Opony letnie czy całoroczne?
Decyzja o wyborze opon jest istotna dla naszego bezpieczeństwa. Lepiej korzystać z opon letnich czy całorocznych? Przed ostateczną decyzją poznajmy wady i zalety obu rozwiązań.
Popularne opony letnie i całoroczne
Jeśli jesteś zdecydowany na wybór konkretnego rodzaju opony, warto zwrócić uwagę na to, jakie modele cieszą się największą popularnością. W poniższym zestawieniu zawarte są informacje dotyczące najlepszych opon według ocen kierowców oraz modeli, które sprzedają się najlepiej.
Najpopularniejsze modele letnie | Najwyżej ocenione modele letnie | Najpopularniejsze modele całoroczne | Najwyżej ocenione modele całoroczne |
Firemax FM601 | Michelin Primacy 4 | Delinte AW5 | Michelin CrossClimate+ |
Imperial Ecosport 2 | Continental PremiumContact 6 | Imperial Ecodriver 4S | Nokian WeatherProof |
Zeetex ZT1000 | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 | Goodyear Vector 4Seasons G2 | Fulda Multicontrol |
Uniroyal Rainsport 3 | Bridgestone Turanza T005 | Nexen N’Blue 4 Season | Michelin CrossClimate |
Opony letnie a całoroczne
Kiedy zakłada się opony na letnie? Ogumienie to stosuje się w cieplejszych miesiącach roku: od wiosny do jesieni. Mieszanka gumowa, z której się je wykonuje, traci swoje właściwości w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza, dlatego dedykowane są do jazdy wyłącznie wtedy, gdy warunki pogodowe są ku temu sprzyjające.
Opony całoroczne (wielosezonowe, uniwersalne) są hybrydą opon letnich i zimowych. Dzięki zastosowaniu w jednej oponie rozwiązań charakterystycznych dla tych obu typów uzyskano produkt, który można użytkować przez cały rok. Warto jednak wiedzieć, że opony uniwersalne powstały na bazie kompromisów, gdyż nie istnieje sposób, by jednocześnie cieszyć się najwyższymi parametrami, charakterystycznymi dla opon letnich i zimowych.
Różnice między oponami letnimi i wielosezonowymi
Zasadnicze różnice między oponami letnimi i całorocznymi tkwią w ich budowie, kształcie i składzie mieszanki gumowej, użytej w procesie produkcyjnym.
Opony całoroczne posiadają więcej lameli niż opony letnie. Wynika to z faktu, że model uniwersalny musi zapewniać dobrą przyczepność na śniegu, czego nie wymaga się od opon letnich. Rozwiązania dedykowane do użytku latem mają mniej nacięć, ponieważ samochody poruszają się po mokrej lub suchej nawierzchni, na których gęste lamele pogarszają hamowanie (opona jest zbyt miękka).
Zarówno w modelach opon letnich, jak i uniwersalnych stosuje się te same typy bieżników: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe.
Kierunkowe opony całoroczne posiadają strefowy podział funkcyjny bieżnika. Część barkowa ma mniej nacięć i odpowiada warunkom letnim, zaś jego centrum ma ich więcej, co sprawdza się zimą. W przypadku asymetrycznych opon uniwersalnych bieżnik posiada zazwyczaj funkcyjne strony - letnią i zimową. Cechy letnie bieżnika występują najczęściej na stronie widocznej z zewnątrz - outside.
Opony całoroczne wykonuje się z mieszanki gumowej, która ma zapewniać dobre osiągi zarówno w czasie lata, jak i zimy. Opony letnie zaś produkowane są z mieszanki, która sprawdza się wyłącznie w temperaturze powyżej 7 stopni Celsjusza. Warto wiedzieć, że gdy opony letnie użytkowane w bardzo upalne dni mają znakomite osiągi, to modele całoroczne nie mogą w żaden sposób im dorównać - to wynik kompromisu, jaki jest konieczny w przypadku tego typu rozwiązań.
