodatkowej ochrony, tym bardziej że używa się ich przede wszystkim ze względów wizualnych. Innym rodzajem ogumienia, w którym często spotykane jest to  rozwiązanie, są opony terenowe. Wynika to oczywiście z ryzyka wystąpienia różnorakich uszkodzeń kół podczas jazdy po nieutwardzonych nawierzchniach. Rantów ochronnych z reguły nie stosuje się natomiast w samochodach osobowych ze stalowymi felgami. Dlatego, że są one znacznie tańsze od aluminiowych, ewentualne otarcia są mniej widoczne i wyposażenie w opony z rantem utrudnia lub nawet uniemożliwia montaż kołpaków.

Jak rozpoznać modele posiadające to zabezpieczenie?

Wyposażone w rant ochronny opony można z reguły łatwo odróżnić od standardowych modeli, szukając zgrubienia gumy w pobliżu felgi. Jednak niektórzy producenci umieszczają dodatkowe oznaczenia na oponie informujące o tym dodatku. Nie są one w żaden sposób ustandaryzowane i dlatego różnią się od siebie w zależności od umieszczającej je firmy. Goodyear stosuje dwa symbole RFP i FP oznaczające kolejno Rim Fringe Protector i Fringe Protector. Dunlop z kolei oznacza go literami MFS będącymi skrótem od Maximum Flange Shield, a Continental stosuje oznaczenie opon FR od niemieckiego określenia Felgen Ripen. W razie wątpliwości można łatwo sprawdzić, czy dany model jest wyposażony w rant ochronny na stronie internetowej producenta.

Czy potrzebuję opony z rantem ochronnym?

Ich posiadanie nie jest wprawdzie obligatoryjne, ale rant ochronny przyda się głównie osobom jeżdżącym dużo po mieście. Uszkodzenie opony na krawężniku lub porysowanie felgi jest w wielkich aglomeracjach popularnym problemem. Mniej doświadczeni kierowcy mogą szczególnie skorzystać na jeździe na tego typu ogumieniu. Przydatne mogą się okazać także dla kierowców, którzy często poruszają się po trasach nieutwardzonych oraz drogach znajdujących się w bardzo złym stanie. Dodatkowo jak zostało powiedzenie wcześniej, opona z rantem zapewnia ochronę przede wszystkim felgom. Dlatego może to być opłacalna inwestycja dla właścicieli felg aluminiowych, które są znacznie droższe od zwykłych stalowych. Warto zastanowić się nad ich zakupem także w przypadku opon zimowych, ponieważ nierówności nawierzchni i krawężniki przykryte śniegiem mogą być zupełnie niewidoczne. Odpowiedni dobór opon letnich nie jest jednak łatwy, więc warto zastosować sie do porad ekspertów.



Komentarze