Kontur opony wyznacza powierzchnię jej styku z podłożem, ma więc istotne znaczenie dla przyczepności. Opony letnie mają okrągły kontur (obrys bieżnika), co obniża opory toczenia i zapewnia przyczepność. Kontur opony uniwersalnej kształtem przypomina kwadrat, jest masywniejszy, co upodabnia go do opon zimowych. Mocne barki opon całorocznych sprawdzają się zimą, jednak w warunkach letnich powodują szybsze ścieranie bieżnika i zwiększają zapotrzebowanie pojazdu na paliwo (wyższe opory toczenia).
Oznaczenia opon letnich i całorocznych
Opony wielosezonowe posiadają rozmaite skróty, czy symbole, informujące o ich przeznaczeniu. Modele uniwersalne dostępne na rynku amerykańskim mają charakterystyczne oznaczenie M+S (mud and snow - błoto i śnieg). W Europie opony wielosezonowe, ze względu na mroźne i śnieżne zimy, bardziej przypominają modele typowo zimowe i posiadają oznaczenie w postaci trzech szczytów z płatkiem śniegu. Obok piktogramu często spotkać można napis All Season. Część producentów stosuje autorskie oznakowania dla opon całorocznych, dzięki którym wiadomo, że można z nich korzystać na przestrzeni wszystkich 12 miesięcy.
Różne modele często nie potrzebują oznaczenia na oponie, by poinformować o swoim zastosowaniu. Wielu producentów już w nazwie sugeruje zastosowanie konkretnych produktów. Jako przykłady moga posłużyć opony całoroczne Uniroyal AllSeasonExpert czy Goodyear Vector 4Seasons.
Opony letnie i całoroczne w testach opon
Zgodnie z testami ADAC, czy AutoBild opony całoroczne porównuje się najczęściej z modelami zimowymi. Wyniki testów jednoznacznie wskazują, że dobre opony sezonowe radzą sobie w badaniach nieporównywalnie lepiej niż uniwersalne. Jednocześnie warto wiedzieć, że dobre opony wielosezonowe uzyskują lepsze oceny niż najtańsze modele sezonowe np. opony produkowane w Chinach.
W przypadku testów porównawczych dla opon całorocznych i letnich model sezonowy znakomicie radzi sobie na suchym podłożu w kategoriach hamowania oraz prowadzenia. Opony wielosezonowe wypadają w testach na suchym podłożu dużo gorzej, ponieważ mają nieadekwatną do warunków rzeźbę bieżnika i wykonane są z innej mieszanki gumowej.
Zauważa się, że w testach wiele opon całorocznych dobrze radzi sobie na mokrym podłożu, szczególnie w zakresie odporności na zjawisko aquaplaningu. Mogą one również ogólnie wypadać lepiej niż tanie opony sezonowe, mimo konieczności poniesienia wielu kompromisów.
Plusy opon całorocznych
Najważniejszą zaletą opon wielosezonowych jest ich uniwersalność - zapewniają one zrównoważone osiągi zarówno latem, jak i zimą. Warto pamiętać, że dzięki nim kierowca nie będzie zaskoczony nagłym powrotem zimy wiosną, co zapewnia bezpieczeństwo jazdy.
Opony uniwersalne opracowane zostały z myślą o użytku całorocznym - oszczędza to czas i pieniądze związane z koniecznością sezonowej wymiany oraz wizytami w serwisie. Producenci uczulają jednak, by nie zapominać o regularnym wyważaniu kół.
Przyjmuje się, że komplet wysokiej jakości opon całorocznych to pewniejsza inwestycja, niż zakupienie dwóch kompletów tanich opon sezonowych. Nabycie opon uniwersalnych jest dobrym pomysłem, gdy kierowca porusza się głównie w warunkach miejskich i preferuje zrównoważony styl prowadzenia. W mieście rzadko warunki drogowe bywają szczególnie ciężkie, a niskie przebiegi w połączeniu z zachowawczą jazdą dodatkowo wydłużają żywotność. Bezpieczniej jest korzystać przez 5 lat z opon całorocznych, niż przez 10 lat z dwóch kompletów niskiej jakości opon sezonowych.
Plusy opon letnich
Opony letnie w porównaniu z całorocznymi odznaczają się znakomitymi osiągami w wyższych temperaturach - to ich największa zaleta. Poza tym opony letnie dedykowane są do konkretnej pory roku, w której kierowca spotyka się z określonymi warunkami - łatwiej więc tak dobrać budowę i mieszankę, by parametry były wysokie.
Jeśli zestawi się wyniki jazdy na suchym lub mokrym podłożu samochodami wyposażonymi w najlepsze opony letnie i całoroczne, to modele letnie osiągają nieporównywalnie lepsze oceny. Opony letnie, dzięki swojej dedykowanej budowie oraz składowi mieszanki gumowej, dużo lepiej radzą sobie podczas hamowania, zapewniają lepszą kierowalność i akustyczny komfort jazdy, obniżają także opory toczenia, w związku z tym mniejszy jest pobór paliwa.
Ze względu na sezonowy charakter, zużywają się wolniej - opony całoroczne szczególnie latem szybciej ulegają zniszczeniu. Warto również pamiętać o tym, że koszt zakupu w tej samej klasie i u jednego producenta opon całorocznych jest dużo wyższy, niż opon sezonowych.
Właściciele samochodów wyższej klasy o dużej pojemności silnika powinni wiedzieć, że wymaganiom ich pojazdów mogą sprostać wyłącznie opony sezonowe.
Dokonaj wyboru
Wybierz opony letnie, jeśli:
- roczne przebiegi Twojego samochodu są wyższe, niż 5-6 tysięcy kilometrów
- poruszasz się głównie na trasach poza miastem lub w trybie mieszanym (miasto – trasa)
- chcesz zapewnić sobie i pasażerom maksymalne bezpieczeństwo
- ważny jest dla Ciebie komfort akustyczny jazdy
- chcesz zainwestować w opony, które ograniczają zapotrzebowanie samochodu na paliwo
- potrzebujesz wytrzymałych opon
- lubisz sportową, dynamiczna jazdę
Wybierz opony całoroczne, jeśli:
- jeździsz cały rok na oponach letnich lub zimowych
- roczne przebiegi Twojego samochodu są niższe, niż 5-6 tysięcy kilometrów
- poruszasz się głównie w warunkach miejskich
- preferujesz zachowawczy styl jazdy
Osobiście uważam, że z oponami typu letnie- zimowe to przekręt producentów. Kto na przykład widział żeby właściciel tira kupował do niego dwa komplety opon. Jedna opona potrafi kosztować grubo ponad tysiąc złotych. Tiry jeżdżą tag długo jak pozwala na to bieżnik i tyle w tym temacie.
A które opony radzą sobie dobrze na lodzie - bo ja o takich nie słyszałem :)??????
Nie zgodze sie z pozostalymi internautami ze opona wielosezonowa to remedium na wszystko. Do jazdy w duzej aglomeracji miejskiej w godzinach szczytu sie nadaje lecz to jej jedyne zastosowanie. Nie radzi sobie kompletnie podczas deszczu,sniegu czy lodu w trasie lub na terenie gorzystym. Wprawdzie zalozona do pojazdu 4WD sie uzupelnia z takim napedem lecz to jedyny przypadek neutralny. Na wschod od linii wisly kierowcy powinny unikac takich opon jesli mysla o swoim bezpieczenstwie.
Dzis po raz pierwszy kupilam opony wielosezonowe i musze przyznac ze odrazu odczulam roznice, calkiem inny komfort jazdy ,niz na letnich czy zimowych takze sa takze ciche z czego jestem bardzo zadowolona.Polecam
podajcie te dobre firmy ,które produkują opony wielosezonowe
Propos tego filmu gdzie porównuje się opony całoroczne i zimowe. :link: TEN film to LIPA. Czemu? Auta są całkiem inne. Wielosezonowe założyli do ciężkiego kombi a zimowe do lekkiego auta...
Renault Clio 1,9 dTi. Opony Dębica Navigator 175/65/R14. Opony mam od maja tego roku. Jeżdżę zarówno w mieście, trasy nad morze, itp. Prędkość max 100 km/h. Żadnych zastrzeżeń do opony w warunkach suchych jak i zimowych. Nie dawajcie się nabierać...
szkoda pieniędzy na sezonówki całoroczne ale pożądnej firmy nie ma nic leprzego
i tutaj macie drugi filmik z porównaniem zimówek i wielosezonowych opon. I nie piszcie że nie stwarzacie zagrożenia na drodze. Zwłaszcza w kraju gdzie służby drogowe corocznie nie zdają egzaminu. :link:
DoMiNik Z tego co widzę to porównujesz letnie do zimowych, a nie do całorocznych. To się nie tyczy tematu.Pozdrawiam
zerknijcie, używam letnich i zimowych. Jak cos jest do wszystkiego to jest do niczego. :link:
jezdziłem przez 30 LAT NA WIELOSEZONOWYCH OPNACH NAMÓWIL MIE NA SEZONOWE ITO BĘDA OSTATNIE SEZONOWE OPONY WRACAM DO WIELOSEZONOWYCH NIE MA WIEKSZEJ RÓZNICY MNIEJ KŁOPOTU WIĘCEJ KASY MNIEJ NERWÓW ROBIE 25 TYS ROCZNIE I TO TYLE :) SZEROKIEJ DROGI JAMP
ja mam opony 235/40 r18 i nie mogę nigdzie znaleźć takich całorocznych. Po za tym zawsze bezpieczniej czuje się na sezonowych.
Jeżdżę samochodem od 32 lat. Używałem opon letnich i zimowych. W roku 2008 kupiłem w Niemczech samochód z założonymi oponami wielosezonowymi. Nie zamienię je na żadne inne. Prowadzą sie dobrze zarówno w lecie jak i w zimie. Rocznie przejeżdżam około 45 000 km. Tym Wszystkim, którzy uważają to za bezsens polecam analizę amerykańskiego rynku opon. Tam taki wynalazek jak opony zimowe nie istnieje - nawet na Alasce.
Jak to zrobić, aby te powyższe komentarze dotarły do posłanki Bublewicz, aby naiwnie nie wspierała lobby oponiarskiego i nie narażała się na śmieszność. Jeśli chce zaistnieć zwiększając bezpieczeństwo na drogach, może zająć się propagując kulturalną i roztropną jazdę oraz trzeźwość kierowców.
Jak się mieszka w kraju, w którym w maju potrafi spaść śnieg,a w grudniu temperatura skoczyć powyżej +10 st. C to co tu się zastanawiam w ogóle :-)
Pięć lat jeździłem na oponkach wielosezonowych które kupiłem jako nowe,latem ciche, zimą dobrze trzymały, nie mogłem wprowadzić auta w poślizg kontrolowany i byłem z nich bardzo zadowolony (oczywiście opony markowej firmy). Kupiłem teraz samochód z oponami letnimi i właśnie poszukuję dobrych oponek wielosezonowych. Namówiłem dwóch kolegów,nie kupią już innych.Pozdrawiam wszystkich nie zdecydowanych :)
kupielm auto z wielosezonowkami general ameri gs 60. juz nigdy nie dam sie nabic w zimwki i letnie. to dla leszczy ktorym da sie wmowic byle co lub dla snobow. ewentualnie dla sportowcow. ja mam 40 pare lat czyli juz za duzo zeby szalec autem ,a jeszcze za malo zeby znow szalec. do tego auto to rodzinny van z automatem a ja lubie wygode,cisze i nie trawie pospiechu. glownie jezdze w miescie. na wycieczki poza miasto ,w teren, w gory mam lancuchy. pozdrawiam!!!
Kupilem trzyletnie auto z orginalnymi oponami wielosezonowymi i jeszcze przez dwa lata jezdzilem na nich i przejechalem na nich od Rzymu do Krymu i po naszych polskich drogach w roznych warunkach i nie mam zastrzeżeń co do nich i nastepny komplet jaki planuje sa tez wielosezonowki a mam X5 4#4
Zobacz także